wat vinden jullie van fjordenin de sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re: wat vinden jullie van fjordenin de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:19

Langemans is wel streng hoor moet ik zeggen. Ik schrijf vaak bij hem maar hij is in het bijzonder streng voor alle fjorden, haflingers, friezen en tinkers die voorbij komen. Soms zeg ik ook wel tegen hem dat hij niet zo l*llig moet doen. Maarja, hij is streng maar rechtvaardig. En dan krijgen ze gewoon een dikke 3 voor rijvaardigheid in het algemeen. En het gangwerk. En effect van de hulpen.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:21

VValar schreef:
Die van mij heeft soms ook striemen op zijn kont hoor moniquelucky. Moet ie maar harder doorlopen Knipoog].

Nou dan ben ik vast te lief voor mijn paarden Knipoog maar die lopen ook flink door dus heb het niet nodig.

VValar schreef:
Maar ik vind Banshee ook een leuke fjord. Veel leuker dan wat ik in de wedstrijdring bij Langemans tegen kom.

Ken je hem dan?

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:22

VValar schreef:
Langemans is wel streng hoor moet ik zeggen. Ik schrijf vaak bij hem maar hij is in het bijzonder streng voor alle fjorden, haflingers, friezen en tinkers die voorbij komen. Soms zeg ik ook wel tegen hem dat hij niet zo l*llig moet doen. Maarja, hij is streng maar rechtvaardig. En dan krijgen ze gewoon een dikke 3 voor rijvaardigheid in het algemeen. En het gangwerk. En effect van de hulpen.

Streng is niet erg, maar alleen streng tegen koudbloeden???

langemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:28

Niet alleen tegen koudboeden. Maar die hebben het wel zwaarder te voorduren omdat het gewone basis gangwerk vaak onder doet aan die van een warmbloed.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:37

Gelukkig niet alleen tegen koudbloeden Langemans, maar ik ben bij een cursus geweest in Ermelo, en daar zeiden ze dat je ook een beetje moet kijken als jury wat het type paard aankan, natuurlijk moet iedereen gelijk gejureerd worden maar de meeste koudbloeden kunnen met gangwerk niet tegen de meeste warmbloeden op (al zijn er natuurlijk uitzonderingen, koudbloeden die fantastische gangen hebben of warmbloeden met matige gangen)maar veel koudbloeden kunnen uitblinken in andere dingen, ik scoor bv. meestal heel goed op de SB en slecht op de middendraf maar wel weer goed op de middengalop, ach elk paard heeft wat. zolang we als fjordenruiters bij de paardenwedstrijden onze puntjes nog regelmatig binnenhalen zal het best goed zijn, en ook hier zijn er ook hele strenge jury's Knipoog maar lol met je paard dat vind ik het belangrijkste, en het paard met ons Knipoog

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 08:44

Hihi als Langemans Banshee al vind hobbelen dan vind hij Taco helemaal een minishet in een fjordenpakkie Nagelbijten / Gniffelen

Natuurlijk kun je dan aan het eind een laag cijfer geven voor de gangen maar het wil nog niet zeggen dat omdat ze korter lopen dat ze een oefening niet goed uit kunnen voeren.

Gelukkig zijn de meeste jury's niet zo bekrompen als Langemans en jureren ze niet volgens een bepaalde norm omdat ze stekels zien maar jureren ze naar wat ze voor hun neus krijgen.

Mijn fjord heeft absoluut niet de ruimste gangen en ik ben al blij met een 5 voor mijn midden/uitgestrekte draf maar daarentegen heeft hij super eenvoudige wissels en beheerst hij alle zijgangen netjes Ja

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:04

Ik ebn van mening dat je niet zomaar in de Z komt en dat je paard en jij zelf daar wel de cappiciteiten voor moet hebben.

@ ginny Mischien kan je een ander filmpje laten zien van de uitgestrekte draf en dan niet in slowmotion. Mischien kan langemans dan uitleggen wat hij bedoelt met 'hobbelen'

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:14

Volgens mij is Langemans het schoolvoorbeeld van zo'n ouderwetse bekrompen jury die nergens voor openstaat. Heel erg jammer en volgens mij zijn dit soort jury's nog altijd in de minderheid gelukkig.

