Staat anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: Staat anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:58

_Daniella_ schreef:
Al gedaan.. Maar nooit gezien met hulpteugel..

nee kan kloppen, voor zo ver ik weet maakt Anky nooit gebruik van hulpteugels.

Anky rijd volgens de LDR methode, laag diep en rond. Dus heel diep instellen (bijna met de kin op de borst). Tik dat maar eens in op google en je vind er vast wel wat info over Knipoog Voor het exacte trainingsschema moet je denk ik Anky zelf even mailen Clown

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:06

Oh ja slim, zal haar morgen bellen.. Knipoog

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 23:22

_Daniella_ schreef:
Al gedaan.. Maar nooit gezien met hulpteugel..

Een trainingsmethode of hulpteugel zijn verschillende dingen hoor Knipoog
Visconti en ik kiezen voor een natuurlijk manier...

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:26

Als je dan even alles terugleest wordt er ook meerdere keren gesproken over een hulpteugel. Daar had ik het over. Niet aangesproken voelen. Heel fijn dat jullie voor de natuurlijke manier kiezen, doe ik zelf namelijk ook.

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:29

Alicia2u schreef:
Ga maar eens kijken bij de losrijring bij een meerdaags concours waar ze met meer paarden is. Of vraag of je groom mag zijn van iemand die bij haar traint.
Als je trainingsmethodes gaat omschrijven is dat namelijk nogal risicovol, omdat woorden vaak verkeerd geintepreteert worden. Kijk en oordeel zelf.

Sorry las verkeerd.. Bloos

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:30

Ik denk dat Anky voornamelijk als voorbeeld word genoemd omdat zij toch HÉT dressuuricoon is van de paardensport. Dat is een feit; dat je het nu leuk vind of niet Knipoog
Anky word dan ook vaak naar voren gebracht als 'perfectie' en dergelijke termen wat mensen in hun monden leggen. Niet altijd, is mijn mening, even waar. Lachen

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:36

En btw sorry, heb net gekeken hoe ik bij die hulpteugel kom, maar kan het zo snel niet vinden. Zal ook wel dwang geassocieerd hebben met een hulpteugel. Mijn fout.

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:37

Maar als jullie goed gelezen hebben wat ik al eerder typen begrijpen jullie hopelijk wat ik bedoel.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:56

Goh dacht toch echt dat je zei ongeacht de trainings methode. Als je dan toch een discussie daarover wil starten zeg dat dan. Dit komt op hetzelfde neer.

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:07

Mag ik vragen tegen wie je het hebt? Verward

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:16

Vue

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 12:00

Ik start geen discussie over de rollkur. Lachen
Waar leidt je dat vanaf?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:06

Vrij logisch dat als je het over perfectie qua dressuursport hebt, dat de naam Anky valt. Met topprestaties op olymiades, wereldbekerwedstrijden, EK's etc over een lange periode met meerdere paarden en wereldrecords kun je toch wel stellen dat zij het ideaalbeeld toch wel heel aardig benaderd.

Of je van dressuursport houdt is een tweede. Dat moet iedereen voor zichzelf weten. Maar als je er niet van houdt, heb er dan ook geen commentaar op. Ga dan commentaar leveren op je eigen goeroe, ideaalbeeld etc.

Wat ik een beetje jammer vindt is dat er zo weinig respect is voor topsporters. Topsportprestaties worden altijd zo afgezeken en gebagetaliseerd. Dat vind ik erg jammer. Als je niet van topsport houdt, kijk er dan gewoon niet naar. Natuurlijk maken topsporters fouten. Maar tegenover die fouten hebben ze heel wat goed moeten doen, heel wat af moeten zien, heel wat door moeten zetten om op een dergelijk niveau te komen. Daar kan iedereen wat van leren en daar mag best wat respect voor zijn.

Je kan als leek (en dat zijn wij gewoon ten opzichte van topsporters) trainingsmethoden analyseren tot je een ons weegt. Wat schiet je er mee op? Als leek kun je je onmogelijk een voorstelling maken hoe het is om te rijden op een dergelijk niveau. Als je af en toe een balletje trapt, kun je je ook onmogelijk een voorstelling maken 'what it takes' om een profvoetballer te zijn. Maar volgens mij maken mensen zichzelf vaak het tegenovergestelde wijs. Misschien omdat het niet te verkroppen is dat er mensen zijn die het beter kunnen? beter weten? Een superslechte instelling is dat! Zo'n instelling staat je ontwikkeling duidelijk in de weg. Als je ontkent dat er mensen zijn die iets beter weten of beter kunnen zul je nooit openstaan voor de tips, trucs en instructies die je zo hard nodig hebt om je talent te ontwikkelen (als het talent uberhaupt aanwezig is)

En dan nog eens iets; iedereen gaat gelijk op de kast als je zegt dat je je kritiek maar voor je moet houden als je het zelf niet beter kan. Hierbij zou ik graag onderscheid willen maken tussen het constateren van een fout (en dat kunnen we allemaal) en het leveren van kritiek. Een fout is een fout, dat biedt verder weinig stof tot discussie. Waar je over zou kunnen discussieren is hoe die fout voorkomen/opgelost had kunnen worden. Alleen daarvoor zul je zelf ook over ervaring op dergelijk niveau moeten beschikken. En er zijn er maar weinig die daarover beschikken. Degene die daar niet over beschikken en toch over die fouten discussieren kletsen dus gewoon uit hun nek. Niet meer en niet minder.

