Ruiters met sporen zijn slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yannicke

Re: Ruiters met sporen zijn slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:39

idd, wat een volslagen onzin als je ze met elkaar vergelijkt

Lipton schreef:
Hierbij gebruiken ze wielsporen wat ik wél zielig vind.

als je wielsporen heb, dus zonder 'tandjes', zijn deze naar wat ik ervan gehoord heb, zelfs fijner en zachter voor je paard, dan gewoon knopjes oid. dit weet ik niet 100% zeker, maar is laatst tegen mij gezegd Knipoog als ik het fout heb corrigeer me dan ff Knipoog
Laatst bijgewerkt door Yannicke op 18-08-06 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:40

sporen zijn van B tm de Z verplicht Knipoog
het is pas oneerlijk als je je paarden hulpen zou geven die die niet begrijpt, een spoortje verduidelijkt die hulp Ja

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:30

mensen met sporen zijn niet slecht. met botte punt vind ik natuurlijk niet erg, sommige pony's\paarden hebben die nodig en het verduidelijkt de hulp!
mensen met een ster kan ik niet waarderen!
Laatst bijgewerkt door Niniane op 19-08-06 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 23:42

Sporen zijn verplicht vanaf het M.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 09:14

Lipton schreef:
Ik vind ruiters met sporen niet slecht, alleen moeten ze er wel mee kunnen omgaan en het niet zomaar gebruiken!
Sporen zijn voor de langzamere, ongehoorzamere paarden bestemd.
Vanwaar het komt; Western. Hierbij gebruiken ze wielsporen wat ik wél zielig vind.
Maar knopjes of stangen vind ik horen bij de Hogeschooldressuur waarin ik opgeleid wordt....

wat een driedubbele onzin!
als jij denkt dat sporen voor langzame paarden zijn geloof ik echt niet dat jij hogeschooldressuur opgeleid word

en wielsporen zijn niet perse zieliger dan een lange scherpe spoor........

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:15

Ruiters met sporen zijn niet slegt als ze ze maar goed gebruiken! en int M moet je zelfs met sporen rijden omte kijken of je dan ook nog kontrole hebt ook al heb e ze eigelijk niet nodig.
En wieldjes die er over heen rollen zin vriendelijk er als iederekeer een stom in z'n buik

sharrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 08:42

Sporen zijn niet slecht.
Je moet er mee om kunnen gaan.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:22

delerium schreef:

Huh, ik zag laatst iemand in het M rijden zonder sporen. Haha! Je mag toch heus wel zelf weten of je met sporen rijdt of niet? Haha! Vind ik erg vaag. Ja

Ben opzich niet tegen sporen, mits ze goed gebruikt worden.
Moest laatst jureren op wedstrijd, en al die meiden droegen sporen. En maar vooruit prikken daarmee. Scheve mond Dat vind ik dus niet kunnen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:57

IK ben wel tegen sporen omdat het onzinnig is om die dingen te gebruiken. En waar de kennis van de ruiter stopt...... Toen ik mijn pony 8 jaar geleden kocht was ze 5 en M startgerechtigd. Ze was totaal ongevoelig op beenhulpen aangezien ze altijd met sporen werd gereden. Ik ben tegen het rijden met sporen en ben haar gaan trainen wel op mijn hulpen te reageren. Drijven met de kuit, geen reactie zachtjes een tikje met de zweep achter de kuit. Let wel een zacht tikje! Vergeet niet dat beenhulp een aangeleerd kunstje is. Paarden zijn heel gevoelig want als ze al een vlieg voelen waarom zouden wij dan sporen nodig hebben? Ze reageerde overigens al heel snel subliem op de kuithulpen. En ik ben blij dat ik de weg zonder sporen ben ingeslagen.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:39

Eva_ schreef:
delerium schreef:

Huh, ik zag laatst iemand in het M rijden zonder sporen. Haha! Je mag toch heus wel zelf weten of je met sporen rijdt of niet? Haha! Vind ik erg vaag. Ja

Ben opzich niet tegen sporen, mits ze goed gebruikt worden.
Moest laatst jureren op wedstrijd, en al die meiden droegen sporen. En maar vooruit prikken daarmee. Scheve mond Dat vind ik dus niet kunnen.

Nee in de proef moet je met sproren rijden ook al heb je ze niet nodig dat is dat je kan laten zien dat je je benen onder controlen hebt (en je hoeft ze niet egt te gebruiken, je druift met je kuit niet met je hak Knipoog )

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:24

Wat jij aanhaalt Yinnar ligt dus niet aan de sporen maar de ruiter die ze draagt

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:04

Marije1984 schreef:
Wat jij aanhaalt Yinnar ligt dus niet aan de sporen maar de ruiter die ze draagt

ja idd

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:08

Sies schreef:
Als mijn paard op een buitenrit weer eens achteruit de sloot in loopt of zo ben ik maar wat blij dat ik GEEN sporen om heb. Dan kan ik hem duidelijk naar voren stampen (oei dat klinkt bot) dat hij weer uit de sloot gaat. Zonder dat ik hem een gat in zijn buik prik.

uuuhmm ik weet niet wat nou beter voor het paard is, met sporen een keer en goede prik geven en dan niets meer als het paard weet dat die moet luisteren, of steeds naar voren stampen...

