voor of tegen elastiek!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jooorie

Re: voor of tegen elastiek!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:44

Citaat:
Daar ben ik het niet mee eens.
Bij de slof kun je zelf kiezen wanneer het inwerkt ofniet.
De slof kun je zo strak en los doen als je zelf wilt.
Bij elastiek is dat niet zo.

Een elastiek kun je ook zo strak of los doen als je wil hoor! Licht eraan hoe vaak je hem omwikkelt. Maar zij doet hem niet strak.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:03

Nee Jooorie

Een Elastiek kan je langer of korter maken .. maar de de hoeveelheid druk bepaalt het paard. Juist omdat een heel stuk rekt. Een elastiek kan bijna 2 keer zo lang worden als het is.
Een elastiek heel los zetten is alleen maar heel irritant voor en paard want hij voelt wel wat weerstand maar kan er gemakkelijk doorheen lopen .. (dat gaat hij ook op een lichte hand doen dan) en meer druk leid tot getrek en gehang. Het stopt haast nooit.

Een paard zal daarom aan een slof gaan lopen trekken en wel aan een elastiek. Als je zelf je hand heel stil kunt houden zal een paard daar ook veel eerder op nageven dan als je veel druk pakt of steeds aan het rommelen bent in de hand.

ilovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:04

Judith_ schreef:
Ik ben eigenlijk tegen wat voor een hulp teugel dan ook.

Nagevelijkheid moet je niet afdwingen, en dat gebeurt ook met elastiek.

Ben ik het helemaal mee eens.

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:22

Riant schreef:
Een paard zal daarom aan een slof gaan lopen trekken en wel aan een elastiek. Als je zelf je hand heel stil kunt houden zal een paard daar ook veel eerder op nageven dan als je veel druk pakt of steeds aan het rommelen bent in de hand.

ik denk dat je niet te veel daarover moet gaan beoordelen jij weet niet HOE MOEILIJK die pony is !!
en mascha kan haar handen gewoon stil houden hoor ! En ik weet niet hoe jij je pony dan naar beneden rijd maar ik denk toch wel dat je druk op het bit moet zetten om hem naar beneden te krijgen hoor..
En niet ieder paard is perfect ,, En het komt zeker goed MET ELASTIEK ,,
die instructriese is niet zomaar begonnen.. !! en iedere week komt er vooruitgang Dus Knipoog

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:15

ik hoor de hele tijd nagevelijkheid moet je niet afdwingen!
Maar ik vraag me af hoe jullie dat dan doen als jij je paard gaat doorsluiten?
het ene paard daar hoef je maar op te gaan zitten en de teugels op maat te pakken en die staat al in een krul.
het andere paard zal je toch soms wat strenger moeten doorsluiten.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 11:09

Elastiek als hulpmiddel om je paard te longeren vind ik wel prima. Vooral voor een paard met vaste rug, lekker actief longeren en net dat zetje om toch de rug te gaan gebruiken zonder ruiter die met de handen van voor bij het bit inwerkt/ tegenwerkt.

Onder het zadel zie ik erhet nut niet zo van. Heel vaak geven de hulpteugel en ruiter tegenstrijdige dingen aan voor het paard.

Even een strengere ophouding is prima. Maar als de timing van de ruiter onjuist is, mist deze ophouding zijn doel en zorgt de ruiter zelf voor een reactie tegen de hand. Als je zoveel kracht nodig hebt om je paard iets meer op te sluiten, dan is je aanpak voor het nageeflijk rijden niet helemaal juist denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 11:14

Streng mag nooit een vaste hand zijn of met kracht.

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 11:21

Een paard dat ik rijd (loopt ook in manegelessen), wordt tegenwoordig in de lessen met elastiek gereden, en door mij zonder. Bij hem is er voor gekozen om hem in de lessen met elastiek te rijden, omdat hij zijn rug dermate verkeerd gebruikte wanneer hij niet goed door zijn rug gereden werd, dat hij hier kreupel van werd. (zit een hele geschiedenis achter) Vooral omdat het een groot paard is, is hij ideaal voor mannen. Maar die kunnen hem niet rijden zoals nodig is bij hem. Door het elastiek loopt hij goed door zijn rug bij iedereen. Door het gebruiken van het elastiek is hij een stuk lichter geworden in zijn mond en ook weer veel beter aan het been.
Ik ben dus zeker voor het gebruiken van een elastiek, maar het ligt wel aan de situatie. Want niet alle paarden zullen er bij gebaat zijn. Daarom vind ik het ook moeilijk om in het geval van de TS te zeggen of het goed of fout is wat ze doet.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:37

Moniek schreef:
het ene paard daar hoef je maar op te gaan zitten en de teugels op maat te pakken en die staat al in een krul.

daar ben ik het mee eens ! ene paard is gewoon moeilijker dan de andere !

