liever pittig paard of liever mak rustig paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cerilene_

Re: liever pittig paard of liever mak rustig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:52

Ik denk dat iedereen het er wel mee ens is dat er wel wat karakter en pit in moet zitten. Dus geen uitersten. Toch heb ik liever eentje aan de rustige kant. En dat vind ik juist niet saai!!!
Ik kan met die van mij tenminste gewoon ter plekke bedenken dat ik zin heb om met alleen een halster om langs de drukke weg effetjes naar huis te rijden (gewoon in de woonwijk), of naar het strand te rijden om lekker met haar te gaan zwemmen, of zoals laatst haar meenemen naar kennissen en haar gewoon ff in de achtertuin laten staan (wel opletten natuurlijk), toen het ging regenen schoven ze het zonnescherm uit boven haar hoofd zodat ze niet nat zou worden Tong uitsteken, heeft ze helemaal niets van... Ik kwam op een buitenrit een keer mijn kleine neefje tegen die met zijn hele klas naar de kinderboerderij was. Kwam er een hele circel met 25 kleuters om me keen te staan om allemaal een stukje been of buik te aaien (de rest was veel te hoog).
Als dat soort dingen gebeuren ben ik zo blij dat dat allemaal maar gewoon kan. Ik ben echt blij met mijn bomproof superpaardje!
En het is echt niet zo dat ik niet hoef te werken of dat ze een slome dooie is. Ze loopt ook nog eens heerlijk in de les (mits ik zelf ook mijn best doe, anders denkt ze bekijk het maar).

chantal30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 08:52

Geef mij maar een rustig paard.
Wel eentje die lekker voorwaarts is, maar wel betrouwbaar!

Emmaa_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 09:10

Ik wil zeker liever een pittig paard! Gewoon omdat beter bij me past, ik hou gewoon niet zo van slome, rustige paarden Lachen Een pittig paard hoeft niet onbetrouwbaar te zijn.

Hanne001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:41

Ik heb liever ene pittig paard want met ene mak paard verveel ik me. Onder pittig paard versta ik: Jolig, bokken van vrolijkheid, looplust, heet,...

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:09

Tja het is niet fijn om een paard te hebben die lui is en die neit voor je wil werken maar het is ook niet fjn om een paard te hebben die telkens wegschiet en sterk is. Maar heb hem leiver iets aan de pittige kant. Anders moet je zo sporen Tong uitsteken

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:38

Ik zou graag een mak paard willen, als in eentje die betrouwbaar is. Mijn verzorgpaard is er zo een. Werkt graag voor je, houdt van een geintje maar zal nooit bewust proberen je eraf te gooien oid. Als ik een wat feller paard rijd, die vaak van weinig schrikt, opgewonden ed is, dan merk ik aan mezelf dat ik er niet meer op mn gemak op zit. Ik moet dan bewust mezelf ontspannen, en vind het toch niet ideaal.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:45

Doe mij maar een paard met pit! Ik houd wel van een uitdaging. Er zit misschien iets meer werk in maar van een pittig paard kun je met de juiste aanpak ook prima een betrouwbaar paard maken, met toch veel uitstraling.

Mijn eigen paard heeft ook redelijk wat pit, maar ze is inmiddels wel helemaal 'bomproof' en ik kan er alles mee doen. Dus betrouwbaarheid zegt niet altijd iets over het hebben van pit of niet..

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:47

mijn eigen paard is zo'n hittepetit en die van mn vriend juist de koele brave kikker (die toch ook af en toe flink karakter heeft hoor)
En de ene dag rij ik fijner op die van mezelf en de andere dag weer op die van hem.....
Al kan ik met die drukke beesten beter overweg

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:50

Mijn paard heeft behoorlijk wat pit, vooral met springen. Maar ze werkt wel voor me en heeft een prachtige inponerende uitstraling. dus doe mij maar een pittig paard

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:53

Ik heb liever een wat rustiger paard omdat ik me eigen dan veiliger voel Tong uitsteken vooral als ik ga buitenrijden..en dan t liefst een ruin omdat merrie heel erg onvoorspelbaar zijn af en toe(ik spreek uit ervaring Tong uitsteken )

sammie_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:05

ik vind het niet erg om een pittig paard te hebben, ik wil het paard wel kennen en weten wat het doet om erop buiten te rijden. als ik voor het eerst op een paard moet die ik niet ken en gelijk naar buiten zou moeten dan heb ik ook liever een rustig paard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 09:56

ik heb nu een pony gekocht die super braaf en rustig is,maar toch ook best pittig en voorwaarts met rijden.
vind dit helemaal niet vervelend!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:13

Hm, altijd intressant dit soort topics Tong uitsteken!

