LisetCharlot schreef:Vind eigenlijk wel dat TS ergens een punt heeft. Wat meer back to basics zou op zn tijd nooit verkeerd zijn. Kwaliteit van je materiaal is belangrijk, maar je kan ook overdrijven. Er wordt tegenwoordig snel opgegeven als het op de 'basic-uitrusting' (zadel&hoofdstel) even tegenzit. Men hangt er dan een ander bit in, een ander zadel of een hulpteugel.
Ja precies... alles uitsluiten.
Ruiter heeft geen stille hand, peerd onrustig met het hoofd...
ander bit erin en de hand is rustig maar peerd ook 
minimaal 2 X per jaar komt de zadelmaker zadels controleren.... zadel niet meer passend voor peerd of rijder.. dan komt er nieuw zadel, alleen hoef ik daarover geen verantwoording af te leggen en kan het dus gebeuren dat een buitenstaander roept dat alles afgeschoven wordt op de basis-uitrusting 
Dan de hulpteugels.. indien nodig knoop ik die hier er ook aan... niets geen hype, gewoon even peerd en rijder helpen.
LisetCharlot schreef:Ik zie op de manege veel gevallen met setjes-verslaving, maar dan denk ik ondertussen: investeer dat geld in een goede instructuer en leer eerst maar eens rijden (over back to basics gesproken).
Hier gaat een dekje na 1 X gebruiken in de wasmachine, dus hebben we meerdere dekjes, hier gaan ook de beenbeschermers in de was na 1 X gebruiken, dus meerdere beenbeschermers... en ach waarom voor iemand aan de kant allemaal standaard zwart kopen als er zoveeeeel leuke kleuren zijn? En wederom niemand hoeft verantwoording af te leggen, tel daarbij op dat jij niet 24 per dag/7 dagen per week bij iemand bent, hoe kun je dan weten of ze dan wel of niet extra lessen?
LisetCharlot schreef:Wat TS zegt over de beelden op wedstrijd: Ben ik het 100% mee eens!! De helft van de hulpmiddelen en weet ik 't, het is voor de show.. Men weet half nog maar wat het nut is van bepaalde dingen! Laatst vroeg ik een meisje op de manege waarom ze met sterwielen reedt, een vraag waar ze geen antwoord op kan geven.
Ik ben het er geheel mee eens dat je van immitatoren hebt..maar ook die stuurlui die aan wal staan moet je niet onderschatten. omdat Jantje het gebruikt gebruik ik het ook.... Waar wij lessen mogen ze alle hulpmiddelen gebruiken, van slof tot martingaal enz.. echter leert de rijder er mee om te gaan, zodat ze thuis niet gaan zitten klooien en het vaak gewoon na 2 X achter wege laten.