Laag Diep Rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flopper

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:04

je hoort een paard niet zo te rijden.. het paard vind dat egt niet fijn.. ga je maar een uur krom lopen.. een paard is echt mooi als het hoofd recht staat (als jullie begrijpen wat ik daarmee bedoel :S..) maarjaa als mensen hun paard zo willen behandelen moeten ze dat zelf weten.. ik vind het niet respectvol tegenover je paard..

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:38

nogmaals mensen.. de beste stuurlui staan aan wal..

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:30

DresslOver schreef:
@ QQQQ: jij zegt dat een jury niet geheel objectief is.
Ik kan niet anders dan je gelijk geven. Maar ben jíj wel objectief?
Ik heb een ander perspectief en zal vertellen wat ik zie. Als ik iets slechts zie bij een "klassiek" plaatje (zoals bijv de triangulatie in de piaffe, ook bij de klassieke ruiters), dan zeg ik daar wat van. Dat is wel objectief. Ik wordt in mijn mening niet gestoord door de identiteit van de ruiter, of wie er tegenover mij staat.
Ik ben zeer goed in staat om zaken objectief te bestuderen en beoordelen; dat is mijn vak. Ik ben niet tegen LDR, omdat ik tegen Anky ben, of andersom. Ik ben tegen LDR, omdat ik er geen enkel voordeel voor het paard in vind en het gewoon rijtechnisch fout vind (na uitgebreide analyse). Ik doe niet iets met een paard waar ik het zelf niet mee eens ben, en zal daarom ook geen LDR toepassen.
DresslOver schreef:
ook vraag je aan mij de profs te definiëren, liefst met namen. Nuja, namen gaat me te lang duren, maar onder profs versta ik mensen die wéten waar ze over praten, en dat zijn niet de B/L/M/Z enz ruiters maar de GP'ers.
Wat naïf dat jij er vanuit gaat, dat GP-ruiters weten waar ze over praten! De kans is al heel wat groter als je het hebt over GP-ruiters die hun paarden zelf van 0 t/m GP hebben opgeleid, maar dat zijn er toch aanmerkelijk minder!

Dus, dat een grote naam als Balkenhol zich sterk maakt tegen LDR, dat betekend wel iets voor je? Helaas zit ie (bij mijn weten) niet op bokt.
Of is het argument dan "ja, maar da's een Duitser"? (zou ik erg kortzichtig vinden...)

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:48

DresslOver mag ik vragen hoeveel ervaring jij hebt ? Je hebt het over de beste stuurlui staan aan wal (wie) . Je hebt het over Anky haters , is dit omdat je er graag wilt werken ? Ik zou maar goed erover nadenken voordat ik op zo 'n stal ging werken . oja dit zegt iemand die op zo'n stal gewerkt heeft . Ik weet precies hoe dat wereldje inelkaar zit . En weet je ik zou voor geen goud terug willen naar dat wereldje .

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:51

DresslOver schreef:
@ Adil18: Jij praat over Electrotherapie.
Hmm.. ik zie niet zo goed wat dat nu te maken heeft met mijn definitie van 'nieuw'..? kan aan mij liggen.. maargoed, verder lijkt het me stug, maar ik zal het zéér binnenkort kunnen vragen en kunnen zien.

Bedoel er maar mee te zeggen dat LDR niet een ideale manier hoeft te zijn voor het loswerken en trainen van een paard.

Citaat:
Ook zeg jij dat veel paarden niet zijn (geworden) wat ze hadden kunnen zijn door hun ruiters.
Klópt! Hélemaal! máár, gebeurt dat alleen door de ruiters die hyperflectie toepassen? Kom op joh! Wees nou eens eerlijk! DOE JE OGEN OPEN!!

Nee, ik heb helemaal niet gezegd dat dit alleen door LDR komt, maar het kan wel een rol spelen, vooral als de 'profs' het verkeerd toepassen, want ook dat kan nog steeds. Net zoals er Young Riders zijn die Jos Lansink ooit ergens met een slof zien rijden en er zelf maar eens een aanknopen, terwijl ze geen flauw idee hebben wat ze nu eigenlijk doen....(niet dat ik het weet, maar ik heb ook nog nooit van m'n levensdagen met slof of LDR gereden)

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:53

andafries schreef:
DresslOver mag ik vragen hoeveel ervaring jij hebt ? Je hebt het over de beste stuurlui staan aan wal (wie) . Je hebt het over Anky haters , is dit omdat je er graag wilt werken ? Ik zou maar goed erover nadenken voordat ik op zo 'n stal ging werken . oja dit zegt iemand die op zo'n stal gewerkt heeft . Ik weet precies hoe dat wereldje inelkaar zit . En weet je ik zou voor geen goud terug willen naar dat wereldje .

