Kant en klare paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Re: Kant en klare paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:29

Mazzel-meid schreef:
Mocht ik ooit serieuzer gaan rijden (dus niet meer boscrossen, en rustige stapritjes) dan komt er een leerpaard. geen kant en klaar paard (simpelweg omdat ik die niet kan betalen Haha! ) maar wel een paard wat de nodige ervaring heeft en op M/Z niveau getraind is.
Ik wil geen jong paard omdat ik mezelf daar te onervaren voor vindt. Ik wil graag een leerpaard om ( jaja Clown ) wat van te leren en zelf verder te komen. Ik heb alleen altijd het idee dat mensen dan denken dat je het doet voor de prijzen. Maar dat is absoluut niet zo. Een jong paard kan altijd nog. Ik ben alleen bang om het te verpesten omdat ik gewoon simpelweg niet genoeg ervaring heb.

Ik vindt het altijd zo krom dat ze voor kinderen altijd die ervaren en brave leerpony zoeken, maar veel mensen passen geen zelfreflectie op hun eigen persoon toe. Het is dan niet stoer genoeg om een kant en klaar paard te kopen, nee je hebt meer gepresteerd als je je paard zelf opleid. Het is niet altijd even makkelijk als veel mensen wel denken. Kant en klare paarden, zoals ze genoemd worden, hebben alles op 1 speciefieke manier geleerd, het is dan jou taak om die knoppjes precies zo te bedienen zoals jou voorganger heeft gedaan. Misschien zijn mensen wel bang om zichzelf tegen te komen, want alles wat fout gaat is dan je eigen schuld (nu geldt dat bij paardrijden over het algemeen wel zo maar bij en jong paard kun je het makkelijker op het paard schuifen) of zit ik er dan naast?

Ik vind het een heel verstandige keuse, waar je denk ik in deze situatie meer plezier van zult beleven.

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:29

een kant en klaar paard kopen is echt niet makkelijker rijden als je zelf de hulpen voor de oefening niet kent.Een kant en klaar grand prix paard is voor een B ruiter echt geen grand prix paard meer. dat paard gaat echt niet uit zichzelf de passage en de piaffe doen daar moet je voor kunnen rijden en de juiste hulpen voor geven. beide heeft wat mij betreft wat een z paard is al veel op wedstrijd geweest en is dus relax voor een B ruiter dus ideaal om op te leren rijden en wedstrijdervaring op te doen zonder extra stress van een druk paard. je paard zelf opleiden is natuurlijk erg leuk en een uitdaging.

bont_jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:36

Jackywhite schreef:
een kant en klaar paard kopen is echt niet makkelijker rijden als je zelf de hulpen voor de oefening niet kent.Een kant en klaar grand prix paard is voor een B ruiter echt geen grand prix paard meer. dat paard gaat echt niet uit zichzelf de passage en de piaffe doen daar moet je voor kunnen rijden en de juiste hulpen voor geven. beide heeft wat mij betreft wat een z paard is al veel op wedstrijd geweest en is dus relax voor een B ruiter dus ideaal om op te leren rijden en wedstrijdervaring op te doen zonder extra stress van een druk paard. je paard zelf opleiden is natuurlijk erg leuk en een uitdaging.

Dat is ook wel weer waar, maar een paard/pony zelf alles beleren is wel veel moeilijker Knipoog

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:41

bont_jump schreef:
Jackywhite schreef:

Dat is ook wel weer waar, maar een paard/pony zelf alles beleren is wel veel moeilijker Knipoog

Maar wat wil je daar mee zeggen?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:38

bont_jump schreef:
Jackywhite schreef:

en dan gaat het dus vaak mis omdat zowel de ruiter als het paard het moeten aanleren. het gaat vaak ook wel goed,maar vaak ook niet. dan zie ik voor mijzelf gewoon fijn om op een goed leerpaard zelf de hulpen goed te leren aanvoelen en deze uiteindelijk op een jonger paard aan te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:39

urielle wat jij zegt geldt eigenlijk wel voor mij Nagelbijten / Gniffelen
heb er eerlijk waar nooit over nagedacht dat mocht ik [***] niet meer kunnen betalen of ik hem dan wel goed genoeg alles geleerd zou hebben dat hij ook voor anderen fijn te rijden is..
Ik heb wel snel les genomen omdat ik wel wist dat ik alleen met mijn 15 jaar strandcrosservaring niet verder kon 'trainen' dan samen lekker hobbelen.. tot ik hem had, had ik nog nooit van aanleuning, achterbeengebruik, berg op galopjes, oprichting etc. gehoord.. Ik vind het wel heel erg leuk om samen te leren, en omdat we het allebei allemaal voor het eerst doen gaat het wat langzamer, maar dat plezier van samen iets ontdekken is echt *wouw*

