heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Oydis

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:37

Rianneke schreef:
Oydis schreef:
Die van ons heeft altijd springschoenen aan, behalve tijdens de proef dus, en dit zeker niet voor de lol.

wat is der mis dan?

Ondanks het trainen om te verruimen etc tikt ze vreselijk aan, de hoeven gaan er kapot van en de op de kroonrand zitten dan snel wonden.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:52

Ik vind dat de TS'er een zeer goed punt heeft, maar ik dnek niet dat iedereen zo is. Ik bijv. helemaaal niet, ik heb gewoon basic spullen, gewoon degelijke goede spullen, rijdt mijn paarden zonder dwangmiddelen (een martingaal vroeger, toen ik nog niet zo goed rijden kon en mn pony van 3 dus niet echt kon houden Clown).
Ook staan al mijn (vroegere) paarden, en nu mijn twenter, gewoon lekker zoveel mogelijk in de wei. Ik rijd (toen ik nog een paard had waar ik op kon rijden) veel afwisselend, veel buiten (goed voor 't hoofd) en niet vaak in zo'n zandbak, waar paarden echt 'dood' van worden in hun hoofd.

Ik denk trouwens dat het tegenwoordig een echte 'trent' is om je paard dag en nacht binnen in een stal te zetten.. Vind dit een zeer slechte zaak, is het dus gek dat paarden tegenwoordig zoveel beengebreken hebben?? Zoals OCD wat niet alleen maar erfelijk is..
Ik begrijp mensen niet die hun paard dit aandoen, hoe kan een paard ooit een paard zijn wanneer ze altijd maar tussen 4 muren staan, ook al kunnen ze 'zoveel zien'?

Nouja, denk dat dit weer een heel andere discussie is..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 21:59

ja dat vind ik dus ook... het heeft allerlei gevolgen... en about BP.. het is natuurlijk wel zo maar voor hetzelfde geld breek je je been... daar gaan we tog hopelijk over 2 jaar ook niet helemaal in pakken :S

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:07

BP is gewoon doodleuk verplicht als je SGW's rijdt of oefencrossen. Kan me best voorstellen dat als je toch zo'n ding hebt hangen dat je hem dan ook aan doet bij een jong paard of bij een springwedstrijd oid.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:16

LisetCharlot schreef:
Vind eigenlijk wel dat TS ergens een punt heeft. Wat meer back to basics zou op zn tijd nooit verkeerd zijn. Kwaliteit van je materiaal is belangrijk, maar je kan ook overdrijven. Er wordt tegenwoordig snel opgegeven als het op de 'basic-uitrusting' (zadel&hoofdstel) even tegenzit. Men hangt er dan een ander bit in, een ander zadel of een hulpteugel.

Ja precies... alles uitsluiten.
Ruiter heeft geen stille hand, peerd onrustig met het hoofd...
ander bit erin en de hand is rustig maar peerd ook Ja
minimaal 2 X per jaar komt de zadelmaker zadels controleren.... zadel niet meer passend voor peerd of rijder.. dan komt er nieuw zadel, alleen hoef ik daarover geen verantwoording af te leggen en kan het dus gebeuren dat een buitenstaander roept dat alles afgeschoven wordt op de basis-uitrusting Haha!
Dan de hulpteugels.. indien nodig knoop ik die hier er ook aan... niets geen hype, gewoon even peerd en rijder helpen.

LisetCharlot schreef:
Ik zie op de manege veel gevallen met setjes-verslaving, maar dan denk ik ondertussen: investeer dat geld in een goede instructuer en leer eerst maar eens rijden (over back to basics gesproken).
Hier gaat een dekje na 1 X gebruiken in de wasmachine, dus hebben we meerdere dekjes, hier gaan ook de beenbeschermers in de was na 1 X gebruiken, dus meerdere beenbeschermers... en ach waarom voor iemand aan de kant allemaal standaard zwart kopen als er zoveeeeel leuke kleuren zijn? En wederom niemand hoeft verantwoording af te leggen, tel daarbij op dat jij niet 24 per dag/7 dagen per week bij iemand bent, hoe kun je dan weten of ze dan wel of niet extra lessen?