Zelf houd ik wel van een pittig, maar fijn te rijden paard. Het paard mag z'n streken hebben, maar moet wel een stop kennen van nu is het klaar, en gaan we aan het werk. Tevens zit ik er niet op te wachten, op een die non-stop de kont omhoog gooit, dag in , dag uit.

Dus, tsja, eigenlijk heel gemengt.

Sielx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:34

Een pittig paardje, daar kan je nog wat van leren !

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:36

een pittig beestje ..
Een pittig paardje heeft over het algemeen meer potentie dan zo een lui slofpaardje. Ik zeg niet dat rustige paarden niet kunnen presteren, IN TEGEN DEEL!
Maar ik verkies toch een pittig beestje of nouja zo er tussen in .. Het moet ook nog handelbaar blijven

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:37

een paard dat gemakkelijk 'op te starten' is, maar geen stoten uithaalt, kan ik mij met mijn rug niet veroorloven...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:00

Ik heb geen voorkeur, want alle paarden hebben hun voors en tegens.

-Een moeilijk paard vraagt veel van je geduld en rijkunst, dit kan heel positief werken als je geduld hebt. Heb je dat niet, dan is het funest natuurlijk. Je moet ontzettend goed uitkijken met straffen, dat het wel op het goede moment komt, met de juiste intentie en de juiste mate en niet uit boosheid, en je moet niet vergeten te belonen.
- Een makkelijk paard is altijd een plezier, maar stompt de ruiter af, vaak vergeven ze je ook nog je fouten in de houding en daardoor kun je verslappen in je correcte houding, maar je krijgt wel veel werk gedaan dat voldoening geeft omdat het lekker gaat.
- Een sloom paard is in het begin heel vermoeiend, omdat het wat energie kost om het aan de hulpen te stellen, maar als het dan eenmaal gaat, heb je wel meer voldoening.
- Een fel paard is vermoeiend en men is snel geneigd om alleen met de handen te gaan werken om maar te temperen, maar ook bij een fel paard moet je drijven en je zit gebruiken. Alle reacties zijn veel sneller als op een gemiddeld paard, dus je moet goed vooruit denken en ook snel kunnen reageren. Dit maakt het vermoeiend. Het voorwaarts is vaak ook niet echt ontspannen en het kost tijd en moeite om die ontsapnning te bereiken voordat je aan het werk kan...

En dan is er de Lusitano: veel werklust en voorwaarts, maar makkelijk te temperen, licht op de hulpen, comfortabel, koel in het hoofd, mak, leergierig, eager to please, natuurlijke verzameling, makkelijk tot piaffe en passage te brengen, waar ze gewoon plezier in hebben.

Dus ja, als je nou vraagt wat voor soort paard rijdt je het liefst, dan is dat voor mij het ideale paard, nl een combinatie van pittig met mak.

Overigens heb ik op het moment een paard dat het ook combineert, maar dat geen Lusitano is (wel Portugees) en heb ik aan alle andere soorten paarden ook enorm veel plezier beleefd. Ik pas me gewoon aan.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:19

ertussenin:P
khou wel van pit maar het moet wel even zijn werk kunnen doen:P

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:41

Precies zo als mijn merrie is: een braaf eitje in de hand en een bonk temprament en voorwaardse energie zodra je erop gaat zitten.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:19

een rustig, mak paard die wel flitsend is als ik dat vraag.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:15

Een braaf paard, maar wel met een wat pittig karakter.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:16

Een éérlijk paard met karakter.. Lachen Lachen
Precies wat ik nu heb Lachen

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 07:36

Mijn vraag is alleen: wat word hier onder tempramentvol verstaan. Hoor kreten als: moeilijk paardje, pittig, snel etc.
In mijn optiek is tempramentvol: willing to please: altijd net iets meer doen dan je vraagt. Dus juist voorwaardse energie maar wel altijd willen voldoen aan de vraag van de ruiter.
Want een snel paard met een slecht karakter (rennen, tegen de ruiter in gaan, vluchtgedrag, bokken etc) is wat mij betreft slachtmateriaal.
een snel paard met een goed karakter ( cool in de kop, oplettend, voorwaards, altijd zijn best doen om de ruiter het naar de zin te maken) is een droom op 4 benen.

wendy_flair

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:25

Ik heb het liefst een mengeling. Een paard wat wel temperament heeft maar dat je ook af en toe lekker rustig je rondje kan rijden. Het belangrijkste vind ik nog dat ik het paard kan vertrouwen. Als ik dit vertrouwen niet heb vind ik het ook niet echt leuk om op een mak paard te rijden.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:26

Pittig paard. Kun je veel van leren. Maar moet wel lief zijn natuurlijk Knipoog