duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:46

Needje schreef:
In het Z zie ik ook nog vaak zat mensen zonder onafhankelijke zit en/of puur op spoor rijden....
Ik vind t ook krom dta sporen verplicht zijn vanaf t M. (net als de S&T in de subtop)

ik denk dat t beter is om in de subtop, bitloos te gaan! of niet?
want daar zie je de s&t ook vaak erg overbelast worden ( paardenmonden open enzo!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:50

Met je eens
daarom staat er ook bij end at zie je terug in alle klasses, wat ongelukkig geformuleerd omdat het lijt dat het alleen over als het moeilijker gaat.

Van mij zou er een verbod mogen komen in de klasses B en L en een vrije keuze in de klasses erboven

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:57

ik vind dat als je Z rijd, en hoger dat je inmiddels wel moet kunnen 'rijden' dus ook dat je juist omgaat met het bit. op sporen heb ik niks tegen, een klein hulpmiddeltje is jusit fijn, naar eigen ervaring Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:04

Bitloos hoeft van mij niet. Maar een correct gereden paard zou op een simpel trensje makkelijk de oefeningen moeten kunnen lopen op de juiste manier.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:06

echt supper toppic. ga weer proberen aan te werken als we weer terug van het land zijn. maar volgens mij is dit echt supper lastig.
maar waarom gooien die beesten dan hun hooft omhoog als dat dan ook niet goed is voor hun rug. waarom lopen ze dan niet gewoon goed met hun hoofd laag vraag ik me nu dan wel af.
misschien iemand hier daar antwoord op?
word weer een nieuw doel voor aankomende tijd om te bereiken Haha!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:17

Dit is echt super leerzaam handig om te weten, ik ben misschien nog een beginner maar misschien leer ik het zo wel beter aan.

Siimo0ntjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:24

Ik blijf dit ff volgen
Laatst bijgewerkt door Siimo0ntjj op 22-08-07 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:25

wat een goede uitleg zeg en ook handig die foto's Knipoog
Heb zelf net een week een nieuw paard dus wil proberen meteen goed te beginnen
Een aantal punten die hier genoemd worden ben ik ook mee aan de gang
vooral actie = reactie dat ze goed van achter naar voren gaat lopen
Bij haar op rechts is er nog een probleem dat ze tegen het binnenbeen aanvalt en geen druk meer wil aannemen op de buitenteugel. Drukt dan snel haar rug weg
Misschien heeft iemand hier ook nog een tip voor, er wordt hier zulke goede uitleg gegeven Knipoog
ik zal ook eens kijken of ik een keer een foto kan plaatsen, dan weet ik of ik op de goede weg ben (al krijg ik iedere week ook wel priveles) het is toch fijn om het eens van een ander te horen. Iedereen ziet wel weer wat anders
ik blijf dit topic volgen. Beste topic wat ik tot nu toe heb gelezen Knipoog Haha!

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:28

Wat een intressant topic, heb tot nu toe alleen de foto's gekeken en het commentaar erbij, maar ik begrijp het nu al een stuk beter Haha!

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:53

ik blijf dit topic ook volgen en idd super uitleg+ foto's
ik heb ook nog een vraagje als een paard op de voorhand valt hoe krijg je hem dan goed?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:56

Zo ik heb heel het topic doorgelezen, echt super interessant.
Even een stipje zodat ik verdere posts ook kan lezen.

beaudien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:57

dit vind ik een goed topic en goede foto's
ik blijf het wel nog even volgen Vingers aflikken

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:59

Het topic doorgelezen, erg boeiend om te lezen en te zien! Erg leerzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:09

floorsil schreef:
echt supper toppic. ga weer proberen aan te werken als we weer terug van het land zijn. maar volgens mij is dit echt supper lastig.
maar waarom gooien die beesten dan hun hooft omhoog als dat dan ook niet goed is voor hun rug. waarom lopen ze dan niet gewoon goed met hun hoofd laag vraag ik me nu dan wel af.
misschien iemand hier daar antwoord op?
word weer een nieuw doel voor aankomende tijd om te bereiken Haha!

Een paard loopt van nature op de voorhand. Heeft 2/3 van het gewicht op de voorhand.
Dat is verder geen probleem, maar... als je daar als ruiter op gaat zitten, verstoor je de natuurlijke balans van het paard. Want dan is de gewichtsverdeling geen 33% / 66% meer, maar 20% /80%. Paard drukt dan de rug weg, als gevolg daarvan gaat het hoofd omhoog. Het "probleem" zit hem dus niet in het hoofd, maar in de gewichtsverdeling.
Even een kleine toelichting: achter de schoft, op het punt waar de ruiter zit, zit een reflexpunt, druk daarop, en de rug wordt weggedrukt (en het hoofd gaat dus omhoog).

