[Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fantine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:19

maar wordt dat hier gezegd dan?

tuurlijk hoef je zonder hulpteugels geen goede ruiter te zijn. Je hebt overal(dus ff categorie met en zonder hulpteugel) "goede" en "slechte" tussenzitten.
en iedereen vindt iets anders goed en iets anders slecht.

Ik ben standaard tegen hulpteugels(martingaal uitgezonderd) maar ik kan me ook nog wel voorstellen dat je in een bepaald geval een hulpteugel gebruikt. maar dat hangt dan weer van de situatie af.
maar in het algemeen? tegen.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:32

NoaFleur schreef:
Waarom dan (imo, onnodig!) blijven sukkelen als hulpteugels je even over deze drempel heen kunnen helpen?
Blijven sukkelen helpt niets, maar actief zoeken naar de oorzaak en werken aan een echte oplossing, daar heb je meer aan. Mensen die uit angst naar de hulpteugel grijpen, zijn meer gebaat bij goede les, wellicht op andere paarden. Hulpteugel stelt ze dan in staat weer te rijden, maar de angst om zonder hulpteugel te rijden raken ze er niet door kwijt. Hierdoor blijkt het vaak geen tijdelijk gebruik van de hulpteugel, maar wordt het een vast onderdeel van de optoming.
Ga eens tellen in je omgeving: hoeveel mensen met hulpteugels gebruiken die echt tijdelijk?

De oorzaak van het probleem is ook rijtechnisch gezien niet dat het paard z'n hoofd niet omlaag brengt - en dat is het enige dat de hulpteugel doet. Over het algemeen brengt het paard het hoofd niet omlaag, omdat ie niet voorwaarts genoeg is en/of de ruiter te onrustig is met de hand en/of niet goed zit. Dit probleem lost geen hulpteugel op - goede ruiter-gerichte les wel.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:43

Sorry hoor Q, maar ik vind dat je iets te gemakkelijk denkt dat iemand zich met goede les over angst heen kan zetten.
Ik ken in mijn omgeving uitsluitend mensen die de hulpteugel (en dan met name de Tiedeman) tijdelijk gebruikten en nu zonder kunnen. Ik denk dat het heel waarschijnlijk is dat een aantal van hen zonder hulpteugel gestopt waren met paardrijden omdat het gevoel van "geen controle hebben" voor hen té beangstigend was.
Als ze in een vicieuze cirkel zitten van angst, verkrampen, daardoor krampachtig hulpen geven waardoor het paard zenuwachtig wordt en er nog meer angst ontstaat dan is een hulpteugel soms een heel goed middel om een gedeelte van de angst weg te nemen, al was het maar psychologisch: "ik heb nu wel controle want ik heb een hulpteugel" waardoor ze meer ontspannen gaan rijden en ze vertrouwen krijgen omdat het telkens goed gaat.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:56

horseyfries schreef:
Sorry hoor Q, maar ik vind dat je iets te gemakkelijk denkt dat iemand zich met goede les over angst heen kan zetten.
Ik ken in mijn omgeving uitsluitend mensen die de hulpteugel (en dan met name de Tiedeman) tijdelijk gebruikten en nu zonder kunnen. Ik denk dat het heel waarschijnlijk is dat een aantal van hen zonder hulpteugel gestopt waren met paardrijden omdat het gevoel van "geen controle hebben" voor hen té beangstigend was.
Als ze in een vicieuze cirkel zitten van angst, verkrampen, daardoor krampachtig hulpen geven waardoor het paard zenuwachtig wordt en er nog meer angst ontstaat dan is een hulpteugel soms een heel goed middel om een gedeelte van de angst weg te nemen, al was het maar psychologisch: "ik heb nu wel controle want ik heb een hulpteugel" waardoor ze meer ontspannen gaan rijden en ze vertrouwen krijgen omdat het telkens goed gaat.
Ik ken die voorbeelden van enorme angst van heel dichtbij, maar diegene heeft er nooit ook maar één moment aan gedacht om dit met hulpteugels op te lossen. Weet je wat haar heeft geholpen? Een paard waar ze grenzeloos vertrouwen in had en hier bitloos en zonder zadel op leren rijden. Natuurlijk niet van de een op de andere dag, maar met veel verschillende "soorten" lessen en heel veel geduld en doorzettingsvermogen. Heeft d'r járen gekost. Ik kan niets dan bewondering hebben voor die aanpak.

