trainingstips aan de hand van exterieur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

duodenum

Re: trainingstips aan de hand van exterieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:52

Sisco4life schreef:
hij is idd week in de rug, snap ook wat je bedoeld Knipoog Nageeflijk is tegenwoordig makkelijk, voorheen totaal niet. Lang/laag rijden zijn we nu aan het oefenen en is nog best moeilijk soms Lachen

Ja dat kan komen omdat hij in de rug nog week is, maar daar moet je wel mee doorgaan hoor Ja dat is goed voor hem Knipoog verder veel overgangen rijden (in het lang/laag, hoe moeilijk het ook is *LOL* hij moet nu eerst sterker worden in zijn rugspieren Knipoog daarna kun je aan de rest gaan denken Lachen

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:23

Vooral dat '' hoe moeilijk het ook is'' klopt helemaal Tong uitsteken
Ik heb alle tijd, en rij ook geen wedstrijden dus laag en lang is voorlopig ons doel ja Ja

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 07:57

Ik heb net de laatste 2 pagina's doorgelezen met de tips die zijn gegeven bij ieder paard, reuze interessant zeg Ja
Steek je veel van op.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:09

wiseguy15 schreef:
Sisco4life schreef:
hij is idd week in de rug, snap ook wat je bedoeld Knipoog Nageeflijk is tegenwoordig makkelijk, voorheen totaal niet. Lang/laag rijden zijn we nu aan het oefenen en is nog best moeilijk soms Lachen

Ja dat kan komen omdat hij in de rug nog week is, maar daar moet je wel mee doorgaan hoor Ja dat is goed voor hem Knipoog verder veel overgangen rijden (in het lang/laag, hoe moeilijk het ook is *LOL* hij moet nu eerst sterker worden in zijn rugspieren Knipoog daarna kun je aan de rest gaan denken Lachen

Misschien goed om wat specifieke trainingstips te noemen voor zo'n paard?
Hoe krijg je zo'n moeilijk nageeflijk en lang laag te rijden paard toch wat meer naar beneden en over de rug?

Wat is aan te raden om te doen?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:20

wiseguy15 schreef:
ikenindi schreef:
ik had op pagina 1 al gepost, maar de foto`s waren niet duidelijk genoeg... is deze beter?

Afbeelding

Ook bij dit paard zou ik een lang-laag training aanraden Ja, ik weet het ik ben erg eentonig Bloos maar ik vertel alleen maar wat ik zie Lachen.
Ik zie op deze foto een paard met een korte en ietwat verzonken rug, en een behoorlijk verticale hals. Correct me if I'm wrong Bloos.
Ik denk dat het bij dit paard niet makkelijk is om hem/haar lang-laag te rijden. (klopt dat?) Maar het is wel het beste, ik denk dat dit paard anders de rug te hol trekt, en zichzelf helemaal opspant.
Ik hoop dat je hiermee wat kunt Knipoog (anders kun je het beste mijn reactie's op de andere foto's ook even lezen, want dat gaat vrijwel allemaal over lang-laag)

dit valt mij wel op ja. je adviseert iedereen lang laag, maar elk paard is anders toch?

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:22

Hier een foto van mijn Haflinger

Afbeelding

Kom maar op

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:59

wiseguy15 schreef:
Leuke Fjord!! Lachen
Ik vind haar iets lang in de rug, voor zover ik het aan de standfoto kan zien (kan dus wel meevallen Knipoog) daardoor zal ze waarschijnlijk wat moeilijker bij elkaar te rijden zijn. Om haar toch wat meer bij elkaar te krijgen kun je veel overgangen rijden en veel schakelen in o.a. de draf en galop, bij een lange rug is het moeilijker om terug te "schakelen" dan haar voorwaarts te laten gaan, maar toch is dat terug beter omdat ze dan leert zich zelf als een soort van accordeon in elkaar te schuiven! Lachen Succes!

Haha je verteld precies hetzelfde als m'n instructeur Haha!
Je heb helemaal gelijk dat het terug schakelen moeilijker is, voorwaarts is geen probleem maar terug wel! Vooral van middengalop naar arbeidsgalop is echt een moeilijk punt, en dat kan ik de M2 nogal problemen gaan opleveren, vooral omdat je dan van galop naar stap moet Nagelbijten / Gniffelen En we zijn dus nu idd heel erg bezig met schakelen.
Bedankt voor je reactie!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:42

Jitske_ schreef:
Misschien goed om wat specifieke trainingstips te noemen voor zo'n paard?
Hoe krijg je zo'n moeilijk nageeflijk en lang laag te rijden paard toch wat meer naar beneden en over de rug?

