Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:04

ja dat zeg ik ik weet niet wat je hebt gezien maar het komt totaal niet overeen met wat ik van het klassiek waarneem
want op die manier zou ik niet willen rijden

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:05

Dan zal ik wel de verkeerde voorbeelden hebben gezien, maar ik dacht dat dat niet bestond in de klassieke dressuur. Althans, die indruk wordt hier vaak gewekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:06

liberty22 schreef:
sorry ik weet niet wat je gezien hebt maar wij hebben het hier over
http://nl.youtube.com/watch?v=90CEwvZQVYw

Nagelbijten / Gniffelen

ik heb die man op een stal aan het werk gezien (was geen officiele clinic, hij was daar een paard aan het trainen, waarschijnlijk voor een klant/leerling?)

Laat ik zeggen dat ik andere ideeën heb over diervriendelijk trainen....

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:10

he en waar heb je die man gezien dan want ik ben er zo heilig van overtuigd dat hij het licht heeft gezien en daarmee ik ook zou je dat voor mij eens wat beter willen toelichten want ik wil wel graag weten waar ik mee bezig ben (dacht dat ik het wel wist maar schrik hiervan)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:11

Lielle schreef:
Dan zal ik wel de verkeerde voorbeelden hebben gezien, maar ik dacht dat dat niet bestond in de klassieke dressuur. Althans, die indruk wordt hier vaak gewekt.

ja naar mijn weten bestaat dat ook niet in de klassieke dressuur

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:13

Dat vind ik dus knap naief, sorry dat ik het zo bot zeg. Ik schrok echt in Jerez, er zaten heel wat ruiters bij die nog niet eens in de buurt van mijn paard zouden mogen komen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:16

ja je zult wel gelijk hebben overal zitten rotte appels tussen maar zoals ik word opgeleid komt het echt overeen met mijn stuk dat ik gequote heb en was er echt van overtuigd dat je je dan pas ''klassiek mag noemen om het zomaar even te zeggen schrik er ook echt van ik zal dan wel heel naief zijn dat ik er zo van schrik , want ik heb er erg veel voor over om dit goed te leren het is echt mijn levensdoel om het zo maar te zeggen dus ik ga er helemaal in op.maarre het is goed dat ik met beidde beentjes op de grond gezet word denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:19

liberty22 schreef:
he en waar heb je die man gezien dan want ik ben er zo heilig van overtuigd dat hij het licht heeft gezien en daarmee ik ook zou je dat voor mij eens wat beter willen toelichten want ik wil wel graag weten waar ik mee bezig ben (dacht dat ik het wel wist maar schrik hiervan)

Het betere ruk- en plukwerk, en veel overmatig zweepgebruik. Dit was op een stal in Zuid Zweden (waar ik een paar jaar gewoond heb)

Ik had destijds overigens niet door dat het om Branderup ging, was later hoogstverbaasd toen ik een foto van de man zag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:20

Moraal van dat verhaal: ga niet in een stroming hangen en achter goeroe's aan, maar hou je oren, ogen en je verstand open en leer je eigen conclusies trekken.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:44

Zep schreef:
Moraal van dat verhaal: ga niet in een stroming hangen en achter goeroe's aan, maar hou je oren, ogen en je verstand open en leer je eigen conclusies trekken.

Denk ook zo wie zo niet dat je achter goeroe's achterna moet gaan maar open moet en durven te staan voor verschillende dingen en je daar je conclusies uit haald en er wat van leert (goede of slechte dingen)
Doe je ding wat je denkt goed te doen. Ik ben ervoor mijn paard niet bewust te verkloten om het zo maar effe te zeggen maar juist om wat te bereiken en harmonie te bereiken met je paard. Samen een team worden en samenhang voelen. Dat is denk pas echt gevoel voor paardrijden hebben. En op welke manier het dan is... is aan je zelf.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:59

Als ik het filmpje hierboven zie, snap ik de opmerking die ik al eerder hoorde beter: Klassiek moet je meer als kunst benaderen, GP is sport. Wel aan elkaar gerelateerd, maar met behoorlijke verschillen.

De oefeningen zoals ze in het filmpje worden vertoond, worden ook gevraagd op sportniveau Grand Prix. Maar vrijwel iedere oefening wordt anders gevraagd. Ik zeg niet beter, ik zeg anders. Inderdaad met meer impuls en het paard meer 'van de grond'. De afdruk in de galop (dit paard gaat in 4-takt), met name in de pirouette zou in een GP-proef afgestraft worden.

Ook de aanleuning en teugelvoering wordt hier anders aangepakt. Teugels los is niet de bedoeling in de GP, zelfs niet bij de piaffe, waar de druk wel van de teugel af moet. Door (wat ik zou noemen) 'gebrek aan aanleuning' gaat in het begin van het filmpje het paard ook knikken in zijn hoofd. Als je doel is dat je teugel los kan komen (klassiek?), is dat een heel ander doel dan 'onderhouden van aanleuning' (GP).

