je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:28

Daar erger me ik ook dood aan..maar zijn dat de toppers?
Zijn dat de paarden met de eerste plek?
Dacht het niet Lachen
En als je ze mept, winnen ze dan?
nee ook niet..een topper moet zef willen...zoniet dat kun je het vergeten...dat zeg ik al steeds Lachen

Daar ging dit topic toch over, over toppers...niet over wannabees...dat is verkeerd inschatten van de ruiter.
Net als een paard dat wil werken alleen maar in de wei zetten, dat is ook verkeerd inschatten van de ruiter Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:30

Ik ben het er zeker mee eens dat je een paard op ander vlak uitdagingen kan geven.

Maar ff naar Kawa, die leefde om te springen...echt dat vond hij echt geweldig.
Daar moest ik gewoon af en toe eens mee knallen...Niet perse op wedstrijd, maar wel eens wat uitdaging in de springles, of thuis eens de hoogte in.
Maar wat als ik dat niet gedufd had?

Zo vind hij af en toe voluit in de bos ook geweldi, maar stel dat ik dat te hard vond (want hij kon echt heel hard) dus dat nooit deed?

Hem maak je niet blij met VD oid Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:40

runningkawa schreef:
Ik ben het er zeker mee eens dat je een paard op ander vlak uitdagingen kan geven.

Maar ff naar Kawa, die leefde om te springen...echt dat vond hij echt geweldig.
Daar moest ik gewoon af en toe eens mee knallen...Niet perse op wedstrijd, maar wel eens wat uitdaging in de springles, of thuis eens de hoogte in.
Maar wat als ik dat niet gedufd had?

Zo vind hij af en toe voluit in de bos ook geweldi, maar stel dat ik dat te hard vond (want hij kon echt heel hard) dus dat nooit deed?

Hem maak je niet blij met VD oid Lachen

Volgens mij houden de meeste paarden wel van een stukkie rossen en crossen (zoals ik voluit gaan noem).

Nee, ik snap wel wat je bedoeld met die uitdagingen en denk er zelfs hetzelfde over.

Of mijn paard blij wordt van VD weet ik trouwens niet. Heb ik nog nooit geprobeerd.

LDRD

runningkawa schreef:
Daar erger me ik ook dood aan..maar zijn dat de toppers?
Zijn dat de paarden met de eerste plek?
Dacht het niet Lachen
En als je ze mept, winnen ze dan?
nee ook niet..een topper moet zef willen...zoniet dat kun je het vergeten...dat zeg ik al steeds Lachen

Daar ging dit topic toch over, over toppers...niet over wannabees...dat is verkeerd inschatten van de ruiter.
Net als een paard dat wil werken alleen maar in de wei zetten, dat is ook verkeerd inschatten van de ruiter Lachen

Dat bedoel ik ook, ga wat anders doen met die bok, want die wil niet en is dus ongeschikt voor jouw hobby. Misschien heeft ie de drive om endurance te gaan doen en ligt daar zijn talent of weet ik veel waar.

MyWishMax

Zo doe ik met mijn pony changementen, soms zelfs series. (Nouja poging tot, ik raak de tel wel eens kwijt)

Wij doen gewoon heel veel dingen met hem, die we niet hoeven te rijden tijdens wedstrijden. Vindt hij leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:43

Toch ken ik ook paarden die niet van crossen houden hoor...wordt je moe van Haha!

Kijk naar je paard...de een vind in de wei staan met een maatje een heerlijk leven en een stap buitenritje best wel werk genoeg. Lachen

De ander wordt daar stapel van, die wil zijn energie kwijt kunnen. Dat kunnen dus ook de paarden zijn die imo graag winnen.
De eens zal als eerste over de endurance finisch zijn...de ander leeft op als er een dikke sprong voor zijn neus staat.
En daar ligt imo de taak van de ruiter...durf te kijken naar je paard, niet naar jezelf Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:47

runningkawa schreef:
Toch ken ik ook paarden die niet van crossen houden hoor...wordt je moe van Haha!

Ik schreef al de meeste Knipoog

runningkawa schreef:
De eens zal als eerste over de endurance finisch zijn...de ander leeft op als er een dikke sprong voor zijn neus staat.

