Elk gezond paard kan naar het Z?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ACSM

Re: Elk gezond paard kan naar het Z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:36

Ik denk dat er heel wat verschil zit tussen juryleden...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:31

er zit heel veel verschil tussen juryleden...
ik heb zelf geschreven en dan hoor je de raarste opmerkingen
en dat ging echt niet meer om het rijden Clown
asjemenou schreef:
Vind je dat echt?
Ga dan maar eens bij een Z ring stan kijken, en bepaal dan zelf wie je Z waardig vind en wie niet.

dit probeer ik ook al een hele tijd uit te leggen, maar volgens mij snappen de meeste het hier niet Bloos
er zijn genoeg mensen die door lang doorgaan en veel proeven rijden hun puntjes verzamelen... maar of ze dan echt z waardig zijn...?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:41

Yamcha schreef:
beantsje schreef:

Het zou al een stuk schelen als de paarden eerst eens de kans kregen om rustigaan volwassen te worden... maar ja, dat is weer een hele andere discussie....

Dat lijkt mij ook. Denk dat paarden eerst eens wat meer uitgegroeid zouden moeten zijn voordat ze gereden worden. Scheelt een hoop blessureleed imo.

Ik denk niet alleen fysiek, maar vooral ook mentaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:56

Ik denk zeker mentaal Ja
Juist bij de paarden die van karakter niet zo nuchter zijn Ja

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:16

Rianneke schreef:
dit probeer ik ook al een hele tijd uit te leggen, maar volgens mij snappen de meeste het hier niet Bloos
er zijn genoeg mensen die door lang doorgaan en veel proeven rijden hun puntjes verzamelen... maar of ze dan echt z waardig zijn...?

Absoluut, maar laten we wel zijn, wat stelt het Z nu eenmaal voor? Niet veel. Met voornamelijk basis rijden kom je in het Z een heel eind. Alle oefening vloeien mooi voort uit de basis. Dus als je basis goed is, is het Z geen probleem, maar daar schort het dan ook bij de meeste mensen, en dat vindt ik een veel kwalijker zaak. Het niet voor niks basis....

Een probleem in het appyment wordt tegenwoordig opgelost door eindeloos de appyment te oefenen totdat het lijkt op wat een appyment hoort te zijn. dat terwijl de oplossing makkelijk opgelost kan worden door je basis er bij te pakken. Maar daar hebben de mensen het geduld niet voor en de kennis blijkbaar ook niet van.

Om maar niet te praten over de instructie. Hoe vaak hoor instructies roepen dat het paar meer moet verzamelen en acteiver moet. Daar heeft de ruiter niks aan. Vertel eerst eens hoe je dat kan gaan doen. Err wordt meer met termen gesmeten dan dat er tijd wordt genomen om uit te leggen wat de bedoeling is en hoe ja dat kan gaan doen. En vooral hoe het voelt.

Onze maatschappij draait om fast-money. Dus veel geld om het te kunnen doen, maar vervolgens niet de tijd en de rust om het daadwerkelijk te begrijpen. Alles moet snel en als het morgen komt is het te laat.
Het liefst hadden we gisteren een gouden medaille.....

Daarom dat ik al eerder zei dat de mens de grootste tekortkoming is.

Ook de Z is mogelijk met een Belg. Dat een Belg niet het plaatje is wat we willen zien en niet gebouwd is om dat werk te doen, betekent dat dat dier het niet zou kunnen.
Of je het wil is een 2e. En nee het ziet er uiteraard niet zo elegant uit als je er een crack naast zet, maar dat betekent niet dat het niet zou kunnen. Maar ook de basis begrippen van de dressuur is mogelijk voor dit type paard.

Ik denk alleen niet dat je ambitie daar moet liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:19

Bij een belg of een hackney heb ik toch wel mijn twijfels...

Maar de friezen en hafjes van deze tijd, die gewoon echt voor de sport gefokt zijn...makkelijk zat Ja

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:23

Waarom? Ook deze paarden kan je lenig maken en leren buigen. Er komt geen pas passage of piaffe in het Z kijken hoor.

Grootste struikelpunt zullen de wissels en de uitgestrekte gangen zijn, maar voor de rest zie ik geen probleem. Ja het zal wel lomp zitten misschien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:23

De galop, daar volte 10 meter...
zie ik met een echt gangenpaard niet zo snel gebeuren.
En 1100 kg op de achterhand plaatsen ook niet.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 18:59

De galop en volte 10 meter is niet echt een probleem (oke het is allemaal nog wat onwennig, maar verbeteren is niet echt een struikelblok).

Ik ben eerder bang voor de uitgestrekte gangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:02

Toch zijn uitgestrekte gangen wel te trainen Ja Draf in het algemeen is erg goed te kneden, galop en stap veel minder.
Ook denk ik dan bij een belg niet zo vlug, ook daar moet een paard echt gaan leren dragen.
Maar kawa kreeg in de B voor enkele passen middendraf meestal een 4. En dat was echt totaal terecht Ja
In de M2 en Z werd het 6 of zelfs regelmatig een 7 voor uitgestrekte draf over de hele diagonaal. En ook dat terecht Ja
Maar daar heeft heel veel training ingezeten.
Training die ik bijv bij Zanda die makkelijker kan draven niet nodig zal geen hebben Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:33

beantsje schreef:
Yamcha schreef:

Het zou al een stuk schelen als de paarden eerst eens de kans kregen om rustigaan volwassen te worden... maar ja, dat is weer een hele andere discussie....