Wat is aan te raden om te doen?

Denk dat het een kwestie van tijd en soepel maken is. Het gaat wel, maar nog niet overtuigd Nagelbijten / Gniffelen IN de overgang draf galop komt hij er even uit, en bij sommige oefeningen. Tips zijn altijd welkom Lachen

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:10

Ok wat een nieuwe foto’s allemaal, dan doen we die eerst maar voor zo ver mogelijk, heel veel foto’s zijn niet echt bruikbaar, kijk eens naar de eerste reactie met foto zoals die onderste foto van miramare daar heb je wat aan en dan krijg je ook een goede beoordeling.
Ik begin dus op blz 10

Ikendi:
Foto is weer niet ideaal maar van wat ik zo kan zien. Redelijk lang gelijnd paard, halslengte is kort hals richting zeer vertikaal met onderhals, iets week in de rug en lendelen, kort kruis met wel voldoende helling, achterbeen en voorbeen zijn correct gebouwd.
Ik denk dat je dit paard laag en lang moet rijden om zo die onderhals eruit te rijden zodat het paard beter over de rug gaat lopen en zijn achterhand beter kan gaan gebruiken. Verder is het paard nog overbouwd maar zoals gezegd is dit nog een jong paard en kan je daar nu nog niet zoveel over zeggen.

xFioon:
Foto is weer niet ideaal, paard lijkt erg overbouwd, hoofdhals verbinding is niet beoordelen hals lengte lijk goed te zijn richting is ook normaal, verder een lang gelijnd paard, weke rug en zeer strakke lendenen kruis is voldoende van lengte en zeer hellend. Paard is zwaar bespierd op de achterhand maar mist bespiering van de bovenlijn. Voorbeen is voor zo ver te zien correct gebouwd, achterbeen is wat sabelbenig.
Het lijkt er erg op dat dit paard zonder rug loopt in de training omdat er daar te weinig bespiering is, het paard zou dus meer over de rug gereden moeten worden, lang en laag waarbij de achterhand actief gebruikt wordt.

Shanna_W:
Opzich een goede foto iets donker en het paard lijkt hier erg onderstandig te zijn voor.
Langgelijnd paard, behoorlijk week in de rug en de lendenen, hals lengte is goed, halsrichting wat horizontaal, hoofdhalsverbinding is normaal, kruis is voldoende van lengte en hellend, achterbeen is wat sabelbenig, voorbeen lijkt wat hol en onderstandig, schouder lijkt op de stand foto behoorlijk steil maar valt in de beweging weer wel mee. Bespiering is goed.
Goed gebouwd paard over het algemeen voorhand had wat meer sterke punten mogen hebben, ik had liever en schuine schouder gezien ook dat onderstandige is jammer. In de training denk ik dat het paard opzich best fijn te rijden is, makkelijk de achterhand er onder waarschijnlijk wat meer moeite met oprichting vanwege de horizontale hals. Ook denk ik dat ie wat voorbeen mist in de beweging maar doordat de achterhand er goed aan zit denk ik dat je die ruimte ohz wel krijgt.

Rohotje:
Foto is niet ideaal donker en niet recht van de zijkant gemaakt hoofdhals verbinding is niet te beoordelen. Lang gelijnd paard met een zeer weke rug en weke lendenen, kruis is wat kort en plat, achterbeen behoorlijk sabelbenig, voorbeen lijkt correct wel onderstandig, hals lengte en richting lijken goed schouder lijkt ook goed.
Opzich een goed gebouwd paard al had ik liever een langer, hellend kruis gezien ook de weekheid van de bovenlijn is niet ideaal maar de leeftijd is daar ook naar. Ik denk dat dit paard moeite zal hebben om de achterhand onder de massa te zetten en om de rug goed te gebruiken, veel laag een lang rijden met een actieve achterhand, zodat hij zijn rug beter gaat gebruiken en minder snel zal verslijten.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:13

Hoop dat mijn foto wel bruikbaar is? Anders hoor ik het graag

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:17

Romie18, zou je mijn foto's ook willen doen ? Staan op pagina 11. Lachen Mochten deze niet goed(genoeg) zijn dan hoor ik dat graag Lachen

alvast bedankt!

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:31

Zou iemand die van mij ook willen doen, de foto's staan op pagina 11. Als de standfoto niet goed is, heb ik er nog wel een ander voor.
Alvast heel erg bedankt.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:35

Aller eerste iets meer over de koudbloeden, ik kan hierbij niet zeggen wat normaal is, heb niet zo heel veel verstand van fjorden en hoe die er uit horen te zien. Heb ook geen flauw idee hoe dat die paarden te rijden zijn dus ik beoordeel gewoon alsof het een warmbloed is en waar je naar mijn idee met een warmbloed met die bouw tegen aan loopt.

