5 jarig op Z niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

myxlea

Re: 5 jarig op Z niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 19:14

Tegenwoordig mag je ook een vijfjarig niet in 't Z starten, in ieder geval bij de pony's niet.
Toch is het zo dat ik mijn net vier jarige pony ook in 't L2 start, maar hij kan het zat aan.
Wanneer ik maar B proefjes zou blijven rijden zou hij het saai gaan vinden.
Hij kan het gewoon zat aan en leert gigantisch snel!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 19:17

karijn schreef:
Mee eens, sommige paarden zijn op 5 jarige leeftijd nog niet zo ver qua ontwikkeling terwijl de ruiter al wel verder is. Ik denk dat het heel erg afhangt van het paard. Sommige paarden zijn qua ontwikkeling, fysiek en mentaal, wel klaar om makkelijk een Z proef te lopen, anderen weer niet. Die hebben weer meer tijd nodig. Je moet als ruiter daar goed op letten en is het dan zo erg om pas op 8 jarige leeftijd Z te rijden? Ik vind van niet.
Wat betreft het verlies van de souplesse zoals Tineke stelt: als je de paarden dermate vast hebt gereden, is er in de basisafrichting volgens mij al iets fout gegaan.

ook mee eens

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:36

persoonlijk vind ik het niet zo kunnen. Ik hoor zelf tegenstrijdige verhalen erover. Ik denk als ik tegen die tijd wedstrijden mag rijden dat ik pauze periodes in las om geestelijk gezond te blijven.
Ik kan dat nu iig niet zeggen omdat ik niet in de wedstrijd wereld zit. Maar met een 5 jarige op Z, nee niet mijn smaak.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:52

oke, maar als we het nu van de andere kant bekijken..
welke oefeningen mag welk paard op welke leeftijd, wil hij/zij zichzelf niet overbelasten?

Waar ligt dan de grens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:55

Een elastiekje kan nu eenmaal makkelijker een bepaalde oefening dan een houte klaas
Dus daar is geen leeftijd aan te verbinden Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:57

navaja schreef:
welke oefeningen mag welk paard op welke leeftijd, wil hij/zij zichzelf niet overbelasten?

Waar ligt dan de grens?

De grens ligt aan het paard, is geen standaard voor te geven

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 16:13

navaja schreef:

Waar ligt dan de grens?

zit geen standaard op per paard gewoon verschillend! de 1 zal nooit z-oefeningen kunnen lopen en de ander doet ze alsof het hartstikke makkelijk is! paarden zijn (gelukkig) zo verschillend Haha!
de grens is bij ieder paard -> als je het er in moet gaan stampen dan ben je al te ver gegaan!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 16:26

runningkawa schreef:
Een elastiekje kan nu eenmaal makkelijker een bepaalde oefening dan een houte klaas
Dus daar is geen leeftijd aan te verbinden Lachen
Maar juist bij die elastiekjes moet je op jonge leeftijd heel erg uitkijken dat je ze niet overbelast. Ze zijn vaak heel blessuregevoelig juist door hun lenigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 16:47

Met je eens
Maar overbelasten kun je een niet stiekje ook
En maar rammen trekken, want we zitten in de L van Levenslang Haha!

Ik bedoel, verkeerd en in de prut rijden kunnen we elk paard Lachen

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:36

Het wel zo dat zij de paarden heel anders rijden dan wij (amateurs). Zij beginnen met de paarden als ze 3 zijn. Ze worden eventueel op Prinsenstad gereden en dan hoor je niks meer. Ze worden alleen op soepelheid gereden, elke dag meerdere uren gestapt en na 3 jaar (als ze 5 of 6 zijn) zijn die paarden zo sterk dat ze een Z-proef kunnen lopen. Wij willen steeds elke week op wedstrijd en moeten die paarden in het gereel trekken en plukken. Zij doen dat niet. Ze worden voorwaarts neerwaarts gereden en vanuit die basis wordt drie jaar lang gewerkt. Ze kunnen idd die Z-proef met gemak lopen, maar vraag niet om een simpel L-proefje te doen, wat dat kennen die paarden weer niet. Die worden gewoon zo anders gereden dan wat wij doen. Ik denk toch dat er een enorme kloof zit tussen ons en de echte profs.