3 jarig paard teveel beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: 3 jarig paard teveel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 07:48

Born2BCrazy schreef:
XXHiskeXX schreef:
ik heb een paar maanden geleden ook een pony die drie jaar was en 2 maanden onder het zadel. Daarmee reed ik 4 tot 5 keer per week mee, ongeveer een halfuurtje , en dat kon hij prima aan & en hij was vrolijk, dus ik denk dat wat jij met je paard doet makkelijk kan, zeker omdat hij zo tevreden is.. veel suc6 verder me je paard

Hamer Gestoord Gaaaap

Frusty Nagelbijten / Gniffelen die heeft het echt niet begrepen Nagelbijten / Gniffelen[/quote]

het enigste wat jullie doen is zo'n groot mogelijke club samen spannen en 'ons' afzeiken. ik denk ook dat dit meisje een echte paardenliefhebber is. maar om die ene keer dat ze meer rijd, is ze ineens zielig? tsjongejonge, misschien moeten jullie eens nadenken voor jullie mogen zeggen dat jullie 'verstand' hebben van paarden... Vork

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 07:50

Yamcha schreef:
Nadya schreef:

Jullie zijn hem nog even aan het 'doorrijden' totdat de nieuwe speeltjes komen. Rare gedachtengang, hoor Clown , maar het zal wel aan mij liggen. Maar goed, ik zie mijn paard ook niet als speeltje, maar als een dier waar je ontzettend verantwoordelijk voor bent. Laat staan als je degene bent die hem in gaat rijden. Je legt de basis voor zijn verdere leven als rijpaard, zowel fysiek als mentaal. Dat vind ik nogal wat, maar ik zal er wel te zwaar over denken. Slapen

Ik ben het geheel met je eens. Dit is niet iets waar je licht over moet denken. Je legt NU de basis voor zijn hele verdere leven, dat lijkt me iets om weloverwogen aan te pakken.
Maar wat ik van de TS niet begrijp is dit: je vraagt of het teveel is en vervolgens haal je alle mogelijke rotsmoezen uit de kast om je handelwijze te verdedigen... en dat terwijl de antwoorden heel duidelijk zijn.

volgens mij, heb ik geen enkele rotsmoes gebruikt. maar het verschil tussen een discussie en iemand afzeiken is volgens mij hier wel aan de orde Knipoog . ik vroeg of jullie goede argumenten hadden. niet of jullie mij net zolang proberen af te zeiken tot ik het met jullie eens was. volgens mij is dat het verschil Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:51

lottjj

je kunt ook een samenvatting van je berichten geven, ipv alles apart Lachen
Mag namelijk officieel niet wat je nu doet Lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 07:51

runningkawa schreef:
Dus omdat iemand die dagelijks een pakje sigaretten rookt 100 wordt is roken gezond?

het is maar net waar je het mee vergelijken wil, maar ik bedoel hiermee te zeggen dat dat paard op dezelfde manier is ingereden. en naar mijn weten is er toendertijd nog meer mee gedaan (ik heb haar niet zelf beleerd). maargoed, ik betwijfel of onze paarden zo 'zielig' zijn. want mijn vorige paard is een stuk gelukkiger een maand terug bij mij weggegaan, dan dat ze bij ons kwam (zenuwachtig trillend hoofdschuw)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:53

Ja dat weet ik dat je dat bedoeld...
En omdat je het geluk hebt dat 1 dat aankan, wil niet zeggen dat nummer 2 dat ook aankan.

de ene mens word honderd met iets heel slecht, wat ook bewezen slecht is
De ander word er ook maar 40 mee en gaat dood aan kanker.

Maar omdat er af en toe 1 niks heeft wil het niet zeggen dat het dan maar goed is Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-06-07 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:54

ik zou gewoon alle berichten goed na lezen en kijken wat jij het belangrijkste vind voor je paard
kijk als je nou net als mn tante ben okè dan zeg ik stoppen
ze heeft een merrie (heel lief) maar moet nog 3 WORDEN en die is nu al B klaar(maarja ze wilt niet luistere)
ik heb vak tegen haar gezegd je kunt haar nu in rijden maar je hebt er HEEL gauw spijt van haar lichaam is er helemaal niet klaar voor en ze MOET aan de teugel (wat ik bij het inrijden niet meteen moet vinden eerst lekker voorwaarts en rustig aan opbouwen)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 07:55

runningkawa schreef:
Ja dat weet ik dat je dat bedoeld...
En omdat je het geluk hebt dat 1 dat aankan, wil niet zeggen dat nummer 2 dat ook aankan.

de ene mens word honderd met iets heel slecht, wat ok bewezen is
De ander word er ook maar 40 mee en gaat dood aan kanker.

