fout bij de ruiter of bij het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: fout bij de ruiter of bij het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:59

Tamorka: ik denk dat ik niet helemaal helder ben geweest. Karakter kun je wellicht niet snel veranderen, je kunt er wel mee leren omgaan en daar een besluit over nemen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:10

tamorka schreef:
KiWiKo schreef:
[

het paard is inderdaad de dupe van de ruiter Lachen helaas!

en er is wel voor alles een oplossing, je moet alleen creatief zijn en uit het hokje stappen Lachen

DAt is een heel gemakkelijke en kortzichtige uitspraak!
DAn heb je er zelf kennelijk geen ervaring mee. Ik helaas wel.

klopt Tamorka Lachen geen ervaring met stoute paarden opgedaan de laaste 25 jaar Lachen meis het is jahhaaaren mijn werk geweest Lachen

daarom kan ik met stellige overtuiging beweren dat het altijd aan de ruiter ligt

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:35

Apple schreef:
Tamorka: ik denk dat ik niet helemaal helder ben geweest. Karakter kun je wellicht niet snel veranderen, je kunt er wel mee leren omgaan en daar een besluit over nemen.

Nee, het was te moeilijk. Ik heb het jaren en jaren geprobeerd op allerlei manieren. Ik moest haar te veel dwingen, te veel strijd aan gaan. Ik won dat wel, maar aan de strijd kon ik en wilde ik niet wennen. Te veel rijden met druk past niet bij mij.

KiWiKo schreef:
klopt Tamorka Lachen geen ervaring met stoute paarden opgedaan de laaste 25 jaar Lachen meis het is jahhaaaren mijn werk geweest Lachen

daarom kan ik met stellige overtuiging beweren dat het altijd aan de ruiter ligt

Waarschijnlijk was dat meer oplossen van rotzooi door andere ruiters veroorzaakt. DAt is iets anders.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:37

Evelienepien schreef:
Ben van mening dat bij 99 vd 100 paarden "problemen" door de ruiter komen. Die ene heeft bijv. een lichamelijk gebrek / ziekte die niet verholpen kan worden. Zo'n paard zou beter af zijn als hij naar de eeuwige jachtvelden gaat .... Dus nee, ik sta niet voor 100% erachter dat het altijd aan de ruiter ligt...
Citaat:
Veel lichamelijk problemen worden niet onderkend, ook dat is in mijn ogen een fout van de ruiter. Helaas heerst er veel onwetendheid, juist omdat iedereen denkt te weten waar hij/zij 't over heeft.

Ok, nou zijn we er! In dit geval heeft de ruiter het lichamelijk probleem wel onderkend en wat bleek: paard kon niet meer behandeld worden en is afgemaakt........
Ligt dit nu bij de ruiter????????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:42

ook dat ja Lachen maar ook gewoon lastige paarden hoor Lachen, zelfs de zo af en toe voorbij komende levensgevaarlijke rotzak, hebben allemaal de revue wel gepasseerd de afgelopen 25 jaar.

En ik heb een ding geleerd, en dat het altijd... maar dan ook altijd ligt aan de manier van benaderen c/q rijden van de mens

Dat betekend zoveel als dat jij je als persoon aan moet passen aan het karakter van het paard, kan je dat niet dan krijg je frictie, en ligt het dus toch weer aan de ruiter.

Euh Evelien???? die snap ik niet Lachen Jij hebt het over een paard met een dusdanig lichamelijk gebrek dat het afgemaakt moest worden. En ja een hoop paarden moeten worden afgemaakt omdat deze verkeerd gereden zijn........

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:43

Evelienepien schreef:
Ok, nou zijn we er! In dit geval heeft de ruiter het lichamelijk probleem wel onderkend en wat bleek: paard kon niet meer behandeld worden en is afgemaakt........
Ligt dit nu bij de ruiter????????

Of de ruiter onderkend het probleem, maar niemand kan het echt achterhalen. Ook zo'n leuke.

KiWiKo schreef:
ook dat ja Lachen maar ook gewoon lastige paarden hoor Lachen, zelfs de zo af en toe voorbij komende levensgevaarlijke rotzak, hebben allemaal de revue wel gepasseerd de afgelopen 25 jaar.

Een levensgevaarlijke rotzak, dat is toch echt een fout van het paard. Paarden KUNNEN fout zijn. Evenals mensen en honden. Fout geboren zijn bedoel ik daarmee. Met een storing. Het ligt lang neit altijd aan de opvoeding of andere factoren. Soms zit de storing er gewoon in. Net zoals een of andere lichamelijke afwijking waarmee ze geboren worden.
KiWiKo schreef:
En ik heb een ding geleerd, en dat het altijd... maar dan ook altijd ligt aan de manier van benaderen c/q rijden van de mens

Dat moet je dan toch weer even uitleggen.
KiWiKo schreef:
Dat betekend zoveel als dat jij je als persoon aan moet passen aan het karakter van het paard, kan je dat niet dan krijg je frictie, en ligt het dus toch weer aan de ruiter.

