jasmijn78 schreef:Vrij logisch dat als je het over perfectie qua dressuursport hebt, dat de naam Anky valt. Met topprestaties op olymiades, wereldbekerwedstrijden, EK's etc over een lange periode met meerdere paarden en wereldrecords kun je toch wel stellen dat zij het ideaalbeeld toch wel heel aardig benaderd.
Of je van dressuursport houdt is een tweede. Dat moet iedereen voor zichzelf weten. Maar als je er niet van houdt, heb er dan ook geen commentaar op. Ga dan commentaar leveren op je eigen goeroe, ideaalbeeld etc.
Wat ik een beetje jammer vindt is dat er zo weinig respect is voor topsporters. Topsportprestaties worden altijd zo afgezeken en gebagetaliseerd. Dat vind ik erg jammer. Als je niet van topsport houdt, kijk er dan gewoon niet naar. Natuurlijk maken topsporters fouten. Maar tegenover die fouten hebben ze heel wat goed moeten doen, heel wat af moeten zien, heel wat door moeten zetten om op een dergelijk niveau te komen. Daar kan iedereen wat van leren en daar mag best wat respect voor zijn.
Je kan als leek (en dat zijn wij gewoon ten opzichte van topsporters) trainingsmethoden analyseren tot je een ons weegt. Wat schiet je er mee op? Als leek kun je je onmogelijk een voorstelling maken hoe het is om te rijden op een dergelijk niveau. Als je af en toe een balletje trapt, kun je je ook onmogelijk een voorstelling maken 'what it takes' om een profvoetballer te zijn. Maar volgens mij maken mensen zichzelf vaak het tegenovergestelde wijs. Misschien omdat het niet te verkroppen is dat er mensen zijn die het beter kunnen? beter weten? Een superslechte instelling is dat! Zo'n instelling staat je ontwikkeling duidelijk in de weg. Als je ontkent dat er mensen zijn die iets beter weten of beter kunnen zul je nooit openstaan voor de tips, trucs en instructies die je zo hard nodig hebt om je talent te ontwikkelen (als het talent uberhaupt aanwezig is)
En dan nog eens iets; iedereen gaat gelijk op de kast als je zegt dat je je kritiek maar voor je moet houden als je het zelf niet beter kan. Hierbij zou ik graag onderscheid willen maken tussen het constateren van een fout (en dat kunnen we allemaal) en het leveren van kritiek. Een fout is een fout, dat biedt verder weinig stof tot discussie. Waar je over zou kunnen discussieren is hoe die fout voorkomen/opgelost had kunnen worden. Alleen daarvoor zul je zelf ook over ervaring op dergelijk niveau moeten beschikken. En er zijn er maar weinig die daarover beschikken. Degene die daar niet over beschikken en toch over die fouten discussieren kletsen dus gewoon uit hun nek. Niet meer en niet minder.
Als ik Anky zie rijden en ze maakt een fout, dan denk ik jammer! En verder geniet ik gewoon van prachtig mooie paarden sport en droom ik lekker verder over dat ik ook ooit eens zo zou kunnen rijden.
En dan nog eens iets, als je iemand prachtig vindt rijden dan wil dat nog niet zeggen dat je gelijk dezelfde methodes moet gaan hanteren. Juist niet! Richt je op je eigen niveau en de daarbij behorende juiste methodes/instructies. Waar ik altijd zo moe van wordt is die eeuwige kritiek van, in de regel vaak B-L ruiters, op trainingsmethoden. Ook geklets uit de nek! Hoe kun je op een dergelijk niveau nu in godsnaam ervaren of een dergelijke methode een meerwaarde op kan leveren? De meeste moeten in eerste instantie nog onafhankelijk leren zitten! Je mag best ergens een mening over hebben, maar breng die mening dan alleen naar buiten als je die kan baseren op je eigen ervaring. Dat zal een hoop dom geklets schelen.
nou naam genot..ik kan me er wel in je verhaal vinden