Verder vind ik niks zielig aan het gebruik van sporen en hulpteugels hoor, mocht je die indruk hebben gekregen. Zoals ik al zei, ik heb zelf ook gebruik gemaakt van sporen.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Henri23 schreef:beetje extreem vind ik, en en...
okey controle is goed! maar je kunt het ook overdrijven!!!
in de bak is dit noodzakelijk? buitenrit, oke..
Zo jammer. Wij hebben zelf een jong paard op stal staan en pas als de tijd er is gaan we haar een aan de teugel leren lopen, maar zolang ze nog niet lekker voorwaards is vindt ik het nog geen tijd. En ik zou nooit van mijn leven een slof gebruiken. Nee hoor het nageven en de aanleuning moeten vanzelf wel eens komen. En het paard moet uiteindelijk zelf komen!
zit jij gespannen op je paard dan zal hij minder snel in die aanleuning gaan lopen en duurd het lang.. zit jijzelf lekker ontspannen en hou je die teugels lekker lang geen probleem.. ik heb ook geen haast met dat paard.. we moeten nu meer stelling en kortere teugels gaan rijden.. nou loopt hij dus ook minder snel in die aanleuning omdat hij dat moeilijk vind.. Geduld hebben is ook een vak..

) Rissjuh17 schreef:Ik rijd nu een 3jarig paard.. ik heb er 2keer een slof omheen gehad omdat hij niet wou remmen.. en dus daardoor bijna door het hek klapte.. dit waren ook de eerste 2 keer dat ik erop zat. Nu loopt hij netjes in de aanleuning zonder dat ik er iets voor hoeft te doen.. gewoon zachtjes spelen met die teugels en voorwaarts-neerwaarts-opwaarts rijden.. Verder rijd ik hem NIET met sporen hij kan nog wel eens sloom zijn nou dan geef ik hem een keer een goede schop.. heb alleen met les een zweepje omdat hij dan in een vreemde bak is en zich snel opfokt dus snel moe is.. ik vind het slecht een paard naar beneden te rijden met een slof.. zeker een jong paard als je kan rijden dan loopt hij ook zonder slof naar beneden en als je er toch iets wil aanhangen doe dan een martingaal.. die heeft een veel minder sterke inwerking.. overigens vind ik t stom een jong paard met sporen te rijden als hij nu al niet voorwaarts is straks dus al helemaal niet meer..

spoortje blijft om voor t geval ze toch nog ff tegen het been komt.
Gabion_lover schreef:Toevallig heb ik gister nog een reactie geplaatst over dit voorgeval. Ik vindt het inderdaad zo jammer dat mensen hun jonge paard al zo snel aan een slofteugel gooien! Ik heb maar vaak genoeg mee gemaakt, dat jonge paarden na veelvoudig en FOUT gebruik van een slofteugel rugproblemen hebben opgelopenZo jammer. Wij hebben zelf een jong paard op stal staan en pas als de tijd er is gaan we haar een aan de teugel leren lopen, maar zolang ze nog niet lekker voorwaards is vindt ik het nog geen tijd. En ik zou nooit van mijn leven een slof gebruiken. Nee hoor het nageven en de aanleuning moeten vanzelf wel eens komen. En het paard moet uiteindelijk zelf komen!
![]()
groetjes Aurora

griebels schreef:Visconti schreef:
Noemen jullie dit losjes dan? Van mij hoeft de slof niet los, ik heb liever dat hij er gewoon helemaal niet aanzit.
Nee, hier hangt hij niet los, maar zit hij ook niet strak. Als je goed kijkt zie je dat renske meegeeft met haar handen om haar paard de ruimte te geven vanwege zijn onbalans...
Renske heeft een paar keer de slof eraan gehangen omdat ze kopstoten kreeg van het paard, dat is ook de enige reden dat ze hem gebruikt. Als je in Renske's topic een paar blz's verder kijkt zie je ook nog een foto zonder slof waarbij er gewoon aanleuning is...
Caprice14 schreef:als je kopstoten van een paard zou krijgen als je erop zit dan is er volgens mij wel wat anders aan de hand. dan moet je dus een DA erbij halen.
en als er klinisch niks aan de hand is, dan moet je er alsnog geen slof omheen gooien, zo bestrijdt je alleen de symtomen ervan en niet de oorzaak. en die onbalans moeten ze zelf rustig leren, anders worden ze van de slof afhankelijk.