Het heeft weinig zin om aan te geven wat in mijn (GP)ogen 'niet goed' is, ik vind het wel leuk de verschillen te zien. Het lijkt me ook zinloos te gaan discussieren of er ook slecht klassieke ruiters zijn. Ruiters die zichzelf en hun paard serieus nemen, zijn consequent, maar niet grof. Heeft niets met onderscheid klassiek/GP te maken.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:40

http://www.youtube.com/watch?v=nGdUumKaMYo
misschien leuk voor jou @vido om te zien hoe een hoog geschoold klassiek paard eruit ziet en kun je zien waarom een horizontaal gereden piaff wat voor jouw dan makkelijker is voor overgang passage bij ons dan vloeken in de kerk is Bloos omdat bij klassiek stroomt de levade voort uit de piaff als bewijs dat ie goed is even kort door de bocht gezegt en daarom moet het paard alles op de achterkant dragen omdat ie anders niet in staat is de voorhand op te lichten.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:25

Vido schreef:
De afdruk in de galop (dit paard gaat in 4-takt), met name in de pirouette zou in een GP-proef afgestraft worden.
Die 4-takt, had ik het al eerder over. Vind die hier inderdaad ook te duidelijk aanwezig. Helaas zie je het minstens net zo duidelijk in de huidige top-GP. Wordt niet afgestraft zoals 't zou moeten.

In Ahoy liet de spaanse rijschool trouwens goed zien dat het wel mogelijk is om zeer traag en klein te galopperen zonder in duidelijke 4-takt te vervallen.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:34

QQQQ schreef:
Die 4-takt, had ik het al eerder over. Vind die hier inderdaad ook te duidelijk aanwezig.

uit http://www.classicaldressage.com/qa/qa001.html
classical dressage.com schreef:
The question of the rhythm in the canter pirouette has only become relevant in the context of the competitions. The reason is that competitions are based on Campagne School riding (military equitation). At this level, the canter is always 3 beat. However, at the FEI levels, the Campagne School program has been enlarged to include High School movements as well, such as lateral movements in the canter (although they are not ridden nearly as collected as they are at the High School level), and especially piaffe and passage. Since the school walk, school trot, and school canter have never been made part of the competitive curriculum, the 4 beat canter or the 2 beat terre-a-terre are considered "incorrect" by the competition judges. In a wider perspective, they are perfectly natural movements, and time honored, traditional dressage gaits. So, from a traditional point of view, the question of whether the pirouette should be 3 beat or 4 beat has very little relevance.

Oftwel 4 takt galop is een natuurlijke gang en in de klassieke dressuur niet ongewenst of fout.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:58

dus een 4takt galop in de klassieke dressuur is prima, maar de verbroken takt in de draf is wel een doodzonde? Het is maar dat ik het begrijp Knipoog In de natuur zie je toch alletwee niet, heb ik steeds begrepen.

In Jerez liep er een ook overduidelijk 4takt, was geen enkele zware oefening te bekennnen; gewoon een grote volte in galop.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:14

Nee, de draf hoort altijd tweetakt te zijn, maar in de praktijk is het dat noot helemaal precies. Als je high speed videobeelden bekijkt landen de hoeven nooit precies gelijk. Zo erg als de foto's boven is natuurlijk niet goed. Bent werkt met wetenschappers en hij vertelde dat in high speed videopnames te zien is dat de paarden die hij rijdt altijd iets (enkele milli seconden) eerder met de achterhoef landen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:16

ben ik helemaal met je eens. Toch lees ik daar bergen commentaar op overal, met verwijzing naar de klassieke dressuur, en dat geldt trouwens ook voor de 4takt galop in een pirouette.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:13

Je moet hier verschillende dingen onderscheiden...

De takt die zo verbroken is dat er ´slechts´ 1 been draagt. Dat is wat anders als enkele miliseconden later landen.

Een eerder landend achterbeen vind ik ook heel anders als een eerder landend voorbeen.

En dan heb je nog het overstrekkende voorbeen waarbij het achterbeen amper van de grond komt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:30

maar die 4takt in de gewone galop die met blote oog te zien is, is niet erg?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:31

Lielle schreef:
Ik heb het over een citaat van jou dat de klassieke dressur beschrijft en ik geef aan hoe ik dat in Jerez (toch een bekend voorbeeld ervan) heb ervaren. Dat video'tje dat ik hier niet kan zien is mss wel een mooie illustratie, maar persoonlijk hecht ik zeer aan eigen waarneming.

