Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
HappyH schreef:Die paarden krijgen vroeger of later wel problemen. Is het dan niet de moeite waard om je als ruiter hierin te verdiepen?
Eliza toch heb ik ervaren dat iedereen de klassieke dressuur anders interpreteert. Bijv bij de wending alleen al. Laat staan als er problemen zijn met een paard.
HappyH schreef:mee eensElisa2:
Ik vind ook dat je het tempo moet aanpassen aan het "slechte" been. En inderdaad actief blijven van achteren.
Agnes75: Wij doen dan wel iets anders als ik namelijk met mijn buitenbeen de buik begrens, dan gaat de buik meer naar binnen en wordt het paard recht/rechter naar gelang het verloop van de wending. Heb jij je buitenbeen wat meer naar achteren liggen?
Ik heb links en rechts door elkaar gegooid, zie ik...sorry...verwarrend! Even opnieuw: het rechterachterbeen wordt naast de massa gezet. Dus: als ik rechtsom rijd, drijf ik alleen met mijn rechterbeen tegen mijn linkerteugel aan. De kont wil naar rechts, dus paard loopt rechts tegen mijn been aan. Ik rijd vooralsnog alleen rechte lijnen, schouders voor de achterhand en rechterachterbeen er meer onder rijden. En ik denk dat ik idd mijn buitenbeen wat te ver naar achter heb liggen (zegt mijn instructrice ook wel eens). Is verwarrend voor mijn paard, want dan mag ze eigenlijk reageren door een stapje naar binnen te doen. Maar dat wil ik rechtsom dus niet, dus laat ik mijn linkerbeen even voor wat ie is. Ik vind het ook niet erg als ze te sterk reageert en te ver opzij gaat met de achterhand, het is nu even de reactie die telt. Ik zet dan de voorhand er weer voor en we rijden verder.
Je schrijft dat het rechterachterbeen zo sterk is, jammer dat je zoiets niet vanaf de computer kunt zien, want ik krijg juist de indruk dat het paard de druk op het rechterachterbeen wil ontlopen.
Klopt, ik heb links en rechts door elkaar gegooid. Je hebt gelijk! Het linkerachterbeen is stug en sterk
Wat eventueel ook nog zou kunnen is dat het paard het (linker)buitenachterbeen niet wil strekken. Wat doet jouw paard op de linkerhand? Is hij dan recht en kan hij gewoon wenden?
Linksom wil ze over de rechterschouder weglopen. Ze kan hier idd makkelijker wenden.
Wat je dan zou kunnen doen is balkjes stappen om de rugspieren te trainen aan de "korte" kant.
Leg je de balkjes dan recht, of in een bochtje?
Ik geloof niet in contrastelling om een paard recht te richten. Ben benieuwd waarom niet?Eerst werken aan de balans.
Wat ik precies doe als een paard de achterhand naar binnen plaatst is moeilijk te zeggen omdat dat van het hele paard afhangt en hoe die op de gegeven hulp reageert. Want als je een paard goed begeleid om het minder sterke been goed te belasten zal het wellicht met een andere manier van onttrekken op de proppen komen, om het been maar niet te hoeven belasten.
In princiepe begrenzen buitenteugel en buitenhand, waardoor het paard rechter wordt. Heb het geprobeerd bij mijn paard, maar dan gaat de achterhand naar binnen. Beide teugels sluiten de hals op. Zodat deze zo recht mogelijk blijft. En de schouders dan?Ik zit of recht of maak het buitenbeen lang. Het tempo is aangepast aan het slechte been, wel met impuls. Het tempo eventueel wat lager zodat het paard minder kans heeft zijn balans te compenseren door snelheid te maken. Maar nogmaals je moet op de signalen van het paard reageren en die kunnen per paard verschillen.
eilander schreef:veel instructeurs zijn niet bezig met rechtrichten en ook als beginnende ruiter op een manege - zoals ik 5 jaar terug - leren niks over rechtrichten
Met 5 jaar rijervaring heb je nog een hele lange weg te gaan ,vind ik zo.
Je komt nog maar net kijken!!!!
vincenza schreef:De conclusie is simpel:iemand die 5 jaar elke week 1 lesje rijdt of iemand zoals ik die elke week 3 lessen prive neemt dat is een groot verschil,
[...]
ik deel mijn ervaring hier op bokt en die ervaring is dat ik in al die tijd ook bij grand prix amazones waarbij ik heb gelest, geen een keer over rechtrichten heb geleerd.
vincenza schreef:eilander schreef:veel instructeurs zijn niet bezig met rechtrichten en ook als beginnende ruiter op een manege - zoals ik 5 jaar terug - leren niks over rechtrichten
Met 5 jaar rijervaring heb je nog een hele lange weg te gaan ,vind ik zo.
Je komt nog maar net kijken!!!!
ja dat is waar, kijk eens in mijn profiel wat ik ondertussen aan werk heb verzet...
het aantal jaren telt niet, ik heb ook eigen stal gehad, maar dat is off topic
iemand die 5 jaar elke week 1 lesje rijdt of iemand zoals ik die elke week 3 lessen prive neemt dat is een groot verschil, voor mijn ongeluk leste ik 5 keer prive per wek en heb bijna meteen een eigen paardje gekocht die nog steeds bij mij is.
ik heb ook een veulen gefokt en paarden gerevalideerd. hoe bedoel je met net om de hoek komen kijken...
ik deel mijn ervaring hier op bokt en die ervaring is dat ik in al die tijd ook bij grand prix amazones waarbij ik heb gelest, geen een keer over rechtrichten heb geleerd.
vincenza schreef:ja dat is waar, kijk eens in mijn profiel wat ik ondertussen aan werk heb verzet...
het aantal jaren telt niet, ik heb ook eigen stal gehad, maar dat is off topic
iemand die 5 jaar elke week 1 lesje rijdt of iemand zoals ik die elke week 3 lessen prive neemt dat is een groot verschil, voor mijn ongeluk leste ik 5 keer prive per wek en heb bijna meteen een eigen paardje gekocht die nog steeds bij mij is.
ik heb ook een veulen gefokt en paarden gerevalideerd. hoe bedoel je met net om de hoek komen kijken...
Alane schreef:Nou met alle respect.... iemand die 5 jaar gemiddeld 3 privelessen per week heeft zie ik toch wel anders op een peerd zitten dan wat ik gezien heb.... en dan kunnen foto's momentopnames zijn maar dan kan de fotograaf beter de lotto invullen want met zoveel toevalstreffers knakt die de jackpot