DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:29

En als dat zo is waarom wordt dat niet gedaan . Ik ga trouwens ook geen foto's van schokkende LDR toestanden maken dus ook niet van klassiek heb wel wat beters te doen. Maar als er mensen zijn die daar behoefte aan hebben waarom niet . Als je naar een wedstrijd gaat of er aan meedoet mag er gefilmd worden, wil je dat niet moet je er maar niet aan meedoen. Zowel tijdens de wedstrijd of op het voorterrein heb je je te gedragen tov. je paard , medestrijders officials en publiek. Doe je dat niet mag dat ten alle tijde op foto of op film worden gezet . Als dat nu klassiek , LDR , springen,mennen , enz.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:33

andafries schreef:
En als dat zo is waarom wordt dat niet gedaan
Omdat het anders is en dingen die anders zijn kunnen wel eens beangstigend of beledigend overkomen... een gevoelskwestie dus.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:39

horseyfries schreef:
Dus als jij op een hengst rijdt die liever de buurvrouw dekt en daarom zijn hoofd omhoog wil steken dan zeg jij schatje doe je hoofd wat lager alsjeblieft en als hij het niet doet ach, dan dekt hij de buurvrouw maar? Zo ongeveer?
Is wel héél paardvriendelijk ja .

Nee zo doe ik het niet hoor
Bij ieder paard kun je een andere oplossing vinden.
Als mijn paard met alles bezig is behalve met mij zet ik haar stop draai haar om en ga eens een aantal oefeningen met haar doen waarbij ze na moet gaan denken en ze weer op mij gericht is.
Bij een ander bijvoorbeeld (ik neem even een paard dat ik ken Winner) moet je bij zoiets hem aan een kant blokkeren.
bv. buurvrouw staat rechts.
Ik ga hem dan naar rechts blokkeren met zit, been (en teugel) zodat die naar links moet gaan.
Terwijl je weer bij een ander paard weer meer met beendruk moet gaan werken, voor afleiding zorgen, proberen te ontwijken, afstappen etc.
Ieder paard is anders en dus moet je voor ieder paard een goede oplossing vinden.
Maar je moet nóóit zulke dingen met geweld en ongeduld gaan oplossen dan ga je jezelf alleen maar tegenwerken.

Citaat:
Hns, wat bedoel je als jij het niet bent met de woorden:
"Foto die een vriendin van me heeft gemaakt.

waarom denk je dat
ik het doe

?
Ze vindt het leuk."

Dat deed mij in ieder geval denken dat je zelf op het paard zat.
Maar als je het niet bent dan wacht ik met spanning op de filmpjes van hoe het wel moet.

Ja sorry ik moest het eigenlijk anders formuleren mijn fout
Ik bedoelde dat die foto door een vriendin is gemaakt worden tijdens een wedstrijd.
En met 'waarom denk je dat ik het doe?
ze vindt het leuk.'
Bedoel ik de reactie van die vent die ze heeft gekregen.
Maarja ok laat maar is té off topic nu

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:51

SuperPepeijn schreef:
andafries schreef:
En als dat zo is waarom wordt dat niet gedaan
Omdat het anders is en dingen die anders zijn kunnen wel eens beangstigend of beledigend overkomen... een gevoelskwestie dus.

Wat is anders dan ? Als er iets is wat in mijn ogen niet terecht is ten op zichte van het paard , mag er wat van gezegd worden.

hns

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:59

horseyfries schreef:

En dan nog iets:We hebben het nu over LDR en fout rijden, toch?

Dat er in fout rijden getrokken en geschopt wordt. Maar wordt dit nooit bij LDR gedaan? Willen die paarden allemaal, graag, blij op die manier door de bak marcheren? Gaat vanzelf want ze doen het zo graag en het gaat ze zo makkelijk af, want ze zijn zo blij en soepel?

Soms proberen ze hun paarden met alle kracht die ze hebben naar onder te krijgen.
Ik had nog net ergens geschreven dat je de ruiters soms ziet knarsentanden om hun paard naar onder te krijgen.
Blij dansend in de ring, waarom dan die inspanning?

Is de tegenstand van de tegers niet iets te idealistisch? Ook Anky trekt, Gal ook, toch? Zijn idd moment opnames, maar dat moment toch wel?? Het volgende moment weer niet......