In Jerez gaat het er inderdaad niet klassiek aan toe. Voor klassiek kun je beter naar Wenen gaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:31

Hm, wat ik daarvan heb gezien (niet live recentelijk) vind ik ook niet zo bijzonder.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:40

liberty22 schreef:
misschien leuk voor jou @vido om te zien hoe een hoog geschoold klassiek paard eruit ziet

Als ik dit bekijk denk ik: geef mij dan maar lekker de 'moderne' GP dressuur inclusief haar voorbeenzwaaierij. Daar zie ik dan toch meer ontspanning en harmonie. Bij deze paarden zie je duidelijk spanning, zwiepende staarten (al valt dat niet zo op omdat de staarten opgebonden zijn). De nadruk ligt duidelijk op de 'kunstjes' daar je ze alleen maar sprongen ziet maken. Een mooie uitgestrekte draf, galoppirouettes, mooie passiages en piaffes, galopchanchementen etc. zijn er niet bij (althans niet in het filmpje) Neemt niet weg dat het een leuke show is. Maar ik was zaterdag in de Rai en wat ik daar zag vond ik veel mooier.

Overigens: als ik dan zogenaamde 'klassieke aanhangers' hoor afgeven op de takt (voorbeenzwaaierij), aanleuning (waar was de 'open keelgang' bij deze paarden?), ontspanning etc. en ik zie dan bovenstaand filmpje wat HET voorbeeld moet zijn van een klassiek geschoold paard dan denk ik Lips are sealed

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:41

en dat dacht ik dus live in Jerez *LOL*

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:53

jasmijn78 schreef:
liberty22 schreef:
misschien leuk voor jou @vido om te zien hoe een hoog geschoold klassiek paard eruit ziet

Als ik dit bekijk denk ik: geef mij dan maar lekker de 'moderne' GP dressuur inclusief haar voorbeenzwaaierij. Daar zie ik dan toch meer ontspanning en harmonie. Bij deze paarden zie je duidelijk spanning, zwiepende staarten (al valt dat niet zo op omdat de staarten opgebonden zijn). De nadruk ligt duidelijk op de 'kunstjes' daar je ze alleen maar sprongen ziet maken. Een mooie uitgestrekte draf, galoppirouettes, mooie passiages en piaffes, galopchanchementen etc. zijn er niet bij (althans niet in het filmpje) Neemt niet weg dat het een leuke show is. Maar ik was zaterdag in de Rai en wat ik daar zag vond ik veel mooier.

Overigens: als ik dan zogenaamde 'klassieke aanhangers' hoor afgeven op de takt (voorbeenzwaaierij), aanleuning (waar was de 'open keelgang' bij deze paarden?), ontspanning etc. en ik zie dan bovenstaand filmpje wat HET voorbeeld moet zijn van een klassiek geschoold paard dan denk ik Lips are sealed

het is toch ook een show maar die paarden kunnen zoiets niet door een perfecte opleiding genoten te hebben die mensen zelf moeten dit doen omdat anders het instituut verloren gaat plus al zijn kennis (geld kwestie) je kunt toch wel iets verder kijken als je neus lang is???

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:16

liberty22 schreef:
het is toch ook een show maar die paarden kunnen zoiets niet door een perfecte opleiding genoten te hebben

Weet ik niet? Als die paarden zo'n perfecte opleiding genoten hebben dan zouden ze toch ook andere (basis) zaken goed moeten laten kunnen zien? Aanleuning/takt/ontspanning is m.i. toch een basisvoorwaarde... Maar nogmaals: jij haalt dit filmpje zelf aan als HET voorbeeld van een klassiek geschoold paard.

liberty22 schreef:
die mensen zelf moeten dit doen omdat anders het instituut verloren gaat plus al zijn kennis (geld kwestie) je kunt toch wel iets verder kijken als je neus lang is???

Maar wat bedoel je nu? Bedoel je nu omdat dit MAAR een show is en omdat deze ruiters deze MOETEN geven vanwege de financien dergelijke zaken door de vingers gezien moeten worden? Dat daar dan niks van gezegd mag worden? We de uitvoering niet met het kritische oog mogen bekijken/beoordelen waarmee we topruiters wel mogen/moeten beoordelen? Dat vindt ik we een beetje meten met twee maten? Dan zou ik zeggen: als jij naar topruiters kijkt, kijk dan ook even verder dan je neus lang is! Vork

Op topruiters wordt altijd afgegeven dat ze alles doen voor roem en prijzen (en dat terwijl je als dressuurruiter vooral met nevenactiviteiten de kost moet verdienen omdat het prijzengeld, zeker in vergelijking met springen, nihil en vaak niet eens kostendekkend is) Waarom is het dan wel oke als deze rijschool de bekendheid moet vergroten en geld moet binnenhalen met shows? (ik vind daar overigens niks mis mee, maar dat terzijde)