Dat lijkt mij ook. Denk dat paarden eerst eens wat meer uitgegroeid zouden moeten zijn voordat ze gereden worden. Scheelt een hoop blessureleed imo.

beantsje schreef:
Ik denk niet alleen fysiek, maar vooral ook mentaal.

runningkawa schreef:
Ik denk zeker mentaal Ja
Juist bij de paarden die van karakter niet zo nuchter zijn Ja

Vooral mentaal. En idd juist de paarden die niet zo nuchter zijn, mensen gaan daar vaak snel op zitten heb ik het idee, "omdat ze aan het werk moeten".

Laat ze nog een jaartje lekker gek doen, en ga er bij wijze van spreken met 4 jaar, 4,5 op, zijn ze wat sterker, en vaak ook stabieler.
Zijn ze op die leeftijd nog steeds snel onder de indruk, zou ik nóg een halfjaartje wachten.

Dat "overdonderen" wat er soms gebeurt met die jonge bloedjes, lijkt me zéker niet goed. Imo wordt de werkwilligheid er ook niet beter op, en wil je een paard naar de Z hebben, zal hij toch moeten willen werken, anders houdt het op...

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:36

Ik vind van niet paard waar ik op rijd is kern gezond en doet heel hard zijn best en heeft plezier en ik ook. Maar de Z is voor ons onmogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:37

Charaz schreef:
De galop en volte 10 meter is niet echt een probleem (oke het is allemaal nog wat onwennig, maar verbeteren is niet echt een struikelblok).

Ik ben eerder bang voor de uitgestrekte gangen.

Een correcte volte 10 meter is erg moeilijk voor een paard dat niet makkelijk buigt hoor. En de rijpaardtypes zijn gewoon vaak wat leniger in het lijf.

Ik heb eens op een zeer rijtypische (luxe) Haflingerhengst gereden, die kon dat makkelijk.

Maar ik zie het een ouderwetse Haf, of een Hackney of een Belg niet doen...

Een goede volte 10 meter, met een correcte stelling en buiging, goed actief ondertredend binnenachterbeen, is imo te moeilijk voor een niet-rijtypisch paard.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 19:38

bacciej schreef:
Ik vind van niet paard waar ik op rijd is kern gezond en doet heel hard zijn best en heeft plezier en ik ook. Maar de Z is voor ons onmogelijk.

Waarom is de Z onmogelijk? en voor wie voor jou of voor het paard?

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:40

ik denk wel dat ieder gezond paard naat het Z kan,, maar ik denk wel dat hoe beter de gangen van het paard , hoe beter de oefeningen meestal uitkomen en hoe hogere punten je uiteindelijk haalt

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:34

runningkawa schreef:
Toch zijn uitgestrekte gangen wel te trainen Ja Draf in het algemeen is erg goed te kneden, galop en stap veel minder.
Ook denk ik dan bij een belg niet zo vlug, ook daar moet een paard echt gaan leren dragen.
Maar kawa kreeg in de B voor enkele passen middendraf meestal een 4. En dat was echt totaal terecht Ja
In de M2 en Z werd het 6 of zelfs regelmatig een 7 voor uitgestrekte draf over de hele diagonaal. En ook dat terecht Ja
Maar daar heeft heel veel training ingezeten.
Training die ik bijv bij Zanda die makkelijker kan draven niet nodig zal geen hebben Lachen

De draf is idd absoluut te trainen. Ik kreeg in de B en L ook altijd 5jes en in de M en Z meestal 7ens en 8en. Daar haalde ik altijd mijn zijgangen mee op (lengtebuiging was wat lastig met mijn korte ouderwetse haf).

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:27

Ik denk niet dat elk paard naar het Z kan, net als een mens heeft een paard een grens van zijn kunnen.
Niet elke mens kan goed turnen of weet ik wat, hoe hard je ook traint sommige dingen kan je gewoon niet.
Zo is het volgens mij ook met paarden, je kan niet van hen verlangen dat ze iets doen dat eigenlijk boven hun kunnen staat, dan gaat je paard er ook mentaal doorzitten denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:28

Maar bijna iedereen kan wel gym doen
I zie de basis sport als gym Lachen

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:30

Ja iedereen kan gym, maar niet iedereen kan de oefeningen dat nationale turners doen leren, niet iedereen is zo lenig toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:31

klopt, met je eens
Als de stelling zou zijn kan elk paard GP zou ik heel hard nee roepen.
Z moet voor veel (rij)paarden wel kunnen Ja

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:32

Oké, ik ben akkoord met je. *LOL*

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:34

Met een gezond paard, geduld(niet te snel willen), zelf een goede basis training aanhouden, en iedereen komt er wel op deze manier.. Knipoog
bij de 1 duurt het langer dan de andere, maar dat is bij alles zo. De een is leniger dan de andere, de een is slimmer dan de ander, de een pakt het sneller op..!! Knipoog dat is mijn mening..met geduld en goede aanpak kom je er wel..! Haha!

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:03

een paar fotootjes van deze opoe met haar fjordje, een jaar geleden. Ik weet, er is genoeg op aan te merken, maar hoeveel KWPNers kunnen dit zo nadoen ...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 08:50

Sorry, is het de bedoeling dat er passage/piaffe wordt gedaan op de foto's?

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 09:37

Wanted2003 schreef:
Sorry, is het de bedoeling dat er passage/piaffe wordt gedaan op de foto's?

nee