Opstappen met krukje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JennxMano

Re: Opstapen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 09:57

Ik stap gewoon op zonder krukje . Word ik lenig van Haha! (mijn paard is 1.70 dus dat is een goede oefening)

kimmie1018

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:22

maar je help zijn rug anar de knoppen, weet niet of dat je idee is ?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:48

Nou ik deed voorheen niet. Maar we hebben nu grote E pony en als ik daarop stapte en net zat, dan begon ze te bokken. Het is enorme stresskip die dus ook haar rug dan vastzet en niet of nauwelijks wil ontspannen en daardoor gaat bokken. Na bezoek van Steffi (voor medische problemen) v.d. Laarse adviseerde ze me op te stappen met krukje en sindsdien staat ze netjes stil en verkrampt ze niet snel en kan ze makkelijker ontspannen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:51

Wat is dat eigenlijk in Nederland met het gevoel dat je lenig moet blijven door op een groot paard te stappen zonder opstap. Lenig worden doe je maar lekker op de sportschool of zo.
Het wordt hier als slap gezien om met een krukje op te stappen. Neem een voorbeeld aan Duitsland.. daar wordt het als 'slecht voor je paard" gezien om er altijd maar aan te hangen vanaf de grond.

Tuurlijk moet je in noodgevallen weer op je paard kunnen komen, maar dat als wat anders...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:54

dagmarS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:55

als ik zonderzadel ga wel want anders kom ik er echt niet op
paard = 1.72

Melissa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:55

Altijd met krukje. Beter voor mijn rug en die van mn paard.
Heb trouwens ook een hele fijne poetskist van BR, die kan je ook gebruiken als krukje (tot 150 kg dacht ik). Altijd handig!!!!

Cookiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:06

Ik hoef niet met een krukje op te stappen , mijn verzorgpony is niet zo groot Tong uitsteken
maar het is eigenlijk wel beter voor de rug !!

kimmie1018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:19

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:28

Ik zou het ook wel eens willen proberen om met krukje op te stappen.
Maar als je dan alleen in de bak bent, en je stapt met krukje op , hoe krijg je dat krukje er dan weer weg?~
Mijn vz pony is niet zo groot(1. 45 ong) , maar zou het toch wel een keer willen proberen.
En wat gebruiken jullie dan als opstapje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:30

Als je een kruikje net uit de hoek zet, dus 2 meter van de hoefslag daar rij je met geen enkele oefening Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:31

mememe:

Ik heb mijn paard destijds geleerd om naast het krukje te blijven staan in de hoek - ik zette het krukje zó, dat hij er nog nét achterlangs de hoek in kon staan, dan had niemand last van mij of mijn krukje Lachen

Ik stap met krukje op sinds mijn schouder naar de knoppen is - mijn paard is 1.76m en dus ging het niet meer zo makkelijk Knipoog

Vandaag komt mijn nieuwe paard en aangezien dat een Shire is, zal ik wel met krukje op blijven stappen, ook al is hij nog maar 1,78m of zoiets Haha!

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:48

Hier nog een krukjes klimmer,aangezien ik al een paar keer reumatische ontstekingen in oa mijn knieen heb gehad.Tja en dan worden de knietjes er echt niet sterker van..helaas!!Ik vond het wel heel fijn om in vele boeken te lezen dat het ook veel beter is voor de rug van je paard.Soms zie ik mensen tobben en huppen om er eindelijk eens op te komen,vaak ligt het zadel dan ook niet goed meer.Nee geef mij dan maar een krukje of voetje,en ik merk dat mijn paard het ook fijn vindt.En ook dat vindt ik heel belangrijk.. Knipoog Pling .

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:50

Bij mijn vorige verzorgpony stapte ik ook op met een krukje. ik ben zelf 1.63 en dat paard 1.70
Ik kwam er zelf wel op maar deed het vooral om zijn rug te ontlasten.

Bianz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:55

Ook ik stap op met een krukje: beter voor mijzelf, voor het paard en het zadel. Vind het een perfecte oplossing!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:14

Hier nog een krukjes-fan!
Ik heb jarenlang erg oncharmant opgestapt (pony die al begon te lopen als ik m'n been omhoog deed richting beugel, en een hoop gedoe vordat ik eindelijk eens zat), met een pony die daarna moeilijk kon ontspannen. Nu stap ik op via een houten bank, pony gaat pas aan de wandel als ik zit en ontspant zich nu veel sneller Haha!

Sinds kort rijd ik ook nog een paard waar ik zonder krukje of voetje niet eens opkom. Paard is minstens 1.80, en ik ben een niet-zo-lenig dwergje van 1.60 Bloos

kayley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:15

Ik stap op zonder krukje. Ik heb een pony dus daar kom ik makelijker op zonder krukje..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:16

Ik stap ook op met een opstap. Ook om bovengenoemde redenen:
- Beter voor het paard
- Beter voor mijn zadel
- Je dwingt jezelf je paard stil te laten staan. Paarden merken snel dat het fijner voor je is als je met opstap opstijgt.

_ Het is charmanter. Haha!

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:05

ik zet mijn paard altijd naast een betonblok om erop te komen. Het lukt ook wel zonder, maar ik vind het veel fijner omdat:
* Je paard het kan goedkeuren dat je erop gaat zitten
* Het beter is voor z'n rug
* Je stijgbeugels niet zo uitrekken Tong uitsteken

kimmie1018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:02

het is gewoon beter Tong uitsteken

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:10

ik ook met krukje. Zoals al gezegd beter voor de rug van je paard en voor je zadel. En ik kan er ook wel opkomen zonder krukje (was em laatst vergeten) dus hoef het niet voor de lenigheid te doen.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:34

Bets gaf een hele goede link naar een artikel over het opstijgen en wat het met je paard doet!!Ha ik blijf nu helemaal mijn krukje gebruiken,want als je leest hoeveel gewicht een paard/pony aan zich krijgt met "gewoon" opstijgen.... Wow!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:04

Bandos schreef:
Bets gaf een hele goede link naar een artikel over het opstijgen en wat het met je paard doet!!Ha ik blijf nu helemaal mijn krukje gebruiken,want als je leest hoeveel gewicht een paard/pony aan zich krijgt met "gewoon" opstijgen.... Wow!

Ja inderdaad. Moet eerlijk bekennen dat ik het ook nooit gedaan heb bij mijn paard voorheen, maar door problemen met onze huidige E pony zijn we zo beetje aan advies gekomen (ik wilde eerst ook niet zoveel van weten, mag je best weten) maar moet zeggen dat het echt heel goed werkt. Ook mijn vriendin gebruikt hem nu veel meer op advies van onze ruitershopzaak waar onze zadels vandaan komen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:09

Ikj stap ook altijd op met een krukje! Veel prettiger voor je paard omdat je gewicht dan bijna gelijk boven zijn rug is en je niet eerst aan de zijkant hangt! Op onze stal hebben ze nu zelfs twee "opstap-boomstammen" neergezet van ong 40 cm hoog, staat leuk en werkt heel goed als opstapje!

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:16

Ik doe het eigenlijk niet zo vaak, maar als ik eraan denk doe ik het wel Lachen
Mijn moeder doet het altijd dit is namelijk veel beter voor de rug van het paard! Je trekt hem niet zo scheef naar 1 kant.
Ze stapte eerst ook nog wel eens van de andere kant op Tong uitsteken Dit doe ik maar niet want ik denk neit dat mijn pony het daarmee eens zal zijn Tong uitsteken