Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
andafries schreef:Omdat het anders is en dingen die anders zijn kunnen wel eens beangstigend of beledigend overkomen... een gevoelskwestie dus.En als dat zo is waarom wordt dat niet gedaan
horseyfries schreef:Dus als jij op een hengst rijdt die liever de buurvrouw dekt en daarom zijn hoofd omhoog wil steken dan zeg jij schatje doe je hoofd wat lager alsjeblieft en als hij het niet doet ach, dan dekt hij de buurvrouw maar? Zo ongeveer?
Is wel héél paardvriendelijk ja.
Citaat:Hns, wat bedoel je als jij het niet bent met de woorden:
"Foto die een vriendin van me heeft gemaakt.
waarom denk je dat
ik het doe
?
Ze vindt het leuk."
Dat deed mij in ieder geval denken dat je zelf op het paard zat.
Maar als je het niet bent dan wacht ik met spanning op de filmpjes van hoe het wel moet.
SuperPepeijn schreef:andafries schreef:Omdat het anders is en dingen die anders zijn kunnen wel eens beangstigend of beledigend overkomen... een gevoelskwestie dus.En als dat zo is waarom wordt dat niet gedaan
horseyfries schreef:
En dan nog iets:We hebben het nu over LDR en fout rijden, toch?
Dat er in fout rijden getrokken en geschopt wordt. Maar wordt dit nooit bij LDR gedaan? Willen die paarden allemaal, graag, blij op die manier door de bak marcheren? Gaat vanzelf want ze doen het zo graag en het gaat ze zo makkelijk af, want ze zijn zo blij en soepel?
Soms proberen ze hun paarden met alle kracht die ze hebben naar onder te krijgen.
Ik had nog net ergens geschreven dat je de ruiters soms ziet knarsentanden om hun paard naar onder te krijgen.
Blij dansend in de ring, waarom dan die inspanning?
Is de tegenstand van de tegers niet iets te idealistisch? Ook Anky trekt, Gal ook, toch? Zijn idd moment opnames, maar dat moment toch wel?? Het volgende moment weer niet......
Waar wat je zegt.
Maar over die momentopnames:
Ik vind dat zulke beelden al helemaal niet mogen voorkomen.
Per ongeluk misschien maar niet met een bedoeling
Wat ik niet begrijp is dat je even geleden nog dit zegt:
"Als je weet wanneer je welke hulpen je moet geven (ookal zijn die soms een beetje hard) dan zit je op de goede weg.
Grenzen moet je stellen je kunt niet altijd lief zijn.
Als mijn paard begint te klooien geef ik ook nog eens een paar keer been om hem effe daaraan te herinneren dat klooien bij mij niet lukt."
en dat je één post later bovenstaande zet.
Als je begrijpt dat het soms nodig is om een duidelijkere groffere hulp te geven om daarna weer te kunnen verfijnen hoe kun je dan even later zeggen dat "zulke beelden niet mogen voorkomen"?
Citaat:Als mijn paard begint te klooien geef ik ook nog eens een paar keer been om hem effe daaraan te herinneren dat klooien bij mij niet lukt."
Karl66 schreef:De hele discussie wordt bijzonder subjectief gekleurd door opmerkingen als "harde en groffere hulpen" of een paarden die "echt waarom roepen ".
Elk paard moet wel eens op z'n plaats gezet worden en bij de losrijring, waar het paard, door zowel klassieke als LDR ruiters, zo scherp mogelijk aan het been gezet wordt heb je de ideale mogelijkheid om je gelijk te bewijzen met een foto van een moment opname. En wat die sprekende paarden betreft, het enige sprekende paard wat ik ken is Mr Ed.
Karl66 schreef:HNS, zolang jij dit concludeert op basis van een oogopslag van een paard dat vooruit (in deze houding dus omhoog) kijkt, vind ik het echt onzinnig om jouw menselijke emoties aan een paard toe te schrijven.
russel schreef:Hier heb je wel een punt russel, een belangrijk doel van de dressuur is dat het paard kalm en gehoorzaam is. Maar is hiervan de oorzaak te verhalen op LRD, of blijkt het, dat als we ook van de klassieke top 3 foto's per seconde maken dat ook zij die momenten kennen?Dan is het even op de plaats zetten niet nodig.
horseyfries schreef:Jij vind dus een DVD die gemaakt is om LDR in een negatief daglicht te stellen de basis om je mening op te baseren?
Arthur Kottas was ook op het Global Dressage Forum, een bijeenkomst van alle toptrainers, rijders en juryleden van de wereld en daar was zijn mening een stuk genuanceerder. Dat hijzelf klassiek africht is duidelijk en dat LDR dus niet zijn systeem is ook, maar hij kan ook genieten van een mooie proef en een paard wat fijn aan de hulpen staat, waarbij het niet uitmaakt op welke manier dat gebeurd is. Aan het paard zie je of het JUIST gebeurd is of niet, de methode doet er dan niet zoveel toe.
russel schreef:Er wordt over scherpe hulpen gesproken. Is trekken een hulp?? Dus achterover in je zadel en die stang zover mogelijk naar achteren trekken is een iets grovere hulp om het paard op zijn plaats te zetten en sterker aan het been te krijgen??