Mememe:
Foto is best redelijk alleen jammer dat ie schuin staat achterbeen en hoofd halsverbinding is niet te beoordelen
Opzich redelijk lang gelijnd paard, wat strak in de rug en de lendenen, hals lengte is goed richting wat horizontaal, schouder is mooi schuin en het voorbeen correct gebouwd, kruis is goed van lengte en hellend.
Ik denk dat dit je met dit paard voornamelijk tegen problemen aan loopt met buiging, omdat de rug en lendenen zo strak zijn, hier kan je aan werken door veel figuren te rijden en zijgangen maar zorg wel dat de basis voor elkaar is voor je aan de zijgangen begint een goede aanleuning en achterbeen gebruik zijn altijd belangrijk.

Evy:
Jammer dat bij de stand foto haar hoofd net gedraaid is verder super foto hoofdhals verbinding is zo niet te behoordelen maar heb m op de laatste foto kunnen zien.
Langgelijnd paard, iets week in de rug, lendenen zien er goed uit, kruis is voldoende van lengte en hellend, hals lengte is iets kort richting is goed, schouder is goed van richting, achterbeen en voorbeen zijn correct gebouwd, hoofdhals verbinding is goed.
Ik denk dat je in training niet veel problemen tegen komt, doordat de halslengte wat kort is heeft ze misschien wat moeite met de aanleuning en zal ze makkelijk achter te teugel kruipen en de kaak niet loslaten, daarbij is het belangrijk dat je der goed voorwaarts rijdt en werkt aan je aanleuning en ontspanning. Foto’s in beweging zien er goed uit heel fijn achterbeen, had ik zo niet verwacht voor een fjord.

Needje:
Super foto zo wil ik ze hebben Tong uitsteken Verder inderdaad moeilijk te beoordelen daarom laat ik die rug even voor wat het is in de verdere beoordeling.
Een paard dat heel erg in het 4kants model staat, heel kort in de rug ziet er ook niet natuurlijk uit lijkt wel of ze een paar rugge wervels mist, rug is verder week met een zeer hoge schoft.. Halslengte is goed, halsrichting wat verticaal, schouder is schuin, voorbeen correct gebouwd, lendenen zijn normaal, kruis is lang en hellend, achterbeen is correct gebouwd.
Ik durf hier eigenlijk geen trainings tips aan vast te hangen omdat ik bang ben dat er aan die rug het 1 en ander aan medische advies aan vast hangt. Enkel kijkend naar de voor en achterhand ziet het er een fijn te rijden paard uit maar die rug brrr ziet er bijna eng uit.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:39

Romy18 schreef:
Ok wat een nieuwe foto’s allemaal, dan doen we die eerst maar voor zo ver mogelijk, heel veel foto’s zijn niet echt bruikbaar, kijk eens naar de eerste reactie met foto zoals die onderste foto van miramare daar heb je wat aan en dan krijg je ook een goede beoordeling.
Ik begin dus op blz 10

Shanna_W:
Opzich een goede foto iets donker en het paard lijkt hier erg onderstandig te zijn voor.
Langgelijnd paard, behoorlijk week in de rug en de lendenen, hals lengte is goed, halsrichting wat horizontaal, hoofdhalsverbinding is normaal, kruis is voldoende van lengte en hellend, achterbeen is wat sabelbenig, voorbeen lijkt wat hol en onderstandig, schouder lijkt op de stand foto behoorlijk steil maar valt in de beweging weer wel mee. Bespiering is goed.
Goed gebouwd paard over het algemeen voorhand had wat meer sterke punten mogen hebben, ik had liever en schuine schouder gezien ook dat onderstandige is jammer. In de training denk ik dat het paard opzich best fijn te rijden is, makkelijk de achterhand er onder waarschijnlijk wat meer moeite met oprichting vanwege de horizontale hals. Ook denk ik dat ie wat voorbeen mist in de beweging maar doordat de achterhand er goed aan zit denk ik dat je die ruimte ohz wel krijgt.

