Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:30

Daarbij doet mijn paard dat in de 'natuur' vaak juist als hij opgewonden en heet is.. Niet als hij lekker ontspannen is.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 09:32

Tja, als je inging op RK haar reactie kwam het wél zo over, aangezien ze haar zin eindigde met:
En er mogen geen lange uit een gevallen duikboten bij lopen
En jij begon met:
Precies..

En die 'rare' hoek, is niet enkel voor het rechtrichten.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 09:32

Tulandro schreef:
Daarbij doet mijn paard dat in de 'natuur' vaak juist als hij opgewonden en heet is.. Niet als hij lekker ontspannen is.

Als ze al ontspannen zijn is het praktisch bijna niet meer nodig.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:34

yulan schreef:
Tja, als je inging op RK haar reactie kwam het wél zo over, aangezien ze haar zin eindigde met:
En jij begon met:
Precies..

En die 'rare' hoek, is niet enkel voor het rechtrichten.

ja sorry, ik ging in op haar eerste zin, inderdaad erg onduidelijk gedaan.

WIl je je laatste post uitleggen, ik snap niet precies wat je bedoelt.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 09:34

Afbeelding
Mooi voorbeeld..
Hiervoor zat ie ook heel tijd te galopperen, wil nx zeggen.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 09:36

Je zegt dat je geen rare hoek nodig hebt ofzo in je armen om recht te rechten, maar het is gewoon een klassieke dressuur houding, die je niet enkel gebruikt om recht te richten.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:36

Ik ben benieuwd naar die nieuwe foto's onder het zadel. Daarbij vraag ik me af, hoe je hem vanuit dat hele lage gaat oprichten?

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:37

yulan schreef:
Je zegt dat je geen rare hoek nodig hebt ofzo in je armen om recht te rechten, maar het is gewoon een klassieke dressuur houding, die je niet enkel gebruikt om recht te richten.

Dat is in mijn ogen geen klassieke dressuurhouding. Hoe zie jij dat in het klassieke geheel dan?

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 09:38

Zoals ik al eerder zei, ben ik nog niet aan oprichten.
Wél aan de aanleuning, waarbij ik gwn minder en minder teugel geef als beloning op z'n nageeflijkheid. Als hij blijft nageven is dat het teken dat hij blijft ontspannen. Eerst is het een kwestie van hele teugel geven, maar naarmate ik opbouw is het een kwestie van millimeters.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:39

yulan schreef:
Wél aan de aanleuning, waarbij ik gwn minder en minder teugel geef als beloning op z'n nageeflijkheid. Als hij blijft nageven is dat het teken dat hij blijft ontspannen. Eerst is het een kwestie van hele teugel geven, maar naarmate ik opbouw is het een kwestie van millimeters.

Jammer dat je het verloop niet weet, ben ik echt nieuwsgierig naar. Ik doe dat door heel veel overgangen te maken waardoor het achterbeen meer geactiveerd raakt en die oprichting vanzelf komt.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 09:39

Tulandro schreef:
Dat is in mijn ogen geen klassieke dressuurhouding. Hoe zie jij dat in het klassieke geheel dan?

Het is een gebrekkige KD houding.
Ik heb al eerder gezegd dat ik ook voor mij nieuw was, en het is echt wennen hoor, want iets van jaaaren leer je niet af van het ene op het andere moment.
Winnetou loopt momenteel goed, dus hoef ik niet te overdrijven met m'n hulpen, dus zullen de foto's van vanavond wsl een ander beeld geven. (Mits het niet te druk is in/rond de piste)

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 09:41

Tulandro schreef:
yulan schreef:

Jammer dat je het verloop niet weet, ben ik echt nieuwsgierig naar. Ik doe dat door heel veel overgangen te maken waardoor het achterbeen meer geactiveerd raakt en die oprichting vanzelf komt.

