Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:36

Wat heb jij een mooie valkkleur [***]!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 23:00

Marije1984 schreef:
Mireille1970 schreef:
]

Wat een onzin, cowboys begonnen op 2 jaar, renpaarden beginnen nog steeds op 2 jaar, dravers idem dito. Alleen wij rijpaarden niet.

Dat is voor jouw een vrijbrief om ook maar op 2 jaar te beginnen? En dravers? Trekkracht is anders dan draag kracht. Al vindt ik dat ook niet correct. En cowboys? Die beesten hoefden alleen maar recht vooruit en niet voor de spieren veel zwaardere oefeningen te doen wat wij van onze rijpaarden verlangen

Nee nooit, maar ik gaf aan dat ze niet zo maar kapot gaan.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 23:04

moontje13 schreef:
Sannum schreef:
Ik vind het niet kunnen, deze paarden zijn vaak nog zo "baby" in de omgang, en bovendien niet uitgegroeid. Wij longeren ook wel wel met een halster, en ook al wel met een hoofdstel, maar zeker niet bijgezet! Naar mijn idee kun je daar meer kapot mee maken, dan goed maken.

Ja mee eens.. Knipoog

NIET mee eens, bijzetten kun je de groepen spieren trainen die nut hebben, en niet de onderhals en de rug weggedrukt leren lopen. Daarbij leer je ze meteen het sturen doordat ze wennen aan druk op de lagen, en heb je met zadelmak maken geen onstuurbaar projectiel.

Als je dat secuur doet, ze dan lekker een jaartje met lotgenoten weg zet, ophaalt en meteen lekker mee aan het werk gaat kun je lekker doorwerken. Een 5 jarige die Z loopt is heel normaal en hoeft daarvoor nog nooit gezweet te hebben.

Alleen dat is anders voor de gemiddelde basisruiter, maar is dus geen dierenbeulerij. Voor de gemiddelde basisruiter is Z een zware inspanning en einddoel, voor de semiprofs e.d. een leuk begin. Dat is denk ik het verschil.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 23:13

Mireille1970 schreef:

NIET mee eens, bijzetten kun je de groepen spieren trainen die nut hebben, en niet de onderhals en de rug weggedrukt leren lopen. Daarbij leer je ze meteen het sturen doordat ze wennen aan druk op de lagen, en heb je met zadelmak maken geen onstuurbaar projectiel.

[/quote]

Ik ga mijn pony bitloos inrijden (nadat hij 3,5 of 4 is)en pas na het wisselen aan het bit laten wennen. Onstuurbaar? Welnee... Het is maar hoe en wat je ze aanleert.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 23:28

Nadya schreef:
Mireille1970 schreef:

Ik ga mijn pony bitloos inrijden (nadat hij 3,5 of 4 is)en pas na het wisselen aan het bit laten wennen. Onstuurbaar? Welnee... Het is maar hoe en wat je ze aanleert.
[/quote]

Het is vooral maar net wat je ermee wil, en wat voor paard je hebt en wilt houden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 08:59

Marije1984 schreef:
Is dat zo? Ik ben nu met mijn 6e bezig. ik heb er aan op aandringen van de eigenaar op 2,5 klaargemaakt en 1 op 4 jarige leeftijd. Als je weet waar je mee bezig bent zit er vrij weinig verschil in. Als ze een goede opvoeding hebben gehad gaat het zadelmak maken vaak ook probleemloos. De problemen beginnen pas als je aan de grond de baas al niet bent.
Ik ben dus juist weer van mening dat de ''ervaren'' mensen juist over de ervaring beschikken om te wachten tot ze minstens 3 zijn. Al blijf ik puber gedrag een smoesje vinden om eerder te beginnen. Daarbij worden de meeste hengsten nooit weer het land in gejaagd.
Mireille doet dat wel. En dat vindt ik zer correct en heb daar niks op tegen. Zelf begin ik liever later.
Weet ik zeker dat alles het blijft doen ''in'' het paard.

Of wil je ze op hun 5e al op Z nivo hebben?