Heel erg bedankt!
En zoals je perfect vermeld, in de training is ze fijn en is ze is achteraan voldoende actief, het is idd erg moeilijk om die oprichting te krijgen en dat "gaan zitten".
Een spectaculair voorbeen heeft ze idd niet maar ik heb wel het gevoel dat dit al verbeterd is sinds april (toen ik haar net had)
Wegrijden naar middendraf wordt steeds gemakkelijker en ze gaat ook meer "showen"
Ik zal anders nog eens een nieuwe foto maken om te zien of ze echt zoo erg onderstandig is.
Mag ik vragen wat sabelbenig is Bloos en een weke rug en lendenen? (ik heb al vaak gehoord dat dit vaak voorkomt bij Flemminghs maar ik vraag me nog steeds af wat het is Bloos )

Heb jij bepaalde oefeningen en tips die ik in de training van mijn paard kan gaan gebruiken?
Nogmaals bedankt!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:41

@melshet: jou foto is helaas niet bruikbaar op exterieur te beoordelen daarvoor is echt een standfoto nodig, die bewegings foto's bekijk ik zelfs pas na de beoordeling omdat dat de beoordeling van het exterieur kan beinvloeden.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:42

Romy18 schreef:
@melshet: jou foto is helaas niet bruikbaar op exterieur te beoordelen daarvoor is echt een standfoto nodig, die bewegings foto's bekijk ik zelfs pas na de beoordeling omdat dat de beoordeling van het exterieur kan beinvloeden.

Oke, ik zal even kijken of ik een standfoto kan vinden

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:46

ik ben eigenlijk meer benieuwd wat jullie van de bouw van mijn paard vinden dan naar specifieke trainingstips, het mag wel natuurlijk! Ik zit nu gigantisch in de knoop en ben wel even benieuwd of misschien haar bouw niet helemaal meewerkt.
Wij staan op pagina 6

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:52

Wat achterbeen betreft kijkt men naar de buiging aan die voor kant van het achterbeen hierbij heb je 2 uiterste steil en daartegen over sabelbenig, sabelbenig wilt dus zeggen dat de voorkant van het achterbeen rond(er) loopt. Een steil achterbeen is dus wanneer de voorkant van het achterbeen recht loopt hierbij kijk je van net boven tot net onder het sprong gewricht.

Wat betreft de rug en de lendenen heb je de 2 uiterste week en strak, week wilt zeggen dat er een holling in de rug zit en strak wilt zeggen dat de rug recht is of zelfs bol staat, het zelfde voor de lendenen.

Exterieur wordt normaal gesproken beoordeeld dmv een lineair score formulier dit gaat vaan A t/m I waarbij E als normaal wordt gezien aan kant A staat dan bv strak en aan kant I staat week dmv het aantal bolletjes dat men richting A of I gaat wordt aangegeven in welke mate de rug week is. Zo worden er in totaal (als ik me niet vergis) 19 punten exterieur beoordeelt en daarna beoordeeld men de gangen, de correctheid van de gangen en de techniek vermogen etc. op de sprong.

Duidelijker?

Greetz

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:54

@ ladygiroc jou stand foto is veel te donker om het exterieur te kunnen beoordelen en aan een bewegings foto heb ik niet veel even een nieuwe foto maken of zoeken en dan wil ik graag eens kijken.

Greetz

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:09

Bontlover:
Ik krijg alleen de foto geopend waarbij de benen er maar gedeeltelijk opstaat dus die zijn moeilijk te beoordelen, ook door het zwarte rond de hoofdhals verbinding kan ik die niet beoordelen.
Langgelijnd paard, week in de rug en de lendenen, kruis lengte is goed en hellend, achterbeen lijkt sabelbenig, voorbeen lijkt correct en onderstandig, halslengte is wat kort, richting is verticaal, schouder is steil.
Ik denk dat je met dit paard problemen zult hebben met nageven en rug gebruik omdat de rug week is en de hals zo kort denk ik dat dit paard ook moeilijk ontspant in de kaak. Ik zou aanraden om dit paard lang en laag te rijden daarbij wel de achterhand actief houden en er op letten dat het paard de kaak ontspant tijden het nageven anders krijg je een valse knik en gebruik ie zijn lichaam nog niet zoals het zou moeten.

De laatste voordat ik ga eten.
Voordat ik zo ook commentaar krijg op het laag en lang elke keer, er zijn heel veel foto's van paarden met een weke rug en veel paarden met een onderhals of verticale hals en die paarden hebben 9 van de 10 problemen om de rug goed te gebruiken, om na te geven en de achterhand actief te houden. Wanneer ze die problemen hebben kan je die enkel en alleen oplossen door terug te gaan naar de basis en de basis is, als je het mij vraagt dan toch: lang en laag, over de rug, met een actief achterbeen en een goede aanleuning. Wanneer dat voor elkaar is kan je verder gaan werken. Met lang en laag bedoel ook niet altijd constant met dat hoofd aan de grond dan mag je hem tussen door best eens oppakken en lang en laag kan ook heel goed, misschien nog wel beter aan de longe.

