Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:00

Het gaat mij er gewoon om, ook al lijkt het paard volgroeit, met zijn 8e zijn die platen in zijn/haar lichaam pas volgroeit, iets wat je van buiten niet kan zien.

Mijn nicht gaat nog een stapje verder dan mij die beleert paarden pas met een jaar of 6/7, en is er heilig van overtuigt dat je dan pas mag beginnen omdat een paard niet aangeeft van "hé mijn lichaam is van binnen nog niet volgroeit" omdat het paard het waarschijnlijk niet voelt.

Natuurlijk zijn dit meningen en waarvan niemand hier wetenschappelijkbewijs heeft wat nou écht het beste is.

Zolang er niet wetenschappelijk word aangetoont dat een paard er met zijn 3e lichamelijk klaar voor is, wacht ik het liefst wat langer.

(nogmaals ik heb echt niks tegen mensen die met 3 beleren, bij een wat moeilijker paard zou ik idd mijn paard ook jonger laten beleren en dan op de wei laten zetten).
Laatst bijgewerkt door Equidea op 13-07-07 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:02

wat de wetenschap zegt heb ik lak aan, ik zie wat ik zie en pas daar mijn mening op aan.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:03

GO KIWIKO GO Cool

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:04

KiWiKo schreef:
wat de wetenschap zegt heb ik lak aan, ik zie wat ik zie en pas daar mijn mening op aan.

Toch blijft ergens bij mij dat van 2 jarige dravers die al koersen en met hun 7e versleten zijn toch wel in mijn hoofd hangen.
En dan weet ik dat koersen geen rijden is, maar het is beide inspanning.

Er is vast wel een reden dat dravers die later pas koersen langer meegaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:09

een kar trekken en rechtuit lopen is niet echt belastend voor een paard Lachen

en de meeste dravers worden verkocht omdat ze het niet waar maken op de baan, en kunnen dan een leven als recreatiepaard tegemoed zien.......... kapot zijn er niet veel

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:12

kom over een jaar of 15 Nagelbijten / Gniffelen maar eens naar vicky kijken, die is met 2,5 ingereden.
ik heb morgen mn eerste officiele wedstrijd. ze is al eens eerder gestart door dat andere meidje maar dat ging niet zo heel erg soepeltjes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:23

KiWiKo, jij hoefde me niet te vergeven, iemand anders liep te mopperen, volgens mij. Clown
Jammer dat zij daar niet even op reageren kan, nadat ze geroepen heeft 'ik heb al 2x en nu 3x enzovoort'.
Ik blijf bij mijn mening en ik haak nu af, want ik heb heel wat belangrijkere zaken te doen hier thuis. Doei!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:51

nou, ik heb nadya zoon 25 min geleden een pb gestuurd maar geen reactie. niet echt leuk dat ze eerst zoon reactie plaatst en dan niks laat horen als ik iets uitleg. maargoed

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:38

Vicky_88 schreef:
kom over een jaar of 15 Nagelbijten / Gniffelen maar eens naar vicky kijken, die is met 2,5 ingereden.
ik heb morgen mn eerste officiele wedstrijd. ze is al eens eerder gestart door dat andere meidje maar dat ging niet zo heel erg soepeltjes

misschien hangt dat inrijden met 2,5 samen met het 'niet soepeltjes' verlopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 23:03

Lijkt mij ook. Nee, ik blijf er op tegen om een paard met 2,5 in te rijden.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 23:05

Ik vind 3,5/4 wel een mooie leeftijd. Ja

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 23:08

nee met dat niet soepeltjes bedoel ik dat ze haar vorige amazone er op het wedtrijdterrein heeft afgegooid en ze haar met een man of 10 moesten vangen omdat ze aant puberen was en haar vorige amazone haar maar der gang liet gaan. dat bedoelde ik met niet soepeltjes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 23:57

wat moet er niet soepeltjes verlopen met een paard waar je nog niet mee gewerkt hebt, en slechts geobserveerd hebt in een kudde????

