De Mythe van Vriendelijkheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bambam99

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:55

Citaat:
En ja, ik rijdt mijn paard Llano op alleen een blanke stang en op één hand, dat is (of misschien moet ik helaas zeggen was ooit) in de "klassieke" dressuur het eindpunt. Dat lukt pas als je op s&t kunt rijden zonder de onderleg trens te gebruiken) S&t was ooit een overgang optoming van rijden op trens naar rijden op stang. In plaats van een trens werd ook wel een cavesson (rij-kaptoom) of seretta gebruikt. Je kunt ook op oude prenten zien dat de ruiters de stangteugel hebben aangenomen (in één hand) en de trens helemaal los hebben.
In de klassieke rijkunst werd vroeger met 1 hand gereden omdat in die andere een zwaard of ander wapentuig vastgehouden werd. Meer een practisch iets dan 'kunst'. Ik ken iemand die al tig jaar met 1 hand rijdt simpelweg omdat ie er maar 1 heeft; en paarden op LT/GP niveau heeft afgeleverd en dat is op zich misschien wel bijzonder, maar een paard maakt het echt geen bal uit en heeft er geen idee van of je nu met 1 of 2 hand(en) rijdt, het is de mens die in gevecht moet met z'n onbalans (lees onkunde).
Citaat:
De trens wordt dan gebruikt voor noodgevallen.
Dat moet je me es uitleggen....
Citaat:
Met een trens kan je als dat nodig mocht zijn namelijk makkelijker links en rechts onafhankelijk van elkaar inwerken. Zo kan je het paard dat nog niet makkelijk buigt voor teugeldruk (letterlijk teugel druk als in neck reiningen niet niet met bit-druk) tegen de hals, wat kunt helpen met het trensje.

Imo is een paard wat niet makkelijk buigt (basis!) sowieso niet toe aan S&T!
In deze discussie ben ik het er wel mee eens dat er veel paarden rond moeten lopen met slecht passende S&T-en (??) en er ook weinig aandacht voor is vanuit trainers, opleidingen etc., hoe je nou met zo'n ding om moet gaan. De 45 graden is een richtlijn; het kan gewoon niet dat je 100% van de tijd deze hoek constant houdt.
Het goeie van het betreffende artikel uit de Hoefslag is wel dat er ook staat dat je soms lang aan het zoeken bent voor het juiste S&T voor een bepaald paard is gevonden; zouden meer mensen moeten doen!

Scum

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:24

Edit: Aangezien het plaatsen van een email niet toegestaan is op Bokt, is deze reactie - en andere reacties daarop - verwijderd.
Gezien de wijze van reageren naar mekaar toe in dit topic is besloten om het topic op slot te laten.