Ik ben nog niet zover In deze methode ben ik nog maar een beginner.
Vanaf ik er aan begin weet ik het te zeggen hoe ik het zal moeten doen.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:43

Ja, dat weet iedereen, maar ik zit gewoon met vragen over deze methode die niemand kan beantwoorden op de één of andere manier. Ik neem aan dat jij niet zijn enige fan bent

Ik krijg vaak het gevoel dat jullie dingen aangeleerd zijn, maar op het moment dat ik of tyrza of iemand anders doorvragen, krijgen we geen correct antwoord meer. Bijvoorbeeld over die hoge hand.. de lijn met je elleboog of volgens jullie dus met je schouder.. het oprichten.. de stelling die vanuit de nek komt ipv de schouder..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:43

Het rare is
Is heb door de tijd heen al vaak mensen gehoord dit in dit stadium zitten
het begin, nog niet klaar met oprichten.

Maar ik ken tot nu toe niemand die wel uit dat stadium is gekomen

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:48

Ik ken wel iemand die aan het oprichten gekomen is...

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 09:49

runningkawa schreef:
Het rare is
Is heb door de tijd heen al vaak mensen gehoord dit in dit stadium zitten
het begin, nog niet klaar met oprichten.

Maar ik ken tot nu toe niemand die wel uit dat stadium is gekomen

Er zijn er wel zeker hoor!
Maar ze zitten niet allemaal op bokt, en degene die er wel zijn, laten het soms afweten, door het commentaar op bv. handhouding enzo, of om god weet welke andere reden.
Ook Ronny, die ook les volgt in Maldegem (het is zijn complex) zit al mooi aan de oprichting, en vorige keer verbaasde hij me met een serie galopwissels. Zo verzameld dat hij reed! Het leek alsof het paard elk moment in draf kon overgaan,maar nee, het bleef netjes verzameld doorgaloppern en met een oprichting van hier tot in de hemel. En dan die vliegende galopwissels! Heerlijk! Zo'n beeld geeft me echt de moed om door te gaan.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 09:52

Tulandro schreef:
Ja, dat weet iedereen, maar ik zit gewoon met vragen over deze methode die niemand kan beantwoorden op de één of andere manier. Ik neem aan dat jij niet zijn enige fan bent

Ik krijg vaak het gevoel dat jullie dingen aangeleerd zijn, maar op het moment dat ik of tyrza of iemand anders doorvragen, krijgen we geen correct antwoord meer. Bijvoorbeeld over die hoge hand.. de lijn met je elleboog of volgens jullie dus met je schouder.. het oprichten.. de stelling die vanuit de nek komt ipv de schouder..

De lijn heb ik al uitgelegd, met gebrekkige, onvoldoende kennis, maar het is de rechte lijn naar de paardenmond.
Het oprichte, ben ik nog niet aan toe.
De stelling uit de nek..
Nou, als je stelling neemt ga je automatisch de diagonaal overliggende zijde belasten. Dat is dus ook al een extra gewichtshulpt.
Ook benen worden gebruikt. Als de beweging en soepelheid in de rug, uit zich in de mond. Ik kan het dus niet zo goed uit leggen, ik krijg wel het gevoel in me, als ik aan het rijden ben, hoe het verloopt, maar ik kan het niet goed verwoorden.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 09:53

Iejoortje kon het heel mooi verwoorden:
Citaat:
Zo, dat was even doorlezen. Ik wil graag even iets aanvullen ter verduidelijking. Ik lees, dat sommige mensen het gevoel hebben, dat het paard in de stelling 'getrokken' wordt en daarop terecht zeggen, dat dit niet correct is.

Als een paard in de stelling getrokken wordt, dus met meer druk op de teugel, dan spant het juist de rugspieren aan de andere kant aan. De kant, die je langer wilt maken. Tevens blokkeert de ruiter hiermee het vermogen van het paard om het gewicht van de schouder af te halen aan de langbespierde kant van het paard.

Daarom is de manier van stelling vragen van groot belang. Je moet stelling kunnen vragen zonder hierbij de druk te verhogen op de teugel. Dit is even zoeken hoe je dit moet doen. Ik vindt ook, dat Antoine bij aanvang net iets meer aandacht mag besteden aan de manier waarop je dit zou kunnen doen. Hij corrigeert wel als je trekt, maar geeft te weinig info over hoe het wel moet.

Bij het op de juiste manier stelling vragen, kan het paard zijn gewicht wel van de schouder af halen en zijn korte kant langer maken.

