Kies jij voor een zweep of spoor?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Solvy

Re: Kies jij voor een zweep of spoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 22:27

Het liefst niks maar als het moet zweep, sporen vindt ik er zelf wreed uitzien.

Wat nodig is is nodig maar ik doe het zelf liever op de vriendelijke manier.

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:45

Ligt aan welk paard. Heb zowieso altijd zweep bij me en als het echt nodig is dan een spoortje, maar zonder is altijd beter Haha!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:19

Ik kan op mijn pony zonder, maar voor de zekerheid heb ik bijna altijd zweepje bij me.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:24

Ik rijd meestal met allebei op mijn eigen paard, op de manege meestal alleen met zweep en als ik op wedstrijd met sporen rijd zonder zweep want dat helpt nogal voor mijn handhouding Haha!

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:28

ik rijd meestal met allebei, mijne is heel snel maar als ik met sporen rijd heb ik hem sneller aan mijn been, dus beter onder controle. Soms rijd ik ook wel zonder sporen anders krijgt hij een kaal plekje (dat vind ik niet mooi).

Ceres_olisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:00

Zweep maar heb er niet 1 nodig, omdat mijne al een snelle jelle is

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:05

Ik rijdt met korte spoortjes, aangezien mijn paard nogal flipt (opgejaagd gaat gaan lopen) als je haar corrigeert met een zweep (en dit doet ze ook als je haar corrigeert met de stem). Dan is ze moeilijk te kalmeren, en met spoortjes heeft ze daar geen last van, en luistert ze goed. Maar ik wissel soms af, spoortjes en dan weer niets.

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:08

Een paard wordt niet beter aan je been als je daarvoor sporen gebruikt. Je geeft aan dat je hiermee wel kan rijden, dus af en toe met spoortjes rijden lijkt me dan geen kwaad kunnen.

Sydney moet ook nog wat beter aan het been worden. Reageert hij niet snel genoeg of helemaal niet, krijgt hij een tik(je) en tegelijkertijd een 'trap' en moet hij nog harder lopen dan van hem gevraagd werd, inmiddels heeft hij al wel door dat als hij niet reageert, dat hij nog veel meer moet doen Duivel, en luistert nu al stukken beter naar het been.

Kiim__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:13

Ik kies het liefst voor geen van beide. Maar als het moet dan zweep omdat;
1. Sporen al vanaf het M1 verplicht zijn.
2. Mijn mening is dat als je met sporen rijdt en je verkoopt je paard bijv. later en diegene rijd zonder sporen dat je een paard koopt die niet echt sterk op het been reageert, maar voornamelijk op de sporen. Als diegene ze op de verkeerde manier gebruikt. Dit is niet de bedoeling, want een paard wordt hierdoor niet sterker aan het been.
3. En omdat ik niet zo'n fan van sporen ben Pling

Jennefer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:23

ik rij met een zweep de mijne is veelste vorwaards

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:29

Geen van beide Knipoog . Moest het écht nodig zijn, zweepje. Ben niet zo'n fan van sporen omdat ze te vaak gebruikt worden om paarden vooruit te stampen Scheve mond

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:54

fiekhe schreef:
Geen van beide Knipoog . Moest het écht nodig zijn, zweepje. Ben niet zo'n fan van sporen omdat ze te vaak gebruikt worden om paarden vooruit te stampen Scheve mond

Dat is inderdaad waar. Maar bij mij helpen ze toch positief, ik heb ze drie keer na elkaar gebruikt en nu rijdt ik weer ff zonder, en als je dan weer zonder rijdt, loopt je paard echt goed op het been. Precies of je hebt ze nog aan Haha! ! En ik heb ze ook gebruikt om mijn paard wat de link te geven naar binnenbeen aansluiten = inbuigen, en vooral ook rond het been te draaien (ze kan moeilijk rustig door bochten gaan en op cirkels is ze ook niet rustig, met spoortjes heb ik ze beter aan mijn been doen plooien) Dus voor mij zijn ze positief MITS goed gebruik!

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:59

Allebei afwisselend. Sporen soms als hij tegen mijn been in gaat hangen. Zweep meestal erbij omdat hij nogal jong is en wel eens wat uit wil proberen. Ik heb de zweep dan eigenlijk nooit nodig, het is maar om een beetje strenger over te komen.

Rowanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:03

Sporen, en als het moet zweep(bijna nooit nodig als k met sporen rij), hij is zonder sporen niet naar voren te rijden, en voor me wedstrijd mag ik ook geen zweep meer.
Laatst bijgewerkt door Rowanie op 29-06-07 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Melissa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:03

Alleen met sporen (met wiel).

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:09

Als je een paard heb wat niet zo lekker voorwaarts loopt zou ik voor spoor kiezen, omdat je met een zweep dan blijft slaan.
Als je juist een ontdeugend paard hebt, kan je hem af en toe straffen door hem een tik te geven met de zweep.

Ik rij zelf af en toe met zweep als die er echt om vraagt.
Sporen heb ik niet eens in huis ben ook niet zo fan van die dingen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:50

Wat ik mij toen gisteren afvroeg, ik reed zonder zweep en zonder sporen, maar mijn paard liep enorm weg, kon totaal niet rustig draven (als ik ze los liet sprong ze vanzelf aan in galop) en toen dacht ik waarmee ze ik toen kon straffen, probeerde dan toch eventjes de zweep, en toen bokte ze mij er bijna af (en toen was het nog erger..)

Afine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:31

Een zweepje,ik vind het toch fijner rijden op de een of andere manier.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:39

Prada_07 schreef:
Ligt aan welk paard. Heb zowieso altijd zweep bij me en als het echt nodig is dan een spoortje, maar zonder is altijd beter Haha!

daar ben ik het helemaal met je eens. Knipoog

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:45

Geen van twee! Haha!

Kan mijn 5 jarige goed rijden zonder zweep of sporen. Met inrijden wel altijd zweep er bij gehad.
Dadelijk als we 10 winstpunten in de L2 hebben, ga ik eens een keer een spoortje om doen. Omdat het in de M verplicht is. Anders nog niet! Ze loopt gewoon heel licht aan het been. Niet nodig dus. Lachen

Soms als we iets nieuws gaan doen of zo wil ik de zweep er wel eens bij pakken als aanwijs stok! Knipoog

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:07

alle twee

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:12

Rijtechnisch gebruik je een zweep en sporen voor totaal verschillende dingen. Als sporen een zweep vervangen en omgekeerd, dan heb je het rijden niet begrepen. Naar mijn mening is de vraag dus verkeerd gesteld. Het probleem is dat in de praktijk het onderscheid ook nauwelijks wordt gemaakt, dat is jammer voor het paard, het geeft ook aan hoe het met de rijkwaliteit in het algemeen is gesteld.

Dionn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:17

Het liefst sporen. Ik rijd met allebei maar mijn zweep gebruik ik vrij weinig. Sporen vind ik een fijner hulpmiddel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:22

Zolang de sporen niet verplicht zijn ( dus onder de m1 ) of ik ze niet nodig heb omdat ik geen oefeningen doe waar ik sporen bij nodig heb rijd ik alleen met zweep. Ik ben van mening dat als je je sporen b.v al in de b/l etc omdoet je het paard dood voor het been maakt. Op dat niveau heb je het niet nodig en kan je het makkelijk zonder spoor! Ik vind sommige mensen ( let erop ik zeg SOMMIGE mensen ) die dan al met spoor rijden echt verkeerd bezig. Je kunt het dan echt makkelijk zonder spoor, zo niet? les nemen!
De zweep gebruik ik wel om het binnen achterbeen iets te stimuleren in wendingen, ik kietel haar dan een beetje ( ik sla dus niet ) zodat ze dat been meeneemt. Dat is omdat ze daar wat moeite mee heeft ( vooral rechts ) stel dat ze dat netjes meenam liet ik de zweep ook achterwege!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:22

Ik gebruik beide niet Haha! Mijn paardje is voorwaarts genoeg, moet haar meer inhouden dan aansporen. En vind dat eigenlijk ook alleen maar prettig Lachen Ze is gewoon lekker voorwaarts, loopt ook niet te drammen(als je goed met haar om kunt gaan Clown ) en ze sjokt ook niet. Kortom: perfect vind ik Pling