LisetCharlot schreef:
Wat TS zegt over de beelden op wedstrijd: Ben ik het 100% mee eens!! De helft van de hulpmiddelen en weet ik 't, het is voor de show.. Men weet half nog maar wat het nut is van bepaalde dingen! Laatst vroeg ik een meisje op de manege waarom ze met sterwielen reedt, een vraag waar ze geen antwoord op kan geven.

Ik ben het er geheel mee eens dat je van immitatoren hebt..maar ook die stuurlui die aan wal staan moet je niet onderschatten. omdat Jantje het gebruikt gebruik ik het ook.... Waar wij lessen mogen ze alle hulpmiddelen gebruiken, van slof tot martingaal enz.. echter leert de rijder er mee om te gaan, zodat ze thuis niet gaan zitten klooien en het vaak gewoon na 2 X achter wege laten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:19

Apple schreef:
BP is gewoon doodleuk verplicht als je SGW's rijdt of oefencrossen. Kan me best voorstellen dat als je toch zo'n ding hebt hangen dat je hem dan ook aan doet bij een jong paard of bij een springwedstrijd oid.

en zeg zelf staat toch niet raar...
maar dit is voor haar eigen veiligheid... dochter is 12, paard is 4, een maand of 4 onder het zadel, 2 weken niet gereden, 2 valpartijen maakt dochter maar ook mams extra voorzichtig Ja
setje erbij heb je toch een leuk plaatje... Haha!
Afbeelding

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:23

Ziet er prima uit zo Alane Lachen.

Overigens heb je in een goed passende BP gewoon uitstekende bewegingsvrijheid Lachen. De BP moet even opwarmen in het begin, maar daarna is hij gewoon soepel en zit prima.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:12

Alane schreef:
omdat Jantje het gebruikt gebruik ik het ook....

Euh, sperriempje bijvoorbeeld Haha! en nog VEEL meer uiteraard. Dat heeft een naam, natte-apen-effect. Heb ik ooit aan F&I van PN uitgelegd en daar staat het verhaal nu op de site uitgelegd. ERG grappig fenomeen.

Wel-geen bodyprotector is een andere vraag toch?!
Er zijn in de MX al 25 jaar verschillende beschermers en die dingen zijn ZEER gebruikersvriendelijk en hoeven ook niet op te warmen.
Zijn ook super-trendy dingen bij waar bv. Angela Jolie op straat als kleding mee rondloopt...
Een bp welke ik nu 5 jaar heb is zo een trendy ding, maar kan ik ook onzichtbaar dragen onder een ruim overhemd doch beschermd wel mijn hele torso t.m. mijn onderarmen zonder enige beperking in bewegingsvrijheid.

Wat MIJ een beetje verbaast is waar de knie- en scheenbeschermers zijn. Ik las laatste een boek van Michael Keenan over zijn brumbie-avonturen en hij beschrijft EXACT wat ik deed. Een MX-beschermer in zijn laarzen steken.
Opvallend is dat veel cavalarie-eenheden dit in hun laars al geïntegreerd hadden (ja, de KAPlaars!) en het ook bij de jacht normaal was. Tegenwoordig rijden alleen de mannen van de Household Cavalry nog met een modieuze versie ervan.
Misschien dat ruiters tegenwoordig voorzichtiger rijden, wel lichaamsbescherming voor een mogelijke val, geen beenbescherming tegen wat er ZEKER langs je knieën schampt. Zo zou ik ook dagelijks een voet breken zonder de kooien van de camargue-beugels, maar een helm heb ik eigenlijk nooit op...

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:21

btw, @Apple, Ann, over trendy gesproken, de fotos van de lange Marlborough-jas zijn NIET vergeten. We komen er echter NOOIT toe om fotos in de campo te maken en voor de deur in galop???? Nah. Het is nu jassenseizoen, dus de kans neemt weer toe Haha!

HC

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:22

moah... mijn kids vechten wel eens maar gaan zich niet met speren of knuppels te lijf Clown
Mijn stallen staan tussen de bomen, maar in de paddock hebben we ze uit voorzorg gerooit Ja
En verder heeft mijn dochter nog nooit gesproken over het maken van carriere bij de cavalerie..
Wel heeft ze perfect passende gaithers, met hogere boog om haar onderbeen te beschermen.
En ach... als je een wollenmuts of baseball cap van het dak van flat gooid zal deze ongeschonden de grond bereiken, bij een helm of cap daarentegen zal die niet het geval zijn.... Zou dat dan de reden zijn dat mensen liever met een petje rijden?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:03

*wacht vol spanning af op de foto's van HC* Haha!.

