Praten tegen je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amarinsjuh

Re: Praten tegen je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:47

Ik merk dat mijn lease paard erg naar mijn stem luistert.
Ik praat daardoor ook meer tegen hem dan dat ik zelf door heb Tong uitsteken

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:57

Ik kan me daar ook ontzettend aan ergeren ja, mensen waarmee je een compleet uur kunt meegenieten van álles dat er gebeurt. Ik ken genoeg paarden die écht reageren op praten en er beter/meer ontspannen van gaan lopen. Maar om nou iedereen op de hoogte te houden die in een straal van 20 meter om je heen rijdt, nee Clown .

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:49

Ik praat ook veel tegen mijn paarden. Bijn oude wedstrijdpaard praatte ik in de baan zelfs constant tegen haar, puur om haar aandacht bij mij gericht te houden. Ze was tamelijik temperamentvol en in ieder geval heel snel afgeleid en als ik haar niet 100% bij me kon houden door haar aandacht op me te richten, haalde ze meteen onzin uit.
In de stal buurt ik ook vrolijk tegen de paarden en de meesten begrijpen ook heel goed dat ze iets mispeuteren als ik ze op strenge toon toespreek. Het enige waar ik een beetje een hekel aan heb is van die mensen die "poepie,schatje,muisje,liefje,bolletje,snoepie"", en dat 3x per minuut, tegen hun paard zeggen maar gelukkig is het voor het paard in kwestie meestal niet schadelijk. Haha!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:52

ik praat ook tegen mijn paard, maar niet als ik gefrustreerd ben, want de toon is negatief en ik heb geleerd dat dat niet werkt Knipoog maargoed NH-persoontje dus dat zal bij jullie anders zitten.
maar verder heb je gelijk, ik kan er ook absoluut niet tegen als mensen tegen hun paarden lopen te schreeuwen of vloeken ofz. vind het er ook zo ongelooflijk onintelligent uitzien Clown

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:18

Een brul wilt af en toe anders best helpen Clown ik had het van 't weekend: tijdens een buitenrit moest ik een dijk oversteken met een redelijk drukke weg. aan de overkant stonden mensen met paraplu's. Nu is mijn paard normaal gesproken niet zo bang voor paraplu's maar deze schenen héél eng te zijn. halverwege het oversteken van de dijk verdomde hij het dan ook om nog een pas te zetten. aangezien er ondertussen wel een auto aan kwam rijden en m'n beenhulp alleen niet overtuigend genoeg bleek, heb ik er een boze brul bij gegeven. Volumia sprong meteen vooruit Vork

Bij hem heeft een strenge NEE of EH ook veel meer effect dan een tikje met de zweep zou hebben. Verder merk ik dat hij ontzettend goed reageert op een vriendelijk woord als beloning. Dan voel je hem helemaal opgetogen groeien Haha!

Maar hele gesprekken voeren tijdens het rijden? nee dat doe ik niet. Hooguit als hij ergens bang voor is, dan wil ik wel geruststellend tegen hem praten.

paardenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:59

Hoi, hoi ik praat eigenlijk altijd wel tegen mn paardjes, je merkt direct dat ze je meer vertrouwen geven en rustiger worden zolang je maar lief tegen ze doet Haha!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:21

Ik had vorig jaar een huifkar kocht met twee gelderse paarden ervoor en één durfde niet over het wildrooster heen, bang dat zijn hoef bleef haken ertussen. Toen het weer zover was, bleef de man maar tegen het dier praten van 'het is goed, je kunt het' en dat soort dingen. Het paard stapte dan rustig door (hoewel zijn oortjes steeds verder naar achteren gingen!) en zodien zijn we mét angstig paard over het rooster gekomen. Toen we er weer voorbij waren, gingen de oortjes weer langzaamaan naar voren, en leek het andere paard, dat naast hem liep, hem wel gerust te stellen. Net alsof hij tegen dat andere paard wilde zeggen: "Zie je wel? We zijn er wel over heen!" Dus mensen kunnen niet alleen paarden gerust stellen maar ook elkaar! Haha!

