Schuimen bij het rijden: Ontspanning of spanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hvelreki

Re: Schuimen bij het rijden: Ontspanning of spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:35

Ik dacht ontspanning, omdat mijn paard als ze ontspannen is op haar bit gaat kauwen en dan begint ze te schuimen. Ze doet het overigens niet altijd, als ze opgespannen is doet ze het meestal niet. Ik zeg wel meestal, want soms doet ze het dan wel Clown Geen logica dus Tong uitsteken

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:40

Als je begrijpt wie, wat, waar, wannner en hoe schuim wordt aangemaakt is het verhaal heel eenvoudig. Pling

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:43

Wat ik me afvraag, het verhaal over het "niet kunnen slikken" zal het ook niet gewoon zijn dat ze niet willen slikken? Zoals ze op paardnatuurlijk al aangeven komt normaal gesproken beweging en eten niet tegelijk voor. En omdat ze bijna nooit hoeven te slikken bij het bewegen ze daar gewoon niet de behoefte toe hebben?

Want al die theoriën over ontspanning zijn wel mooi, maar dat zou inhouden dat de meeste paarden die bitloos gereden worden niet ontspannen zijn? En dat zou ook verklaren waarom een paard met bit meer schuimt dan een paard zonder bit.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:46

Visconti schreef:
Wat ik me afvraag, het verhaal over het "niet kunnen slikken" zal het ook niet gewoon zijn dat ze niet willen slikken? Zoals ze op paardnatuurlijk al aangeven komt normaal gesproken beweging en eten niet tegelijk voor. En omdat ze bijna nooit hoeven te slikken bij het bewegen ze daar gewoon niet de behoefte toe hebben?

Want al die theoriën over ontspanning zijn wel mooi, maar dat zou inhouden dat de meeste paarden die bitloos gereden worden niet ontspannen zijn? En dat zou ook verklaren waarom een paard met bit meer schuimt dan een paard zonder bit.

Maar moet een paard dat beweegt niet ook gewoon slikken? Net als dat wij ook steeds moeten slikken als we niet eten? Met bit of zonder?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:48

Ik denk wel dat ze slikken, maar ook mensen moeten meer slikken als ze gaan eten. (iedergeval ik wel als ik een tijd met een lollie in mn mond loopt) En misschien hebben paarden gewoon niet de behoefte om extra te slikken omdat het normaal gesproken nooit voor zal komen...

maar goed het is maar een theorie, op niks gebasseerd Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:14

Ik vind het wel een interessante theorie, Visconti. Vork Lachen Ja

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:24

Visconti schreef:
Ik denk wel dat ze slikken, maar ook mensen moeten meer slikken als ze gaan eten. (iedergeval ik wel als ik een tijd met een lollie in mn mond loopt) En misschien hebben paarden gewoon niet de behoefte om extra te slikken omdat het normaal gesproken nooit voor zal komen...

maar goed het is maar een theorie, op niks gebasseerd Bloos

Net als wij mensen dus dan toch?

Ik vind paardnatuurlijk is een beetje een twijfelachtige informatiebron. De beste man vertelt (als je daar bent) dat hij 5 jaar geleden nog geen paard aan durfde te raken... en nu is hij expert?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:28

Er staan soms wel goede dingen op paardnatuurlijk, maar soms ook een hoop onzin Clown Maar goed dat kom je wel vaker tegen. Sommige mensen willen zo graag hun gelijk halen dat ze er vanalles bij halen wat niet relevant is.