Als ik Anky zie rijden en ze maakt een fout, dan denk ik jammer! En verder geniet ik gewoon van prachtig mooie paarden sport en droom ik lekker verder over dat ik ook ooit eens zo zou kunnen rijden.

En dan nog eens iets, als je iemand prachtig vindt rijden dan wil dat nog niet zeggen dat je gelijk dezelfde methodes moet gaan hanteren. Juist niet! Richt je op je eigen niveau en de daarbij behorende juiste methodes/instructies. Waar ik altijd zo moe van wordt is die eeuwige kritiek van, in de regel vaak B-L ruiters, op trainingsmethoden. Ook geklets uit de nek! Hoe kun je op een dergelijk niveau nu in godsnaam ervaren of een dergelijke methode een meerwaarde op kan leveren? De meeste moeten in eerste instantie nog onafhankelijk leren zitten! Je mag best ergens een mening over hebben, maar breng die mening dan alleen naar buiten als je die kan baseren op je eigen ervaring. Dat zal een hoop dom geklets schelen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:07

Tegenvraagje aan Vue (TS): Staat de natuurlijke manier synoniem voor "goed rijden" en "perfectie"? (zie onderwerp bericht).

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 12:53

Perfectie bestaat niet, maar als ik het heb over goed rijden en ik denk aan bijvoorbeeld een honza blaha, dan denk ik já.
Maar natuurlijke manier meer een manier van paarden houden dan van rijden.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:00

Ah, je houdt van het circus. Zeg dat dan meteen!
Echt natuurlijk is dat niet trouwens.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 13:00

Sorry ?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:03

Circuskunstjes heeft nog minder met natuurlijk te maken dan dressuur. Er gaan dagen voorbij dat mijn paard niet achteruit draaft of een spaanse pas uitvoert. Ik zeg dat omdat jij Honza Blaha meer natuurlijk noemt dan Anky.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:04

jasmijn78 schreef:
Vrij logisch dat als je het over perfectie qua dressuursport hebt, dat de naam Anky valt. Met topprestaties op olymiades, wereldbekerwedstrijden, EK's etc over een lange periode met meerdere paarden en wereldrecords kun je toch wel stellen dat zij het ideaalbeeld toch wel heel aardig benaderd.

Of je van dressuursport houdt is een tweede. Dat moet iedereen voor zichzelf weten. Maar als je er niet van houdt, heb er dan ook geen commentaar op. Ga dan commentaar leveren op je eigen goeroe, ideaalbeeld etc.

Wat ik een beetje jammer vindt is dat er zo weinig respect is voor topsporters. Topsportprestaties worden altijd zo afgezeken en gebagetaliseerd. Dat vind ik erg jammer. Als je niet van topsport houdt, kijk er dan gewoon niet naar. Natuurlijk maken topsporters fouten. Maar tegenover die fouten hebben ze heel wat goed moeten doen, heel wat af moeten zien, heel wat door moeten zetten om op een dergelijk niveau te komen. Daar kan iedereen wat van leren en daar mag best wat respect voor zijn.

Je kan als leek (en dat zijn wij gewoon ten opzichte van topsporters) trainingsmethoden analyseren tot je een ons weegt. Wat schiet je er mee op? Als leek kun je je onmogelijk een voorstelling maken hoe het is om te rijden op een dergelijk niveau. Als je af en toe een balletje trapt, kun je je ook onmogelijk een voorstelling maken 'what it takes' om een profvoetballer te zijn. Maar volgens mij maken mensen zichzelf vaak het tegenovergestelde wijs. Misschien omdat het niet te verkroppen is dat er mensen zijn die het beter kunnen? beter weten? Een superslechte instelling is dat! Zo'n instelling staat je ontwikkeling duidelijk in de weg. Als je ontkent dat er mensen zijn die iets beter weten of beter kunnen zul je nooit openstaan voor de tips, trucs en instructies die je zo hard nodig hebt om je talent te ontwikkelen (als het talent uberhaupt aanwezig is)

En dan nog eens iets; iedereen gaat gelijk op de kast als je zegt dat je je kritiek maar voor je moet houden als je het zelf niet beter kan. Hierbij zou ik graag onderscheid willen maken tussen het constateren van een fout (en dat kunnen we allemaal) en het leveren van kritiek. Een fout is een fout, dat biedt verder weinig stof tot discussie. Waar je over zou kunnen discussieren is hoe die fout voorkomen/opgelost had kunnen worden. Alleen daarvoor zul je zelf ook over ervaring op dergelijk niveau moeten beschikken. En er zijn er maar weinig die daarover beschikken. Degene die daar niet over beschikken en toch over die fouten discussieren kletsen dus gewoon uit hun nek. Niet meer en niet minder.