Ik mag alleen maar hopen dat ik door hard werken, veel vragen stellen, lezen en les [***] zo goed kan rijden, dat mocht hij ooit weg moeten, hij ook voor iemand anders fijn te rijden zal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:42

Als hij een fijn karakter heeft dan vast wel Ja
Ook al zit er dan eens een knopje wat anders

Op Kawa hebben 3 mensen gereden die vonden dat hij fijn te rijden was
Steef van bokt
Kim (Kiwiko)
En een Z springruiter van de club
En dat was wel fijn om te horen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:46

Remember krijgt hem niet in galop Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

Maar er hebben wel paar mensen op gereden die hem fijn vonden rijden.. hij wil graag voor je werken en dat is denk ik wel een pluspunt Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 09:27

Ik heb er dus wel heel goed over nagedacht dat ik mijn paard zo moet rijden dat hij straks na te rijden is als hij ooit eens weg moet.
Helaas is het bij mij al veel te vaak voorgekomen dat ik paarden moest verkopen vanwege onvoorziene omstandigheden. En daarnaast heb ik nogal wat paarden voor de verkoop gereden. Op dit moment rijd ik ook een paard, wat een gebruiksaanwijzing heeft die minimaal 100 pagina's dik is ( en het me dan ook een jaar gekost heeft om hem B-klaar te krijgen ). Dat wens je niemand toe, en je weet dat zo'n paard eigenlijk nooit meer verkocht kan worden. Mocht dat ooit nodig zijn, ben ik toch bang dat hij helemaal in het verkeerde circuit terecht komt.
Het grappige is, dat dit eigenlijk mijn leerpaard is geworden. Ik heb niet alleen meer geduld en lef gekregen, ik ben onwijs handig geworden in allerlei situaties. Dus soms is zo'n rotbok nog wel het beste leerpaard, al is het dan niet voor de oefeningen ( die er overigens wel opzitten, maar ik nog steeds niet allemaal gevonden heb, want ze zitten aardig verstopt Knipoog )

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:18

erleyne schreef:
Dus soms is zo'n rotbok nog wel het beste leerpaard

ik ken het wel Haha! mijn leerpony heeft mij iedere week wel een keer in het zand laten happen Clown en ik moet zeggen ze heeft mij echt beter laten opletten... daarvoor had ik alleen op makke ponietjes gereden die alles maar een beetje deden, maar bij haar werd ik goed afgestraft Clown nog regelmatig stap ik op mijn lieve ponietje...vorige zomer dacht ik ook even rustig te stappen! telefoon ging en ik pak em op ; mevrouw weet dat ik niet aan het opletten ben en vervolgens gaat zij bokken Haha! het krengetje is 30 maar ze bokt gemener en harder als mijn paard Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:19

Daar leer je idd van, maar wel op een andere manier dan de leerpaarden waar hier over gesproken wordt Tong uitsteken

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:32

runningkawa schreef:
Daar leer je idd van, maar wel op een andere manier dan de leerpaarden waar hier over gesproken wordt Tong uitsteken

maar ze kon ook nog wel leuke trucjes hoor Pling alleen moest ik er dan wel 100 % bij zijn met goede hulpen, anders deed ze dus niks... tsjah het was misschien een beetje hardleers, want heb bloedneuzen gehad, blauwe plekken en een weekje niet kunnen zitten omdat ik op me stuitje terecht was gekomen Clown enz enz maar op een gegeven moment had ik het eindelijk door en als ze dan bokte kon ik het uitzitten en haar meteen terug nemen...
misschien niet de beste leerschool voor iedereen, maar ik ben wel zoon hardleers typje Bloos

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:57

Iedereen rijd anders. Ik rijd mijn paarden zoals ik het fijn vindt. De een rijdt met veel been en de ander met weinig. Als je een leerpaard hebt moet dat eerst afgesteld worden.
Geen mens zit hetzelfde. De een heeft zijn been wat meer achter en ander naar voren. Dat hoeft maar een fractie te zijn en je paard voelt dat. Je moet altijd aan elkaar wennen. Dus ik houdt me daar niet mee bezig. Ik zorg ervoor dat ze correct aan de hulpen zijn en rij zoals ik rij.