Maar goed, de site was voor mij wel een eye opener, en als dat hun doel is werkt de site dus wel aardig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:41

Mmmm, ik ken mensen die al 30 jaar in de paarden zitten en er nog steeds geen bal van begrijpen. Knipoog
Je kunt beter 5 jaar in de paarden zitten en je werkelijk verdiepen in het wezen paard, dan 30 jaar roepen dat je het allemaal wel weet en ondertussen al die jaren met oorkleppen op en oordoppen in rondlopen. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:56

Maar nog beter, maar eens naar die oude boertjes luisteren, die hebben ervaring, geen commercieel belang en zeker geen oogkleppen...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:40

Nadya schreef:
arno8 schreef:
Wel gek dat ik nog nooit een paard in de wei in de rusthouding (lijkt me behoorlijk ontspannend) heb zien staan dat spontaan begint te schuimen.

Je ziet het alleen bij paarden die in de krul getrokken worden, vaak in combinatie met moeilijk werk. En als er een bit in het spel is, zie je het tien keer zo snel.

Toen mijn vriendin met bit reed, schuimde haar paard vaak wel. Het staat voor mij als een paal boven water dat schuim er 9 van de 10 keer niet zou zijn als er geen bit in het paard zat.

Ik denk zelf ook dat mensen er hele verkeerde conclusies aan verbonden hebben (schuimen tijdens het 'werken' met bit). Ik zie de paarden bij ons in de lessen altijd schuimen en je wilt niet weten hoe vreselijk er op die paarden gereden wordt. Elke keer dat ik dat aan moet zien, heb ik zo'n respect voor die paarden die dat soort jonge ruitertjes (zagen, trekken, hobbelen, schoppen om ze vooruit te krijgen, teveel zweepgebruik) maar blijven accepteren op hun rug. En schuimen, oh ja hoor. Echte ontspanning dus? Clown
Ja hoor, dream on. Slapen
Ik zie bij wat ervarene ruiters die wat moeilijker werk te paard doen idd ook vaak schuim. Wat is dan het verschil?

Er lijkt mij toch wel een wezenlijk verschil tussen de 2 vb die jij noemt..
Maar wat dat is...sja..Who knows???

Enne Rk..ben het wel met je eens..

Maar ben toch wel een beetje nieuwsgierig naar het verhaal erachter Schijnheilig

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 01:11

Een van mijn pony's schuimde niet als hij gespannen is terwijl hij nu toch een mooi wit randje op de lippen heeft (tenzij hij gespannen is, dan komt er niets)

zelfde verhaal bij de merrie, als die gespannen is schuimt ze niet maar als ze rustig ontspant heeft ze ook een wit randje! Echter denk iik dat overdreven veel schuim (als in kwijl) dan weer niet goed is...Hoewel dat ook af hangt van paard tot paard (het ene paard schuimt meer en sneller dan het andere)

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 05:37

runningkawa schreef:
Maar nog beter, maar eens naar die oude boertjes luisteren, die hebben ervaring, geen commercieel belang en zeker geen oogkleppen...

Meteen mee eens die kennen het klappen van de zweep vaak wel.
Mijn merrie heeft het antwoord hihi.Ze is een best wel een heel gevoelig beestje en zodra ik te snel met haar wil begint ze te knarsen op haar bit. Ik heb eens de vraag hier gesteld hoe dat nu zou kunnen en toen kreeg ik vele antwoorden: stress.Ben er eens op gaan letten en kon me hier meteen in vinden. Als deze lieve maar stressie dame knarst geen schuim. Als ik aan het werk ben en geen piep hoor schuim dus zeker wat haar betreft ontspanning. Haha!

jarrahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 07:14

IMO is het zowel niet direct ontspanning als spanning, maar áánspanning Lachen
Een paard schuimt niet als jij hem aan een lang teugeltje rondrijd en ook niet als hij heel gespannen met zn kop in de lucht loopt, maar wel als hij zijn spieren (danwel óntspannen) aanspant Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 08:38

Kokeren wordt ook gezegd dat het door ontspanning komt. Maar als mijn paard schrikt en even een paar passen wegspringt en dan begint hij meteen met kokeren. Denk dan niet dat die schrikreaktie met adrenaline die ook even moet afnemen en zijn verhoogde hartslag meteen tot ontspanning leidt waardoor hij gaat kokeren. Ook als hij kliert en ik hem even op zijn nummer zet, gaat hij kokeren toch een tikje gespannenheid wat er dan is, en dat kokeren blijft dan niet is na een paar rondjes dan ook over.