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 00:02

Vicky_88 schreef:
nee met dat niet soepeltjes bedoel ik dat ze haar vorige amazone er op het wedtrijdterrein heeft afgegooid en ze haar met een man of 10 moesten vangen omdat ze aant puberen was en haar vorige amazone haar maar der gang liet gaan. dat bedoelde ik met niet soepeltjes

kan ook zijn dat het haar allemaal teveel was, niet? maar ik begrijp wat je ermee wilt zeggen. helaas ben ik het er niet mee eens. ik vind inrijden met 2,5 jaar gewoon niet kloppen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 08:58

Vicky_88 schreef:
nou, ik heb nadya zoon 25 min geleden een pb gestuurd maar geen reactie. niet echt leuk dat ze eerst zoon reactie plaatst en dan niks laat horen als ik iets uitleg. maargoed

HUH??? Ik zei toch dat ik even belangrijkere zaken te doen had? Daarna heb ik direct uitgelogd. Ik lees net, de volgende ochtend dus, pas je PB en heb gereageerd, hoor. Niet echt leuk dat jij dan weer zo reageert in dit topic op mij, een half uur nadat ik uitgelogd heb. 'Sorry' hoor, dat mijn zieke kind eventjes voor ging op jouw PB. Verward Boos!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:07

KiWiKo schreef:

Juist, wat je ziet is de buitenkant...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:10

en de beweging Lachen Lachen en de beweging verteld meer over hoe het van binnen zit dan je waarschijnlijk denkt Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:13

Maar niks over de sterkte en volgroeidheid van het skelet

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:17

dat is onzin Lachen want elk skelet groeit anders, het ene skelet is vroeger klaar dan het andere Lachen Natuurlijk zijn er standaard staffels voor, maar dat zijn slechts richtlijnen en geen vastgelegd gegeven

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:21

als een paard een zwakkere rug heeft voel je het ook. Dat heb ik gedaan. Elke keer weer die rug voelen uiteindelijk ben ik er met 3,5 opgegaan.

*edit

het is nooit goed vast te leggen wanneer een paard er voor klaar is maar met 6 jaar zou ik nooit beginnen met rijden. Ik heb hier een 13 jarige fries 2 jaar onder het zadel. Walgelijk was ze en dat alleen maar omdat ze te slim in hun koppie zijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:30

Vicky_88 schreef:
Afbeelding

kiwiko, hier heb je nog zoon mooi voorbeeld. hier is ie 2,5.
hij loopt lekker ontspannen en zoekt zelf mijn hand op en ja indd ik werk daar op door. zeg eens eerlijk, geeft dit jou een fijn beeld?
ik heb er zelf opgezeten dus heb het gevoeld. maar voor een 2,5 jarige en dit is de 4e keer dat ik er op zit ziet dit er toch goed uit.

Mits je heeel weinig rjidt en heel weinig doet, zal dit paard weinig oplopen, hoor! Hij ziet er amper juveniel uit; valt errug mee. Ruiter is ook niet erg groot of zwaar...

Het scheelt gewon per paard en wat je er mee doet!

Als ze verder veel in de wei komen en goed gevoed worden en paard mogen wezen gaat hun welzijn ook niet naar de knoppen.

Er zijn altijd indicaties binnen de wetenschap, maar alle individuen zijn anders...

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:14

die paarden staan elke dag een uur of 6 op de wei, dus te klagen hebben ze niet. en we reden er toen niet langer als 20 min op. nu (een ruim half jaar later) wordt ie 3 kwartier bereden. en nog niks overvraagt

ik weet het, ik ben klein voor mn leeftijd Bloos
wrijf het er nog maar eens lekker in Knipoog Bloos

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:31

Hoe oud ben je dan?

ikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 11:42

Ik ben begonnen met licht grondwerk toen ons paardje 2 was.... Dit bedoel ik dan zonder bijzetteugeles, gewoon de 'losse dingen' zoals gehoorzaamheid wanneer hij losliep in de bak. Hij is nu net 3 geworden en naar onze mening was hij er klaar voor. Het inrijden gaat tot nu toe heel goed.Lachen
Ik vind ook dat 3/4/5 jaar een goede leeftijd is, maar het verschilt gewoon van paard tot paard. J ehbt paarden die er op hun derde er nog uitzien als uit de hand gelopen pony's: ik vind zelf dat je dan nog een jaartje geduld moet hebben...
Maar tuurlijk verschillen de meningen daarover Tong uitsteken

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 11:44

je kan met 2.5 de basis dingen leren, zoals dekjes, hoofdstel, deken, peeskappen etc.

Met 3 jaar het zadel en longeren en als het paard 3.5 is kan je gaan rijden. Wel opbouwen natuurlijk. Knipoog