Het is geen auto waar je maar even in weg rijdt. En zelfs dan moet je even wennen.

Je moet altijd even aftasten. Of een paard fijn is ligt aan de ruiter en het paard. Niet aan diegene die hem heeft opgeleid.
Je kanje paard nog zo goed opleiden, maar als er iemand op stapt die anders rijdt dan wordt het nog niks. Het is dan de kunst om je aan te passen aan het paard. Andersom werkt niet

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:13

Marije1984 schreef:
Je moet altijd even aftasten. Of een paard fijn is ligt aan de ruiter en het paard. Niet aan diegene die hem heeft opgeleid.

aftasten moet je idd op ieder paard...even het gevoel krijgen, maar het fijn zijn of niet heeft wel met de opleiding te maken vind ik... er zijn genoeg jonge paarden die bijvoorbeeld hun rug niet goed gebruiken of wegdrukken doordat de "opleider" het beest niet goed rijd... daardoor kan je op latere leeftijd toch veel problemen krijgen? en dan ligt het aan mij wel aan de opleiding Pling als een paard niet beter weet blijft ie zo lopen, totdat de juiste ruiter er aan gaat sleutelen om er een fijn paard van te gaan maken...

maar nu ik dit verhaal zo heb opgeschreven begin ik te twijfelen Bloos ieder paard kan je naar je persoonlijke smaak zetten zodat ie fijn word...en dan ligt het niet aan de opleiding Clown

volgens mij is het nu maar een beetje een warrig verhaal maar goed het zondag Ach gut

meisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:44

je kan wel zeggen het zijn geprogrammeerde paarden maar, als je ze niet goed bij houd is het binnen de kortste keren ook niks.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:47

Als ik nu op een paard stap wat ik een aantal jaar gelden heb verkocht rijdt ik er niet zo mee weg als voorheen. De knopjes zitten toch even net iets anders. Meer op de huidige amazone. Na een paar rondjes heb ik ze wel weer gevonden, maar het is toch weer even aftasten. Als het paard zich fijn laat bewerken dan kan je er wel een fijn paard van maken. Rijtechnisch niet correct kan je altijd oplossen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:48

ik rijdt mijn paarden zelf naar het niveau. Ik vindt het wel prettig zo nu en dan op een paard te rijden dat het allemaal al kent, dan weet ik hoe het moet voelen, en als ik dat weet weet ik ook of een bepaalde oefening bij mij zelf dan goedgaat. Ik leid dus al mijn paarden zelf op

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:50

Kant en klare paarden vind ik niet het goeie woord. ze hebben misschien veel ervaring maar die ervaring hebben ze met een andere ruiter, jij moet ook de ervaring hebben om op zo'n paard weg te kunnen rijden. Als jij absoluut niet kan rijden reageert zo'n paard niet op jouw hulpen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:56

LCharlotte schreef:
Sommige mensen komen heel ver op concours simpelweg omdat ze dure ingeprogrammeerde paarden hebben die zeer makkelijk te rijden zijn. Andere mensen kopen een jong of onervaren paard dat ze zelf oprijden.
Waar zou jij zelf voor kiezen en waarom? Ik vind het persoonlijk een enorme prestatie als je jouw eigen paard opleid tot het Z en verder in plaats van een kant en klaar paard te kopen die alles al kan.

Ik denk dat je niet moet vergeten naar de ruiter te kijken. Iemand die nog niet zo heel veel rijervaring heeft zal misschien er verstandiger aan doen om een leerpaard te kopen voordat je aan een jong onervaren paard begint. Een paard is een behoorlijke investering, dus daar rij je nog wel een paar jaar op weg. Wanneer je dan wedstrijden begint wil nog niet zeggen dat je gelijk alle prijzen in de wacht sleept, zo doe je samen een hoop ervaring op.