Je hoeft niet eens al eerste over de finish te komen voor een paard. Die heeft daar waarschijnlijk weinig benul van. De uitdaging van zo een lange afstand of dikke sprong is genoeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:48

daar heeft hij idd geen benul van...maar als hij dat super graag doet is dat wel snel het resultaat Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:56

runningkawa schreef:
daar heeft hij idd geen benul van...maar als hij dat super graag doet is dat wel snel het resultaat Lachen

hangt er zeker in de endurance vanaf in welk lichaam het paardje geboren is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:58

Als jij een paard hebt die je aan de top wilt hebben (dus geen klasse 2) dan zal dat met een fjordje zo makkeijk niet gaan...komt er ook weer dwang kijken.

Dus ja, met alles is, in welk lichaam is hij geboren

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:05

runningkawa schreef:
Als jij een paard hebt die je aan de top wilt hebben (dus geen klasse 2) dan zal dat met een fjordje zo makkeijk niet gaan...komt er ook weer dwang kijken.

Dat vind ik juist het leuke dat je zoveel verschillende rassen ook op de lange afstanden ziet. En allemaal hebben ze die drive om door te blijven lopen.

Toevallig heeft laatst iemand de 85 km gereden met een fjord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:13

MyWishMax schreef:
En een paard dat na een buitenrit, ook al ga je elke week, 2 dagen aan de race is en helemaal staat te trillen als je afstapt? Lachen Vindt die buitenritten ook leuk? Clown

Als jij zo een paard hebt, is er toch wat mis met hem psychisch hoor, dit is geen normaal gedrag. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:13

Nee niet allemaal...zoals jij eerder ook al zij er zijn paarden die liever lui dan moe zijn..maak je die blij met 85 km?

Daar gaat het in dit topic om.
En ik denk dat je veel koudbloedrassen niet blij maakt met 85 km Lachen
Tuurlijk zitten er wel eens uitzonderingen bij, maar algemeen gezien zul je toch meer kans hebben op een arabier die daar de lol van inziet Lachen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:16

russel schreef:
MyWishMax schreef:
En een paard dat na een buitenrit, ook al ga je elke week, 2 dagen aan de race is en helemaal staat te trillen als je afstapt? Lachen Vindt die buitenritten ook leuk? Clown

Als jij zo een paard hebt, is er toch wat mis met hem psychisch hoor, dit is geen normaal gedrag. Knipoog

Hij vindt het gewoon dood eng. De polders is vindt die wel leuk, maar andere buitenritten zijn z;i spannend.

Maar volgens mij zit er idd bij hem het een en ander niet goed, weidegang vind hij niks aan. Gaat door de sloot heen terug naar stal. (OF die nou alleen staat, of met 1 ander paard, met een vriendje, met een hele kudde, met alleen merries of met alleen ruinen.. Na een uurtje komt die er zelf uit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:18

Is echt geen gewoon gedrag, voor het dier dus hele dag stress. Is hij wel lichamelijk in orde? Kan zijn dat hij zich daardoor erg zwak voelt en bang is om prooi te worden, overleven is dan voor hem stress.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:21

Hij is juist de baas in de wei.. Hij komt niet meer in eht land doordat hij er kreupel van werd. Heeft wel 2 slechtere voorbenen, maar dat zijn 1en en kleine 2tjes.. Niks ernstigs dus..
Het komt denk ik wel doordat bij ons in de wei er heel onregelmatig paarden in gezet en uitgehaald worden.

Nu komt hij gewoon los in de paddock alleen of met 1 andere en dat is ok.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:26

runningkawa schreef:
Nee niet allemaal...zoals jij eerder ook al zij er zijn paarden die liever lui dan moe zijn..maak je die blij met 85 km?

Tuurlijk zitten er wel eens uitzonderingen bij, maar algemeen gezien zul je toch meer kans hebben op een arabier die daar de lol van inziet Lachen

Ik denk dat die drive meer per paard moet bekijken dan per ras. Als is het voor een koudbloed gewoon lichamelijk een nog grotere prestatie dan voor een arabier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:30

Jammer, alles tegelijk naar buiten en tegelijk naar binnen. Maar die stallen waar iedereen eigen baasje mag zijn, vind ik toch niks. Dat is zo een onregelmatigheid, onrust. Als hij een aardig paard bij zich heeft die samen met hem op een stukje loopt en tegelijk buiten en binnen gaat, zal er niets aan de hand zijn. Nu mag hij kijken als de anderen lekker op het gras staan.