Een paard weet niet dat het slecht voor hem is om de rug weg te drukken, en ook met het hoofd omlaag kan het paard nog altijd de rug wegdrukken. In de krul trekken (het hoofd naar beneden trekken) is dus geen oplossing, het gaat immers niet om het hoofd. De sleutel ligt bij de gewichtsverdeling. Maar hoe doe je dat dan?

Allereerst: goed zitten, meegaan met de beweging. Niet meegaan is niet prettig voor het paard, en om het ongemak en de pijn te ontwijken druk het paard de rug weg, en gaat in reactie daarop het hoofd omhoog. Als de ruiter meegaat in de beweging, en het paard dus geen klappen en gebonk op de rug krijgt, zal het paard de rugspieren loslaten.

Dan moeten we met onze benen het paard aanmoedigen de buikspieren aan te spannen. Die buikspieren oefenen vervolgens weer hun invloed uit op de spieren van het dijbeen, en doordat de rug van het paard bol word ipv hol, is het dan veel gemakkelijker om die achterbenen onder de massa te zetten. De achterbenen van het paard zijn bovendien veel sterker en zwaarder dan de voorbenen, kunnen dus ook meer gewicht dragen.

En door dat er nu het gewicht voor het grootste deel op de achterkant komt, de rug bol is ipv hol, en bovendien los, zodat er een vloeiende lijn ontstaat van achterbeen, naar rug, nek, onderkaak, laat het paard de kaak kos, en zoekt de hand op. En dan pas krijg je een natuurlijke ronding van de hals, die nergens een knik vertoont en gaat het paard aan de teugel. Die fase heet "durchlassigkeit".

Je kunt het ook voelen, bij een "durchlassig" paard kun je de hulpen die je geeft met je benen, zit en gewicht, onmiddelijk terugvoelen in je hand. De moeilijkheid bij de meeste ruiters ligt hem in het zelf op het juiste moment nageven, en de timing van de been, zit en gewichtshulpen.
Plus dat 90% van de ruiters niet behoorlijk op een paard kan zitten. (bij HAW lees je zo vaak: "let niet op mijn houding" terwijl juist de zit zo belangrijk is)

Maar je begrijpt nu hopelijk dat het aan de teugel lopen het resultaat is van losgelatenheid, schwung, tact en rechtgerichtheid (een scheef paard zal zich nl. nooit helemaal loslaten).

Wat ik ook vaak lees is: mijn paard kan niet aan de teugel.
Dit is grote onzin, ieder gezond paard kan aan de teugel lopen, en correcte gangen en lichaamsgebruik laten zien (uitzonderingen zijn er wel, maar die moet je zoeken in Kissing Spines, in de volksmond een doorgezakte rug, die paarden kunnen hun rug onmogelijk bol maken).
Het probleem zit in de ruiter die niet meegaat in de beweging, niet goed zit, en niet los kan laten. De paarden kunnen het wel. Het zijn de ruiters die getraind moeten worden, bij de paarden zit het over het algemeen wel goed.

Afbeelding

Hier een paard wat zich hol trekt. Het hoofd gaat omhoog, in een reactie op de holle rug. Dit is een foto van de landing in de galop, het moment waarop het paard op de voorbenen landt. Maar het verschil in "v-tjes" is hier heel duidelijk te zien. Ook kun je heel goed zien dat het paard niet los is in het lijf, en de achterhand niet in staat is tot dragen.
Dit paard zat vast in zijn hele lijf, door een verkeerde training. Het paard had een slappe achterhand, die niet in staat was tot dragen. Ook waren de buikspieren slap, waardoor het paard de bovenlijn niet los lon laten.

Afbeelding
Hier zie je dat de rug bol is. De buikspieren zijn hier veel en veel sterker, en de achterhand is veel sterker geworden. Dit paard draagt evenveel gewicht voor en achter. Bovendien is de hals gebogen in een reactie op de rug die losgelaten is. Het hoofd is nog altijd voor de loodlijn.
Hier draagt het paard het hoofd ook hoger, maar in dit geval kan het paard rijzen vanuit de schouder, door de ondergebrachte achterhand.
Ook oogt dit fijner, het hele plaatje is veel meer in balans.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:38

Kan een paard ook goed over de rug lopen als het paard met hoofd naar beneden (ontspannen, lange teugel) loopt?
of valt het dan vaak op de voorhand?
En loopt een paard zonder ruiter vaker goed over de rug dan met?