Waar wat je zegt.
Maar over die momentopnames:
Ik vind dat zulke beelden al helemaal niet mogen voorkomen.
Per ongeluk misschien maar niet met een bedoeling

Wat ik niet begrijp is dat je even geleden nog dit zegt:
"Als je weet wanneer je welke hulpen je moet geven (ookal zijn die soms een beetje hard) dan zit je op de goede weg.
Grenzen moet je stellen je kunt niet altijd lief zijn.
Als mijn paard begint te klooien geef ik ook nog eens een paar keer been om hem effe daaraan te herinneren dat klooien bij mij niet lukt."

en dat je één post later bovenstaande zet.

Als je begrijpt dat het soms nodig is om een duidelijkere groffere hulp te geven om daarna weer te kunnen verfijnen hoe kun je dan even later zeggen dat "zulke beelden niet mogen voorkomen"?

Ik versta zeker weer iets anders onder iets te harde én groffere hulpen.
En ik zei naast dit:
"zulke beelden niet mogen voorkomen''
nog dit:
''Per ongeluk misschien maar niet met een bedoeling ''

Hier heb ik het over de beelden waar de paarden echt WAAROM 'roepen'.
Je ziet deze beelden te vaak voorbij komen om het nog als een 'groffere hulp die op dat moment nodig is' te zien.
En het is immers een methode die wordt uitgevoerd en gebruikt wordt en die niet als doel heeft om het paard op dat moment voor iets te straffen of wakker te schudden.

Citaat:
Als mijn paard begint te klooien geef ik ook nog eens een paar keer been om hem effe daaraan te herinneren dat klooien bij mij niet lukt."

Dát bedoel ik onder de definitie:

''Als je weet wanneer je welke hulpen je moet geven (ookal zijn die soms een beetje hard) dan zit je op de goede weg.
Grenzen moet je stellen je kunt niet altijd lief zijn.''

Ik wil niet zeggen dat ik zo goed ben ik geef ook soms de foute hulpen op het het verkeerde moment niet iedereen is perfect.
Maar als je er zo goed als mogelijk mee rekening houdt zit je goed

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:46

"Je ziet deze beelden té vaak voorbij komen"??

Het zijn telkens dezelfde foto's die overal weer voorbij komen, vaak hetzelfde paard in korte shots na elkaar genomen wat niet wil zeggen dat er voortdurend op deze manier gereden wordt, net zoals een ruiter die niet LDR rijdt en die zijn paard eens wat sterker aanpakt dat ook niet voortdurend op die manier doet.

Als je naar wedstrijden gaat kijken dan zie je dit soort beelden zelden. Een aantal pagina's terug werden er een aantal voorbeelden genoemd van paarden en ruiters die wél "goed" zouden rijden. Eén daarvan zag ik in Eindhoven losrijden. Het paard wilde niet loslaten op rechts, had de tong blauw (die kon ik zien omdat de mond open was) en de amazone heeft bijzonder veel werk gehad om het paard op tijd los te krijgen voor ze de ring in moest. Daar had ik ook heel fijne foto's van kunnen maken.
Verschil is dat ik dat niet doe omdat ik besef dat er nu eenmaal momenten zijn dat je even wat strenger moet zijn, vooral als je zo de ring in moet en je niet kan zeggen "we zien volgende week wel weer" en dat je daar dan niet haar hele rijden en het hele systeem om moet gaan afkraken.

Dat vind ik ook nog altijd ongelooflijk knap van Anky, Edward en alle anderen die op hun LDR rijden worden aangevallen: ze grijpen niet naar de gemakkelijkste weg en gooien niet met modder naar de tegenpartij, maar blijven oeverloos uitleggen wat ze doen, hoe het bedoeld is en wat daarvan het resultaat is. Waarvoor hulde!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:03

De hele discussie wordt bijzonder subjectief gekleurd door opmerkingen als "harde en groffere hulpen" of een paarden die "echt waarom roepen ".

Elk paard moet wel eens op z'n plaats gezet worden en bij de losrijring, waar het paard, door zowel klassieke als LDR ruiters, zo scherp mogelijk aan het been gezet wordt heb je de ideale mogelijkheid om je gelijk te bewijzen met een foto van een moment opname. En wat die sprekende paarden betreft, het enige sprekende paard wat ik ken is Mr Ed.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:30

"A horse is a horse ofcourse ofcourse....."

