Buitenrijden met Sedalin?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dilemma

Als het werkt is het goed?
6 (18%)
Sederen voor het rijden is not done
26 (81%)

Totaal aantal stemmen: 32

KiWiKo

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:44

libke schreef:
LCharlotte schreef:
Als ze het paardje niet kan handelen had ze hem niet moeten kopen! Pfffff wat een belachelijke zooi, er lopen toch écht rare mensen rond!!

de vorige eigenaar was vergeten de gebruiksaanwijzing mee te geven aan Kim

De gebruiksaanwijzing zat er wel bij......... maar mijn Chinees is niet zo goed

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:45

Jovarna schreef:
sarabande schreef:
Prom je hebt helemaal gelijk en ik doe het ook zo, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid zijn eigen paard te kunnen opvoeden.

Iedereen heeft de mogelijkheid, mits je de wil hebt om het te doen .

Pardon iedereen fokt zijn eigen rijpaard

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:46

Jovarna schreef:
@WildWings: Tja, ik ben ook de logica kwijt hier... En begrijp ook niet waarom Kiwiko nog steeds zit te lachen met al die .

hmzzzz moet ik dan gaan huilen omdat we een hele fijne buitenrit hebben gehad???

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:48

Tja, als jij dit een fijne buitenrit vindt, houdt iedere discussie op

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:49

yep, we hebben beiden genoten en dat was het belangrijkste

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:51

sarabande schreef:

Ook een volwassen paard met een verleden en trauma's kun je opvoeden.

Moniek

Re:

hahahaha als ik een joint opheb kan ik ook lachen om de domste film ooit

KiWiKo

Re:

Snappie

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:52

En de volgende gaat zonder sedatie? Houd je ons op de hoogte van die rit. Ik ben serieus benieuwd naar hoe Toronto dan gaat reageren

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:52

Het is maar waar je tevreden mee bent Toen ik mijn ruin kocht was hij al op middelbare leeftijd en ook nooit in het verkeer geweest. Niets Sedalin en andere dingen waar je voor het gemak maar even naar grijpt. Eerst flink aan het werk en daarna met 3 doodmakke paarden langs de weg, zelf ontspannen blijven en zorgen dat je al een band hebt met je paard. Als je je paard zelf al laat merken dat er niets engs aan is ben je al voor een groot deel op weg. Oefenen oefenen, met Sedalin schiet je echt niets op. Als je dan te bang bent om het zonder te doen, doe het dan niet Het maakt niet uit of het nou de eerste keer was of niet, je had er al geen vertrouwen in kennelijk, ga dan ook niet

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:53

waarschijnlijk gaan we as woensdag naar het strand zonder sedatie

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:54

KiWiKo schreef:
hmzzzz moet ik dan gaan huilen omdat we een hele fijne buitenrit hebben gehad???

Het gaat niet om die "fijne" buitenrit. Naast al je geeft ook deze reactie van jou aan dat je volledig voorbij gaat aan de essentie. En da's zo jammer. Want is die "fijne" buitenrit werkelijk jouw doel en de sedatie het middel?? Lijkt me niet, toch?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:56

Jovarna schreef:
sarabande schreef:

Ook een volwassen paard met een verleden en trauma's kun je opvoeden.

Daar ging de post van Prompertje niet over, maar je hebt gelijk dat is nu precies wat Kim met Toronto doet, op haar manier en gezien de reacties van vooral mensen met meer ervaring, niet echt een afwijkende manier.

Ik heb in de meer dan 30 jaar dat ik paarden fok nog nooit een afgespeend veulen met sedalin of wat dan ook op een trailer gezet, maar als zij zich daar prettig bij voelt en daar goede ervaringen mee heeft, so what.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:57

Jovarna, ik denk dat er zeker ook een groot deel van de essentie van mijn verhaal voor het gemak niet gelezen wordt of niet begrepen........

Ik heb het idee dat iedereen denkt dat het beest zn ene been niet meer voor zijn andere been kon zetten

er wordt voor het gemak maar vanuit gegaan dat hij helemaal stoned was........ en das jammer heel jammer

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:01

Inprenting begint in de eerste levensfase, een fokker die daar niets aan doet, levert dus een paard met een verkeerde achtergrond af.
Net als bij honden, en mensen.

