Geen logica dus
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Geen logica dus

Visconti schreef:Wat ik me afvraag, het verhaal over het "niet kunnen slikken" zal het ook niet gewoon zijn dat ze niet willen slikken? Zoals ze op paardnatuurlijk al aangeven komt normaal gesproken beweging en eten niet tegelijk voor. En omdat ze bijna nooit hoeven te slikken bij het bewegen ze daar gewoon niet de behoefte toe hebben?
Want al die theoriën over ontspanning zijn wel mooi, maar dat zou inhouden dat de meeste paarden die bitloos gereden worden niet ontspannen zijn? En dat zou ook verklaren waarom een paard met bit meer schuimt dan een paard zonder bit.

Visconti schreef:Ik denk wel dat ze slikken, maar ook mensen moeten meer slikken als ze gaan eten. (iedergeval ik wel als ik een tijd met een lollie in mn mond loopt) En misschien hebben paarden gewoon niet de behoefte om extra te slikken omdat het normaal gesproken nooit voor zal komen...
maar goed het is maar een theorie, op niks gebasseerd
Maar goed dat kom je wel vaker tegen. Sommige mensen willen zo graag hun gelijk halen dat ze er vanalles bij halen wat niet relevant is.
Nadya schreef:arno8 schreef:Wel gek dat ik nog nooit een paard in de wei in de rusthouding (lijkt me behoorlijk ontspannend) heb zien staan dat spontaan begint te schuimen.
Je ziet het alleen bij paarden die in de krul getrokken worden, vaak in combinatie met moeilijk werk. En als er een bit in het spel is, zie je het tien keer zo snel.
Toen mijn vriendin met bit reed, schuimde haar paard vaak wel. Het staat voor mij als een paal boven water dat schuim er 9 van de 10 keer niet zou zijn als er geen bit in het paard zat.
Ik denk zelf ook dat mensen er hele verkeerde conclusies aan verbonden hebben (schuimen tijdens het 'werken' met bit). Ik zie de paarden bij ons in de lessen altijd schuimen en je wilt niet weten hoe vreselijk er op die paarden gereden wordt. Elke keer dat ik dat aan moet zien, heb ik zo'n respect voor die paarden die dat soort jonge ruitertjes (zagen, trekken, hobbelen, schoppen om ze vooruit te krijgen, teveel zweepgebruik) maar blijven accepteren op hun rug. En schuimen, oh ja hoor. Echte ontspanning dus?![]()
Ja hoor, dream on.![]()
Ik zie bij wat ervarene ruiters die wat moeilijker werk te paard doen idd ook vaak schuim. Wat is dan het verschil?
runningkawa schreef:Maar nog beter, maar eens naar die oude boertjes luisteren, die hebben ervaring, geen commercieel belang en zeker geen oogkleppen...

Visconti schreef:@russel: interessante theorie. Maar een paard dat spanning vertoont maakt toch niet altijd adrenaline vrij ofwel?
love_bichke schreef:is een paard dat niet schuimt dan niet ontspannen?
want mijn paardje kan heel ontspannen lopen en soms een randje op z'n lippen hebben, ik krijg altijd maar opmerkingen dat mijn paard zich niet ontspant omdat hij niet schuimt.
ik vind dat echt onzin, ik denk dat het afhangt van paard tot paard of die veel of weinig schuimt/met het bit "speelt".
mij hebben ze altijd wel geleerd dat schuimen een teken van ontspanning is, maar ik weet dat niet zeker

russel schreef:Maar als je kijkt naar de werking van adrenaline:
Het mengsel van 80% adrenaline en 20% noradrenaline dat door het bijniermerg aan het bloed wordt afgegeven, oefent verspreid over het gehele lichaam min of meer gelijke effecten uit als het lokaal aan de zenuwuiteinden vrijkomende mengsel (met de verhouding 20:80). De voornaamste zijn: versnelling van de hartslag en toeneming van de kracht van de hartspiersamentrekking; vernauwing van de bloedvaten in de huid en de ingewanden; verwijding van de bloedvaten in de spieren en de hartwand; stijging van de bloeddruk; verslapping van de gladde spieren in de inwendige organen; verwijding van de luchtpijp en de bronchi; vermindering van de afscheiding van spijsverteringssappen; verwijding van de pupil en aanzetting van de lever tot afgifte van glycogeen (de ‘brandstof’ voor de spieren).
Dan zal je begrijpen dat spanning juist zorgt dat ze niet schuimen, want adrenaline is hormoon voor vluchten/spanning en dat hormoon zorgt er juist weer voor dat de spijsverteringssappen verminderen, dus ook afscheiding van speeksel lijkt mij.
, maar vermindering van de afscheiding van spijsverteringssappen betekent dan toch ook minder speeksel? jarrah schreef:IMO is het zowel niet direct ontspanning als spanning, maar áánspanning
Een paard schuimt niet als jij hem aan een lang teugeltje rondrijd en ook niet als hij heel gespannen met zn kop in de lucht loopt, maar wel als hij zijn spieren (danwel óntspannen) aanspant