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:34

Karl66 schreef:
De hele discussie wordt bijzonder subjectief gekleurd door opmerkingen als "harde en groffere hulpen" of een paarden die "echt waarom roepen ".

Elk paard moet wel eens op z'n plaats gezet worden en bij de losrijring, waar het paard, door zowel klassieke als LDR ruiters, zo scherp mogelijk aan het been gezet wordt heb je de ideale mogelijkheid om je gelijk te bewijzen met een foto van een moment opname. En wat die sprekende paarden betreft, het enige sprekende paard wat ik ken is Mr Ed.

Dus the show must go on maakt niet uit hoeveel pijn het doet?
Het maakt niet uit als je dieren mishandeld om een naam te krijgen en om een titel te winnen?
Je hebt LDR niet nodig om een paard op zijn plaats te zetten.
Waarom moet het dan zo?
Deze dieren hebben er niet voor gekozen en hun uitdrukkingen zijn duidelijk.
Deze methode zorgt voor veel pijn, misverstanden iedereen wil winnen en een titel krijgen en gaat het nadoen.
Idolen moeten het goede voorbeeld geven.
Paarden lopen als machines en dat wordt hoog geprezen?
Gecontroleerd door pijn en dwang.
En dat wordt alles beloont?
Niet dat de klassieke dressuur zo goed is maar LDR gaat mijns inziens te ver.
Paardrijden wordt steeds meer en meer een eenmansport.
Er word alleen nog technisch gereden zonder een team met je paard te worden, zonder het paard aan te voelen, zonder met je paard méé te rijden.
LDR is geen natuurlijke houding en ik heb nog nooit een paard in de wei gezien die zo liep.
Daar moet toch een reden voor zijn?
Wanneer word er eindelijk eens echte verzameling en goede traning gevraagd?
Wanneer komen de tijden weer terug dat alles weer in harmonie moet gebeuren zonder enige inspanningen en aantekenen van pijn?
Wanneer word er weer naar teamwork verlangt?
Wanneer komen nou eens de echte ruiters op het podium?
Wanneer krijg je strafpunten als je paard pijn uitdrukt tijdens de wedstrijd?
Ik vraag me af....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:38

HNS, zolang jij dit concludeert op basis van een oogopslag van een paard dat vooruit (in deze houding dus omhoog) kijkt, vind ik het echt onzinnig om jouw menselijke emoties aan een paard toe te schrijven.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:42

Karl66 schreef:
HNS, zolang jij dit concludeert op basis van een oogopslag van een paard dat vooruit (in deze houding dus omhoog) kijkt, vind ik het echt onzinnig om jouw menselijke emoties aan een paard toe te schrijven.

Sorry zei je een oogopslag en een paard?
Zijn er wel meerdere zover ik mij herinneren kan en nee niet alleen op foto's of die verslagen van Ulrike.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:50

Hns je bent duidelijk over je toeren. Neem een ijsje, pak een terrasje en haal diep adem.....
Praten we dan weer verder!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:52

HNS, het is gewoon onzinnig om een paard menselijk emoties toe te kennen en op basis daarvan een methode te veroordelen.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 00:08

Hns, heb jij vorige levens gekend? Want deze opmerking: "Wanneer komen de tijden weer terug dat alles weer in harmonie moet gebeuren zonder enige inspanningen en aantekenen van pijn?" kan niet slaan op de afgelopen eeuw, dus wanneer heb jij dressuurruiters zonder enige inspanningen ten allen tijde zien losrijden, trainen en wedstrijdrijden en toch top prestaties neerzetten?

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:48

Een paard kun je best trainen met angst voor hulpen, maar in de ring krijg je dan echt geen ontspannen beeld te zien. De genoemde ruiters zijn allen proffesionals die ongetwijfeld af en toe eens even doorpakken, maar ik geloof niet dat ze alleen met angst afdwingen wat ze willen, dat werkt nu eenmaal niet en zeker niet bij het type paarden (heethoofden) die zij hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:15

Er wordt over scherpe hulpen gesproken. Is trekken een hulp?? Dus achterover in je zadel en die stang zover mogelijk naar achteren trekken is een iets grovere hulp om het paard op zijn plaats te zetten en sterker aan het been te krijgen??