Langemans ken je de volgende stelling: dresuur is er voor de paarden, niet de paarden voor de dressuur.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:42

@Maanling volgens mij sla je de spijker op zijn kop!

Het is zo jammer als mensen niet het vermogen hebben om open te discussieren maar hun mening als zijnde "de waarheid" blijven verkondigen.
Maar eigenlijk geeft hij zijn eigen bekrompenheid al weer. Hoe komen alle fjordenrijders in de dressuursport op een wat hoger niveau anders aan onze winstpunten, prijzen en promoties? Doordat we doorgaans bij open, eerlijke en kundige juryleden in de ring hebben gereden. Haha! En dat zegt meer over Langemans dan over al die juryleden die deze verschillende combinaties in verschillende delen van het land in de ring hebben gehad Knipoog Zij laten zich blijkbaar niet meeslepen door vooroordelen en misvattingen en hebben het vermogen wel om objectief paarden en ruiters te beoordelen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:54

Ho Ho, wanneer fjorden (of andere paarden) bij Langemans slechte punten krijgen in de ring, dan zijn deze ook terecht. Dit heeft niks met bekrompenheid of kortzichtigheid te maken. Dit is gewoon puur de realitait, want vaak ziet het beeld er ook gewoon niet uit. Wanneer oefeningen correct worden uitgevoerd, dan zijn de punten er ook naar. Maar vaak hebben de ruiters hun (fjorden)paarden niet voor elkaar, en pakt het gangwerk ook al niet in hun voordeel uit. Dan kun je gewoon geen hoge punten verwachten. De mensen die dan lopen te piepen over bekrompen juryleden, moeten bij zichzelf een keer ten rade gaan Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:58

Als je echt niet bekrompen bent, en niet vooringenomen mbt fjorden (en andere koudbloeden) in de dressuurring, dan reageer je niet met 'kinderboerderijpony's' en '1-euro pony's'. Dan kom je in mijn ogen erg denegrerend en vooringenomen over.

Dan reageer je als jury dat fjorden en koudbloeden prima in de dressuursport horen, mits ze hun gangenwerk en oefeningen voor elkaar hebben.

Maar deze Langemans (lekker profielloos ook overigens) harkt alles bij voorbaat al neer. In ieder geval in dit topic, en verder kan ik ook niet kijken aangezien ik hem als jury niet ken. (en waarschijnlijk ook niet wíl kennen).

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:02

@Vvalar: ik begrijp dat je het voor hem opneemt gezien je eerdere reacties maar lees alsjeblieft even goed....
De mening die hij hier verkondigt straalt een en al bekrompenheid uit en zijn ervaringen die hij hier beschrijft eveneens. Langemans geeft hier niet bepaald blijk van een open mind als hij in het hokje plaatsneemt. En in dat opzicht wijkt hij dan wel degelijk af van al die tientallen (misschien wel meer) juryleden die de hogere combinaties met fjorden in den lande beoordelen. Wees zelf even reeel.... dat zegt wel wat over hem.
Persoonlijk heb ik mij nog nooit beklaagd over een bekrompen jurylid. Dat is ook helemaal niet nodig. Figuren als Langemans heb ik nog nooit getroffen en mijn fjord heeft tot op heden (M2 +16) altijd zijn mannetje gestaan tussen de paarden.

margreet88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:06

karev schreef:
Goofy44 schreef:
De vraag is niet wat de persoonlijke smaak, voorkeur, mode, hype, gril is bij het beoordelen van dressuur. Het gaat erom of je de gevraagde oefeningen goed doet. Daar moet je primair op beoordeeld worden.

Als een paard wat meer of minder uitstraling of de bouw wel of niet mee heeft, dan zou dat voor wat betreft de beoordeling van een dressuur oefening voor wat betreft de uitvoering geen verschil mogen maken. Er zijn mensen die een Fjord liever niet in de dressuur ring zien om tal van (verkeerde) redenen. Over smaak valt niet te twisten, dat is erg subjectief.