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 15:33

wat ik ook nooit snap is als een paard iets eng vind op het terrein, dat mensen dat zo raar vinden en boos op hun paard worden " Dat is een kruiwagen hij staat alleen ergens anders, wat een schijterd" ja maar denk is na, als er was veranderd in in jou huis kijk je er ook naar? soms ook als mensen rijden, dan is er wat veranderd bij de bak, nou dan kijken ze ernaar, mensen worden boos, gaan schreeuwen, in de mond trekken ( en nee ik zuig dit niet uit me duim maar heb het over dingen die echt gebeuren ).. dan denk ik bij mezelf.. als je hem gerust steld loopt ie er vaak wel langs, maar als je gaat lopen schreeuwen fok je hem alleen maar op! of ben ik de enige die zo denkt?

paardenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:07

Nee zeker niet dat is echt wel zo, zie het ook wel es bij springwedstrijden gaan mensen keihard lopen schreeuwen tegen hun paard en met de zweep slaan nou daar bereik je dus echt het tegenovergestelde mee want zo vertrouwt je paard jou toch ook niet als die zo telkens afgestraft wordt omdat de berijder het er niet mee eens is maar 9 van de 10 keer ligt het aan de ruiter maar dat willen ze dan zelf niet inzien heb zo'n hekel er aan he als je zo met je paard omgaat..

Roos91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:38

Schreeuwen tegen mijn paard doe ik nooit, maar ik praat er wel tegen.
Ik snap best dat het irritant kan zijn en vervelend wanneer je zulke dingen hoort.
Maar waarom ik het doe is omdat het paard er wel naar luistert. Niet wat ik zeg, maar hoe..op welke toon. Hij reageert er gelijk op, en weet gelijk wat ik bedoel. Hij luistert ernaar. Het is een soort hulp voor mij. Ook met belonen, gebruik ik mijn stem. Onder het rijden, zeg ik goedzo, meteen de oortjes naar voren.

LisaenNatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:39

mijn pony luisterd ook altijd naar mij als ik praat en ik denk dat pony's het rustgevend vinden

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:15

Tijdens de les luistert De Bruin altijd naar me stem, als hij iets goeds heeft gedaan! Dan draait hij zijn oortjes naar mijn richting, dan weet ik dat hij het gehoord heeft!

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:21

Ik praat wel tegen mijn paard.. geen uur lang en ook geen geschreeuw. Maar als hij iets goed doet geef ik hem een klopje op zn hals en beloon ik hem met mijn stem hij verstaat me misschien niet maar de toon van je stemniveau begrijpt hij heel goed.. Ook als hij wat drukker is of ik loop naast hem en hij loopt me ondersteboven bijv. met naar de wei brengen corrigeer ik hem ook met mijn stem en dan heeft hij heel goed door wat er aan de hand is. Door je stem te gebruiken herkend je paard je ook veel sneller en krijgt hij vertrouwen in ''enge'' situaties.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:27

als mijn paard niet naar me luisterd en gaat bokken roep ik een x heel hard ophoudennu! datmaakt zeker wel indruk! maar echt uuren krijzen heeft id geen nut.. gewoon praten tegen paard doei k wel..

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:06

Ik vind het heel belangrijk om te praten tegen je paard. Zo kun je hem toch een beetje geruststellen maar je kunt hem ook waarschuwen.
Natuurlijk moet je niet lopen gillen en krijsen tegen je paard maar praten kan best!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:23

Woensdag ging De Bruin op m'n tenen staan (auwwww!) en toen liep ik boos naar hem toe en zei ik op een boze (maar rustige toon!) 'Dat was auw, hè?'... Nou, hij keek gelijk naar me met grote ogen alsof hij zeggen wilde: 'Deed ik dat? Sorry!' Hij ging dan gelijk met zijn neus tegen me aanstaan, alsof hij zich spijtte van het geval van een paar minuten terug! Die dondersteen begrijpt me BEST!