Ik dacht dat de ervaren ruiter een paard door te rijden slimmer af was en hem daardoor op zijn plaats zet en niet die stang door zijn keel te trekken. Ik krijg iig steeds terecht op mijn kop als ik weer eens met mijn lompheid iets oplos door te trekken of een ruk te geven ipv been en bv juiste stelling.

LDR is toch een oefening die ver voorbij de basis ligt? Dan heb je hem toch al zo ver in je losrijden dat het toetje nog even extra stretchen is mbv LDR en dan is hij er klaar voor. Moet er dan kracht gebruikt worden ben je fout bezig en zeker voor een prof. Die heeft de puntjes op de i en laat zien dat hij/zij zo ver al is dat dat niet nodig is. Daarom kijk ik graag naar bv David de Wispelaere. Als hij voelt dat de rug strak wordt gaat hij weer even een stapje terug om hem weer naar soepel te krijgen. Zou het ook niet zo bij de LDR moeten zijn? Spanning bij het paard, pakt het niet op is weer even terug, paard weer soepel en aan het been en dan dat stukje verder is de stretch de LDR. Krijgen we geen blauwe tongen, open monden, weggedraaide ogen, derde ooglid, amazones die gaan staan in de beugels en achterover hangen, stangen die te ver naar achteren staan waar mannenkracht bij gebruikt wordt. Dit zijn die moment opnames die die momenten niet meer hebben, omdat de prof onmiddelijk voelt dat het lijf onder zich het even niet kan verwerken. Hij heeft een goed doorgetraint blij paard dat gehoorzaam is omdat hij het werk graag uitvoert. Moet dan toch geen probleem zijn? Dan is het even op de plaats zetten niet nodig.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:36

russel schreef:
Dan is het even op de plaats zetten niet nodig.
Hier heb je wel een punt russel, een belangrijk doel van de dressuur is dat het paard kalm en gehoorzaam is. Maar is hiervan de oorzaak te verhalen op LRD, of blijkt het, dat als we ook van de klassieke top 3 foto's per seconde maken dat ook zij die momenten kennen?

Elskevree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:20

horseyfries schreef:
Jij vind dus een DVD die gemaakt is om LDR in een negatief daglicht te stellen de basis om je mening op te baseren?
Arthur Kottas was ook op het Global Dressage Forum, een bijeenkomst van alle toptrainers, rijders en juryleden van de wereld en daar was zijn mening een stuk genuanceerder. Dat hijzelf klassiek africht is duidelijk en dat LDR dus niet zijn systeem is ook, maar hij kan ook genieten van een mooie proef en een paard wat fijn aan de hulpen staat, waarbij het niet uitmaakt op welke manier dat gebeurd is. Aan het paard zie je of het JUIST gebeurd is of niet, de methode doet er dan niet zoveel toe.

Normaal zou ik niet zomaar van een DVD af een conclusie trekken maar aangezien Nederlands beste ruiter rijdt op de dvd denk ik dat ik op basis hiervan wel een mening mag vormen. Overigens wil dit NIET ZEGGEN dat mijn mening voor eeuwig vast staat door deze dvd gezien te hebben.

Wat betreft Arthur Kottas: op de DVD stond alleen het losrijden dus dat hebben we besproken. We hebben het niet over proeven rijden gehad. Natuurlijk kan hij genieten van een goed gereden proef en zoals ik al zei: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:25

russel schreef:
Er wordt over scherpe hulpen gesproken. Is trekken een hulp?? Dus achterover in je zadel en die stang zover mogelijk naar achteren trekken is een iets grovere hulp om het paard op zijn plaats te zetten en sterker aan het been te krijgen??

Ik dacht dat de ervaren ruiter een paard door te rijden slimmer af was en hem daardoor op zijn plaats zet en niet die stang door zijn keel te trekken. Ik krijg iig steeds terecht op mijn kop als ik weer eens met mijn lompheid iets oplos door te trekken of een ruk te geven ipv been en bv juiste stelling.