Iemand die veel uitdaging in een jong paard ziet en beschikt over de nodige kennis en ervaring zal veel meer voldoening hebben aan een jong groen paard die zij zelf kunnen opleiden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:03

en zelfs dat is betrekkelijk. Ik heb al een aantal paarden opgeleid in diverse disciplines, maar zo heel erg graag een leerpaard rijden om de niveaus daarna eens te voelen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:09

meisje20 schreef:
je kan wel zeggen het zijn geprogrammeerde paarden maar, als je ze niet goed bij houd is het binnen de kortste keren ook niks.

en toch blijken die knopjes er na jaren nog steeds op te zitten Knipoog
Ik heb hier dieren lopen die in verschillende niveau's worden gereden op dit moment. waaronder een L2 en L1 dier. beide dieren hebben beginnertjes op de rug die dag in dag uit de verkeerde hulpen geven. ( denk 8 jaar oud, hobbelend)
reken maar dat als ik er eens een keertje sporadisch opzit, ze die knopjes die nooit worden gebruikt of vaak verkeerd nog dondersgoed weten.
Van een kennis een pony die heel vroeger op hoger niveau heeft gelopen maar die nu als een soort leer en cross/recreatie pony werd gebruikt,en dus de kop in de lucht had en totaal stijf was. Na een paar keer erop gereden te hebben ( gloof 2 of 3 keer) kon ook dat beestje ineens weer alle knopjes.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:14

Merk hierbij op dat er daarom zon prijsverschil zit in het ene M/Z paard en het andere. Gedurende een lange zoektijd naar een nieuw paard 2 jaar geleden heb ik van alles gereden. En ik moet zeggen dat ik weinig fijne paarden heb gereden die al kant en klaar waren. Veel zogenaamde leerpaarden waren stug, ongehoorzaam etc. De aantal die ik reed en die wel fijn waren kosten meer als 15.000 euro. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb een goed, eerlijk 3 jarig paard gekocht en leid hem zelf op. Uiteraard met een goede instructrice op de grond. Als je dan je eerste lintjes op haalt, is de voldoening enorm!

Persoonlijk vind ik het hele opleiden leuker dan het niveau wat het dier heeft. Als je veel plezier in het werk met je paard hebt, komt het succes vanzelf.

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:16

ThaGirl schreef:
als ik nu op dit moment een paard koop met als doel wedstrijden te rijden, dan zou ik een 'kant en klaar' paard kopen. Omdat ik weet dat ik nog niet voldoende (wedstrijd) ervaring heb om goed een jong paard op te leiden en daarom lijkt het me voor mijn eigen ervaring beter om een ervaren paard te kopen.

Maar het is maar net wat je wil doen met een paard, hoe snel je wedstrijden wil gaan rijden en hoeveel ervaring je al hebt.

ik ben het hier helemaal mee eens Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:23

Je moet gewoon doen wat bij je past. Voor een klein onervaren kind zou ik geen groene pony kopen. Helaas gebeurt dat wel vaak omdat een onbeleerde pony minder kost.

Wat mezelf betreft. Ik heb tot nu toe altijd groene paarden gehad. En die zelf opgeleid.
Nu zou het mij ook weleens leuk lijken om een heel hoog opgeleid spring- of dressuurpaard van iemand te mogen rijden. Zodat ik ook eens kan voelen hoe dat is.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:22

sandradeboer schreef:
Veel zogenaamde leerpaarden waren stug, ongehoorzaam etc.

de ponietjes waar ik naar ben wezen kijken waren voornamelijk stug... totaal niet aan het been en hard in de mond Ach gut best zonde, want er zaten echt mooie beestjes bij...

Scum schreef:
Je moet gewoon doen wat bij je past. Voor een klein onervaren kind zou ik geen groene pony kopen. Helaas gebeurt dat wel vaak omdat een onbeleerde pony minder kost.

onervaren kind en onervaren pony vind ik ook geen optie om eerlijk te zijn... daarbij denk ik dan altijd er zijn zoveel beleerde pony's te koop waarom niet wat meer betalen voor wat meer "zekerheid"?