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:09

maar ik rijd toch ook liever zonder sporen (yinnar) Knipoog

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:10

hessel schreef:
Marije1984 schreef:

ja idd

en daar ben ik het ook mee eens.... Je verfijnt je beenhulp, maar sporen kunnen je beenhulp niet vervangen...

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:44

hafgirl15 schreef:
wat een onzin, sporen zijn ter verfijning van je hulp. Zolang ze goed gebruikt worden vind ik het niet slecht

Vind ik ook Knipoog

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:53

Nimmedor schreef:
sporen zijn van B tm de Z verplicht Knipoog
het is pas oneerlijk als je je paarden hulpen zou geven die die niet begrijpt, een spoortje verduidelijkt die hulp Ja

Idd volkomen mee eens!

Ik rijd mn vz paardje ook met sporen, vind het zieliger om hem helemaal in elkaar te meppen dat hij dan pas doet wat ik wil dat dat hij eens een klein prikje met de spoor krijgt. En dat is ook niet vaak. Hij snapt me gewoon veel beter met sporen. Ik rijd er nu al 1 jaar mee en het bevalt me goed. Ja

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:50

Marije1984 schreef:

Zeker mee eens!! Maar ik probeer uit te leggen dat sporen niet nodig zijn om bepaalde gangen en/of dressuurmatige onderdelen zoals bijvoorbeeld wijken of wat dan ook, te kunnen uitoefenen. De reactie op het been is, zoals eerder gezegd een aangeleerde reactie. (waar we overigens heel zuinig mee moeten omgaan) Met geduld en de juiste training kan je het ook zonder sporen bereiken. Ik veroordeel hiermee niet de mensen die wel met sporen rijden maar probeer uit te leggen dat het niet nodig is. Ik vindt het overigens wel belachelijk dat het vanaf klasse M verplicht is om met sporen te starten. Ieder moet het voor zich uit kunnen maken. Wat niet wil zeggen dat dat wat mij betreft beter zonder is uiteraard. Maar dat is slechts mijn mening.

Elsjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:02

Je kan ook niet verwachten dat je op elk paard zonder sporen kunt rijden.
als ik met mijn paard zonder sporen zou rijden dan krijg ik ze nog geen halve piste
rond zonder stil te vallen en mag je fluiten naar stelling. Dit is altijd al bij haar geweest
en ik zie niemand het mijn paard zo vlug afleren.
Want ik zou liever ook wel zonder sporen willen rijden.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:38

Jeetje dat is wel erg hoor Elsjeuh, dat je paard gewoon niet voorwaarts wil zonder sporen. Je kunt het beste weer helemaal terug naar het begin. Er zijn ongetwijfeld genoeg instructeurs die je daar mee kunnen helpen! Elk paard moet zonder sporen te rijden zijn. Zelf zie ik enkel het nut van sporen bij zeer hoogopgeleide dressuurpaarden of westernpaarden. Dan nog zou ik het liever zonder zien.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:39

Elsjeuh schreef:
Je kan ook niet verwachten dat je op elk paard zonder sporen kunt rijden.
als ik met mijn paard zonder sporen zou rijden dan krijg ik ze nog geen halve piste
rond zonder stil te vallen en mag je fluiten naar stelling. Dit is altijd al bij haar geweest
en ik zie niemand het mijn paard zo vlug afleren.
Want ik zou liever ook wel zonder sporen willen rijden.

De hamvraag: heb je er dan wel eens tijd en geduld in gestoken om te proberen of het zonder sporen kan?? Het is echt de moeite waard als je echt graag zonder sporen zou willen rijden. En het is geen kwestie van afleren maar aanleren om weer te reageren op je beenhulp zonder sporen. Mijn pony was net zo. Ze werd zelfs als flegmatiek bestempeld. Leuk hoor om dat telkens weer te horen. Niets meer van te merken! Ze is voorwaarts en reageert goed op de hulpen. Het is gewoon een kwestie van "kan niet ligt op het kerkhof... maar wil niet ligt er direct naast". Steek er eens tijd in en zoek een goeie instructrice die dezelfde gedachten hierover heeft. Wij (mijn pony en ik) hebben er erg veel aan gehad.

Elsjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:55

bedankt voor de tips want ik kan het op moment echt wel gebruiken,
het is zo frustrerend niet zonder sporen te kunnen rijden en haar echt vooruit moeten te duwen.

boer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:16

QQQQ schreef:
Ruiters die onder alle omstandigheden bewust de sporen van het paard af weten te houden, daar is er niks mis mee als ze sporen dragen (mits ze ze dan ook verantwoord inzetten).

Ruiters die bovenstaande (nog) niet kunnen, zouden ze niet moeten dragen.

mee eens.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:56

Elsjeuh schreef:
bedankt voor de tips want ik kan het op moment echt wel gebruiken,
het is zo frustrerend niet zonder sporen te kunnen rijden en haar echt vooruit moeten te duwen.

Begrijp ik heel goed! Als je in de buurt zou wonen zou ik je graag hebben geholpen. Maar helaas.

daf100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:05

ik vind van niet als je ze goed gebruikt Lachen