Verder kan ik het dan wel begrijpen.. en heeft een martingaal ook vrij weinig zin want die slopen ze als t moet.. verder vind ik sporen gewoon erg slecht.. mijn instructrise wil ook dak met sporen rijd.. maar hijs alleen bij haar sloom in de bak en thuis dus niet.. dus heb ik gezegt dat ik dat dus niet nodig vind.. Renske_ schreef:kalieflover, onderbouw het eens waarom je het precies slecht vind, en wat vind je slecht, slof, zweep of sporen of alles?
Renske_ schreef:Rissjuh17 schreef:Ik rijd nu een 3jarig paard.. ik heb er 2keer een slof omheen gehad omdat hij niet wou remmen.. en dus daardoor bijna door het hek klapte.. dit waren ook de eerste 2 keer dat ik erop zat. Nu loopt hij netjes in de aanleuning zonder dat ik er iets voor hoeft te doen.. gewoon zachtjes spelen met die teugels en voorwaarts-neerwaarts-opwaarts rijden.. Verder rijd ik hem NIET met sporen hij kan nog wel eens sloom zijn nou dan geef ik hem een keer een goede schop.. heb alleen met les een zweepje omdat hij dan in een vreemde bak is en zich snel opfokt dus snel moe is.. ik vind het slecht een paard naar beneden te rijden met een slof.. zeker een jong paard als je kan rijden dan loopt hij ook zonder slof naar beneden en als je er toch iets wil aanhangen doe dan een martingaal.. die heeft een veel minder sterke inwerking.. overigens vind ik t stom een jong paard met sporen te rijden als hij nu al niet voorwaarts is straks dus al helemaal niet meer..
de slof hing er aan ivm uitdelen van kopstoten nageven deed ze al direct, voorwaarts rijden, stille hand hebben en de meeste jonge paarden geven dan gewoon al na, zeker als ze voor het inrijden al bent begonnen met longeren met touwtjes
dus weer: eerst lezen
sporen zijn er omdat ze totaal niets deed op been en uiteraard is er eers geprobeerd been, geen reactie dan been+zweep maar t kwartje viel niet echt en ze werd gruwelijk vervelend van alsmaar bijtikken met zweep
spoortje om en in no time snapte ze de bedoeling, draaft nu keurig weg op kuitspoortje blijft om voor t geval ze toch nog ff tegen het been komt.
martingaal vind ik niet fijn, zeker niet om te gebruiken bij het kopstoten uitdelen, als ze zó onverwacht het hoofd zo ver omhoog gooien krijg je dat met een martingaal niet goed opgevangen.
slof werkt dan veel fijner, en t resultaat staat in de bovenste link van mn onderschrift, in dat topic zie je hetzelfde paard maar dan zonder slof en op blz 2 staan nog een aantal filmpjes van ditzelfde paard
bepaald geen paard wat niet te rijden is of weet ik veel wat omdat ie enkele keren een slof om heeft gehad.Gabion_lover schreef:Toevallig heb ik gister nog een reactie geplaatst over dit voorgeval. Ik vindt het inderdaad zo jammer dat mensen hun jonge paard al zo snel aan een slofteugel gooien! Ik heb maar vaak genoeg mee gemaakt, dat jonge paarden na veelvoudig en FOUT gebruik van een slofteugel rugproblemen hebben opgelopenZo jammer. Wij hebben zelf een jong paard op stal staan en pas als de tijd er is gaan we haar een aan de teugel leren lopen, maar zolang ze nog niet lekker voorwaards is vindt ik het nog geen tijd. En ik zou nooit van mijn leven een slof gebruiken. Nee hoor het nageven en de aanleuning moeten vanzelf wel eens komen. En het paard moet uiteindelijk zelf komen!
![]()
groetjes Aurora
in dit geval hing de slof er dus niet aan ivm niet na willen geven, verder verwacht ik dus wél dat een paard zodra hij zadelmak is geen sterrenkijker is, niet perfect nageven vind ik niet erg maar echt sterrenkijken en rug wegdrukken is zonda, je leert het paard iets fout aan, moet dat da weer afleren en dan nog het gpoede aanleren
beter meteen het correct aanleren
daarom begin ik altijd met longeren met touwtjes, leren ze druk op het bit vast kennen en ook gaan ze keurig nageven en opver de rug lopen
zit je er dan eenmaal op en zijn ze een beetje gewend aan het hebben van een ruiter op de rug dan gaan ze al snel je hand opzoeken, stille hand hebben en voorwaarts rijden, met je been naar de hand toe dus, dan geeft bijna ieder jogn paard direct al na
en wat ze aanbieden daar speel ik op in en ga dat uitbouwen, en wil het een dagje niet zo als andere keren: geeft niets!
en dat alles normaal gesproken zonder slof of wat dan ook, alleen dit paard heeft een paar keer slof omgehad ivm kopstoten uitdelen, niet omdat ze niet na wilde geven!
verder zie ik echt totaal geen probleem in de slof wanneer een goede ruiter die weet waar hij mee bezig is een slof gebruikt! (waaronder dus ook Kiwiko!)
maar helaas zie je maar al te vaak ruiters die denken dat hun paard "aan de teugel" gaat lopen als ze maar sterk genoeg inwerken aan de voorkant, waarbij het paard totaal niet aan het been is, niet voorwaarts is, rug&achterhand niet gebruikt
en ja zo help je je paard de vernieling in, en die paarden zijn zonder slof amper nog te rijden omdat ze zo gruwelijk stug en vastgereden zijn
in die gevallen vind ik de slof vreselijk, maar dat zegt meer over de ruiter dan over de slof!
helaas is de groep slechte slofgebruikers groter dan de groep van ruiters die hem wel goed en functioneel gebruikt, wrsch dat bijna heel bokt daarom zo anti-slof is?
Weet je je hebt zo vaak mensen die dat ding fout gebruiken. Is zo stom. Ik zeg niet dat iedereen dat doet. Er zijn er wel wat die het goed doen,maar die zijn te tellen. En ik vindt ook dat als het paard met zijn hoofd schud of andere problemen heeft ligt die fout 9 van de 10 keer bij de ruiter! En dan is het jammer dat het paard dan ook weer met zo'n slof gereden moet worden omdat er door de ruiter fouten in zijn gereden.

KiWiKo schreef:alle jonge paarden proberen truukjes uit..... de ene wat meer dan de ander, maar ze gaan allemaal ergens een keer wat stout worden.
Truukjes verschillen ook.... sommige worden nooit stouter dan over de buitenschouder wegwillen en anderen worden nooit braver dan een rodeoshow.. en alles wat er tussenin zit.
Renske haar paard vond kopstoten wel grappig.... die heb je ook
euh Gabion...... op wedstijd niet nee, maar geloof me..![]()