AFstand doen. Waarom de beperkingen van een ruiter niet net zo goed accepteren als die van een paard?

KiWiKo schreef:
Euh Evelien???? die snap ik niet Lachen Jij hebt het over een paard met een dusdanig lichamelijk gebrek dat het afgemaakt moest worden. En ja een hoop paarden moeten worden afgemaakt omdat deze verkeerd gereden zijn........

Dat is ook mijn mening. Daarom vind ik rontgenologische rapporten niet zo zinvol. De 3tjes zitten altijd in het zadel, op de rug van het paard, als je begrijpt wat ik bedoel. WAnt te veel paarden die afgekeurd zijn lopen de sterren van de hemel met een goede ruiter, en er zijn te veel goedgekeurde paarden die niet meer goed zijn. Kapot gereden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:19

Je kan mij niet overtuigen dat een fout bij het paard zit. Ik bezit de grootste goedzak van deze aarde, en helaas zal hij nooit een protest op brengen als ik wat fout doe. Hij doet het dan. Zo goed als hij kan te interperteren wat ik bedoel.

Hij zal doorgaan tot hij kapot is. Het is taak van de ruiter om daar mee om te gaan. Niet tot uiterste gaan.

Met andere karakters heb ik niet zoveel ervaring. Dat past niet bij mij. Door een nare ervaring heb ik veel ''angst'' gekregen. Ik heb mijn vorige merrie verkocht, omdat dat dier haar zegje wel deed als ze het niet begreep. Ik kan daar niet mee omgaan. Heb afstand van haar genomen. Met dit paard begin ik mijn vertrouwen terug te krijgen. Ik moet erg oppassen dat ik hem niet overvraag omdat hij niks aangeeft. Maar daar kan ik vel beter mee omgaan. Ik zie en voel wanneer hij niet ''gelukkig'' is. voor mij een teken om rustiger aan te doen.

Echt een genot om zo'n paard te hebben. Maar er zijn ook ruiters die met zo'n paard doorgaan, omdat het zo goed gaat.

Zoek een paard wat bij je past, dan heb je het halve werk als gehad. Je band is veel sterker en je voelt elkaar feiloos aan ( als ik denk aan galop, maakt meneer al de aanzet) NIet iedereen kan zich aanpassen. Ik weet dat ik het niet kan en ben dan ook heel voorzichtig met op andere paarden rijden. Ken je zels en jehebt de halve wereld voor je gewonnen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:27

HOHO ik weet zeker dat er absoluut door en door nare paarden zijn hoor Lachen Lachen ik heb een tijd met Mylord van Nadine Capellmann gewerkt, als er een een vuile asbak was, was het dat paard wel...... echt een gemene rotbok. En zo heb ik er wel meer meegemaakt, waar je echt altijd maar dan ook altijd gruwelijk op moest letten zowel ohz als adh....... maar dan alsnog ligt het aan de ruiter/begeleider om hier mee om te gaan, en zulke paarden zijn niet voor iedereen weggelegd, slechts een enkeling staat stevig genoeg in de schoenen voor zulke paarden.

Citaat:
AFstand doen. Waarom de beperkingen van een ruiter niet net zo goed accepteren als die van een paard?

maar dat ligt toch ook bij de ruiter??? de ruiter moet toch de beperkingen van een paard accepteren? Een goede ruiter weet waar de grens ligt voor zo een paard, en zal daar niet overheen gaan Lachen

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:29

KiWiKo schreef:
HOHO ik weet zeker dat er absoluut door en door nare paarden zijn hoor Lachen Lachen ik heb een tijd met Mylord van Nadine Capellmann gewerkt, als er een een vuile asbak was, was het dat paard wel...... echt een gemene rotbok. En zo heb ik er wel meer meegemaakt, waar je echt altijd maar dan ook altijd gruwelijk op moest letten zowel ohz als adh....... maar dan alsnog ligt het aan de ruiter/begeleider om hier mee om te gaan, en zulke paarden zijn niet voor iedereen weggelegd, slechts een enkeling staat stevig genoeg in de schoenen voor zulke paarden.