.

ik ben het helemaal met je eens, alleen denk ik dyus dat wanneer iemand met een fjord, of andere koudbloed de ring in komt, er gelijk anders wordt gejureerd, terwijl dit in mijn mening niet zou mogen.

idd karev, ik snap wat je bedoelt heb altijd wedstrijden gereden met mun welsh cob! pony had super gangen en voerde alle oefeningen goed uit! maar tog had ik bij bepaalde jury leden nooit hoge punten.. heb zelfs een paar keer gehad dat de jury volgens mij niet eens wist wat een welsh cob was! kreeg een 4 op verzorging omdat ik zijn sokken niet netjes had:O( 1 van de kenmerken van een welsh cob!!!)

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:31

Krista(sythaa) helemaal mee eens Knipoog
Laatst bijgewerkt door moniquelucky op 14-02-08 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:33

Kelly_Taco schreef:
Natuurlijk kun je dan aan het eind een laag cijfer geven voor de gangen maar het wil nog niet zeggen dat omdat ze korter lopen dat ze een oefening niet goed uit kunnen voeren.

helemaal eens.

Kelly_Taco schreef:
Gelukkig zijn de meeste jury's niet zo bekrompen als Langemans en jureren ze niet volgens een bepaalde norm omdat ze stekels zien maar jureren ze naar wat ze voor hun neus krijgen..

Idd. gelukkig Knipoog

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:35

Kelly_Taco schreef:

helemaal eens.

Kelly_Taco schreef:
Gelukkig zijn de meeste jury's niet zo bekrompen als Langemans en jureren ze niet volgens een bepaalde norm omdat ze stekels zien maar jureren ze naar wat ze voor hun neus krijgen..

Idd. gelukkig Knipoog

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:36

Kelly_Taco schreef:

helemaal eens.

Kelly_Taco schreef:

Idd. gelukkig Knipoog

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:46

Kelly_Taco schreef:

helemaal eens.

Kelly_Taco schreef:

Idd. gelukkig Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:48

woow monique, bleef je internet even hangen ofzo? Haha!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:48

Maanling schreef:
woow monique, bleef je internet even hangen ofzo? Haha!

Ja sorry ging verkeerd en krijg het ook niet weg, sorry Knipoog

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:52

Maanling schreef:
Dan reageer je als jury dat fjorden en koudbloeden prima in de dressuursport horen, mits ze hun gangenwerk en oefeningen voor elkaar hebben.
eens.

Maanling schreef:
Maar deze Langemans (lekker profielloos ook overigens) harkt alles bij voorbaat al neer. In ieder geval in dit topic, en verder kan ik ook niet kijken aangezien ik hem als jury niet ken. (en waarschijnlijk ook niet wíl kennen).
Ja, erg jammer.

Maanling schreef:
Als je echt niet bekrompen bent, en niet vooringenomen mbt fjorden (en andere koudbloeden) in de dressuurring, dan reageer je niet met 'kinderboerderijpony's' en '1-euro pony's'. Dan kom je in mijn ogen erg denegrerend en vooringenomen over.

In mijn ogen ook ik vind dat ook heel bekrompen klinken.
Laatst bijgewerkt door moniquelucky op 14-02-08 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:54

langemans schreef:
Ik zou schamen als mijn warmbloed zo liep.

En ja je mag best vragen wat ik hiermee bedoel. Mijn associatie met fjorden heeft een hele sterke relatie met kinderboederijen. Of op de kermis. Je weet wel, van die 1 euro pony's.

Ik zou me schamen als ik me zo uit zou laten over bepaalde paarden- en ponyrassen.
Zulke opmerkingen zegt toch wel een hoop over jezelf, hoor. Tong uitsteken

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:55

Nadya schreef:
langemans schreef:

En ja je mag best vragen wat ik hiermee bedoel. Mijn associatie met fjorden heeft een hele sterke relatie met kinderboederijen. Of op de kermis. Je weet wel, van die 1 euro pony's.

Ik zou me schamen als ik me zo uit zou laten over bepaalde paarden- en ponyrassen.

Helemaal mee eens Nadya!!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:56

Nadya schreef:
langemans schreef:

Zo niet alles.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:57

Ja, lekkere mentaliteit heb je dan blijkbaar, he. Knipoog
Echt iets om heel trots op te zijn. Clown