Als ik Anky zie rijden en ze maakt een fout, dan denk ik jammer! En verder geniet ik gewoon van prachtig mooie paarden sport en droom ik lekker verder over dat ik ook ooit eens zo zou kunnen rijden.

En dan nog eens iets, als je iemand prachtig vindt rijden dan wil dat nog niet zeggen dat je gelijk dezelfde methodes moet gaan hanteren. Juist niet! Richt je op je eigen niveau en de daarbij behorende juiste methodes/instructies. Waar ik altijd zo moe van wordt is die eeuwige kritiek van, in de regel vaak B-L ruiters, op trainingsmethoden. Ook geklets uit de nek! Hoe kun je op een dergelijk niveau nu in godsnaam ervaren of een dergelijke methode een meerwaarde op kan leveren? De meeste moeten in eerste instantie nog onafhankelijk leren zitten! Je mag best ergens een mening over hebben, maar breng die mening dan alleen naar buiten als je die kan baseren op je eigen ervaring. Dat zal een hoop dom geklets schelen.

nou naam genot..ik kan me er wel in je verhaal vinden

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:10

anneve schreef:
Circuskunstjes heeft nog minder met natuurlijk te maken dan dressuur. Er gaan dagen voorbij dat mijn paard niet achteruit draaft of een spaanse pas uitvoert. Ik zeg dat omdat jij Honza Blaha meer natuurlijk noemt dan Anky.

Wat ik bij dingen als vrijheidsdressuur meer aanstaat, is omdat het 'at liberty' gebeurt. Wil het paard niet, dan loopt het echt gewoon weg hoor! Dat lijkt me meer natuurlijk dan een hoop ijzer en leer aan een paard hangen en ander soort circuskunstjes gaan doen. Alleen een paard dat die dingen voor je wil doen, blijft en doet het. Vrijheidsdressuur is óók dressuur, alleen is er geen competitieverband. Is het daarom minder topsport? Niet in mijn ogen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:15

Natuurlijk is het daardoor minder topsport. Het is nl. helemaal geen topsport. Gewoon leuk, meer niet, voor mensen die er van houden.

En als Anky's paard niet wil, loopt het ook gewoon weg hoor.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:40

anneve schreef:
Natuurlijk is het daardoor minder topsport. Het is nl. helemaal geen topsport. Gewoon leuk, meer niet, voor mensen die er van houden.

Ben ik niet met je eens. De meerste 'advanced' oefeningen in het vrijheidsdressuur vergen net zoveel kracht, balans en lenigheid als de oefeningen in de GP. Denk maar aan een correct uitgevoerde buiging, of het correcte steigeren (een levade). Vrijheidsressuur omvat ook zijgangen en piaffe. Bovendien vergt het minstens net zoveel dicipline van de trainer als 'gewone' topsport.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:44

Citaat:
Aantonen dat je onder de definitie van Topsport valt! Dit ruim voor aanvang van de opleiding melden bij de studentendecaan.

De definitie:
zij die presteren op het niveau van finales van Europese- en Wereldkampioenschappen (A-categorie) en/of Olympische Spelen, uitgaande van een voldoende aantal internationale vertegenwoordigers in de tak van sport;
sportbeoefenaars die door hun jeugdige leeftijd en/of door hun gebrek aan ervaring nog niet rijp zijn voor wedstrijden op het hoogste internationale niveau, maar die de belofte inhouden om tot de A-categorie te gaan behoren.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:44

Jasmijn76 schreef:
nou naam genot..ik kan me er wel in je verhaal vinden

Bloos Dank u Haha!

Alicia2u schreef:
Wat ik bij dingen als vrijheidsdressuur meer aanstaat, is omdat het 'at liberty' gebeurt.

En wat heeft dat nu te doen met anky en haar prestaties? Als jij vrijheidsdressuur leuk vindt dan kijk jij toch naar degene die op dat gebied het beste is? En afhankelijk van jouw instelling ga jij dan daar commentaar op leveren of proberen er wat van te leren.

Vrijheidsdressuur en topsportdressuur is appels en peren vergelijken. Misschien is het jouw bedoeling om het een beter/paardvriendelijker te doen lijken dan het ander, alleen die vlieger gaat niet op. Geen enkel paard zal onder dwang goede prestaties/kunstjes neerzetten, zeker niet voor langere periode (en daarbij ook nog eens gezond blijven)

Qua diervriendelijkheid heeft topsport met paarden wel als voordeel dat topruiters en hun methoden onder een vergrootglas liggen. Ook worden hun paarden met regelmaat gecontroleert op doping en worden hun prestaties gemeten aan vastgestelde richtlijnen. Dit in tegenstelling tot degene die zich met vrijheidsdressuur bezighouden.

anneve schreef:

Neem Nelson....

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:45

Dat gaat dus over topsport in competitieverband. Ik denk persoonlijk niet dat er competitie nodig is om topsport te bedrijven.