Mireille1970 schreef:

Als je dat secuur doet, ze dan lekker een jaartje met lotgenoten weg zet, ophaalt en meteen lekker mee aan het werk gaat kun je lekker doorwerken. Een 5 jarige die Z loopt is heel normaal en hoeft daarvoor nog nooit gezweet te hebben.

Alleen dat is anders voor de gemiddelde basisruiter, maar is dus geen dierenbeulerij. Voor de gemiddelde basisruiter is Z een zware inspanning en einddoel, voor de semiprofs e.d. een leuk begin. Dat is denk ik het verschil.

Juist! Mee eens, wat is er nou weer mis met 5 jaar in het Z? Of gaat de hele pennyclub nu weer gillen?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 09:42

Nadya schreef:

maar leer je hem daarmee ook op korte termijn hoe zijn rug goed te gebruiken? Of wil jij daar later mee beginnen? Ik denk dat het belangrijk is dat een paard dat snel leert onder het zadel, om zijn lijf goed te gebruiken.

En inderdaad wat hierboven gezegd wordt, als je er verder geen wedstrijden mee wilt rijden op hoger niveau, en je doel is anders, dan is dit prima. Maar je moet jouw werkwijze niet opdringen aan mensen als Mireille en Suzanne die hun paarden straks op hoog niveau gaan uitbrengen op concoursen. Die lui weten echt wel waar ze mee bezig zijn en hun doelstelling is heel anders dan de jouwe. En als zij bedachtzaam bezig zijn, dan lijden hun paarden daar echt niet onder. Wat denk je van paarden van de topruiters, dat die bitloos ingeleerd worden op hun 5???? Ik dacht het niet! Daar beginnen ze ook veel vroeger mee. En die dieren zijn heus niet uitgerangeerd als ze op leeftijd zijn, nee, dan moeten ze juist gaan bloeien! En een echt vroeg pensioen is er ook niet bij voor die paarden, want dat is helemaal niet goed voor ze. Die blijven lang in de running hoor. En waarom? Omdat ze proffessionele ruiters hebben en geen klojo's die niet weten waar ze mee bezig zijn en snel geld willen verdienen.

Van paarden als Bonfire heb ik horen zeggen dat ze op de foto's totaal niet deugen. Of dat waar is weet ik niet, maar ik geloof best dat dat mogelijk is. WAnt slechte foto's maken heel vaak niets uit voor goede ruiters. Goede foto's voor slechte ruiters ook niet trouwens, die rijden een paard toch wel kapot. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:34

Desiree schreef:
Nadya schreef:

maar leer je hem daarmee ook op korte termijn hoe zijn rug goed te gebruiken? Of wil jij daar later mee beginnen? Ik denk dat het belangrijk is dat een paard dat snel leert onder het zadel, om zijn lijf goed te gebruiken.

Natuurlijk wil ik dat mijn pony zijn rug goed leert gebruiken, dat is juist heel erg belangrijk. Ik doe niet zomaar iets qua inrijden en bovendien krijg ik straks ook les van een freestyle instructrice, die heel goed let op de balans, de rug, rechtrichten e.d., net als ikzelf. Ik wil niet zomaar wat 'rondrijden'. Maar ik vind het ook niet nodig dat mijn paard meteen 'in de krul' gereden wordt.

Ik sta er gewoon niet achter dat een paard te vroeg ingereden wordt. Dat er mensen zijn die dat wel op 2,5 jarige leeftijd doen en ze dan nog even 'wegzetten', dat is een ander verhaal. Maar er worden wel degelijk veel paarden zo vroeg ingereden en daarna hard aan het werk gezet en daar sta ik niet achter. Wedstrijdpaard of niet, het is gewoon niet goed voor hun rug.

En dat ze op wedstrijden e.d. niet bitloos laten rijden, dat vind ik eigenlijk heel jammer. Je kunt prachtige dingen doen als je bitloos rijdt, maar daar zijn ze hier in NL blijkbaar nog niet klaar voor. En ach, ik heb de behoefte en de tijd niet om me met wedstrijden bezig te houden. Ieder zijn ding.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:42

Ik geloof wel dat dat laatste misschien wil veranderen, bitloos wedstrijd rijden .Daar zijn ze nog te star in momenteel. MAar er wordt al druk voor gepleit.