LDR is toch een oefening die ver voorbij de basis ligt? Dan heb je hem toch al zo ver in je losrijden dat het toetje nog even extra stretchen is mbv LDR en dan is hij er klaar voor. Moet er dan kracht gebruikt worden ben je fout bezig en zeker voor een prof. Die heeft de puntjes op de i en laat zien dat hij/zij zo ver al is dat dat niet nodig is. Daarom kijk ik graag naar bv David de Wispelaere. Als hij voelt dat de rug strak wordt gaat hij weer even een stapje terug om hem weer naar soepel te krijgen. Zou het ook niet zo bij de LDR moeten zijn? Spanning bij het paard, pakt het niet op is weer even terug, paard weer soepel en aan het been en dan dat stukje verder is de stretch de LDR. Krijgen we geen blauwe tongen, open monden, weggedraaide ogen, derde ooglid, amazones die gaan staan in de beugels en achterover hangen, stangen die te ver naar achteren staan waar mannenkracht bij gebruikt wordt. Dit zijn die moment opnames die die momenten niet meer hebben, omdat de prof onmiddelijk voelt dat het lijf onder zich het even niet kan verwerken. Hij heeft een goed doorgetraint blij paard dat gehoorzaam is omdat hij het werk graag uitvoert. Moet dan toch geen probleem zijn? Dan is het even op de plaats zetten niet nodig.

Jij haalt hier twee dingen door elkaar: het trainen van het paard, waarbij je alle tijd van de wereld hebt om te corrigeren en als het vandaag niet lukt, dan morgen wel, en het corrigeren van paarden die vlak voor een belangrijke wedstrijd staan en waar je op dat moment niet kan zeggen "lukt het vandaag niet, dan lukt het morgen wel". Dan zie je inderdaad wel eens minder fraaie dingen, ben ik helemaal met je eens. Dat achteroverhangen is iets wat zelden voorkomt en zoals ik al eerder zei zie je dit meestal bij dekhengsten die in het voorjaar iets heel anders aan hun hoofd hebben dan zo'n mensje die op hun zit en dan kun je thuis nog zo'n goede basis hebben gelegd, je moet op dat moment koste wat het kost zorgen dat je de controle weer terug krijgt.
Jouw voorbeeld (David De Wispelaere) zie je ook alleen maar in training rijden dus is het niet te vergelijken met het losrijden vlak voor een belangrijke wedstrijd waarin hij de tijd niet heeft om "even een stapje terug te doen". Als je thuis de training van LDR ruiters bijwoont zie je niet anders dus dat is hetzelfde als bij David. Verschil is dat zij ook de confrontatie in de ring aangaan en dus ook momenten kennen waarop het MOET gebeuren!
Verder wil ik er nogmaals op wijzen dat jullie telkens weer beginnen over deze foto's waarbij je absoluut geen idee hebt wat de randomstandigheden op dat moment zijn. Als ik bij David de Wispelaere met een crossmotor langs de rand van zijn open rijbak rijdt kan iemand anders op dat moment ook foto's maken van David die aan de teugels hangt. Dan zie je later ook alleen David op de foto die aan het trekken is. Is dat een maatstaf voor zijn algehele rijden? Nee. Waarom kunnen jullie dus niet net zo denken als het een LDR ruiter betreft? Het lijkt erop dat mensen omdat er totaal geen tastbare bewijzen zijn de heksenjacht maar voortzetten op basis van een soort van helderziend vermogen wat ze allemaal van een paar foto' s kunnen aflezen. Denk nou eens logisch na? Denk je nu echt dat als het zo erg was, de hele wereldtop zo bleef rijden?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:28

Elskevree schreef:
horseyfries schreef:
Jij vind dus een DVD die gemaakt is om LDR in een negatief daglicht te stellen de basis om je mening op te baseren?
Arthur Kottas was ook op het Global Dressage Forum, een bijeenkomst van alle toptrainers, rijders en juryleden van de wereld en daar was zijn mening een stuk genuanceerder. Dat hijzelf klassiek africht is duidelijk en dat LDR dus niet zijn systeem is ook, maar hij kan ook genieten van een mooie proef en een paard wat fijn aan de hulpen staat, waarbij het niet uitmaakt op welke manier dat gebeurd is. Aan het paard zie je of het JUIST gebeurd is of niet, de methode doet er dan niet zoveel toe.