Ik vraag mij af of je paard ondanks zijn 1tje 2tje toch niet veel pijn heeft na een buitenrit en daardoor staat te trillen en aan de schijt is na zijn rit. Mijn idee is dat ze alles kunnen leren met beleid en ook moedig buiten kunnen worden, als je steeds een klein stukje verder gaat en eerst steeds hetzelfde pad loopt, totdat ze weer wat verder durven. Zo heb ik het ook gedaan, heb een jaar geoefend om alleen weg te kunnen en daarna nog een jaar om alleen de bossen in te kunnen toen ik in de polder klaar was. Nu gaat hij liever alleen, met anderen is hij vervelend. Hij wil voorop.

Maar off-topic, anders krijgen we kommentaar. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:32

fransje23 schreef:
runningkawa schreef:

Ik denk dat die drive meer per paard moet bekijken dan per ras. Als is het voor een koudbloed gewoon lichamelijk een nog grotere prestatie dan voor een arabier.

Ik denk dat als tijd geen belemmering vormt de koudbloed moeiteloos wint. Juist de sprintjes zal hem nekken, maar voor uithoudingsvermogen om een afstand te doen, zal hij niet onder doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:35

Maar tijdens echt buitenritten doen we rustig aan, veel stappen en rustig draven, handgalopje en that's it. In de polder gaan we even de benen strekken, hem zo hard mogelijk laten gaan. En dan is er niks aan de hand. We hebben ook al geprobeerd hem tijdens de echte buitenritten ff te laten gaan, misschien dat dat zou helpen. Maar dan wil hij niet eens..

Hij heeft er wel meer last van dan een ander paard met 1en en 2tjes.. Dat is zo Knipoog

Op onze stal is idd iedereen eigen baas, zelf naar buiten zetten en zelf binnen halen. Daarom gaat hij maar in de paddock. Heb wel eens geprobeerd samen met ander paard buiten zetten en binnen halen, maar om hem heen blijven ze wisselen en daar zal die ook wel onrustig van worden..

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:37

tjah...konden ze maar praten hé Haha!
Alhoewel ik nog steeds in echte paardenliefhebbers geloof die van hun eigen paard het beste kunnen aanvoelen hoe ze het gelukkigst zijn.
Dat verschilt namelijk nogal wat van paard tot paard.. Het is aan de ruiter om zijn/haar paard te (proberen)begrijpen.
Als ik kijk naar mijn "ex-paarden" heb ik er één van die ongelukkiger werd van lagere parcours te springen(geen uitdaging). De andere werd gelukkiger van een luizeleventje van 24/24 in de weide. Had ik dat bij voorbeeld 1 gedaan,werd die doodongelukkig.
Ik ken geen echte top paarden zoals bv die van Anky, en ik heb idd een lichte twijfel of dat soort paarden wel gelukkig zijn, maar het zou mij niets verbazen als die paarden geen beter leven hadden kunnen wensen. Who knows? wel, Anky zal dat wel het best kunnen beoordelen.Dus ik hoop dat zij haar paarden goed kan inschatten.. Dus daar ga ik niet over oordelen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:05

MyWishMax schreef:

is dit dan ook dat paard dat wel op wedstrijd wil?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:06

Ja Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:42

heb je dan een verklaring voor het gedrag als je naar buiten gaat? ik vind het best vreemd eigenlijk.
Ik heb namelijk ook zo'n paard, maar bij haar is het heel simpel: weg van de kudde en weg van de comfort-plek= eng. Dus een wedstrijd is dan ook eng. Is er een specifieke reden dat je paard zo bang is buiten?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:44

Ik heb geen idee? Misschien is er bij een vorige eigenaar iets gebeurt. Maar dan lijkt het mij juist dat hij het op wedstrijd ook zou moeten hebben en dan heeft hij het juist totaal niet.