Ik kan jouw redenatie ook wel volgen en als om die reden bewust (tijdelijk) voor een Tiedeman wordt gekozen, dan kan ik daar nog wel begrip voor hebben ook. Hier grijpt men tegenwoordig vaak direct naar de slof en ook om andere redenen dan angst (meestal pure onkunde).

Dan krijg je de omgekeerde wereld: men rijdt af en toe eens een keertje zonder slof.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:12

De mensen die ik ken hadden ook een volkomen betrouwbaar paard maar "grenzeloos vertrouwen" is al iets wat je niet hebt als je zo bang bent.....

Een slofteugel vind ik absoluut geen hulpteugel voor mensen met angst, je moet er immers gedoseerd mee kunnen omgaan en dat kan je niet als je in paniek bent, waardoor de kans dat je een ongeluk krijgt juist doordat je aan de slof trekt aanwezig is.

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:15

Als je de hulpteugels goed gebruikt, puur om je eigen hulpen te versterken.. zie ik er geen verkeerd in.

Ik zie mensen die vrij hoog rijden en soms alleen iets eraan hangen om iets extra te oefenen. Puur omdat je daar als mens te kort komt om je paard óf iets duidelijk te maken óf iets te leren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:18

ik heb ook angst om mijn paard los te laten. Maar ik rij nu western MET losse teugels. En geloof het of niet, het werkt ik raak zo echt over mijn angst heen, gewoon door het te doen. Je krijgt het vertrouwen niet terug door een hulpteugel. Je krijgt het vertrouwen terug door onder goede begeleiding steeds weer een stapje verder te komen.

Silence

Re: [Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:22

Ik ben sinds januari in het bezit van mijn pony en hij bleef maar met z`n hoofdje in de lucht lopen. En soms ook echt hoog. Eens wat andere mensen meer meer (wedstrijd)ervaring erop laten rijden, maar die kregen hem ook niet omlaag.
Sinds 2 weken rij ik met een thiedemann en dat helpt echt heel goed.
Ik dwing mijn pony verder nergens toe, want deze thiedemann zit op het eerste gaatje en mijn pony heeft dus nog alle vrijheid. Toch neemt hij dat niet meer en loopt netjes met zijn hoofdje omlaag.

Ik gebruik hem dus niet omdat ik mijn pony niet aan kan bijvoorbeeld, maar gewoon om bij hem bijv. rugklachten te voorkomen doordat hij zo omhoog loopt. En hij gebruikt zijn spieren nu veel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:26

Hoe denken jullie er over als je een paard hebt die streken heeft, een grote truckendoos tegen alle druk in gaat en je komt er niet doorheen. Een hulpteugel begrenst toch ook. Op het moment dat de trucken komen, hij maakt zich lang, houdt zich strak, drukt zijn rug weg en spelen maar. Zo een hulpteugel begrenst hem aan het punt dat hij zich net niet lang genoeg kan maken om zijn trucken te vertonen. Idd kan een paard dan behoorlijk sterk zijn, maar als die kop er op gaat, ben je niets meer.

Ik heb dus momenteel zoveel problemen met hem. Ben er ook wel achter dat het gewoon niet klikt tussen ons, want bij anderen doet hij dit niet. Wil dus de bossen in, maar dub erover om een slof en anders een martingaal om te doen. Met een martingaal heb ik nog nooit gereden.

Mensen zouden eigenlijk les moeten nemen om correct hukpteugels te kunnen gebruiken.

Ik heb dus behoorlijke spierpijn van 2 keer rijden met mijn paard, de machtstrijd die hij aan gaat door met veel kracht zijn kop omhoog te duwen en als een gek te blijven rennen, dan heb je als je al weinig kracht hebt geen handrem meer, een paard dat gewoon de teugels uit je handen trekt. Nee, niet omdat hij zo braaf en meewerkend is en ik zo hard trek.
Sommige paarden zijn draken om te rijden en ik ben ook tegen hulpteugels als het niet nodig is, maar is het soms niet gewoon echt nodig?? Als ik dan ontspannen kan blijven zitten, zelf geen kracht hoef te gebruiken omdat meneer zo tegendraads is dat hij zijn hals in de strijd zet en 1 pk eronder zet? Dan loopt hij toch vanzelf tegen die hulpteugel aan? Zijn ze daar net voor gemaakt?

