paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan heeft?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekkesies

Berichten: 6183
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Antwerpen

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:59

odetteke schreef:
Het ligt een beetje aan de situatie: Ik denk dat het voor een onervaren ruiter (lees ruiter die nog niet eerder op hoog niveau heeft gereden) veel beter is om alle oefeningen te leren op een paard die deze ervaring al wel heeft. En tussen paarden die op hoog niveau hebben gelopen zit ook behoorlijk wat verschil. Bij de ene is het een kwestie van knapjes indrukken en bij de ander moet je er juist harder voor werken dat op een relatief onervaren paard, omdat hij wel super kan werken, maar ook alle trucjes kent om onder het werk uit te komen.

Ik denk dus dat dit een stelling is die je niet zomaar met een simpel ja of nee kan beantwoorden.


Niets aan toe te voegen! OK dan!

Anoniem

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:01

Precious20 schreef:
Ja, als je het zo stelt dan ga ik volledig akkoord!

Oké dan!
superwoman schreef:
IK VIND:

Je hebt een paard verpest als deze voor jou niet meer prettig te rijden is én nog minder geld waard is geworden door z'n (rij)gedrag. Waardoor je het paard een onzekere toekomst heb gegeven door jou geklungel
en "doorzettingsvermogen" Gestoord
Want ja, je moet niet snel opgeven hé! Koe (sarcastisch)

Een paard is nu ook snel oud. We moeten er nog lang van "genieten", dus kopen we een jong paard die je zelf alles kunt leren. Maar wanneer de ruiter niet beschikt over de kwaliteiten zijn de eerste jaren een hel.....
Zó genieten hé! Koe

Ik vind:
Een paard vanaf 16 jaar kun je als je lekker elke dag rijd, nog prima meerdere jaren uitbrengen op wedstrijd.

Wil je toch een jong paard maar heb weinig ervaring? Zorg voor veel begeleiding en laat wanneer nodig
het paard rijden door iemand die er wel ervaring mee heeft. Weet wanneer je hulp moet hebben en ga niet tobben.
Idd! Jammer dat de praktijk vaak anders is...

megahelm

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-04-05

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:07

Op dit moment zeg ik nog steeds...geef mij maar een paard wat hoog heeft gelopen. Ik heb nog niet genoeg ervaring opgedaan om op de juiste manier de "knopjes" erop te zetten

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:25

megahelm schreef:
Op dit moment zeg ik nog steeds...geef mij maar een paard wat hoog heeft gelopen. Ik heb nog niet genoeg ervaring opgedaan om op de juiste manier de "knopjes" erop te zetten

maar wat eerder is vermeldt.
zo'n paard kan ook al helemaal verknoeit zijn door een niet ervaren of wel ervaren persoon Knipoog
ik wil een paard wat ongeveer L/M niveau kan.
dan kan je het later altijd zelf oppakken Vingers aflikken

megahelm

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-04-05

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:31

dat hangt er idd wel vanaf... Maar met een jong beest weet je ook niet wat er mee gebeurd is.. Hoe ze dat beest zadelmak + ingereden hebben.
Als een paard op een eerlijke manier op dat niveau is gekomen zou ik een paard willen hebben PSG niveau heeft gelopen.. Hoger heeft voor mij zeker geen zin. Ik rij zelf in de basissport.. Dus wat zou ik er nu aan hebben als mijn paard de piaffe en de passage kent. Daarmee kom ik echt niet sneller door de basissport heen.

Anoniem

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:42

Ketaki schreef:
megahelm schreef:
Op dit moment zeg ik nog steeds...geef mij maar een paard wat hoog heeft gelopen. Ik heb nog niet genoeg ervaring opgedaan om op de juiste manier de "knopjes" erop te zetten

maar wat eerder is vermeldt.
zo'n paard kan ook al helemaal verknoeit zijn door een niet ervaren of wel ervaren persoon Knipoog
ik wil een paard wat ongeveer L/M niveau kan.
dan kan je het later altijd zelf oppakken Vingers aflikken
Ik ben het met jou eens...

doossie

Berichten: 441
Geregistreerd: 03-11-06

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:47

heyhey
ik vind dat als je het paard zelf dingen wil leren moet je zo'n paard nemen en als je wedstrijden wil rijden moet je zo'n paard nemen maar ik zou zelf een paard nemen die alles nog moet leren dan krijg je een betere band met je paard dan ben je trots op je zelf als iets lukt !!!

waterval123
Berichten: 3010
Geregistreerd: 31-07-06

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:22

Ik vind het eigelijk allebei wel voor en na delen hebbe.
Ik heb nu een paard wat niet veel kon en erg vervelend steigeren bij het aan galoperen enz. vind het dus wel een uitdaging en zeker een overwinning als ze niet meer steigert (ze doet het nu niet meer maar het is nog steeds geen fatsoelijk galopje, maar heb al wel het gevoel dat ik iets bereikt heb)
en dat vind ik het leuke.