Kokeren zal zeker ook bij ontspanning ontstaan, maar bij spanning zeker ook. Zo zal het met schuimen ook zijn.

Maar als je kijkt naar de werking van adrenaline:

Het mengsel van 80% adrenaline en 20% noradrenaline dat door het bijniermerg aan het bloed wordt afgegeven, oefent verspreid over het gehele lichaam min of meer gelijke effecten uit als het lokaal aan de zenuwuiteinden vrijkomende mengsel (met de verhouding 20:80). De voornaamste zijn: versnelling van de hartslag en toeneming van de kracht van de hartspiersamentrekking; vernauwing van de bloedvaten in de huid en de ingewanden; verwijding van de bloedvaten in de spieren en de hartwand; stijging van de bloeddruk; verslapping van de gladde spieren in de inwendige organen; verwijding van de luchtpijp en de bronchi; vermindering van de afscheiding van spijsverteringssappen; verwijding van de pupil en aanzetting van de lever tot afgifte van glycogeen (de ‘brandstof’ voor de spieren).

Dan zal je begrijpen dat spanning juist zorgt dat ze niet schuimen, want adrenaline is hormoon voor vluchten/spanning en dat hormoon zorgt er juist weer voor dat de spijsverteringssappen verminderen, dus ook afscheiding van speeksel lijkt mij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:00

Tja, ik ken heel wat mensen die hun leven in de paarden zitten en er nog steeds geen moer van begrijpen, omdat ze maar blijven vast houden aan wat ze ooit geleerd hebben. Clown
Heb er diverse voorbeelden van uit mijn dagelijks leven, die ik hier niet kan noemen, want je weet nooit wie het leest. Vork
Ik mis vaak de open mind en vind die mensen vaak stronteigenwijs. Ik zie persoonlijk liever iemand die 5 jaar zich echt in paarden verdiept dan iemand die zijn/haar hele leven al 'in de paarden zit'. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:02

@russel: interessante theorie. Maar een paard dat spanning vertoont maakt toch niet altijd adrenaline vrij ofwel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:03

Ik ken tot nu toe echt niemand, die 5 jaar in de paarden komt waarvan ik zeg, wauw, die heeft inzicht, sorry maar nee...

Tuurlijk heb je starre mensen die lang in de paarden lopen, dan zeg ik ook nee.

Maar je hebt ook mensen die én lang in de paarden komen, dus zo al zo ontzettend veel weten
Én open staan voor nieuwe dingen, maar wel nuchter blijven. Dus niet meteen in commerciele sh*t gaan vervallen en mensen met paarden alles wijs kunnen maken en meteen voor wat slappe hap vallen

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:10

is een paard dat niet schuimt dan niet ontspannen?
want mijn paardje kan heel ontspannen lopen en soms een randje op z'n lippen hebben, ik krijg altijd maar opmerkingen dat mijn paard zich niet ontspant omdat hij niet schuimt.
ik vind dat echt onzin, ik denk dat het afhangt van paard tot paard of die veel of weinig schuimt/met het bit "speelt".
mij hebben ze altijd wel geleerd dat schuimen een teken van ontspanning is, maar ik weet dat niet zeker Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:11

Visconti schreef:
@russel: interessante theorie. Maar een paard dat spanning vertoont maakt toch niet altijd adrenaline vrij ofwel?

Ik denk het wel, doen mensen ook. Sommigen hebben zo een hoge adrenalinespiegel zonder dat ze het weten, wel gestresst e.d. hartproblemen e.d. Paarden zijn vluchtdieren, dus dat vluchtmeganisme is heel sterk ontwikkeld.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:14

Toch blijft het appart dat mijn paard een paar dagen geleden heel gestressed was en toch schuim bij de mond had terwijl hij dat normaal nooit heeft. (hij was bang voor trekkers, zweette maar een leegde zijn dramen, dus adrenaline was bij hem wel sprake van).