Groet Pien

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:58

Ik zag alleen de foto's waarbij best veel druk staat op het moment dat het paard in die knik loopt. Het ziet er gewoon niet lekker uit. Als ik stelling aan mijn paard vraag, doe ik dat om mijn been heen.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 10:00

Het ziet er niet lekker uit op het moment dat het paard tegendruk geeft.
Op het moment dat hij nageeft is het een heerlijk gevoel en een ontspannen beeld.

Anjatjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:01

yulan schreef:
In jullie ogen lijkt het misschien zo, maar ik doe echt geen inspanning om m'n handen zo te houden, ik zet ze totaal niet vast, dat zou pas een heel ander beeld gven.
Hier míjn visie over recht lijn : mond-hand-schouder
http://www.mijnalbum.nl/Foto=MMST4OKZ[/img]
Afbeelding
Afbeelding

Eventjes hier op ingaan, is wel al paar pagina's terug geplaatst.
Hoe kom je erbij dat de lijn mond-hand-schouder een rechte lijn moet zijn?
Er moet een rechte lijn zijn van het bit naar de hand, naar de ellenboog, NIET naar de schouder. Misschien een interessante site voor jou: http://www.mensenpaard.nl/rijden_in_evenwicht.pdf

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 11:10

Beweging van de arm komt in mijn ogen toch wel vanuit de schouder, en niet vanuit de elleboog..
Tevens is het de bedoeling dat in de KD ,de onderarm recht blijft, en dat er gestuurd wordt dmv een beweging in de elleboog,die voortgestuwd wordt in de schouder.

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:35

Ik denk dat Yulan efkes verstrooid is, het moet wel de lijn van mond naar elleboog zijn

Cowgirl

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:36

Citaat:
Om ff in te haken op een post van cowgirl

Als je aan de linkerteugel moet gaan hangen, tiedemans moet gaan aanknopen enz
heb je gewoon een verschrikkelijke slechte instructeur.
Beter gezegd, er staat iemand op de grond te blèren, maar weet van geen toeten of blazen, mag de naam instructeur niet hebben.

Tuurlijk verbeter je dan bij iemand die beter les geeft.
Maar ik vraag me af hoe je dan verbeerd als je les zou hebben van bijv Tyrza, of mijn instructrice.
Dan word er ook gelet op recht richten vanuit ontspanning
Maar wel van achter erbij en een gewone handhouding.
Dat is niet naar beneden drukken, maar dat is ook niet hoog houden.

betreft hier wel over 12 jaar verschillende instructeurs hoor van verschillende nivo's en met diploma's.
De een zei dit en de ander zei dat.

Er is nooit serieus ingegaan op mijn vraag :"mijn paard zit links vast" of "ik zit scheef".
dan werd er dus gezegd "meer met die linker teugel werken" of "beetje meer de andere kant opzitten".

Verder ontbark er ook altijd theoretische onderbouw. En juist dit kwam ik bij Antoine tegen. Mij werd het dus gewoon ineens duidelijk.
En dat ik na 2 lessen al vooruitgang boekte zegt wel weer genoeg over het nivo van les geven in NL.

Misschien was ik inderdaad wel vooruitgegaan met een paar lessen van Thyrza of jou instructeur.
Wie zal het zeggen. Ik heb nu eenmaal gewoon een slechte basis gehad als manege ruiter en als die basis zich dan voortzet met een eigen paard ja.......

Ik ben in iedergeval door antoine een goede richting ingestuurd en weet nu waar ik op moet letten.
Nu nog een instructeur

Nu is het antoine de bodt geweest maar een clinic van bv Anky had net zo goed een eye opener kunnen zijn.

.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:17

Ik denk ook dat De Bodt zijn lessen eerst en vooral eye openers zijn voor mensen die ergens vast zaten in hun training. Die kunnen weer aan het werk gezet worden op een redelijk nieuwe manier. Die nieuwe en goede aanpak kan je idd ook bij Tyrza en vele andere goede instructeurs vinden. Je krijgt er theoretische onderbouwing en je leert echt iets bij. Ik ben ook niet 100% eens met de methode (op paar kleine punten van de ontspanningsfase) maar als je ziet wat sommige mensen kunnen doen voor en na de lessen, vind ik het toch knap.