Anoniem

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:47

doossie schreef:
heyhey
ik vind dat als je het paard zelf dingen wil leren moet je zo'n paard nemen en als je wedstrijden wil rijden moet je zo'n paard nemen maar ik zou zelf een paard nemen die alles nog moet leren dan krijg je een betere band met je paard dan ben je trots op je zelf als iets lukt !!!
Lijkt mij niet slim. Maar goed, mijn mening hierover is bekend...

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:59

ik heb gistermiddag op een paard van een jaar of 11 gereden wat M dressuur was.
helemaal niet makkelijk trouwens,maar na een half uur flink werken ging het steeds beter.
de knopjes zaten er echt op(super wijken en zelfs een galopwisseltje)maar ze waren moeilijk te vinden!

maar toch zou ik zelf voor een meer ervaren paard gaan,zeker als je idd nog niet eerder een jong paard opgeleid hebt.

Anoniem

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:19

Ik ook, bij een jong paard is de kans heel groot dat je hem allerlei verkeerde dingen aanleert, en een jong paard verpesten in de opvoeding is heel makkelijk (als je ziet hoeveel mensen er al moeite hebben met een pup), doe mij maar een paard met ervaring idd.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:34

een beleerd paard kan je alsnog verpesten.... al helemaal als je niet weet waar je mee bezig bent.
De trucendoos is zo ge-opend.
Het sleutelwoord is begeleiding, jong of oud paard, beleeerd of onbeleerd, doorgereden of groen, wedstrijdervaring of niets kennen.... zonder de juiste begeleiding kom je nergens.

Anoniem

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 22:01

Absoluut waar... maar dan nog vind ik het niet wijs als onervaren ruiters op jonge paarden gaan rijden. Het beste voor een onervaren ruiter is imo nog altijd een ervaren paard, en goede les.

LiinDseyy

Berichten: 1205
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Milheeze!!

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 22:04

mijn keuze zou vallen voor een onbeleerd paard.
Vind het veel leuker om hem alles zelf te leren en dan na bijvoorbeeld een jaar te gaan verglijken.

Dat vind ik veel leuker en uitdagender dan een paard dat er alle knopjes al op heeft zitten.

Bovendien rijd ik al sinds mijn 8e paarden in ( en heb als 6,5 jarige mijn eigen shetje ingereden ) . Samen met de staleigenaar. Hij wilde graag dat ik zijn paarden in ging rijden omdat ik licht was en genoeg kon rijden. Dus met overleg met mijn moeder enzo ben ik toen enkele paarden in gaan rijden. Daarvan heb ik veel geleerd en veel ervaring van opgedaan.

Anoniem

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:05

Dat lijkt me dan idd een goede keus voor jou!

_Wieke_
Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-11-04

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:12

Ik heb nou een pony die al Z dressuur heeft gelopen, ik vind niet dat ik gelijk een pony zelf naar het Z kan gaan rijden, dan loop ik een risico dat ik dingen echt fout aan leer. Nou kan ik er gewoon veel van leren en zie je als je iets fout doet want dan heeft het geen effect. Maar er zitten ook nadelen aan, voor mijn pony was het even heel erg moeilijk om aan mij te wennen, die was gewoon echt gewend aan die ene ruiter die haar naa het Z heeft gereden.

Verder had ik misschien best wel een paard of pony in kunnen rijden, maar dan zit je nog niet in het Z. Als ik met mijn paardje Z heb gereden ben ik wel van plan om een paard zelf in te rijden, waarschijnlijk het veulen van mijn paardjes. Dit omdat ik een pony inrijden en zelf alles aan het paardje leren heel leuk vind. Maar en een ruiter dat nog niet alle oefeningen beheerst en een paard vond ik gewoon erg hoog gegrepen. Dat neemt niet weg dat het onmogelijk is, en daarbij ben ik ook nog maar 13 Lachen

Shanedow

Berichten: 1491
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Zekerwol ien Fryslan!

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:25

ik zelf gáook voor een onbeleerdpaard.
ik heb namelijk mijn verzorg pony ook zelf verder beleerd dat vind ik veel makkelijker want je weet/kent je eigen hulpen en sturingen het best als je dat bij een nieuw paard moet aanleren gaat het helemaalmis.. Tong uitsteken

maar voor een beginner of iemand die meer denk aant wedstrijden dan een zeer goedé band op bouwen kan je beter een goed door belerdé pony/paard hebben Haha!

noekje

Berichten: 2488
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: Schoorl

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:27

Ik heb gekozen voor een paard dat al wat hoger heeft gelopen. Simpelgenoeg omdat dit mijn eerste paard is, en ik vind dat ik eerst de dingen allemaal zélf moet leren ipv het zelf te moeten leren en aan mijn paard. Hier kan ik goede ervaring van opdoen.
Als ik ooit nog een paard koop, wordt dat een jong beestje. Maar nu ben ik tevreden met dalyan.

jari

Berichten: 280
Geregistreerd: 17-02-06

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:31

Tja.. dat zou der dan echt vanaf hangen waarvoor ik het paardje zou gebruiken. Zelf zou ik toch liever kiezen voor het paard dat hoog dressuur gereden heeft, omdat ik er dan zelf echt heel erg van zou kunnen leren. En als ik dan bijvoorbeeld in het Z zou gaan starten met dat paard, dan zou ik jong paard kopen omdat je zelf dan ook wat hoger hebt gereden. En dat is dan weer makkelijker om het paard dat dan weer aan te leren. Dat is mijn mening..