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:37

XxXchaXxX schreef:
we hebben het over rijden niet over longeren maar het word als maar herhaalt met die elastiek als die omhoog ga gelijk druk hij moet naar beneden Knipoog

ja jij hebt het over het rijden maar sommige over het longeren dusja !

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:39

Ik ben tegen, op mijn vorige manege was het de manier om een paard aan te teugel te krijgen
op aanraden van de lesgeefster had bijna iedereen het. Inclusief de lesgeefster.

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:23

Als ze zo goede handen stil kan houden als ze zo goed rijd... Waarom dan de elastiek en er zijn zat paarden die ook moeilijk zijn daaar heb ik er dus ook 1 van dus niet iedereen hier rijd echt geen Z ofzo.. Knipoog

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:29

je houd je handen altijd stil! of je nu met of zonder slof, elastiek etc rijd.
Een paard moet door te sluiten zijn als dat niet zomaaar gaat geef je altijd wat meer druk.
Maar wel ook vriendelijk zijn als het paard daar geeft waar het moet geven.
Oo en ik heb er veel gehad hoor die maar lekker met die kop omhoog blijven lopen en heerlijk proberen om op je handen te gaan hangen.
En dan is er niks mis mee om hem even heel steng door te sluiten.
En met een slof gaat dat wat makkelijker want dan komt die druk er gelijk op als ze met hun hoofd omhoog komen.
Maar die druk verdwijnt ook als ze met hun hoofd omlaag lopen.

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:09

dat is bij mascha ook want als jaimy naar beneden loopt hangt het elastiek los,,
en nu niet gaan mauwen dat elastiek altijd strak staat want bij haar is dat het geval niet !!!!!!!!!!!!!!!!!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:11

otje1992 schreef:
dat is bij mascha ook want als jaimy naar beneden loopt hangt het elastiek los,,
en nu niet gaan mauwen dat elastiek altijd strak staat want bij haar is dat het geval niet !!!!!!!!!!!!!!!!!

prima!!
Maar waaron die laatste zin??die snap ik niet helemaal.

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:12

omdat de meeste beginnen Van : jaa maar een elastiek staat altijd strak ,,
daar word ik een beetje ziek van Knipoog

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:22

dat hoor je mij geloof ik niet zeggen.
Als hij nageeft is en kan er geen druk meer zijn mits het elastie niet te strak is aangemeten.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:49

otje1992 schreef:
Riant schreef:

ik denk dat je niet te veel daarover moet gaan beoordelen jij weet niet HOE MOEILIJK die pony is !!
en mascha kan haar handen gewoon stil houden hoor ! En ik weet niet hoe jij je pony dan naar beneden rijd maar ik denk toch wel dat je druk op het bit moet zetten om hem naar beneden te krijgen hoor..
En niet ieder paard is perfect ,, En het komt zeker goed MET ELASTIEK ,,
die instructriese is niet zomaar begonnen.. !! en iedere week komt er vooruitgang Dus Knipoog

mijn pony geeft na op mijn been als ik fijne aanleuning heb Knipoog

kuitdruk en een stille hand werkt heel goed soms
Laatst bijgewerkt door Janski op 22-01-07 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:53

Floortje jouw pony Verward Bloos Clown Haha!

sorry offtopic... Bloos

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:58

Ja mijn Poownie van 1.78 je kent haar wel die met die mooie vlechtjes Clown

(sorry nog meer offtopic Bloos )

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:02

Moniek schreef:

Maar denk dat ze met dwingen meer bedoelen met forceren..zo opknopen dat ie geen keuze heeft, maar in een bepaalde houding móet blijven, omdat het niet anders kan!

Doorsluiten tot daar aan toe, maar als je daarna maar weer ontspant als ie wél nageeft.

ps. zie dat deze topic al even gaande is, maar ben niet zo heel actief met forummen vandaar;)

IloveJaimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 21:07

Inderdaad is er bij mij iedere week in de les vooruitgang met elastiek rijden.
Ik weet wel heb omjullie mening gevraagd maar wil nog niet zeggen dat ii meteen moet stoppen om met elastiek te rijden.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:11

Doorsluiten geeft zeker mer druk, maar dat betekent niet dat je ineens zelf meer druk moet pakken op je teugel. Iets zal wel nodig zijn maar die druk ontstaat vanuit het paard omdat je hem naar de hand toe rijdt .. Je geeft been, je paard wil versnellen en dat vang je op in je hand daar wordt de druk zwaarder van. En dus NIET door zelf meer druk te nemen op he teugel. Dat is de omgekeerde wereld.

Maar goed dat gaat weer erg offtopic want het gaat over of een elastiek effectief is of niet.
Laatst bijgewerkt door Janski op 22-01-07 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:13

Riant schreef:

Maar goed dat gaat weer erg oggtopic want het gaat over of een elastiek effectief is of niet.

Zijn daar 12 pagina's voor nodig??

Het antwoord is simpel: NEE!!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:16

ja dat zeg ik .. maar ze daar is niet iedereen het mee eens No Cheer