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:30

Tijdens het springen (wedstrijd) deed ik het altijd wel, maar dan gewoon zachtjes, "goedzo braaaf".. Maar dat was eigenlijk meer om mezelf moed in te praten. Bloos Tijdens het dressuren praat ik niet zoveel tegen d'r alleen belonen, en als ze ergens niet langs durft. In de stal babbel ik dr wel op los. Hoewel ze er natuurlijk niks van verstaat. Haha!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:59

Tijdens de lessen praat ik niet veel tegen mijn paard. Ik probeer het te beperken want ik vind het ook maar niks dat iedereen kan 'meegenieten'. Maar als hij gespannen is dan probeer ik hem wel met mijn stem te kalmeren.
Op stal klets ik hem dan wel de oren van de kop. Hij vindt het best leuk en reageert er ook op. Haha!

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 08:16

Paardenmaf1 schreef:
Woensdag ging De Bruin op m'n tenen staan (auwwww!) en toen liep ik boos naar hem toe en zei ik op een boze (maar rustige toon!) 'Dat was auw, hè?'... Nou, hij keek gelijk naar me met grote ogen alsof hij zeggen wilde: 'Deed ik dat? Sorry!' Hij ging dan gelijk met zijn neus tegen me aanstaan, alsof hij zich spijtte van het geval van een paar minuten terug! Die dondersteen begrijpt me BEST!

dat denk je maar, hij weet alleen de klank van je stem, en als jij op een boze toon het zegt weet ie dat er wat fout zit. Hij snapt echt niet wat auw is hoor ? Clown

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 08:25

Ik praat wat af tegen mijn paard. Als ik haar wil corrigeren probeer ik wel zo veel mogelijk alleen het woord "Nee!" te gebruiken, maar verder deel ik al mijn lief en leed met haar Tong uitsteken .
Ik moet nu ineens denken aan toen ik haar nog niet zo lang had. Ik was een vet gesprek met haar aan het voeren (helaas kwam het van 1 kant), maar het is best geestig en daarom wil ik het even delen. Dit is natuurlijk niet precies wat ik zei, maar hier kwam het wel op neer.

"Ben jij zo'n mooi paadje? Ja, jij mooi paardje hè? Mijn paardje... Met je mooie haartjes *aait maantop* En je hoeft nooit meer weg. En weetje? Over een paar jaar krijg je een veulentje. Als je dat wil, anders hoeft het niet hoor. Alleen als jij dat wil. En dan kunnen jullie samen voor de kar. Samen op pad. Gaan we met z'n drieën."
En zo ging dat nog even door Tong uitsteken . Terwijl Moontje lekker weg stond te dromen... Ben ik even blij dat niemand dat heeft gehoord Knipoog .

Het gaat er niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt. Op dat moment voelde Mone zich op haar gemak, en dat was ook precies de bedoeling...

Ik vertel haar ook vaak over onze 'toekomst'. "En dan worden we de allerbeste met dresuur. En dan ben jij de eerste Haflinger op de Olymipsche spelen! Let maar op!" Tong uitsteken
Maar op deze manier blijft ze met haar aandacht wel bij mij... Knipoog

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 08:28

Ik ben zowat alleen maar aan het banketstaaf tegen dat dier,
soms merk ik het niet eens meer.

ik vind het zo asiociaal als je niet tegen je paard praat, dan verstaat hij je wel niet, maar hij begrijpt wel dat je boos ben, of blij enalles. hoe beloon je hem dan? met een klopje? als ik met haar aan het werk ben, laat ik niet opeens me teugel lang om hem een klopje te geven, doe ik het wel met m`n stem.