ik vind het trouwens zo jammer dat de jury eigenlijk gewoon op de verkeerde dingen let..
Volgens mij blijven mensen altijd zo rijden zolang dit bij wedstrijden als goed wordt verklaard.
''want GPruiters weten het heus wel beter dan bokkers Lips are sealed ''
Laatst bijgewerkt door maaike93 op 22-08-07 21:44, in het totaal 2 keer bewerkt

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:40

Marloes3003 schreef:
Maar ze hangt wel een beetje of niet? (die haflinger)

totaal niet Lachen
Laatst bijgewerkt door ladylay op 22-08-07 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:41

Rhodos schreef:
ladylay schreef:
Afbeelding

je hebt al heel wat foto's te zien gekregen, maar wou toch ook nog een hele duidelijk foto laten zien

hier zie je dat ze over de rug loopt, achterhand er goed onder, hoofd mooi ontspannen naar beneden. en bergopwaarts loopt....
hele duidelijke foto om het te herkennen Lachen

Ik vind deze foto niet zo'n mooi voorbeeld omdat het paard achter de loodlijn loopt.

klopt....ik rijdt in training geregeld laag diep en rond....hier lichtelijk Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:45

runningkawa schreef:
Niet alleen bewustwording
Ook nivo telt daarin mee
Er is niet voor niets vrijstelling van de sporen in klasses B en L, omdat veel ruiters misschien wel bewust kunnen zijn, maar niet de onafhankelijke zit hebben. Of er ook nog aan denken als het ff moeilijker wordt. En dat zie je terug in alle klasses.
Ik geef ook lik op stuk, heb je geen spoor voor nodig en ook niet perse een zweep, keer stem met gewoon flink been erbij is ook lik op stuk Lachen

Niveau telt mee omdat je er meestal naarmate je hoger komt meer 'vlieguren' op hebt zitten onder goede begeleiding. In feite hoor je als beginnend ruiter natuurlijk niet op een groen paard te zitten, idealiter begint iedereen op een niet kwalijknemend leerpaard en neem je die ervaring mee naar een groener of sensibeler paard. Helaas: hoe hoog je ook komt, 100% spiercontrole is een ideaal. We zullen dus allemaal wel een keer een paard verkeerd getimed aansporen.

Stem met flink been gebruik ik alleen als mijn paard doelbewust tegen het been ingaat. Tijdens de training thuis probeer ik grensverleggend te rijden en ben ik voortdurend aan het rijden om hem nog actiever achter te krijgen dus daar past een subtiel spoortje van tijd tot tijd beter bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:51

Tuurlijk doen we dat allemaal wel eens verkeerd
Maar tussen wel eens en voortdurend zit een groot verschil Knipoog

Verder blijf ik simpelweg bij de mening dat voor voorwaarts en zijwaarts geen spoor nodig is. Mis daar het idee van de verfijning. actie reactie kan imo ook zonder.

maar goed, meer wegen naar Rome, maar dat weggetje zal ik niet snel inslaan Lachen

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:51

Wat ik me nu dus afvraag, zou je de oefeningen om je paard losser te maken en ontspannen te laten lopen (dus achterbeen eronder en rug bol) ook buiten in het bos kunnen toepassen of zijn er daarvoor teveel afleidingen ed? Ik heb namelijk niet echt een bak tot mijn beschikking, maar als ik dit zo lees is het (vooral voor een jong paard als die van mij) heel belangrijk dat hij lekker ontspannen en met een losse rug loopt.
Ik rij nu dagelijks met hem in het bos, maar dat is meer met een los teugeltje lekker draven en galopperen dan echt serieus rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:54

maaike93 schreef:
Kan een paard ook goed over de rug lopen als het paard met hoofd naar beneden (ontspannen, lange teugel) loopt?

ik vind het trouwens zo jammer dat de jury eigenlijk gewoon op de verkeerde dingen let..
Volgens mij blijven mensen altijd zo rijden zolang dit bij wedstrijden als goed wordt verklaard.

Een paard aan een lange teugel kan idd goed over de rug lopen. Hoeft alleen niet het geval te zijn. Als de rug los is, kan het hoofd ook omlaag. Dus een paard wat de rug niet los laat, kan ook de hals niet naar beneden strekken. Maar: wordt er niet genoeg met het been ondersteund, dan valt het paard wel op de voorhand. Een paard kan nl de rug loslaten, maar nog altijd op de voorhand vallen, er is dus altijd ondersteuning van het been nodig, zodat de achterhand altijd ondergebracht wordt.