Om dit weer goed te krijgen gaat niet in 3 maanden.

om toch het paard iets anders dan de vertrouwde omgeving te laten zien, mag je in mijn ogen wel wat hulp bij gebruiken.
Wat het dan ook is, voor de één sedalin, voor de ander een cd met rustgevende muziek.

Zolang jij rustig daardoor word zal het paard ook zo reageren, het is dus een kwestie van samen doen.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:01

ik denk helmaal niet dat hij geen stap meer kon zetten.
net wat je zegt de randjes eraf halen.
ik blijf bij mij mening dat ik het niet zo doe.
ik wens je verder wel alle plezier in de volgende buitenritjes hopenlijk zonder sedalin.

Eve_lien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:03

Ik heb het topic doorgeworsteld..
En ik kan alleen maar zeggen: Iedereen doet het op zijn eigen manier.
Maar als het op zo'n manier moet, hoeft het voor mij al niet meer hoor

Anoniem

Re:

sarabande schreef:
Daar ging de post van Prompertje niet over, maar je hebt gelijk dat is nu precies wat Kim met Toronto doet, op haar manier en gezien de reacties van vooral mensen met meer ervaring, niet echt een afwijkende manier.

Ik heb in de meer dan 30 jaar dat ik paarden fok nog nooit een afgespeend veulen met sedalin of wat dan ook op een trailer gezet, maar als zij zich daar prettig bij voelt en daar goede ervaringen mee heeft, so what.

Als het om 'zomaar' een paard zou gaan - één van de vele paarden die komen en gaan om op te voeden, te berijden en te verkopen - zou ik er misschien nog enigszins begrip voor hebben.
Maar dit vind ik toch echt iets anders. Het is haar EIGEN paard. En met je eigen paard wil je toch geen maatregelen treffen zoals deze?

Ann

Re:

Citaat:
Zolang jij rustig daardoor word zal het paard ook zo reageren, het is dus een kwestie van samen doen.

Waarom dan een paard sederen terwijl een groot deel van de onrust bij de ruiter ligt. Dat is ook een nep-oplossing. Neem dan zelf een flinke borrel voordat je opstapt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:06

goh Kim had je dat streepje Sedalin niet kunnen geven zonder dat iemand het zag

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:07

Ann schreef:
Citaat:

Waarom dan een paard sederen terwijl een groot deel van de onrust bij de ruiter ligt. Dat is ook een nep-oplossing. Neem dan zelf een flinke borrel voordat je opstapt

of een jointje

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:07

KiWiKo schreef:
Jovarna, ik denk dat er zeker ook een groot deel van de essentie van mijn verhaal voor het gemak niet gelezen wordt of niet begrepen........

Ik heb het idee dat iedereen denkt dat het beest zn ene been niet meer voor zijn andere been kon zetten

er wordt voor het gemak maar vanuit gegaan dat hij helemaal stoned was........ en das jammer heel jammer

De essentie is - in mijn beleving dan - dat je paard geen vertrouwen en geen rust in z'n hoofd heeft en dat jij geen vertrouwen en geen rust hebt. Dat jullie samen nog lang niet zo ver zijn om relaxed te rijden, zonder hulp- en dwangmiddelen, laat staan een buitenrit te maken.

Aan de reacties te lezen denkt niet iedereen dat je paard liep te zwieberen op z'n benen. Blijkt dus dat jij de reacties niet gelezen hebt, en ook dàt blijkt weer uit het feit dat je alles weglacht.

besita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:08

Ann schreef:
Citaat:

HMMmm lijkt me niet handig dat ze er dan afvalt (door coordinatiestoornissen van de borrel )als het paard een stapje opzij zet en dat ie dan alleen aan de loop gaat

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:12

KiWiKo schreef:
De gebruiksaanwijzing zat er wel bij......... maar mijn Chinees is niet zo goed

Misschien is het tijd om een goede tolk te zoeken?

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:13

Ik hoop in ieder geval dat je nu wel het vertrouwen in je paardje hebt om er zonder sedalin op te durven stappen.