VErder is het inderdaad niet goed om bij jonge dieren veel druk op te leggen. Die hengsten worden gewoon helemaal afgemat voor het verrichtingsonderzoek. DAar mochten ze echt nog een jaar mee wachten, en ik ben niet de enige die er zo over denkt. Ik geloof zelfs dat het gros er mee eens is en toch verandert er niets.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 12:38

vind het idioot om een paard met 2,5 in te rijden.. mijn veulen is nu 1,5 en ik ga hem pas longeren/zadelmakmaken als hij 3 is niet eerder!! helemaal gestoord is het.. over tien jaar worden ze zeker met 1 jaar al ingereden??.. mijn andere paard is nu 4 en met inrijden gewoon overvraagd (appuyeren, wijken, travers,schouderbinenwaards) dat was voor ik hem reed, hij heeft nu net 3,5 maaden rust gehad en we zijn nu eigenlijk helemaal 'opnieuw' begonnen Lachen

ramgad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:18

hier in belgie zie ik ook regelmatig 2 jarige friezen of tinkers die al zadelmak zijn, dat vind ik eerlijk gezegd niet kunnen...
Overlaatst zag ik een 20 maand oude merrie (kruising arabier) te koop staan. Ze werd al gelongeert met een zadeltje op de rug...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:55

Ja, ik vind het ook dieptriest. En vind ook dat je met tweeeneenhalf niet op een paard moet gaan zitten. Laat staan eerder..... Laat die mensen zich eens verdiepen in de groei van een paard en dan kunnen ze zelf zien dat het niet ok is voor hun rug.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:01

Ik vraag me trouwens af waarom je een paard met tweeeneenhalf al zadelmak/ruitermak moet maken om hem vervolgens weg te zetten voor een jaar. Waarom dan niet met drie jaar en hem daarna nog een jaartje wegzetten?

Ik ben blij dat ik met mijn pony lekker de tijd kan nemen en ik laat me niet opjutten door het 'commerciele' gebeuren.
Vind het ook wel een beetje triest als mensen 'die het anders doen' dan weer gaan roepen dat ik maar een Haf/Fjord/Arabiertje heb en geen een of andere KWPN-er of wat dan ook. Mijn vriendin heeft wel een KWPN-er trouwens, waar ook geen mens op heeft gezeten voor ze drieeneenhalf was. En ze doet nog rustig aan met haar merrie, wat ik alleen maar bewonderenswaardig vind.

liesje__xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:28

heb zelf een paardje van 2,5 staan waar ik ook mee rijd Tong uitsteken
is een quartertje is al aan het longeren van toen ze 2 was luisterd echt prima hoe vroeger je begint met
longeren hoe beter je ze zadelmak kunt maken
ik rij met haar nog geen uurtje per dag of zo nee een half uur in de week kan heus geen kwaad hoor Bloos

groetjes _____liesje Ach gut

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:46

Laat een paard eerst opgroeien en volwassen worden, die jaren komen aan t eind van zn leven er weer bij....
vriendin van mij begint ook al met haar net 2 jarige.. die van mij is ingereden toen ie 3,5 was... prima leeftijd en totaal geen problemen gehad met zadelmakmaken of iets (dus hoe vroeger hoe beter, slaat hier nergens op) om eerlijk te zijn binnen een paar maanden had ik een paard met mooie bespiering.
je kan ook beter 4 keer een kwartier rijden dan 1 keer een half uur...

tja t is de trend... gelukkig komen steeds meer mensen tot het juiste inzicht en mogen paarden ook van hun jeugd genieten. een kind van 12 laat je toch ook nog niet fulltime werken!!!!!