Sperriem is een iets ander verhaal. Dat zit tegenwoordig vrijwel standaard op een hoofdstel dus men weet eigenlijk niet meer beter als dat dit erop hoort. Als je dan nog gaat starten ook, je wordt geacht met compleet tuig in de ring te verschijnen dus sperriem er maar weer op.
Hetzelfde met de aansnoerneusriem, probeer maar eens een hoofdstel te kopen waarvan de neusriem vast zit met een gewoon gespje ipv een aansnoerriem.

iljaspies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:10

Waar ik het niet mee eens ben, is je verhaal over bodyprotectors en caps..

Ik reed mijn paard eerst alleen met cap op door een ongelukkig val van mijn paard heb ik MIJN RUG GEBROKEN gelukkig ben ik niet verlamd. gelukkig had ik geen letsel aan mijn hoofd omdat ik mijn cap droeg. Wellicht had ik mijn rug niet gebroken gehad als ik een bodyprotector aan had gehad,

DUS wat wil je nu met je verhaal maken, ik doe zelf nh en vd alleen goede bescherming voor jezelf is absoluut niets mis mee. Je bent zelf niet goed bezig als je zonder cap gaat rijden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:15

Ik kan het niet goed laten zien op de foto... Bij onze bruine merrie gebruiken we een aansnoerneusriem, en niet vanwege de leuk of hype, maar omdat een smalle neusriem te sterk inwerkt, en een engelse neusriem dan niet 'past' omdat het achterste gedeelte een bepaalde hoek moet maken. Als je goed kijkt op de eerder geplaatste foto zie je het aansnoergedeelte tussen de bitringen door lopen, wat dus voor het paard comfortabeler is.
Mensen noemen het een aansnoerneusriem maar daar is de constructie dus niet voor bedoelt... officiële naam: zweedse neusriem al dan niet gecombineerd Haha!
Als het paard niet met z'n tong zit te klooien blijft de sperriem eraf... ook op concours, kost dan wel een puntje maar ach... Ik vind het nog zonde om de neusriem te laten opereren Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:21

Aha. Dat wist ik niet. Zweedse neusriem, weer wat geleerd Haha!.

Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een hoofdstel met een mooie brede Engelse neusriem voor de wedstrijden. Maar goed, dat is offtopic Lachen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:25

Ook off-topic: compleet hoofdstel of alleen neusriem?
Hierzo zit een ruitersportzaak die alle onderdelen los verkoopt, en dus ook neusriemen voor 'normale' prijzen Ja

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:25

Ik ben inderdaad ook niet zo van de setjes, maar wat je zegt over beenbescherming vind ik niet bijster slim.

Mijn pony loopt ALTIJD met peeskappen en springschoenen (behalve in de proef) !
Dat is niet voor de show Stoom uit je oren !!!
Wij gebruiken ze omdat hij met uitstrekken zichzelf soms nog wel eens wil aantikken. (met achterbeen tegen voorbeen)
Gevolg, wondjes op de benen en in de kootholte en soms zelfs een ijzer kwijt. Het is dus echt noodzaak dat hij ze om heeft! En als je bij het inrijden van een wedstrijd hoort hoeveel paarden zichzelf aantikken moeten eerder meer dan minder mensen met springschoenen gaan rijden Ach gut

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:48

Interessant fenomeen toch dat mbt veiligheidsartikelen niet goed gelezen kan worden blijkbaar.

Nergens schrijf ik dat je geen bp of helm op zou moeten zetten (sterker nog, schrijf dat ik veel beter spul heb dan het paardenspul) en over beenbescherming heb ik het over MEZELF Haha!

Wat ik WEL schijf is dat het MIJ opvalt dat IK dagelijks de kooien om mijn voeten NODIG heb en ook eerder beenscherming DAADWERKELIJK nodig heb dan bescherming bij een EVENTUELE val.

@Apple
Richelle komt NET binnen met een pakket. Een authentieke wollen cavallerie jas van de Royal Horseguards. Echt ideaal voor koude ritten. VURRode wollen woning over zadel en paard.

HC
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 05-12-06 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:52

Huertecilla schreef:
Interessant fenomeen toch dat mbt veiligheidsartikelen niet goed gelezen kan worden blijkbaar.

