Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liberty22 schreef:sorry ik weet niet wat je gezien hebt maar wij hebben het hier over
http://nl.youtube.com/watch?v=90CEwvZQVYw
Lielle schreef:Dan zal ik wel de verkeerde voorbeelden hebben gezien, maar ik dacht dat dat niet bestond in de klassieke dressuur. Althans, die indruk wordt hier vaak gewekt.
liberty22 schreef:he en waar heb je die man gezien dan want ik ben er zo heilig van overtuigd dat hij het licht heeft gezien en daarmee ik ook zou je dat voor mij eens wat beter willen toelichten want ik wil wel graag weten waar ik mee bezig ben (dacht dat ik het wel wist maar schrik hiervan)
Zep schreef:Moraal van dat verhaal: ga niet in een stroming hangen en achter goeroe's aan, maar hou je oren, ogen en je verstand open en leer je eigen conclusies trekken.
Vido schreef:Die 4-takt, had ik het al eerder over. Vind die hier inderdaad ook te duidelijk aanwezig. Helaas zie je het minstens net zo duidelijk in de huidige top-GP. Wordt niet afgestraft zoals 't zou moeten.De afdruk in de galop (dit paard gaat in 4-takt), met name in de pirouette zou in een GP-proef afgestraft worden.
QQQQ schreef:Die 4-takt, had ik het al eerder over. Vind die hier inderdaad ook te duidelijk aanwezig.
classical dressage.com schreef:The question of the rhythm in the canter pirouette has only become relevant in the context of the competitions. The reason is that competitions are based on Campagne School riding (military equitation). At this level, the canter is always 3 beat. However, at the FEI levels, the Campagne School program has been enlarged to include High School movements as well, such as lateral movements in the canter (although they are not ridden nearly as collected as they are at the High School level), and especially piaffe and passage. Since the school walk, school trot, and school canter have never been made part of the competitive curriculum, the 4 beat canter or the 2 beat terre-a-terre are considered "incorrect" by the competition judges. In a wider perspective, they are perfectly natural movements, and time honored, traditional dressage gaits. So, from a traditional point of view, the question of whether the pirouette should be 3 beat or 4 beat has very little relevance.
Lielle schreef:Ik heb het over een citaat van jou dat de klassieke dressur beschrijft en ik geef aan hoe ik dat in Jerez (toch een bekend voorbeeld ervan) heb ervaren. Dat video'tje dat ik hier niet kan zien is mss wel een mooie illustratie, maar persoonlijk hecht ik zeer aan eigen waarneming.
liberty22 schreef:http://www.youtube.com/watch?v=nGdUumKaMYo
misschien leuk voor jou @vido om te zien hoe een hoog geschoold klassiek paard eruit ziet
jasmijn78 schreef:liberty22 schreef:http://www.youtube.com/watch?v=nGdUumKaMYo
misschien leuk voor jou @vido om te zien hoe een hoog geschoold klassiek paard eruit ziet
Als ik dit bekijk denk ik: geef mij dan maar lekker de 'moderne' GP dressuur inclusief haar voorbeenzwaaierij. Daar zie ik dan toch meer ontspanning en harmonie. Bij deze paarden zie je duidelijk spanning, zwiepende staarten (al valt dat niet zo op omdat de staarten opgebonden zijn). De nadruk ligt duidelijk op de 'kunstjes' daar je ze alleen maar sprongen ziet maken. Een mooie uitgestrekte draf, galoppirouettes, mooie passiages en piaffes, galopchanchementen etc. zijn er niet bij (althans niet in het filmpje) Neemt niet weg dat het een leuke show is. Maar ik was zaterdag in de Rai en wat ik daar zag vond ik veel mooier.
Overigens: als ik dan zogenaamde 'klassieke aanhangers' hoor afgeven op de takt (voorbeenzwaaierij), aanleuning (waar was de 'open keelgang' bij deze paarden?), ontspanning etc. en ik zie dan bovenstaand filmpje wat HET voorbeeld moet zijn van een klassiek geschoold paard dan denk ik
liberty22 schreef:het is toch ook een show maar die paarden kunnen zoiets niet door een perfecte opleiding genoten te hebben
liberty22 schreef:die mensen zelf moeten dit doen omdat anders het instituut verloren gaat plus al zijn kennis (geld kwestie) je kunt toch wel iets verder kijken als je neus lang is???