Ik dacht dat de ervaren ruiter een paard door te rijden slimmer af was en hem daardoor op zijn plaats zet en niet die stang door zijn keel te trekken. Ik krijg iig steeds terecht op mijn kop als ik weer eens met mijn lompheid iets oplos door te trekken of een ruk te geven ipv been en bv juiste stelling.
LDR is toch een oefening die ver voorbij de basis ligt? Dan heb je hem toch al zo ver in je losrijden dat het toetje nog even extra stretchen is mbv LDR en dan is hij er klaar voor. Moet er dan kracht gebruikt worden ben je fout bezig en zeker voor een prof. Die heeft de puntjes op de i en laat zien dat hij/zij zo ver al is dat dat niet nodig is. Daarom kijk ik graag naar bv David de Wispelaere. Als hij voelt dat de rug strak wordt gaat hij weer even een stapje terug om hem weer naar soepel te krijgen. Zou het ook niet zo bij de LDR moeten zijn? Spanning bij het paard, pakt het niet op is weer even terug, paard weer soepel en aan het been en dan dat stukje verder is de stretch de LDR. Krijgen we geen blauwe tongen, open monden, weggedraaide ogen, derde ooglid, amazones die gaan staan in de beugels en achterover hangen, stangen die te ver naar achteren staan waar mannenkracht bij gebruikt wordt. Dit zijn die moment opnames die die momenten niet meer hebben, omdat de prof onmiddelijk voelt dat het lijf onder zich het even niet kan verwerken. Hij heeft een goed doorgetraint blij paard dat gehoorzaam is omdat hij het werk graag uitvoert. Moet dan toch geen probleem zijn? Dan is het even op de plaats zetten niet nodig.
Elskevree schreef:horseyfries schreef:Jij vind dus een DVD die gemaakt is om LDR in een negatief daglicht te stellen de basis om je mening op te baseren?
Arthur Kottas was ook op het Global Dressage Forum, een bijeenkomst van alle toptrainers, rijders en juryleden van de wereld en daar was zijn mening een stuk genuanceerder. Dat hijzelf klassiek africht is duidelijk en dat LDR dus niet zijn systeem is ook, maar hij kan ook genieten van een mooie proef en een paard wat fijn aan de hulpen staat, waarbij het niet uitmaakt op welke manier dat gebeurd is. Aan het paard zie je of het JUIST gebeurd is of niet, de methode doet er dan niet zoveel toe.
Normaal zou ik niet zomaar van een DVD af een conclusie trekken maar aangezien Nederlands beste ruiter rijdt op de dvd denk ik dat ik op basis hiervan wel een mening mag vormen. Overigens wil dit NIET ZEGGEN dat mijn mening voor eeuwig vast staat door deze dvd gezien te hebben.
Wat betreft Arthur Kottas: op de DVD stond alleen het losrijden dus dat hebben we besproken. We hebben het niet over proeven rijden gehad. Natuurlijk kan hij genieten van een goed gereden proef en zoals ik al zei: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
horseyfries schreef:Ik zal het even heel cru stellen (puur om een punt te maken dus graag geen offtopic opmerkingen hierover):
Er waren vroeger ook promofilms van Hitler te zien waarop hij fantastisch was. Was dat dan echt zo? Nee dus!
Waarmee ik maar wil zeggen dat je mening baseren op een DVD die gemaakt is door iemand die erop uit is LDR in een negatief daglicht te stellen bepaald niet objectieve informatie te noemen is en het dus gewoon niet verstandig is om daarop dan een mening te baseren.
horseyfries schreef:Hns, heb jij vorige levens gekend? Want deze opmerking: "Wanneer komen de tijden weer terug dat alles weer in harmonie moet gebeuren zonder enige inspanningen en aantekenen van pijn?" kan niet slaan op de afgelopen eeuw,
Elskevree schreef:horseyfries schreef:Ik zal het even heel cru stellen (puur om een punt te maken dus graag geen offtopic opmerkingen hierover):
Er waren vroeger ook promofilms van Hitler te zien waarop hij fantastisch was. Was dat dan echt zo? Nee dus!
Waarmee ik maar wil zeggen dat je mening baseren op een DVD die gemaakt is door iemand die erop uit is LDR in een negatief daglicht te stellen bepaald niet objectieve informatie te noemen is en het dus gewoon niet verstandig is om daarop dan een mening te baseren.
Daar heb je helemaal gelijk in! Alleen zou je er misschien een extra nuance in aan kunnen brengen. Op de dvd die ik zag, werd er niet gesproken. Je zag dus alleen de ruiter en het paard losrijden. Het enige wat gemanipuleerd was aan deze film was dat er stukjes tussenuit geknipt waren en dat sommige beelden op halve snelheid werden afgespeeld. Je kunt namelijk ook nog een film beinvloeden door middel van achtergrondmuziek en het inspreken van tekst.