Waar zijn ze eigenlijk voor in het leven geroepen. Toch niet voor die ruiter die niet kan rijden en met de hulp van een teugel ineens wel kan rijden? Idd zijn er paarden die makkelijk aan de teugel te rijden zijn, maar ik ken er ook die het gewoon verdommen. Als je fysiek weinig in huis hebt en een paard die door druk heen rent en een behoorlijke dosis energie, dan vind ik een hulpteugel geoorloofd.

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:30

horseyfries schreef:
De mensen die ik ken hadden ook een volkomen betrouwbaar paard maar "grenzeloos vertrouwen" is al iets wat je niet hebt als je zo bang bent.....

Een slofteugel vind ik absoluut geen hulpteugel voor mensen met angst, je moet er immers gedoseerd mee kunnen omgaan en dat kan je niet als je in paniek bent, waardoor de kans dat je een ongeluk krijgt juist doordat je aan de slof trekt aanwezig is.

Laat ik het dan nog bonter maken: bange mensen kunnen er maar beter mee kappen, dat wordt toch nooit wat. Tenzij ze over hun angst heenkomen...

Zo'n paard weet al lang wat hij of zij op z'n rug heeft. Als ze maar even doorhebben dat zij de touwtjes in handen kunnen nemen doen ze dat ook wel, of ze worden helemaal panisch van hun angstige ruiter, resultaat: "Oh nee, hij wil niet!", "Hij is veel te sterk!" of "Hij gaat er de hele tijd vandoor!". En wat doen we dan? Dan knopen we er een slof aan

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:32

russel schreef:

Sommige paarden zijn draken om te rijden en ik ben ook tegen hulpteugels als het niet nodig is, maar is het soms niet gewoon echt nodig?? Als ik dan ontspannen kan blijven zitten, zelf geen kracht hoef te gebruiken omdat meneer zo tegendraads is dat hij zijn hals in de strijd zet en 1 pk eronder zet? Dan loopt hij toch vanzelf tegen die hulpteugel aan? Zijn ze daar net voor gemaakt?

Waar zijn ze eigenlijk voor in het leven geroepen. Toch niet voor die ruiter die niet kan rijden en met de hulp van een teugel ineens wel kan rijden? Idd zijn er paarden die makkelijk aan de teugel te rijden zijn, maar ik ken er ook die het gewoon verdommen. Als je fysiek weinig in huis hebt en een paard die door druk heen rent en een behoorlijke dosis energie, dan vind ik een hulpteugel geoorloofd.

Precies, als je een hulpteugel correct gebruikt en simpelweg om je eigen hulpen te versterken is er in mijn ogen niets mis mee.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:33

mee eens
maar vooral een gezond paard kan zonder hulpteugels
paarden met rug/halsproblemen (en daar zijn er nogal veel van )
hebben moeite met nageven dus veel mensen kiezen als "oplossing" een hulpteugel om een paard los te krijgen
maar zo rij je je paard juist nog veel vaster
paarden gaan compenseren en gaan zich dan weer ergens anders vastzetten..erg oneerlijk t.o. het paard vind ik
ik ben antislof dus van de tegenpartij

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:37

Adil18 schreef:

Laat ik het dan nog bonter maken: bange mensen kunnen er maar beter mee kappen, dat wordt toch nooit wat. Tenzij ze over hun angst heenkomen...

Zo'n paard weet al lang wat hij of zij op z'n rug heeft. Als ze maar even doorhebben dat zij de touwtjes in handen kunnen nemen doen ze dat ook wel, of ze worden helemaal panisch van hun angstige ruiter, resultaat: "Oh nee, hij wil niet!", "Hij is veel te sterk!" of "Hij gaat er de hele tijd vandoor!". En wat doen we dan? Dan knopen we er een slof aan

Bij mijn vorige paard was mijn moeder op het laatst ook bang. Hij nam haar in de maling. Hij had haar 1x goed laten schrikken en ze was dus een beetje angstig voor hem. Dat voelde hij en hij nam gewoon een loopje met haar. Het plezier was weg voor haar. We hebben hem uiteindelijk moeten verkopen, en een hele rustige merrie gekocht. Toch heeft mijn moeder niet meer hetzelfde vertrouwen in paarden als voorheen. Ze voelt zichzelf veel veiliger als ze een slof omdoet, terwijl hij helemaal loshangt en ze hem eigenlijk niet gebruikt.
Het is voor haar een kwestie van: als er iets gebeurd, heb ik een backup.