Maar omdat er af en toe 1 niks heeft wil het niet zeggen dat het dan maar goed is Lachen

dit paard was 6 toen we haar kregen, dus al beleerd. maargoed ik heb al meerdere paarden beleerd. en allemaal leken ze het goed te hebben.

ik vind het ook goed om een discussie te voeren, maar ik vind het erg kinderachtig dat jullie je proberen samen te spannen en af proberen te zeiken. geef gewoon goede argumenten. ga mij in ieder geval niet vertellen hoe 'zielig' ik wel niet ben. want ik denk niet dat ik dat serieus neem.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 07:57

kazan schreef:
ik zou gewoon alle berichten goed na lezen en kijken wat jij het belangrijkste vind voor je paard
kijk als je nou net als mn tante ben okè dan zeg ik stoppen
ze heeft een merrie (heel lief) maar moet nog 3 WORDEN en die is nu al B klaar(maarja ze wilt niet luistere)
ik heb vak tegen haar gezegd je kunt haar nu in rijden maar je hebt er HEEL gauw spijt van haar lichaam is er helemaal niet klaar voor en ze MOET aan de teugel (wat ik bij het inrijden niet meteen moet vinden eerst lekker voorwaarts en rustig aan opbouwen)

dat is toch heel wat anders? mijn paard is nog lannnggg niet B klaar. en dat verwacht ik ook helemaal niet van hem. hij heeft nu nog een jaartje de tijd om lekker volwassen te worden. en dan zien we wel waar het strip strand en hoe die het uitpakt. maar ik denk dat als ik jou tante zo zie, dat ik dat eerder 'zielig' kan noemen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:59

hoeveel meer argumenten wil je nog hebben dan de links naar sites en plaatsjes van wanneer een paard uitgegroeid is?
Argumenten van mensen die langer in de paarden zitten dan dat jullie oud zijn Lachen

En met het beleren komt het er nog niet uit, maar later pas.
Daarom moet je nu opassen.
Nu lijkt het allemaal te gaan..totdat...

Verder is het niks samenspannen, maar gewoon dat 95% van de mensen gewoon dezelfde mening...dan lijkt dat misschien samenspannen, maar je kunt ook eens gaan bedenken, waarom hebben AL die mensen die mening?

En als dat paard 6 was, hoeft hij toch helemaal niet 6x per week gereden te zijn toen hij 3 was?
Dus die kun je dan al niet verglijken met jullie paard.

Wizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:00

Ik ben met mijn paard net begonnen (is net ingereden) en ik rijd hem ongeveer 6 keer in de week! Bloos Zijn conditie moet omhoog, en ik heb het voordeel dat hij het heel duidelijk aangeeft als het teveel voor hem is... Tong uitsteken Tijdens het rijden stap ik wel veel tussendoor, maar op die manier krijgt hij wel conditie Haha! Knipoog

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:01

Mijn paard is nu net 4 en die rijd ik nu ongeveer 4/5 keer in de week, Wolando vond het rijden ook leuk toen hij 3 was en hij zou ook wel 5x in de week gereden kunnen zijn, maar wij deden dat juist niet om het leuk te houden. Als je hem nu al vaak gaat rijden, ga je vanzelf steeds meer verwachten en uit eindelijk komt het paard in verzet en dan ben je veel verder van huis.
Je kan beter voorkomen dat hij last gaat krijgen als denken dat hij het wel aan kan. Ik zou dus gewoon even rustig aan doen en 3/4 in de week 25 minuutjes rijden

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:02

Ik snap ook het nut niet van 6 keer in de week gaan rijden, net of hij daar veel beter van wordt. Doe het gewoon rustig aan zou ik zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:04

daar wordt geen 1 paard beter van, zelfs niet als hij 10 is...
Dat is puur voor de ruiter die wat te doen wil hebben...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 08:07

het is niet zo dat we wat te doen willen hebben, want zoals ik al verteld heb willen we hem even een maandje 'doorrijden'. mijn zus en ik hebben er nu de tijd voor en binnenkort krijg ik het weer heel erg druk. komt een nieuw paard en ik moet werken. dus we vfonden dit maandje wel goed. maar daarna gaat ie gewoon weer naar 4/5 keer. nu word ie trouwens ook niet vaker dan 5 keer gedaan hoor Knipoog inclusief longeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:09

daarna gaat ie naar 4/5 keer per week, maar nu word hij ook 5x gedaan...euh misschien ben ik blont maar is dat hetzelfde? Haha!

en nogmaals, dat is nog steeds teveel, dus blijkbaar toch teveel tijd over en verveel je je Tong uitsteken

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 08:10

runningkawa schreef:
daarna gaat ie naar 4/5 keer per week, maar nu word hij ook 5x gedaan...euh misschien ben ik blont maar is dat hetzelfde? Haha!

en nogmaals, dat is nog steeds teveel, dus blijkbaar toch teveel tijd over en verveel je je Tong uitsteken

daarmee bedoel ik dat ie dan vaker stilgezet zal worden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:11

af en toe 1x minder?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 08:11

runningkawa schreef:
af en toe 1x minder?

regelmatig ja Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:12

waaauuuw...