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:42

ik was wat rond aan het kijken hier op bokt en kwam een http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=685780&p=20220763#p20220763toppic tegen op HAW

3 jarige pony wordt bereden door 8 jarige amazone (die amper met haar beentjes onder het zadel uit kwam)
dit vind ik nou zo'n typisch verkeerd beeld.......

edit: hoe kan deze pony op deze manier nou ooit goed beleerd worden...... en hoe kan op deze manier het meisje ooit goed leren rijden.......hmz van dit soort dingen wordt ik dus triest.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:07

marloezzke schreef:
ik was wat rond aan het kijken hier op bokt en kwam een http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=685780&p=20220763#p20220763toppic tegen op HAW

3 jarige pony wordt bereden door 8 jarige amazone (die amper met haar beentjes onder het zadel uit kwam)
dit vind ik nou zo'n typisch verkeerd beeld.......

edit: hoe kan deze pony op deze manier nou ooit goed beleerd worden...... en hoe kan op deze manier het meisje ooit goed leren rijden.......hmz van dit soort dingen wordt ik dus triest.




Ookal zie ik veel liever een gevorderde ruiter een paard inrijden.
Als het gaat om een kleine pony, zie ik liever een licht persoon erop rijden ipv een zwaar persoon die "goed kan rijden. Pony's zijn juist vaak braver als er een licht meisje op zit, ipv een "goede" zware ruiter.
én ze krijgt begeleiding en er wordt ingegrepen wanneer het fout gaat.Ze rijdt immers niet alleen, maar onder toezicht.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:09

dat ben ik wel met je eens, alleen ga ik niet geloven dat deze pony ooit op de goede manier gereden gaat worden, op de manier waarop het nu gaat in ieder geval.

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:16

heb de afgelopen 3 dagen op een zeer ervaren paard gereden kent alle Z oefeningen en ik moet eerlijk zeggen dat ik er heel wat van geleerd heb. Zelf heb ik een paard wat toen ik haar net had "gekregen" echt helemaal niks kon dus niet nageefelijk/niet aandraven inprincipe gewoon een 3 jarige alleen dan zonder gekke bokkesprongen e.d Met haar kan ik zeggen, dit heb ik helemaal zelf gedaan en daar ben ik best wel trots op Haha!. Ze heeft nog nooit wedstrijd gelopen tot dat ik er mee begonnen ben we zijn nu L1 en dat gaat super.

Ik vind dat je als minder ervaren ruiter beter op een paard kan zitten die al veel kan omdat het paard JOU dan leert of je het goed doet of niet. Bijv: jij geeft geen goede hulpen voor de galop zal het ook niet in galop gaan.
Veder vind ik dat een jong paard direct goed ingereden moet worden door een ervaren persoon omdat het voor het paard later dan ook makkelijker is. Een onervaren persoon zou in mij ogen het paard wel eens hele verkeerde dingen kunnen aanleren. Maar oke dat kunnen ervaren personen ook.

superwoman schreef:
marloezzke schreef:
ik was wat rond aan het kijken hier op bokt en kwam een http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=685780&p=20220763#p20220763toppic tegen op HAW

3 jarige pony wordt bereden door 8 jarige amazone (die amper met haar beentjes onder het zadel uit kwam)
dit vind ik nou zo'n typisch verkeerd beeld.......

edit: hoe kan deze pony op deze manier nou ooit goed beleerd worden...... en hoe kan op deze manier het meisje ooit goed leren rijden.......hmz van dit soort dingen wordt ik dus triest.




Ookal zie ik veel liever een gevorderde ruiter een paard inrijden.
Als het gaat om een kleine pony, zie ik liever een licht persoon erop rijden ipv een zwaar persoon die "goed kan rijden. Pony's zijn juist vaak braver als er een licht meisje op zit, ipv een "goede" zware ruiter.
én ze krijgt begeleiding en er wordt ingegrepen wanneer het fout gaat.Ze rijdt immers niet alleen, maar onder toezicht.


Om hier even op in te haken een goed zittend met de beweging mee gaande zwaar persoon is minder belastend voor een paard/pony dan een licht persoon die erg tegen de beweging inzit!

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:31

Citaat:
Om hier even op in te haken een goed zittend met de beweging mee gaande zwaar persoon is minder belastend voor een paard/pony dan een licht persoon die erg tegen de beweging inzit!


Maar dat zie je daar toch helemaal niet?
Een zwaarder persoon die op een jonge pony zonder bespiering gaat zitten is echt niet gezond bezig voor de pony.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:33

Citaat:
Maar dat zie je daar toch helemaal niet?


ik vind dat je dat daar wel ziet omdat ze ongeloofelijk in onballans zit.