Als ik over straat ga doe ik altijd een slof om, die in principe de hele tijd loshangt. Mijn paard zal uit zichzelf geen stap harder/verkeerd doen.. maar het is en blijft een vluchtdier en als er iets gebeurd heb ik voor mezelf het idee dat ik meer controle heb als ik de slof er dan bij kan pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:40

unamie schreef:
mee eens
maar vooral een gezond paard kan zonder hulpteugels
paarden met rug/halsproblemen (en daar zijn er nogal veel van )
hebben moeite met nageven dus veel mensen kiezen als "oplossing" een hulpteugel om een paard los te krijgen
maar zo rij je je paard juist nog veel vaster
paarden gaan compenseren en gaan zich dan weer ergens anders vastzetten..erg oneerlijk t.o. het paard vind ik
ik ben antislof dus van de tegenpartij

Absoluut, maar die van mij heeft geen rug en halsproblemen. Ik heb hem helemaal laten nakijken, conclusie gezond paard, goed bespierd, maar type eigenwijs en verwend, vroeger al nooit eens op zijn plaats gezet. Ik denk dat er genoeg van zulke etterbakken rondlopen, alleen wil ik nu eens winnen en niet hij. Dus tijd om de hulp in te gaan roepen.

Ik ga hem vandaag eens flink in die bossen misbruiken, mag met los teugeltje, maar nu bepaal ik het tempo. Mijn wraak van gisteren.

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:41

Elaine schreef:
Adil18 schreef:

Bij mijn vorige paard was mijn moeder op het laatst ook bang. Hij nam haar in de maling. Hij had haar 1x goed laten schrikken en ze was dus een beetje angstig voor hem. Dat voelde hij en hij nam gewoon een loopje met haar. Het plezier was weg voor haar. We hebben hem uiteindelijk moeten verkopen, en een hele rustige merrie gekocht. Toch heeft mijn moeder niet meer hetzelfde vertrouwen in paarden als voorheen. Ze voelt zichzelf veel veiliger als ze een slof omdoet, terwijl hij helemaal loshangt en ze hem eigenlijk niet gebruikt.
Het is voor haar een kwestie van: als er iets gebeurd, heb ik een backup.

Als ik over straat ga doe ik altijd een slof om, die in principe de hele tijd loshangt. Mijn paard zal uit zichzelf geen stap harder/verkeerd doen.. maar het is en blijft een vluchtdier en als er iets gebeurd heb ik voor mezelf het idee dat ik meer controle heb als ik de slof er dan bij kan pakken.

Je paard gaat er vandoor, jij/je moeder trekt de slof aan, resultaat: nog meer paniek, paniek, paniek....

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:42

Nee hoor, mijn paard raakt echt niet in paniek van een slofje.. Maar wanneer een paard zijn hoofd de lucht ingooigd heb je niets meer te vertellen, met slof kan je dan beter inwerken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:44

Elaine schreef:
[
[/quote]

Dit herken ik, mijn paard is vroeger veel met slof gereden, wil dit niet goedpraten want hij was behoorlijk kort in zijn hals geworden en een flinke onderhals. Maar als ik een slof gebruik dan hangt hij ook los en gaat hij meteen lopen zoals het hoort. Ze weten het wel, ook daarom is het natuurlijk niet goed want zonder de slof neemt hij weer de leiding. Als je een slim paard hebt is het best moeilijk om hem slimmer af te zijn.

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:45

russel schreef:
[***] schreef:
[
[/quote]

Dit herken ik, mijn paard is vroeger veel met slof gereden, wil dit niet goedpraten want hij was behoorlijk kort in zijn hals geworden en een flinke onderhals. Maar als ik een slof gebruik dan hangt hij ook los en gaat hij meteen lopen zoals het hoort. Ze weten het wel, ook daarom is het natuurlijk niet goed want zonder de slof neemt hij weer de leiding. Als je een slim paard hebt is het best moeilijk om hem slimmer af te zijn.