Het is zeker jammer dat er op de verkeerde dingen gelet wordt. Een correct gereden paard kan er soms minder spectaculair uitzien, maar een goed gereden galop is mooi om te zien.
Feitelijk gaat het in de dressuur om een plaatje wat er harmonieus en correct, in balans uitzien, het mag nooit geforceerd ogen.
Maar hoe vaak zie je dat nou?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-08-07 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:58

bliksem schreef:
Wat ik me nu dus afvraag, zou je de oefeningen om je paard losser te maken en ontspannen te laten lopen (dus achterbeen eronder en rug bol) ook buiten in het bos kunnen toepassen of zijn er daarvoor teveel afleidingen ed? Ik heb namelijk niet echt een bak tot mijn beschikking, maar als ik dit zo lees is het (vooral voor een jong paard als die van mij) heel belangrijk dat hij lekker ontspannen en met een losse rug loopt.
Ik rij nu dagelijks met hem in het bos, maar dat is meer met een los teugeltje lekker draven en galopperen dan echt serieus rijden.

Natuurlijk. Je maakt er de training leuker mee voor het paard en dat is altijd goed. Tempowisselingen, (schijn)overgangen, en schakelen kun je prima in het bos doen. Ook dingen als een pasje wijken zijn heel goed te doen. En of je nu in een bak rijdt of buiten, correct rijden is altijd belangrijk.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:58

Qimm schreef:

Deze foto is inderdaad héél duidelijk, bedankt Lachen .

Ik heb trouwens dezelfde vraag als Bliksem.
Ik heb ook geen bak, maar wil best op de zandwegen ed. dressuur oefeningen doen. Welke zijn dan vooral handig om het paard lekker los te krijgen? Ik rijd sinds kort echt heel veel (schijn) overgangen.

Ik weet niet of hier ook mensen zijn die verstand hebben van gangenpaarden? Maar hoe zie je bij bijv. de tölt dat ze nagefelijk lopen? Ik heb wel iets gehoord over dat sommige hun nekspier uitdrukken, dat dus niet hoort..?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:06

Yamcha schreef:
Natuurlijk. Je maakt er de training leuker mee voor het paard en dat is altijd goed. Tempowisselingen, (schijn)overgangen, en schakelen kun je prima in het bos doen. Ook dingen als een pasje wijken zijn heel goed te doen. En of je nu in een bak rijdt of buiten, correct rijden is altijd belangrijk.
Het zandpad is maar een metertje of 2 breed dus dat zal niet heel makkelijk gaan.
Daarbij is mijn pony nog maar 4 jaar en hij heeft verder nog bijna geen spiermassa, dus dat wordt niks. Haha!
Maar voor andere mensen is het natuurlijk wel een idee.
Sinds ik 2 jaar geleden gestopt ben met lessen (op een manege) heb ik alleen nog maar recreatief buiten gereden en het is niet leuk om toe te geven, maar mijn eigen houding is ook verloedert dus dat helpt de pony ook niet erg. Nagelbijten / Gniffelen Maar ik zal voortaan maar weer eens wat beter op gaan letten en ook buiten dus correct rijden.

Maar dit is weer volledig offtopic, sorry.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:08

Yamcha schreef:
maaike93 schreef:

Een paard aan een lange teugel kan idd goed over de rug lopen. Hoeft alleen niet het geval te zijn. Als de rug los is, kan het hoofd ook omlaag. Dus een paard wat de rug niet los laat, kan ook de hals niet naar beneden strekken. Maar: wordt er niet genoeg met het been ondersteund, dan valt het paard wel op de voorhand. Een paard kan nl de rug loslaten, maar nog altijd op de voorhand vallen, er is dus altijd ondersteuning van het been nodig, zodat de achterhand altijd ondergebracht wordt.

Het is zeker jammer dat er op de verkeerde dingen gelet wordt. Een correct gereden paard kan er soms minder spectaculair uitzien, maar een goed gereden galop is mooi om te zien.
Feitelijk gaat het in de dressuur om een plaatje wat er harmonieus en correct, in balans uitzien, het mag nooit geforceerd ogen.
Maar hoe vaak zie je dat nou?

ok bedankt Lachen
Ik heb sinds een tijdje centeredriding lessen, ik ben nu vooral bezig met mn zit, maar later gaan we meer op mn paard focussen, de door haar genoemde goede dressuur(klassieke dressuur) Knipoog

Ik ken trouwens een aantal mensen die dus aan klassieke dressuur(goede dressuur) doen maar niet meedoen met wedstrijden, puur omdat de jury gewoon niet op de juiste dingen let.