Greetz

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 17:27

Zo, Romy18,
Druk bezig zeg. Maar zoals sommigen al aan geven. Zou je wat meer specifieke oefeningen willen geven? Of durf je dat niet aan(wat ik me overigens ook goed zou kunnen voor stellen)?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:58

Allereerst het exterieur van een paard kan je niet verbeteren, enkel de problemen die dat exterieur met zich mee brengen kan je oplossen door bepaalde oefeningen, veel van de problemen die ik me bij de paarden die ik hier voorbij zie komen zijn met pure basis dingen al 'op te lossen' met die basis maak je het voor je paard makkelijker om latere oefeningen uit te kunnen voeren.
Om dus echt specifiek oefeningen voor elk paard te zeggen is zo niet mogelijk omdat ik geen enkel idee heb hoe de paarden op dit moment getraind worden en in hoeverre deze paarden nog moeite hebben met hun exterieur. Elk paard is anders, elke combinatie en elke ruiter is anders daarbij past geen standaart oefening.
Zoals ik al eerder heb gezegd is die basis voor mij lang en laag, over de rug, met een actieve achterhand en een goede aanleuning. Daarna komt daar voor mij het rechtrichten en de lengtebuigingen, maar zolang ik niet weet ik welke fase iemand is met het paard, zolang ik niet weet hoe een ruiter op het paard zit, welke hulpen diegene geeft etc. kan ik wel roepen je moet gaan appuyeren oid. maar wie weet kijken ze me dan aan van watte?
Ik denk daarom dat je wanneer je echt oefeningen wilt gaan roepen je veel meer achtergrond informatie nodig hebt en dat je de combinatie aan het werk gezien moet hebben en dat mensen dan veel beter af zijn met een instructeur. Of iemand moet de ambitie hebben om hier 1 of andere cursus aan vast te hangen, dan zie je wat er gebeurt en waar er verbetering mogelijk is dmv welke oefening.
Kortom ik zou wel willen maar ik denk dat ik daarna mee mensen meer ellende geef als tips, met basis dingen adviezen kan je niet fout omdat dat er bij elke paard en elke ruiter in moet zitten en herhaald moet blijven worden.
Lijkt me overigens nog niet eens zo'n slecht plan een cursusje exterieur beoordelen en daar trainings tips aan vast hangen dus als er iemand de ambitie heeft om zoiets te organiseren dan roep maar en wil ik best helpen.
(overigens komt er zoizo een clinic aan over exterieur en (top)sportprestatie's georganiseert door mij als presentatie van mijn afstudeerproject, maar dat staat nog in de kinderschoenen)

Greetz

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:30

Romy18 schreef:
Evy:
Jammer dat bij de stand foto haar hoofd net gedraaid is verder super foto hoofdhals verbinding is zo niet te behoordelen maar heb m op de laatste foto kunnen zien.
Langgelijnd paard, iets week in de rug, lendenen zien er goed uit, kruis is voldoende van lengte en hellend, hals lengte is iets kort richting is goed, schouder is goed van richting, achterbeen en voorbeen zijn correct gebouwd, hoofdhals verbinding is goed.
Ik denk dat je in training niet veel problemen tegen komt, doordat de halslengte wat kort is heeft ze misschien wat moeite met de aanleuning en zal ze makkelijk achter te teugel kruipen en de kaak niet loslaten, daarbij is het belangrijk dat je der goed voorwaarts rijdt en werkt aan je aanleuning en ontspanning. Foto’s in beweging zien er goed uit heel fijn achterbeen, had ik zo niet verwacht voor een fjord.

Bedankt voor je reactie!
Leuk om te lezen hoe haar bouw wordt beoordeeld, we gaan wel elk jaar naar keuringen maar zo uitgebreid wordt het niet verteld Haha!
Je heb gelijk wat betreft de aanleuning, dat mag nog even wat constanter. Ja
Ontspannen is ze vaak wel, behalve als het moeilijk wordt maar dat heeft denk ik elk paard wel. Maar we zijn er nog lang niet en ik zal deze tips meenemen in de training!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:43

Op de keuring kan je altijd eens vragen of je de exterieur beoordeling eens kunt inzien of vragen om meer uitleg over het exterieur omdat je je daar in intresseert. Nee heb je Ja kan je krijgen ik denk dat de meeste exterieur beoordelaars daar geen problemen mee zullen hebben!

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:49

Wat een verschrikkelijk interessant topic!

Zouden jullie mijn nieuwe aanwinst eens willen doen?

Afbeelding