Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
tamorka schreef:KiWiKo schreef:[
het paard is inderdaad de dupe van de ruiterhelaas!
en er is wel voor alles een oplossing, je moet alleen creatief zijn en uit het hokje stappen
DAt is een heel gemakkelijke en kortzichtige uitspraak!
DAn heb je er zelf kennelijk geen ervaring mee. Ik helaas wel.
geen ervaring met stoute paarden opgedaan de laaste 25 jaar
meis het is jahhaaaren mijn werk geweest 
Apple schreef:Tamorka: ik denk dat ik niet helemaal helder ben geweest. Karakter kun je wellicht niet snel veranderen, je kunt er wel mee leren omgaan en daar een besluit over nemen.
KiWiKo schreef:klopt Tamorkageen ervaring met stoute paarden opgedaan de laaste 25 jaar
meis het is jahhaaaren mijn werk geweest
daarom kan ik met stellige overtuiging beweren dat het altijd aan de ruiter ligt
Evelienepien schreef:Ben van mening dat bij 99 vd 100 paarden "problemen" door de ruiter komen. Die ene heeft bijv. een lichamelijk gebrek / ziekte die niet verholpen kan worden. Zo'n paard zou beter af zijn als hij naar de eeuwige jachtvelden gaat .... Dus nee, ik sta niet voor 100% erachter dat het altijd aan de ruiter ligt...
Citaat:Veel lichamelijk problemen worden niet onderkend, ook dat is in mijn ogen een fout van de ruiter. Helaas heerst er veel onwetendheid, juist omdat iedereen denkt te weten waar hij/zij 't over heeft.
maar ook gewoon lastige paarden hoor
, zelfs de zo af en toe voorbij komende levensgevaarlijke rotzak, hebben allemaal de revue wel gepasseerd de afgelopen 25 jaar.
Jij hebt het over een paard met een dusdanig lichamelijk gebrek dat het afgemaakt moest worden. En ja een hoop paarden moeten worden afgemaakt omdat deze verkeerd gereden zijn........ Evelienepien schreef:Ok, nou zijn we er! In dit geval heeft de ruiter het lichamelijk probleem wel onderkend en wat bleek: paard kon niet meer behandeld worden en is afgemaakt........
Ligt dit nu bij de ruiter????????
KiWiKo schreef:ook dat jamaar ook gewoon lastige paarden hoor
, zelfs de zo af en toe voorbij komende levensgevaarlijke rotzak, hebben allemaal de revue wel gepasseerd de afgelopen 25 jaar.
KiWiKo schreef:En ik heb een ding geleerd, en dat het altijd... maar dan ook altijd ligt aan de manier van benaderen c/q rijden van de mens
KiWiKo schreef:Dat betekend zoveel als dat jij je als persoon aan moet passen aan het karakter van het paard, kan je dat niet dan krijg je frictie, en ligt het dus toch weer aan de ruiter.
KiWiKo schreef:Euh Evelien???? die snap ik nietJij hebt het over een paard met een dusdanig lichamelijk gebrek dat het afgemaakt moest worden. En ja een hoop paarden moeten worden afgemaakt omdat deze verkeerd gereden zijn........
ik heb een tijd met Mylord van Nadine Capellmann gewerkt, als er een een vuile asbak was, was het dat paard wel...... echt een gemene rotbok. En zo heb ik er wel meer meegemaakt, waar je echt altijd maar dan ook altijd gruwelijk op moest letten zowel ohz als adh....... maar dan alsnog ligt het aan de ruiter/begeleider om hier mee om te gaan, en zulke paarden zijn niet voor iedereen weggelegd, slechts een enkeling staat stevig genoeg in de schoenen voor zulke paarden.Citaat:AFstand doen. Waarom de beperkingen van een ruiter niet net zo goed accepteren als die van een paard?
KiWiKo schreef:HOHO ik weet zeker dat er absoluut door en door nare paarden zijn hoor![]()
ik heb een tijd met Mylord van Nadine Capellmann gewerkt, als er een een vuile asbak was, was het dat paard wel...... echt een gemene rotbok. En zo heb ik er wel meer meegemaakt, waar je echt altijd maar dan ook altijd gruwelijk op moest letten zowel ohz als adh....... maar dan alsnog ligt het aan de ruiter/begeleider om hier mee om te gaan, en zulke paarden zijn niet voor iedereen weggelegd, slechts een enkeling staat stevig genoeg in de schoenen voor zulke paarden.
KiWiKo schreef:maar dat ligt toch ook bij de ruiter??? de ruiter moet toch de beperkingen van een paard accepteren? Een goede ruiter weet waar de grens ligt voor zo een paard, en zal daar niet overheen gaan
Maar omdat mijn paard zo groot is (4 jaar en 1.76) heeft hij het nog heel moeilijk van achter dus ik kom ook wel eens tot de conclusie dat hij het lichamelijk nog gewoon niet kan. Dan doen we gewoon weer een stapje terug en trainen we weer lekker door
het afgelopen jaar (dus sinds ik mezelf ervan bewust ben dat ík degene ben die de fouten maakt) heb ik geen aanvaringen meer gehad met hem en gaat het trainen super! paardpony schreef:Ik heb net als jou ook altijd het paard de schuld gegeven. Altijd deed het paard wat.
Ik besef sinds een tijdje dat het ook anders kan, doordat ik mezelf de schuld geef. Wat dus ook zo is.
dus ligt ook dit imo bij de mens 
en dan heb ik het niet over gewoon geen zin in
en dan zoek ik een andere manier van werken met het paard, iets waar deze wel plezier aan beleefd, dus ook hier weer........ de mens

tamorka schreef:paardpony schreef:Ik heb net als jou ook altijd het paard de schuld gegeven. Altijd deed het paard wat.
Ik besef sinds een tijdje dat het ook anders kan, doordat ik mezelf de schuld geef. Wat dus ook zo is.
Pardon? Heb je het tegen mij? Ga je beweren dat het paard bij mij altijd de schuld krijgt? Ik denk dat ik nu met deze discussie stopt. Dit gaat mij te ver.
en daarbij.. ik heb niet áltijd mijn paard de schuld gegeven
wiseguy15 schreef:tamorka ze bedoel mijen daarbij.. ik heb niet áltijd mijn paard de schuld gegeven
WinBinChes schreef:En wat is nu een rotkarakter dan? Dat is toch voor iedereen ook weer anders?
Een paard dat zich moeilijk laat corrigeren. KiWiKo schreef:naah een rotkarakter is dat je altijd uit moet kijken voor tandjes, hoeffies en de muur![]()
Een paard dat zich moeilijk laat corrigeren.