Precies, soms is alleen loshangen al genoeg om je paard in de maling te nemen.. of iemand gerust te stellen!

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 08:54

Maar die mensen moeten dan maar gewoon allemaal stoppen begrijp ik?
En al die paarden van die mensen die mogen dan naar de slager? Of ga jij ze allemaal op de wei zetten?
Wat een belachelijke reactie: iemand die bang is moet maar stoppen....
Alsof half tot drie kwart van paardrijdend nederland niet ooit eens bang is geweest bijv. door een slechte ervaring en dan weer vertrouwen op moet doen.
Het is net zoiets als zeggen "als je eraf valt, stap er dan maar niet weer op want dan leer je het toch nooit"......
Nee, als je stopt zul je nooit over je angst heenkomen dus dat is het laatste wat je doet! En zoals ik al zei: ik geef de voorkeur aan een tiedeman, een slof kan inderdaad foute dingen doen maar met een Tiedeman vind ik weinig mis kunnen gaan als hij correct wordt vastgemaakt.

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:39

QQQQ schreef:
De oorzaak van het probleem is ook rijtechnisch gezien niet dat het paard z'n hoofd niet omlaag brengt - en dat is het enige dat de hulpteugel doet. Over het algemeen brengt het paard het hoofd niet omlaag, omdat ie niet voorwaarts genoeg is en/of de ruiter te onrustig is met de hand en/of niet goed zit. Dit probleem lost geen hulpteugel op - goede ruiter-gerichte les wel.

Ik had het eigenlijk niet over mensen met angst maar over mensen die het gevoel missen. Mensen die je kan uitleggen wat je wil maar die gewoon (nog) niet het gevoel hebben om hun paarden correct te rijden.
Ik ben het trouwens niet eens met dat een hulpteugel alleen maar helpt om een paard naar beneden te rijden. Onrechtstreeks kan het mensen met een onrustige hand of slechte zit juist wel helpen omdat ze dan even kunnen voelen hoe het wel moet.

Citaat:
Weet je wat haar heeft geholpen? Een paard waar ze grenzeloos vertrouwen in had en hier bitloos en zonder zadel op leren rijden. Natuurlijk niet van de een op de andere dag, maar met veel verschillende "soorten" lessen en heel veel geduld en doorzettingsvermogen. Heeft d'r járen gekost. Ik kan niets dan bewondering hebben voor die aanpak.

Respect voor deze vrouw haar geduld en doorzettingsvermogen maar hier vraag ik me dan af hoeveel baat dat paard erbij gehad heeft dat ze járen met angst (en dus waarschijnlijk totaal gespannen) op zijn rug heeft gezeten? Dit is dus ook wat ik bedoel, hulpteugels zijn juist zo fijn voor de paarden omdat deze op die manier imo minder last hebben van hun onkundige ruiters doordat zezelf op een correct dragende manier lopen (dit dankzij de hulpteugel
en de instructeur die erop let dat de drijvende kracht aanwezig is
) waardoor voor hun de kans op blessures kleiner is.

Let wel, ik heb het hier trouwens niet over een slofteugel maar over teugels waarvan hun inwerking wordt bepaald door de manier van omdoen en niet door de ruiter.
En het moge voor zich spreken dat goede instructie en begeleiding het aller belangrijkste is! Hulpteugels dienen niet als vervanging voor goede les daar ben ik het helemaal mee eens.

Elaine schreef:
Als je de hulpteugels goed gebruikt, puur om je eigen hulpen te versterken.. zie ik er geen verkeerd in.

Ik zie mensen die vrij hoog rijden en soms alleen iets eraan hangen om iets extra te oefenen. Puur omdat je daar als mens te kort komt om je paard óf iets duidelijk te maken óf iets te leren.

Hier ben ik het dus ook mee eens, ik wil alleen het woordje tijdelijk nog maar toevoegen. Ik zie er dus ook geen verkeerd in zolang het maar een tijdelijk hulpmiddel is

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:42

NoaFleur schreef:

[***] schreef:

Hier ben ik het dus ook mee eens, ik wil alleen het woordje tijdelijk nog maar toevoegen. Ik zie er dus ook geen verkeerd in zolang het maar een tijdelijk
hulp
middel is

Prima aanvulling

Anders_Amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:47

Ik ben het wel een beetje met je eens, maar die hulpmiddelen zijn er toch niks voor niks? Als je wedstrijden met je paard gaat / wilt rijden wil je toch wel dat het goed komt en gaat?