Is hier eigenlijk wel eens fatsoenlijk onderzoek naar gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:15

love_bichke schreef:
is een paard dat niet schuimt dan niet ontspannen?
want mijn paardje kan heel ontspannen lopen en soms een randje op z'n lippen hebben, ik krijg altijd maar opmerkingen dat mijn paard zich niet ontspant omdat hij niet schuimt.
ik vind dat echt onzin, ik denk dat het afhangt van paard tot paard of die veel of weinig schuimt/met het bit "speelt".
mij hebben ze altijd wel geleerd dat schuimen een teken van ontspanning is, maar ik weet dat niet zeker Knipoog

Randje op de lippen is goed, maar je kunt je ook voorstellen dat een droge mond niet oke is. Stel ze houden hun kaken vast zonder dat je het weet, is je paard wel echt door de hals of spant hij zijn hals en is hij bij het nekgewricht juist heel strak en vast, kaken op elkaar en jij denkt dat hij ontspannen loopt.

Vraag mij af of iedereen wel voelt of zijn paard ontspannen is. Ik durf toe te geven dat mijn paard vaak gespannen is en zeker ook als ik met hem een buitenrit maak en een losse teugel heb. Half gespannen ook zeker wel, wel schuimen, maar toch niet echt ontspannen, te alert, te alert om toch snel ineens in de vlucht te moeten slaan.

Dan vraag ik mij weer af of de meesten paarden niet het karakter hebben om altijd lekker ontspannen te kunnen zijn. Dat is misschien weer ras gebonden.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:17

ik ga daar eigenlijk eens goed op letten, maar meestal voel ik mijn paard wel ontspannen, heel zacht in de mond ed.
dat is natuurlijk niet altijd e Knipoog
maar ik ga er eens op letten

Anoniem

russel schreef:
Maar als je kijkt naar de werking van adrenaline:

Het mengsel van 80% adrenaline en 20% noradrenaline dat door het bijniermerg aan het bloed wordt afgegeven, oefent verspreid over het gehele lichaam min of meer gelijke effecten uit als het lokaal aan de zenuwuiteinden vrijkomende mengsel (met de verhouding 20:80). De voornaamste zijn: versnelling van de hartslag en toeneming van de kracht van de hartspiersamentrekking; vernauwing van de bloedvaten in de huid en de ingewanden; verwijding van de bloedvaten in de spieren en de hartwand; stijging van de bloeddruk; verslapping van de gladde spieren in de inwendige organen; verwijding van de luchtpijp en de bronchi; vermindering van de afscheiding van spijsverteringssappen; verwijding van de pupil en aanzetting van de lever tot afgifte van glycogeen (de ‘brandstof’ voor de spieren).

Dan zal je begrijpen dat spanning juist zorgt dat ze niet schuimen, want adrenaline is hormoon voor vluchten/spanning en dat hormoon zorgt er juist weer voor dat de spijsverteringssappen verminderen, dus ook afscheiding van speeksel lijkt mij.

Misschien lees ik het verkeerd hoor Bloos , maar vermindering van de afscheiding van spijsverteringssappen betekent dan toch ook minder speeksel?

CM_

jarrah schreef:
IMO is het zowel niet direct ontspanning als spanning, maar áánspanning Lachen
Een paard schuimt niet als jij hem aan een lang teugeltje rondrijd en ook niet als hij heel gespannen met zn kop in de lucht loopt, maar wel als hij zijn spieren (danwel óntspannen) aanspant Lachen

de paarden die ik altijd heb gereden, gingen aan de longe, aan simpelweg alleen een halstertje, tijdens het lopen vrijwel meteen schuimen, dus ben het niet eens met je lange teugeltje.