Russel, eens.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
knightloekie schreef:Ik vind het ook bullsh*t om te vertellen dat mensen met schrikachtige paarden niet kunnen rijden en mensen met paarden die maar braaf hun rondje lopen super kunnen rijden.
Marije1984 schreef:knightloekie schreef:Ik vind het ook bullsh*t om te vertellen dat mensen met schrikachtige paarden niet kunnen rijden en mensen met paarden die maar braaf hun rondje lopen super kunnen rijden.
Absoluut waar, maar ik denk wel dat het wat over je rijkunst zegt als je met schrikachtige paarden goed overweg kan. Het zegt iig wat over je geduld. Niet iedereen kan een schrikachtig paard rijden. Een brave rijdt iedereen op weg. Zo zie ik het een beetje.
Ik weet dat ik er niet zo heel goed mee overweg kan. Ik ben eens achterover geslagen met een paard en ik verstijf vaak als zo'n dier een loopje met me zal nemen.
Arabesk schreef:Ik zal geen namen noemen, maar in een artikel van een topsportruiter werd verteld dat ze een paard had dat soms al kan schrikken van een papiertje in de rijbaan.
Is zo'n paard geestelijk wel gezond? Dat ze schrikken van paardetende vrachtwagens oke, maar ik vind een paard dat schrikt van een oneffenheidje in de bak echt niet gezond hoor. Zijn sportpaarden zo ver doorgefokt dat ze zo zenuwachtig zijn dat ze daar al van schrikken, of zijn het de steriele omstandigheden waarin ze leven?
Arabesk schreef:Dit is de post, waarin ik toch echt lees dat TS zegt dat die paarden geestelijk niet gezond zijn. Een paard dat schrikt van een vrachtwagen is volgens haar wel normaal, een paard dat schrikt van een oneffenheidje in de bak, of een papiertje niet. Hoe lees jij dit dan? Ik kan er niets anders van maken, verder vind ik de stelling redelijk kort door de bocht, vandaar dat ik vind dat TS toch echt haar horizon moet verbreden.Ik zal geen namen noemen, maar in een artikel van een topsportruiter werd verteld dat ze een paard had dat soms al kan schrikken van een papiertje in de rijbaan.
Is zo'n paard geestelijk wel gezond? Dat ze schrikken van paardetende vrachtwagens oke, maar ik vind een paard dat schrikt van een oneffenheidje in de bak echt niet gezond hoor. Zijn sportpaarden zo ver doorgefokt dat ze zo zenuwachtig zijn dat ze daar al van schrikken, of zijn het de steriele omstandigheden waarin ze leven?
Lusitana schreef:...dat het nu eenmaal een vluchtdier is ...
Apple schreef:Hetzelfde paard dat twee dagen eerder nog om 'niets' de benen nam staat nu gewoon te kijken naar de shovel. En niets aan het handje.
Lusitana schreef:Soms leren paarden juist dat iets eng is van de mensen die al of niet onbewust gespannen gaan zitten. Dat is zo´n signaal wat het paard opvangt als "er is iets an de hand, ik moet alert zijn" .
Als er dan wat verschijnt, wat dan ook, kan het daarvan schrikken, feitelijk heb je dat uitgelokt. Met een andere ruiter of als de ruiter niet gespannen is, reageert het paard niet of anders.
Ik ben bv eens bijrijder geweest van een Fries. In het proefritje door de plaatst kwam er een trekker van rechts toen we voor en stoplicht stonden. Eigenaresse maakte me er op attent dat paard bang was voor trekkers. Wetende dat dergelijke angst meestal in de ruiter zit, nam ik de teugels losjes in een hand en klopte het paard op de hals tot de trekker voorbij was. Er gebeurde helemaal niets, hij draaide niet eens een oor. Eigenaresse sloeg stijl achterover (werd dus ook meteen "aangenomen").
Een klopje geven kan soms wonderen doen, maar een gespannen paard kan ook nog eens van zo´n klopje schrikken.![]()
Het valt niet altijd mee om situaties in te schatten, maar, ik heb het denk ik al eerder gezegd, hoe men met de schrik omgaat bepaalt wel voor een groot deel hoe het de volgende keer is.
Ik bedenk nu ineens, dat het geconcentreerde rijden misschien dicht bij "gespannen ruiter" ligt voor een paard?
Zeker als het om moeilijke dingen (of wedstrijd met bijbehorende spanning) en niet routine gaat?
Er zijn ook paarden die juist verveling door routine weer aanpakken om maar eens te dóen alsof ze schrikken om wat actie te krijgen.![]()
Overigens zijn er ook schrikreacties op dingen die paarden ruiken of horen, en wij niet waarnemen.