_Mascha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:27

Ik vind zadelmak maken bij 2,5 jarig paard nog wel kunnen. Maar dan gelijk beginnen (rond de 3,5 jaar) in het M beginnen ofzo, vind ik afschuwelijk. Het paard is nog niet eens volgroeid.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:41

Daar gaan we scheef in dit topic. Voor velen is Z einddoel en heel hoog en knap en moeilijke dingen doen enzo, voor een ander begint het daar. Dus een paard dat een half jaar zadelmak is en aangereden wordt op M niveau is heel normaal op 4 jaar.

Vervolgens koopt een ander die en die vind hem dan "overnomen"...

Tja... vercschil in kwaliteit/mening.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:55

Omdat je pas na het 6e jaar het paard het zwaardere werk aan kan. Daar reken ik de wissels ook onder! En zeker de graad van verzameling. Die kunstjes geloof ik allemaal wel, maar de belasting van het paard. Pas na hun 6e kunnen ze het echte werk aan. En als je je paard correct aanrijdt zit dan net de basis er een veilloos in.
De meeste profs zijn het daar wel over eens dat je ene paard pas na hun 6e aan het zwaarder werk kan zetten. Wat tegelijkertijd geen vrijbrief om maar niks te doen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:56

_Mascha_ schreef:
Ik vind zadelmak maken bij 2,5 jarig paard nog wel kunnen. Maar dan gelijk beginnen (rond de 3,5 jaar) in het M beginnen ofzo, vind ik afschuwelijk. Het paard is nog niet eens volgroeid.

Het kritieke punt idd. Zadelmak is wat anders dan inrijden. Je hebt gelijk

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:02

Maar M is toch niet hard werken voor een paard?

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:04

nou ik vind M behoorlijk pittig hoor! je hebt dan de B L1 en L2 al achter de rug..

WinBinChes

Mireille1970 schreef:
Daar gaan we scheef in dit topic. Voor velen is Z einddoel en heel hoog en knap en moeilijke dingen doen enzo, voor een ander begint het daar. Dus een paard dat een half jaar zadelmak is en aangereden wordt op M niveau is heel normaal op 4 jaar.

Vervolgens koopt een ander die en die vind hem dan "overnomen"...

Tja... verschil in kwaliteit/mening.

Z kan een einddoel zijn, maar ik vindt dat jij te makkelijk over de Z denkt voor jonge paard. Ik vindt de graad van verzameling en de wissels veel te belastend voor deze paarden. Als je ze goed voorelkaar hebt en goed hebt getraind zitten ze er zo in als ze een jaar 6 zijn, en dan zijn de spieren ook sterk genoeg en de gewrichten sterk genoeg en kan je aan de zwaardere traingen beginnen voor de de ''hogere'' dressuur. Ik denk altijd
4=L
5=M
6=Z en hoger

En M op 4 jarige leeftijd vindt niet ik normaal. Dan kmen ze bij mij voor het eerst op concours, maar wel L klaar. Ben wel benieuwd wat deze mensen dan met hun paarden doen. Als ze op 4 jaar in het M lopen ben naar mijn idee kunstjes aan het rijden ipv paardrijden. Als ze 4 zijn doe ik niks meer en minder dan basis werk. Als dat goed is knal je die oefeningen er ook zo uit
Laatst bijgewerkt door WinBinChes op 22-10-06 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Mireille1970 schreef:

Voor een paard niet nee. Voor een jong paard wel.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:06

Mireille1970 schreef:

Kijk een M proefje stelt geen fluit voor mee eens. Maar ik vindt er toch wel een verschil in zitten in een proefje rijden of op M nivo te trainen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:18

Waar hebben we het over; een 3,5 jarige mag niet eens M starten en een 4 jarige geen Z (5 jarige volgens mij ook niet eens). De KNHS heeft niet voor niks leeftijdsgrenzen ingesteld.
Iedereen heeft recht op z'n eigen mening en ik vind het dus onzin dat een paard op zijn 6e Z zou moeten zijn. Het kàn wel, maar het hoeft zeker niet.

Ik denk heel zeker te weten dat het gezonder voor een paard is om rustig de tijd te nemen.