Jep...die mensen hebben soms truucjes waar je liever geen weet van hebt....

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:57

Citaat:
Jep...die mensen hebben soms truucjes waar je liever geen weet van hebt....

Daar kijk ik echt niet van op. Als je aan de top wilt komen, zoals zoveel mensen, dan moet je iets meer doen dan een ander.....
Het zou wel erg naief zijn om te denken dat het allemaal zo paardvriendelijk gebeurd.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:04

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:16

die trucjes zie ik dan liever met eigen ogen, en ik wil graag liever zélf beslissen of ik daar wél of niet in wil horen.
Nogmaals, ik weet ook best dat het echt niet allemaal paardvriendelijk gaat, waarschijnlijk vaker onpaardvriendelijk als paardvriendelijk.
@ QQQQ: ik vind dat je mij nogal verkeerd inschat. Dat balkenhol zich inzet tegen ldr betekent zéker wel iets voor mij, en ik weet best dat niet alle GP ruiters ook écht goede ruiters zijn, maar ik denk dat je nu nogal moeilijk gaat doen, wat ik alleen maar probeer te zeggen is dat deze discussie die wij nu voeren eigenlijk nergens over gaat, wat hebben wij B, L, M, Z zz licht /zwaar pr. st. G. hier nou mee te maken? Hóe kunnen wij hier nou over oordelen. Ik denk dat je jezelf nogal overschat als je denkt dat je daar wel over kan oordelen. Nogmaals, er ontstaat nu een misverstand, ik ben niet vóór LDR, ik ben geen GP ruiter, dus Nee, ik oordeel niet over LDR.

andafries: je vraagt wie ik bedoel met de beste stuurlui staan aan wal. ik bedoel daar mee ons allemaal (including myself) ik vind gewoon niet, dat het aan ons is om GP ruiters en hun trainingstechnieken te (ver)oordelen. je vraagt ook wat ik bedoel met anky haters, dat lijkt me nogal duidelijk de mensen die een hekel hebben aan anky, ikzelf ben geen voorstander en geen tegenstander van anky, ze rijd goed klaar. de reden waarom ik daar graag wil gaan werken is omdat ik graag met éigen ogen wil zien hóe het er op zon stal aan toe gaat. jullie kunnen mij wel waarschuwen voor allerlei dingen, maar wou je zelf toen ook niet heel graag daar naar toe? Ik denk dat ik wel het recht heb om zélf te beslissen of ik daarnaar toe ga, en vervolgens ook zélf míjn conclusies mag trekken. Als het me niet bevalt, kun je altijd nog stoppen.

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:22

het zou overigens wel fijn zijn als het er hier wat minder vijandelijk aan toe gaat.. ik ben niet voor en tegen LDR, toch krijg ik hier reacties waardoor het lijkt alsof ik het zelfs zelf toepas!

PussInBoots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:23

Ik blijf bij mijn mening dat de zinnetjes "onnatuurlijk lopen" en "onnatuurlijke houding" onzin zijn!!!! Zogauw je op een paard stapt is er niets natuurlijks meer aan!! Maar dat maakt niet uit, paarden die wij in de sport uitbrengen of die we uberhaupt voor welk doeleinde dan ook "gebruiken" zijn gedomesticeerd en gefokt voor ONS plezier. Zie een paard in de wei eens in galop een hoek doorgaan, hij houdt zn lichaam naar binnen geheld en buigt zn hoofd, lichaam en hals naar buiten! Dus zoals wij hem de bocht door willen hebben, netjes recht met een lichte buiging naar binnen is al erg onnatuurlijk. Hier wordt een paard op getraind (en dit is nog maar de basis) dus ben ik er van overtuigd dat een paard op vele manieren te trainen is! Niet dat ik alle manieren nu prettig vindt, begrijp me niet verkeerd, maar ik blijf er van overtuigd dat je niet in het "algemeen" moet kijken maar veel meer individueel! Ik ben geen directe voorstander van het LDR rijden maar in sommige gevallen ook zeker geen tegenstander, kijk naar het niveau van het paard, de bouw, en niet te vergeten naar de kundigheid van de ruiter!! (want daar ontstaan de meeste problemen, zeker tussen de ruiters die zichzelf op een laag niveau al de nieuwe "Anky" of welke topruiter je ook maar wilt bedenken wanen!!!!!!!!)