Er zijn te weinig mensen die dat kunnen, en die paarden gaan bij gevolg naar de slacht. Het ligt in de handen van de ruiter hoe er mee om te gaan. MAar dergelijke eigenschappen zijn ernstige gebreken en beschouw ik als een fout. Een fout bij het paard.

KiWiKo schreef:
maar dat ligt toch ook bij de ruiter??? de ruiter moet toch de beperkingen van een paard accepteren? Een goede ruiter weet waar de grens ligt voor zo een paard, en zal daar niet overheen gaan Lachen

Soms ligt die grens bij alles wat je vraagt omdat het paard niet wil. Een goede ruiter dwingt het paard, maar daarmee verandert het paard nog altijd niet. Je kunt het niet veranderen. Een dier is net zoals een mens, zoals hij is.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:30

Ik heb net als jou ook altijd het paard de schuld gegeven. Altijd deed het paard wat.
Ik besef sinds een tijdje dat het ook anders kan, doordat ik mezelf de schuld geef. Wat dus ook zo is.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:31

Ik ben het ermee eens dat een fout door de ruiter gemaakt word.. als een paard een fout maakt kan dat komen door:

* Onduidelijke hulpen
* Paard begrijpt of kent de hulp nog niet
* Paard kan het lichamelijk nog niet aan om deze oefening uit te voeren.
* Paard heeft pijn.

Als mijn paard een fout maakt ga ik altijd bovenstaand lijstje in mezelf na.. vaak strand ik al bij nummer 1, want dan heb ik de hulp gewoon niet goed gegeven Bloos Maar omdat mijn paard zo groot is (4 jaar en 1.76) heeft hij het nog heel moeilijk van achter dus ik kom ook wel eens tot de conclusie dat hij het lichamelijk nog gewoon niet kan. Dan doen we gewoon weer een stapje terug en trainen we weer lekker door Knipoog het afgelopen jaar (dus sinds ik mezelf ervan bewust ben dat ík degene ben die de fouten maakt) heb ik geen aanvaringen meer gehad met hem en gaat het trainen super!
Laatst bijgewerkt door duodenum op 16-09-07 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:31

Ik heb net als jou ook altijd het paard de schuld gegeven. Altijd deed het paard wat.
Ik besef sinds een tijdje dat het ook anders kan, doordat ik mezelf de schuld geef. Wat dus ook zo is.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:35

paardpony schreef:

Pardon? Heb je het tegen mij? Ga je beweren dat het paard bij mij altijd de schuld krijgt? Ik denk dat ik nu met deze discussie stopt. Dit gaat mij te ver.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:35

Tuurlijk kan een paard een rotkarakter hebben, maar nogmaals dan is het aan het wezen mens om daar adequaat mee om te gaan, ben het meer dan met je eens dat hier te weinig mensen voor zijn en dat zo een paard uiteindelijk in de salami beland, terwijl zo een paard bij iemand anders, met een andere benadering misschien wel prima functioneert Lachen dus ligt ook dit imo bij de mens Lachen

Als ik op een paard moet gaan zitten die zo duidelijk aangeeft dit niet te willen, stap ik niet op Lachen en dan heb ik het niet over gewoon geen zin in Lachen en dan zoek ik een andere manier van werken met het paard, iets waar deze wel plezier aan beleefd, dus ook hier weer........ de mens Lachen Lachen

en krijg ik dat niet voor elkaar, dan moet ik met mijn billen bloot en iemand zoeken die wel klikt Lachen

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:36

tamorka schreef:
paardpony schreef:

Pardon? Heb je het tegen mij? Ga je beweren dat het paard bij mij altijd de schuld krijgt? Ik denk dat ik nu met deze discussie stopt. Dit gaat mij te ver.

tamorka ze bedoel mij Bloos en daarbij.. ik heb niet áltijd mijn paard de schuld gegeven

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:43

wiseguy15 schreef:
tamorka ze bedoel mij Bloos en daarbij.. ik heb niet áltijd mijn paard de schuld gegeven

Oh, oke.
Nou, ik heb ook altijd de schuld gegeven aan mijn paard hoor, vroeger.
Alles lag altijd aan hem. MAar ik had zo weinig kennis, behendigheid, gevoel. Het was een en al onmacht en daar maakte mijn paard maar wat graag misbruik van. Maar goed, ik heb bijgeleerd en ik kon alles wel op lossen. Ik hield op met hem de schuld te geven en ik leerde hem steeds en steeds beter kennen. En hij mij ook natuurlijk.
Op een dag vroeg ik iets van hem, en hij kon het niet. Ik reed op een eerlijke manier, maar hij vertikte het. Ik werd toen heel boos, want dit vond ik geen eerlijk spel meer. Mijn paard raakte in paniek en steigerde. Hij klapte achterover en ik lag onder. Mijn bijrijder had alles gezien en was woest op hem. Hij had hem wel willen afranselen. MAar dat heb ik niet gedaan.