Normaal zou ik niet zomaar van een DVD af een conclusie trekken maar aangezien Nederlands beste ruiter rijdt op de dvd denk ik dat ik op basis hiervan wel een mening mag vormen. Overigens wil dit NIET ZEGGEN dat mijn mening voor eeuwig vast staat door deze dvd gezien te hebben.

Wat betreft Arthur Kottas: op de DVD stond alleen het losrijden dus dat hebben we besproken. We hebben het niet over proeven rijden gehad. Natuurlijk kan hij genieten van een goed gereden proef en zoals ik al zei: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Ik zal het even heel cru stellen (puur om een punt te maken dus graag geen offtopic opmerkingen hierover):
Er waren vroeger ook promofilms van Hitler te zien waarop hij fantastisch was. Was dat dan echt zo? Nee dus!
Waarmee ik maar wil zeggen dat je mening baseren op een DVD die gemaakt is door iemand die erop uit is LDR in een negatief daglicht te stellen bepaald niet objectieve informatie te noemen is en het dus gewoon niet verstandig is om daarop dan een mening te baseren.

Elskevree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:47

horseyfries schreef:
Ik zal het even heel cru stellen (puur om een punt te maken dus graag geen offtopic opmerkingen hierover):
Er waren vroeger ook promofilms van Hitler te zien waarop hij fantastisch was. Was dat dan echt zo? Nee dus!
Waarmee ik maar wil zeggen dat je mening baseren op een DVD die gemaakt is door iemand die erop uit is LDR in een negatief daglicht te stellen bepaald niet objectieve informatie te noemen is en het dus gewoon niet verstandig is om daarop dan een mening te baseren.

Daar heb je helemaal gelijk in! Alleen zou je er misschien een extra nuance in aan kunnen brengen. Op de dvd die ik zag, werd er niet gesproken. Je zag dus alleen de ruiter en het paard losrijden. Het enige wat gemanipuleerd was aan deze film was dat er stukjes tussenuit geknipt waren en dat sommige beelden op halve snelheid werden afgespeeld. Je kunt namelijk ook nog een film beinvloeden door middel van achtergrondmuziek en het inspreken van tekst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:10

Horseyfries, het achteroverhangen heb ik bij ons lands beste amazone gezien en dat was niet in de ring even corrigeren, er werd ruimschoots losgereden, ruimschoots, dus alle tijd om voor te bereiden. Ook in de ring vind ik dat het afgestraft moet worden. Worden er ook onvoldoendes gegeven als de tong eruit hangt? Hij blauw is? De stang te veel wordt gebruikt? Volgens mij wordt daar helemaal niet meer naar gekeken als de top rijdt.

Het voorbeeld van de crossmotor is toch niet in zijn context? Zo lus ik er nog wel een paar.

Eigenlijk vind ik het wel gedruft om steeds maar weer die momenten goed te praten, heeft toch helemaal niks meer met goed paardrijden te maken? Het zijn toch de talentvollen en niet het gros wat maar wat rondrijdt en bekritiseert wordt?

Met hand en tand worden de duidelijk foute momenten en dat zijn ingrepen die niet mis te verstaan zijn, goed gepraat. Dit alles om het LDR maar 100% goed te kunnen keuren. Het Moet gewoon goed zijn en de voorbeelden dat het echt niet kan, daar kijken we even voor opzij. Dat dat een indruk bij zo een paard kan achterlaten hebben we het ook niet over. Maar alle wannabees rijden dan grof, die doen het fout.

Het gaat er mij dus niet om of het training of proefrijden is. Het totale plaatje daar heb ik het over met alles erop en eraan.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:55

horseyfries schreef:
Hns, heb jij vorige levens gekend? Want deze opmerking: "Wanneer komen de tijden weer terug dat alles weer in harmonie moet gebeuren zonder enige inspanningen en aantekenen van pijn?" kan niet slaan op de afgelopen eeuw,

De ruiterij is met en sinds de Napoleontische oorlogen in een triest zwart gat gevallen.
Zoek bijvoorbeeld eens op het web onder Numidian cavalry.
Het boek van Dom Duarte in 1438 geeft ook een heel goed kijk weer en dat is net voor via Napels de renaissance in het rijden op papier gezet wordt aan het Franse hof.

De tweede renaissance is die welke Caprilli inzet doch die slechts een paar decennia lichtjes opbloeit en in West Europa na WO2 met de dood van Rauch alleen in de splintergroep van Becher net niet overlijdt.