Mijn paard begrijpt ook gewoon woorden die ik gebruik. dan weet ie precies wat hem te wachten staat Clown

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 08:32

Op buitenrit praat ik wel ontzettend veel Clown 1x, gingen we alleen aar het bos.. Ik was schor toen we terugkwamen Vork

In de bak ookwelleens, gewoon 'goedzoo' 'braaaf' enzz Tong uitsteken

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 08:33

Ik praat altijd, als hij geschrokken is op een rustige toon, en als hij aan het klieren is verhef ik mijn stem, ik zeg soms ook de raarste onzin als, ik maak gehakt van je Nagelbijten / Gniffelen

Ik vind het raar dat jij je eraan irrieteerd, want de meeste mensen doen het, en veel mensen vinden het ook normaal. Niet dat je je er niet aan mag irrieteren hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 09:05

Hahaha, wat kan mij het nou schelen als er mensen zijn die zich er aan irriteren dat ik tegen mijn paard praat? Clown
Mij hoor je in elk geval nooit zo irritant schreeuwen, maar ik gebruik de toon van mijn stem wel vaak om hem te belonen, hem gerust te stellen, bij de training of gewoon om hem te laten merken dat hij mijn grote schat is. En wat een ander daarvan denkt? Zal mij echt een zorg zijn. Als ik daar rekening mee moet gaan houden, dan weet ik er nog wel een paar en dat zijn wat betere argumenten (ik heb een enorme hekel aan mensen die schreeuwen rondom mijn paard en die spreek ik daar wel op aan). Ja
Schreeuwen is indringend, niemand vraagt daarom. Rustig praten, volgens mij heeft daar niemand last van. Bij ons kletst iedereen met haar paard. Dus ze kijken me echt niet raar aan. En de reacties op straat zijn juist leuk, als mensen horen dat ik iets tegen mijn paard zeg.

Als iemand echt 'last' heeft van mijn rustige, zachte gepraat met mijn paard, dan gaat hij/zij maar even lekker ergens anders heen, wat mij betreft. Haha! Tong uitsteken
Ik ga in elk geval echt mijn mond niet houden, hoor. Vork

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 09:37

Nadya schreef:
Hahaha, wat kan mij het nou schelen als er mensen zijn die zich er aan irriteren dat ik tegen mijn paard praat? Clown
Mij hoor je in elk geval nooit zo irritant schreeuwen, maar ik gebruik de toon van mijn stem wel vaak om hem te belonen, hem gerust te stellen, bij de training of gewoon om hem te laten merken dat hij mijn grote schat is. En wat een ander daarvan denkt? Zal mij echt een zorg zijn. Als ik daar rekening mee moet gaan houden, dan weet ik er nog wel een paar en dat zijn wat betere argumenten (ik heb een enorme hekel aan mensen die schreeuwen rondom mijn paard en die spreek ik daar wel op aan). Ja
Schreeuwen is indringend, niemand vraagt daarom. Rustig praten, volgens mij heeft daar niemand last van. Bij ons kletst iedereen met haar paard. Dus ze kijken me echt niet raar aan. En de reacties op straat zijn juist leuk, als mensen horen dat ik iets tegen mijn paard zeg.

Als iemand echt 'last' heeft van mijn rustige, zachte gepraat met mijn paard, dan gaat hij/zij maar even lekker ergens anders heen, wat mij betreft. Haha! Tong uitsteken
Ik ga in elk geval echt mijn mond niet houden, hoor. Vork

Het gaat ook niet over het zachte praten maar over het schreeuwen Tong uitsteken ik stel mijn paard ook gerust en zeg ook wel is blij dat ie het super gedaan heeft, maar je gaat toch niet KEIHARD schreeuwen BRAAAAAFF dat je het achter in het land het nog hoort? Ach gut
En mensen die gaan schreeuwen " ALS JE NU NIET OP HOUD PAK IK DE SLOF" en dan zo hard dat je het hoort in de stal waar je staat te poetsen ? Of als mensen aan het longeren zijn en de hele tijd aan het schreeuwen zijn "LOOP NOU IS DOOR, IK STA HIER NIET VOOR JAN ***" uh.. ja dat snapt ie wel denk ik ? Je kunt hem toch ook op een andere manier laten door lopen, of ben ik nou gek?