Ik ging nadenken. Zo was hij niet, ik ken hem immers. Ik kwam tot een conclusie: hij had last van zijn knie. Ik moest kiezen: gewrichtsinspuiting, of niet meer vragen van hem wat ik wilde. Het heeft een paar dagen geduurd hoor, paar dagen nadenken wat de oorzaak nu geweest kon zijn. MAar ondanks wat er gebeurd was had ik toch wel zoveel vertrouwen in hem, dat dit geen onwil was. Het kon in mijn ogen niet anders dan onmacht zijn.

De gewrichtsinspuiting heb ik niet meer gedaan. Hij is nu 17 en ik train hem ook niet meer. Als ik hem rij, is dat voor een buitenrit.

Ik heb wel alles fout gedaan wat een ruiter fout kan doen overigens. MAar ik heb geleerd. Mijn paard had een groot hart en was vergevingsgezind. Ik heb zoveel met hem meegemaakt ook, zoveel samen met hem gedaan. Hij gaat hier niet meer weg. En als hij er niet meer is, dan is dat een zwaar verlies voor mij.

Maar ik heb ook andere paarden gereden. En bij eentje ben ik echt gestuit op onwil. En dat is ook erkend door ervaren paarden mensen. ZE had om mee te werken geen prettig karakter. Een superruiter maalt daar verder niet om. Die rijdt haar toch zoals hij het wil. Maar ik denk dat zij dat niet leuk had gevonden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:47

kijk dat is nou een knap staaltje aanpassen aan je paard! Bij een andere ruiter, die misschien verder was gegaan waar jij gestopt was, had het dier zich kunnen ontwikkelen tot een rotzak ohz...... maar omdat jij dit geval goed aangevoeld heb is het niet mis gegaan.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:50

Het paard heeft mij ook alle kansen wel gegeven hoor. Hij was goud eerlijk, hoewel hij ook vals gemaakt had kunnen worden. Maar voor dit paard ben ik echt gegaan.
Ik heb het moeilijk gehad in het begin. Manegeruiter, 3 jarige grapjurk die net ingeredenis..... sjongejonge wat heb ik af moeten zien. GEnoeg vlieglessen gehad ook. MAar ja, ik kwam altijd goed terecht dus ik verloor mijn angst om te vallen. En ik had goede en intensieve begeleiding, anders was het op een fiasco uitgedraaid. Daar was ik me scherp van bewust. Maar ik wilde niet meer terug naar de manege! Ik had altijd een eigen paard gewild en nu had ik er een en nu ging ik er voor. Ik heb met mijn doorzetten veel gewonnen.

Met mijn merrie heb ik ook lang doorgezet. Maar die wilde gewoon niet.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:01

En wat is nu een rotkarakter dan? Dat is toch voor iedereen ook weer anders?

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:02

WinBinChes schreef:
En wat is nu een rotkarakter dan? Dat is toch voor iedereen ook weer anders?

Een rot karakter is als het paard niets voor je wilt doen, of zelfs het paard een gevaar voor je oplevert.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:03

naah een rotkarakter is dat je altijd uit moet kijken voor tandjes, hoeffies en de muur Lachen Lachen Een paard dat zich moeilijk laat corrigeren.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:07

KiWiKo schreef:
naah een rotkarakter is dat je altijd uit moet kijken voor tandjes, hoeffies en de muur Lachen Lachen Een paard dat zich moeilijk laat corrigeren.

Juist! En dat vind ik een fout karakter.

het is ook altijd gevaarlijk om in de nabijheid van zo'n paard te verkeren.

Ik heb zelf nooit een gevaarlijk paard gehad gelukkig. Ze hadden allemaal een eerlijk karakter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:09

absoluut een fout karakter, en zo een paard moet onnoemelijk veel compenserende kwaliteiten hebben wil het blijven leven. want voor je plezier hou je zo een paard niet.

maar dan alsnog is het aan de mens om hier goed mee om te gaan Lachen

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:10

hey,
fout is altijd door de ruiter!
het kan wel zijn dat het niet komt door de rutier die nu rijd maar door de vorige ruiter
gr caroline

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:38

Wordt een paard met zo'n rotkarakter geboren of heeft het een rotkarakter ontwikkeld door nare ervaringen met mensen?

Volgens mij wordt geen een paard met een slecht karakter geboren, net als mensen. Mensen worden ook onschuldig en blanco geboren en ontwikkelen hun karakter door de jaren heen door ervaringen.