De potentieel derde wedergeboorte via het amerikaanse NH gaat op het moment ten onder in de uiterlijkheden van de life-style waar het toe verworden is. In die hoek zakt harmonie al weer ver weg en uit die hoek gaat het niet gebeuren dus.

De echte derde renaissance zal vanuit de vrije tijdsruiters naar de hoofdstroom moeten overslaan. De discussie over LDR is HEEL hoopgevend omdat dit tot fundamentele vragen leidt.
Een uitvoerende koerswijziging van de FEI waarmee de beloningen weer gegeven worden voor dat wat volgens het eigen handvest wordt nagestreefd is al voldoende.
Daarvoor hoeft de FEI alleen maar naar de eigen wortels terug, terug naar de eigen geboorte, de stap van de rijproef voor cavaleristen, de echte militairy, naar de in sportief competitieverband opgezette militairy en de daarop volgende ( voor een groot deel daarvan afgeleide) dressuurPROEF. Een PROEVE van bekwaamheid in paardRIJDEN, waarbij het NIET om de kunstjes op zich gaat.
De derde renaissance van het in harmonie paardrijden zal de eerste renaissance van de ringdressuur moeten zijn omdat de modale ruiter nu eenmaal sterk daarop georienteerd is geraakt.
Tot de stap van de FEI de uitvoer (jurering, beloning) te herorienteren zal er een kloof blijven tussen het streven uit het handvest en dat waar de medailles voor gegeven worden en dus dat waar de modale ruiter zich op blindstaart.

Informatief en verhelderend is het om eens naar TREC te kijken. Dat ligt dicht bij de wortels van de rijproeven. Zonder op beter, slechter of wat ook in te gaan maakt TREC duidelijk wat er bij ringdressuur op het moment ontbreekt. Zonder dit element zal de harmonie niet terugkeren. Blijf je prijswinnaars houden waarvoor aan het publiek stilte wordt gevraagd, die niet te paard naar de prijsuitrijking kunnen, die geen brood kunnen kopen in het dorp terwijl ze net een prijs voor een rijproef gekregen hebben....
Het is tijd voor een wedergeboorte van de ringdressuur.

HC

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:46

Ik praat foute momenten niet goed, ik ben simpelweg realist genoeg om te beseffen dat ze voorkomen bij zowel LDR ruiters als klassieke ruiters en vind het dus idioot dat als een LDR ruiter een fout moment heeft dit gelijk overal als hét voorbeeld voor wat LDR is wordt gezien en als een klassiek ruiter iets doet wat niet door de beugel kan dit "niets met klassiek te maken heeft".
Dát blijft het grote mankement in deze hele discussie, de mensen die erop tegen zijn baseren zich niet op de methode LDR maar op de foute momentopnamen. Ik heb nog nergens foto's zien staan van het losrijden in Eindhoven van bijv. Painted Black en Sunrise, dat was een plezier om te zien maar dat past dan blijkbaar niet in het straatje?

Huertecilla, ik vrees dat de ruiterij ook voor de napoleontische oorlogen niet zo geweldig was maar als iets alleen beschreven en getekend terug te zien is dan is het gemakkelijk om iets als ideaalbeeld te tonen wat in werkelijkheid waarschijnlijk niet zo ideaal werd uitgevoerd, net zoals je honderden boeken over klassieke dressuur hebt maar dat ook daar de uitvoerder soms wel eens iets minder fraaie dingen doet die nergens in die boeken beschreven staan....

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:03

Elskevree schreef:
horseyfries schreef:

Daar heb je helemaal gelijk in! Alleen zou je er misschien een extra nuance in aan kunnen brengen. Op de dvd die ik zag, werd er niet gesproken. Je zag dus alleen de ruiter en het paard losrijden. Het enige wat gemanipuleerd was aan deze film was dat er stukjes tussenuit geknipt waren en dat sommige beelden op halve snelheid werden afgespeeld. Je kunt namelijk ook nog een film beinvloeden door middel van achtergrondmuziek en het inspreken van tekst.

En jij vraagt jezelf dan niet af als de DVD zo een objectief beeld zou willen geven van het systeem LDR waarom er dan in geknipt, geplakt en vertraagd is?