Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marije1984 schreef:Mireille1970 schreef:]
Wat een onzin, cowboys begonnen op 2 jaar, renpaarden beginnen nog steeds op 2 jaar, dravers idem dito. Alleen wij rijpaarden niet.
Dat is voor jouw een vrijbrief om ook maar op 2 jaar te beginnen? En dravers? Trekkracht is anders dan draag kracht. Al vindt ik dat ook niet correct. En cowboys? Die beesten hoefden alleen maar recht vooruit en niet voor de spieren veel zwaardere oefeningen te doen wat wij van onze rijpaarden verlangen
moontje13 schreef:Sannum schreef:Ik vind het niet kunnen, deze paarden zijn vaak nog zo "baby" in de omgang, en bovendien niet uitgegroeid. Wij longeren ook wel wel met een halster, en ook al wel met een hoofdstel, maar zeker niet bijgezet! Naar mijn idee kun je daar meer kapot mee maken, dan goed maken.mee eens..
Mireille1970 schreef:
Nadya schreef:Mireille1970 schreef:
NIET mee eens, bijzetten kun je de groepen spieren trainen die nut hebben, en niet de onderhals en de rug weggedrukt leren lopen. Daarbij leer je ze meteen het sturen doordat ze wennen aan druk op de lagen, en heb je met zadelmak maken geen onstuurbaar projectiel.
Marije1984 schreef:Is dat zo? Ik ben nu met mijn 6e bezig. ik heb er aan op aandringen van de eigenaar op 2,5 klaargemaakt en 1 op 4 jarige leeftijd. Als je weet waar je mee bezig bent zit er vrij weinig verschil in. Als ze een goede opvoeding hebben gehad gaat het zadelmak maken vaak ook probleemloos. De problemen beginnen pas als je aan de grond de baas al niet bent.
Ik ben dus juist weer van mening dat de ''ervaren'' mensen juist over de ervaring beschikken om te wachten tot ze minstens 3 zijn. Al blijf ik puber gedrag een smoesje vinden om eerder te beginnen. Daarbij worden de meeste hengsten nooit weer het land in gejaagd.
Mireille doet dat wel. En dat vindt ik zer correct en heb daar niks op tegen. Zelf begin ik liever later.
Weet ik zeker dat alles het blijft doen ''in'' het paard.
Of wil je ze op hun 5e al op Z nivo hebben?
Mireille1970 schreef:NIET mee eens, bijzetten kun je de groepen spieren trainen die nut hebben, en niet de onderhals en de rug weggedrukt leren lopen. Daarbij leer je ze meteen het sturen doordat ze wennen aan druk op de lagen, en heb je met zadelmak maken geen onstuurbaar projectiel.
Als je dat secuur doet, ze dan lekker een jaartje met lotgenoten weg zet, ophaalt en meteen lekker mee aan het werk gaat kun je lekker doorwerken. Een 5 jarige die Z loopt is heel normaal en hoeft daarvoor nog nooit gezweet te hebben.
Alleen dat is anders voor de gemiddelde basisruiter, maar is dus geen dierenbeulerij. Voor de gemiddelde basisruiter is Z een zware inspanning en einddoel, voor de semiprofs e.d. een leuk begin. Dat is denk ik het verschil.
Nadya schreef:Ik ga mijn pony bitloos inrijden (nadat hij 3,5 of 4 is)en pas na het wisselen aan het bit laten wennen. Onstuurbaar? Welnee... Het is maar hoe en wat je ze aanleert.
Desiree schreef:Nadya schreef:Ik ga mijn pony bitloos inrijden (nadat hij 3,5 of 4 is)en pas na het wisselen aan het bit laten wennen. Onstuurbaar? Welnee... Het is maar hoe en wat je ze aanleert.
maar leer je hem daarmee ook op korte termijn hoe zijn rug goed te gebruiken? Of wil jij daar later mee beginnen? Ik denk dat het belangrijk is dat een paard dat snel leert onder het zadel, om zijn lijf goed te gebruiken.
_Mascha_ schreef:Ik vind zadelmak maken bij 2,5 jarig paard nog wel kunnen. Maar dan gelijk beginnen (rond de 3,5 jaar) in het M beginnen ofzo, vind ik afschuwelijk. Het paard is nog niet eens volgroeid.
Mireille1970 schreef:Daar gaan we scheef in dit topic. Voor velen is Z einddoel en heel hoog en knap en moeilijke dingen doen enzo, voor een ander begint het daar. Dus een paard dat een half jaar zadelmak is en aangereden wordt op M niveau is heel normaal op 4 jaar.
Vervolgens koopt een ander die en die vind hem dan "overnomen"...
Tja... verschil in kwaliteit/mening.
Mireille1970 schreef:Maar M is toch niet hard werken voor een paard?
Mireille1970 schreef:Maar M is toch niet hard werken voor een paard?