Ik weet wel zeker dat haast iedereen wel eens een hulpmiddel heeft gebruikt.

Dat heb ik zelf ook gedaan in de tijd dat mijn paard erg sterk was.
Ik wil liever geen ongelukken en wou het zelf oplossen. En het resultaat.. Kan nu zonder en gaat Super!

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:54

polly_amigo schreef:
Ik weet wel zeker dat haast iedereen wel eens een hulpmiddel heeft gebruikt.

Ik heb nog nooit met een hulpteugel gereden maar ik denk echt niet dat dat mij een betere ruiter maakt! Tot nu toe heb ik rijtechnische problemen altijd gewoon kunnen oplossen, en ik zal eerst alles proberen voordat ik er een hulpteugel aan zou hangen! Ik heb het idee dat er wel vaak te snel naar een hulpteugel wordt gegrepen.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:09

Haha, wat kijken mensen hier toch divers tegenaan.. Even in het kort mijn gedachten hierover (waar ik hoogstwaarschijnlijk ook flink op aangesproken ga worden zo te lezen )

Ruiters met angst.. Is het eerlijk om de angst van de ruiter op te lossen door iets aan het paard te hangen?! Ik denk van niet, mensen met angst zijn altijd te gespannen en durven het paard niet vrij te laten in de mond van het paard. Ofwel, ruiter doet iets fout, waarop paard reageert (en terecht overigens), waarop paard wordt gestraft/ begrensd door de hulpteugel..

Onkunde.. Ik kan me voorstellen dat je een heel enkele keer tijdens een training net dat beetje extra hulp van een hulpteugel wilt gebruiken. Maar zodra deze standaard bij de uitrusting gaat horen is het niet goed. Hulpteugels verdoezelen fouten bij de ruiter. Waarom doet een paard bv zijn hoofd omhoog? Omdat de ruiter te vaste hand heeft of last van zijn rug of.. Helpt het als je dan gedwongen de hals met een hulpteugel en dus geforceerd zijn plek aangeeft. Volgens mij niet, een goede ruiter kan de jusite positie aangeven met behulp van zijn eigen. Als de ruiter dit niet lukt mist er dus genoeg kennis/ praktijk bij de ruiter..

Zo kan ik nog wel even doorgaan. En natuurlijk zijn niet alle ruiters perfect, lijkt onmogelijk zelfs.. Maar toch ligt het wat mij betreft bij de ruiter (is het niet de huidige dan een vorige ruiter die foute dingen heeft aangeleerd bv)..

Dat moet ook wel weer door een goede ruiter aangeleerd worden. Als je merkt dat je paard en jij gezamenlijk moeite met iets hebben. Nog steeds oneerlijk om je paard dan erdoorheen te krijgen met een hulpteugel. Beide vinden het moeilijk, maar je paard krijgt de inwerking van de hulpteugel. Die doet ook alleen maar zijn best. Als een paard angeeflijkheid moet leren en de ruiter dit nog niet onder controle heeft. Misschien dan in combinatie met een andere ruiter wel? Stap er na het inrijden van een andere ruiter op zodat je het verschil voelt misschien? Rijd eens een ander paard waarop je het kan voelen?

Er zijn meer mogelijkheden. Een echt goede ruiter kan het naar mijn mening zonder hulpteugels af. Jammer eigenlijk, want juist die ruiters kunnen als één van de weinigen juist goed met hulpteugels overweg.

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:37

Natuurlijk ligt het aan de ruiter, ik denk niet dat iemand hier dat ooit ontkent heeft. Maar als je weet dat je problemen hebt (welke dan ook) en hulpteugels kunnen je helpen met deze te overwinnen (en je krijgt de nodige begeleiding om correct met deze teugels/bitten/wat dan ook, om te gaan waarbij ook gekeken word naar de bouw en het kunnen van het paard zodat niets overbelast word en de hulpteugels niet misbruikt worden ) Wat is er dan zó verkeerd aan om deze ook te gebruiken???

Natuurlijk kunnen er meerdere oplossingen zijn maar dat wil toch niet zeggen dat deze daarom verkeerd is?