Ik hou op...die plank is gewoon niet weg te halen...
niet te snappen

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:19

Als je er later plezier van wilt hebben, moet je nu zoveel mogelijk matigen. Zelf deden we met beleren altijd de eerste drie maanden goed door rijden. Begrijpt het paard voorwaarts, stoppen en alle gangen dan lekker een paar maanden in het land. Daarna pak je ze zo weer op Lachen

Ik rij momenteel een oudere merrie 'maar' 3/4 keer per week. Zowiezo staat ze om de dag stil. Ik heb er niks aan als ik op een gefrustreerd paard zit. Je merkt het niet zo snel omdat paarden heel veel pikken. Vooral mensen met paarden willen nog wel eens blind zijn voor hoet het echt met een paard gesteld is.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:23

5 x per week is gewoon teveel. De reacties hier hebben niks met samenspannen te maken. Dat het grootste deel van de mensen hier dezelfde mening hebben, komt misschien wel omdat het ergens op gebaseerd is Knipoog
Heb je het groeischema al eens bekeken? Want daar heb je ook nog niet op gereageerd. Maar aangezien je blijkbaar wil weten hoe anderen het doen:
Mijn eigen driejarige daar heb ik 4 x opgezeten afgelopen drie weken. Nu gaat hij tot volgend voorjaar weer op rust/vrij. Hij wordt wel heel af en toe bijgehouden met de (dubbele) longe ( lees: 1 x in de 1/2 weken ). Het eerste jaar doorrijden ( dus als hij 4 is ), zal niet meer dan 2/3 keer per week zijn.
De andere driejarige hier op stal staat hele dagen op de wei. Daar gaan we misschien na de zomer mee beginnen ( nou ja, ik niet ). En dan zeker niet meer dan opbouwen naar 3 x per week een half uurtje rijden. Pas ruim in de winter worden ze echt doorgereden, maar dan ook zeker niet meer dan een half uur per keer. In het begin gaat het meer spelenderwijs.

Besef me nu dat dit waarschijnlijk ook een nutteloos bericht is, aangezien jullie er toch niks mee doen. Juist bij een Fries zou ik persoonlijk rustig aan doen, omdat die laat rijp zijn overigens.
Als je enorm veel moet rijden om iets voor elkaar te krijgen, zegt dat helaas meestal meer over de (on)kunde van de ruiter, dan over het paard.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:26

Tja, de mensen hier willen gewoon niet horen wat de waarheid is.

Een paard is een vluchtdier. Laten zien dat het teveel is doen ze pas als ze de strijd opgeven, dan zijn ze bereid dood te gaan. In de natuur worden ze opgegeten als ze het opgeven.
Dus besef één ding: hij zal niet aan je laten weten dat je teveel doet. Pas als alle schade dubbel en dwars is aangericht en het paard niet meer kán, gewoon helemaal op en kapot gereden, dan zal het dat laten zien.

Denk daar eens over na als je denkt dat ie zo vrolijk is en dat ie het anders wel zo aangeven.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:32

Venetia schreef:
Tja, de mensen hier willen gewoon niet horen wat de waarheid is.

Nou dan wens ik ze veel succes met het vernielen van het paard, de dierenartsenkosten in de toekomst en de teleurstellingen die er nog te verwerken zijn.

Zo met jonge paarden omgaan

En samenspannen? Ik ken hier niemand irl....

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:34

lotjj92 schreef:
het enigste wat jullie doen is zo'n groot mogelijke club samen spannen en 'ons' afzeiken. ik denk ook dat dit meisje een echte paardenliefhebber is. maar om die ene keer dat ze meer rijd, is ze ineens zielig? tsjongejonge, misschien moeten jullie eens nadenken voor jullie mogen zeggen dat jullie 'verstand' hebben van paarden... Vork

Sjonge jonge ik heb zo'n klein vermoeden dat dat nou toch niet het doel was van iedereen in dit topic. Hoezo bord voor je hooooofd!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:46

lotjj92 schreef:
geef gewoon goede argumenten. ga mij in ieder geval niet vertellen hoe 'zielig' ik wel niet ben. want ik denk niet dat ik dat serieus neem.

Neem je dan misschien de tekening die op pagina 9 staat wél serieus???? Daar heb ik je namelijk nog niet over gehoord. En aangezien jij graag een inhoudelijke discussie voert, zou ik graag een goed beargumenteerde reactie van je horen.