Je hebt een grote zelfkennis Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:00

Alane schreef:
Huertecilla schreef:

Je hebt een grote zelfkennis Ja

Zeg Apple, is dit een inhoudelijke opmerking of onnodig persoonlijk reageren?! Ik ga er niet op in, doch Pling

HC

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:09

Nu heet ik geen Apple...
Lees je vorige post nog eens door, en dan mijn post... ik heb het enkel over mijn situatie, voelde ik mij aangesproken Yep, omdat ik als enige tussen jouw 2 posts heb gereageerd mbt extra bescherming Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:25

Alane schreef:
Nu heet ik geen Apple...

Ik schrijf dat ik niet op jou reageer en richt me tot APPLE. Zij Pling waarom.

HC

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:27

Hoe moet Apple nu weten wat ik bedoel of niet bedoel Rolleyes Blond Tong uitsteken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:35

Heren, Dames, Apple hoopt eigenlijk dat dit een gewoon leuk discussietopic blijft (wordt Verward) zonder dat Apple moet gaan bedenken wat wie aan het bedoelen is en hoe dat geinterpreteerd moet worden Haha!.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:45

Apple schreef:
Sperriem is een iets ander verhaal. Dat zit tegenwoordig vrijwel standaard op een hoofdstel dus men weet eigenlijk niet meer beter als dat dit erop hoort. Als je dan nog gaat starten ook, je wordt geacht met compleet tuig in de ring te verschijnen dus sperriem er maar weer op.
Hetzelfde met de aansnoerneusriem, probeer maar eens een hoofdstel te kopen waarvan de neusriem vast zit met een gewoon gespje ipv een aansnoerriem.

Is dat niet de kip-en-ei variant van de natte-aap?! Als iedereen het foutief over pion heeft terwijl een pilon bedoeld wordt moet IK dan ook maar foutief over pion spreken als ik pilon bedoel omdat ik anders niet verstaan wordt?! Het is fundamenteel bij communicatie dat de ontvanger begrijpt wat de zender bedoelt, maar is hij denkt dat ik denk dat hij denkt dat ik bedoel... de oplossing? Dan maar een potentieel onbegrepen purist Cool

Ik ken trouwens een zweedse die zich behoorlijk in haar wiek geschoten voelt over de benaming zweedse neusriem voor de aansnoervariant. Ik geloof trouwens dat ik ooit eens hier op Bokt geschreven heb waar deze snelgesp-versie uit voort komt toch?! Maakt ook niet uit, dat is vergeten historie en niet van belang, die pilon is al onomkeerbaar pion geworden Knipoog

De hoofdstellen met een simpele neusriem met gesp zijn gewoon te koop toch?! Hier in ieder geval wel. Met of zonder vliegenfliebels aan de frontriem. Ook met of zonder keelriem. Dat laatste is ook weer zo iets. Als je ziet hoe die afgesteld zijn vraag ik me af of iemand eigenlijk nog weet waarom die er wel of niet opzit...
Ik heb eventueel wel een hoofdstel voor je Apple. Wij gebruiken ze niet meer, dus hebben er verschillende overcompleet. Heb ook een doos met eenvariatie aan hagelnieuwe ongebruikte bitten liggen, 12½ breed...

HC

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:57

Huertecilla schreef:

Is dat niet de kip-en-ei variant van de natte-aap?! Als iedereen het foutief over pion heeft terwijl een pilon bedoeld wordt moet IK dan ook maar foutief over pion spreken als ik pilon bedoel omdat ik anders niet verstaan wordt?! Het is fundamenteel bij communicatie dat de ontvanger begrijpt wat de zender bedoelt, maar is hij denkt dat ik denk dat hij denkt dat ik bedoel... de oplossing? Dan maar een potentieel onbegrepen purist Cool

moet de zender er ook voor zorgen dat de ontvanger hem/haar kan begrijpen Pling

Huertecilla schreef:
Ik ken trouwens een zweedse die zich behoorlijk in haar wiek geschoten voelt over de benaming zweedse neusriem voor de aansnoervariant.

En ik ken er heel veel die dat probleem niet hebben.....
Huertecilla schreef:
Ik geloof trouwens dat ik ooit eens hier op Bokt geschreven heb waar deze snelgesp-versie uit voort komt toch?! Maakt ook niet uit,

Maakt wel uit.... is de vraag of jouw uitleg klopt of niet Haha!