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:47

Met LDR denk ik aan echt iets héél anders. Ik denk dan aan ontspannenheid, neusje eruit rijden. Bij de foto's die jij laat zien denk ik alleen aan trekken en nog eens trekken.
Afbeelding
Dit vind ík LDR. Volledige ontspannenheid tussen ruiter en paard. geen getrek of een paard dat opgekropt loopt.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:48

DresslOver . Ik ben het niet eens met hater ik geloof dat er geen mens hier is die Anky echt haat . Al zou ze nooit een vriendin van mij worden . Maar er zijn gewoon mensen die hun mening uiten over LDR en jij gaat gelijk in de verdediging door dat te zeggen . En waarom zouden wij geen GP ruiters mogen beoordelen op hun manier van rijden , de dressuur is niet altijd even paardvriendelijk , maar daar kom je nog wel achter . GP ruiters zijn ook maar mensen . En er spelen meer factoren mee om aan de top te komen , Al heb je nog zoveel talent sommige ruiters zullen nooit GP rijden.
Ik wilde inderdaad naar zo'n stal toe heb je helemaal gelijk in . Maar misschien wil ik anderen wel behoeden voor de fout die ik gemaakt heb . Toen ik bij deze stal vertrok en dat bij anderen bekent was kon ik gelijk bij andere topruiters aan de slag , daar heb ik voor bedankt . Dat zegt zeker wel genoeg denk ik. Maar ik hoop dat jij veel plezier krijgt in je toekomstige baan en veel succes.

misslauie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:56

zo diep als die 1e foto's? belachelijk.
een !!beetje!! rond lopen zonder al te veel "zagen en trekken" ? ja daar ben ik wel voor.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:08

QQQQ schreef:
Wat naïf dat jij er vanuit gaat, dat GP-ruiters weten waar ze over praten! De kans is al heel wat groter als je het hebt over GP-ruiters die hun paarden zelf van 0 t/m GP hebben opgeleid, maar dat zijn er toch aanmerkelijk minder!

Hoe weten we eigenlijk of de posters in dit topic weten waarover ze praten?

xLSZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:34

noekje schreef:
Met LDR denk ik aan echt iets héél anders. Ik denk dan aan ontspannenheid, neusje eruit rijden. Bij de foto's die jij laat zien denk ik alleen aan trekken en nog eens trekken.

Dit vind ík LDR. Volledige ontspannenheid tussen ruiter en paard. geen getrek of een paard dat opgekropt loopt.

Kijk, dit vind ik er nou veel mooier en vriendelijker uitzien,
vergeleken bij de andere foto's

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:39

Tyrza schreef:
QQQQ schreef:

De manier van reageren en de manier waarop argumenten onderbouwd worden.....

@ Superwoman: nee, ik ben niet zo naief hoor, ik weet wel dat er ook mindervriendelijke aspecten in het rijden zijn die toch nodig zijn om net dat beetje extra te krijgen....

Ik denk alleen dat je daar ook te ver in kunt gaan, en dit kan ten koste gaan van het paard. Dit is dus ook de reden waarom ik vraagtekens bij het LDR plaats, Ik lees wel de fantastische verhalen over hoe goed het allemaal wel niet werkt (hoewel dat niet eens wetenschappelijk is, dat vind ik toch net iets betrouwbaarder ), maar ik lees nergens verhalen van paarden die stijve halsen en zere ruggen van LDR hebben gekregen (dit kan natuurlijk ook door verkeerd toepassen zijn gebeurd, sterker nog, ik denk dat het grootste gedeelte door verkeerd toepassen problemen krijgt). Die paarden zijn er wel, maar dat wordt doodgezwegen om deze rijstijl te promoten en misschien zelfs wel een beetje goed te praten. dit vind ik niet eerlijk. Als je LDR goed wil beoordelen moet je alles weten: de voordelen, de nadelen, de succesverhalen maar ook de minder geslaagde verhalen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:42

Adil18 schreef:
maar ik lees nergens verhalen van paarden die stijve halsen en zere ruggen van LDR hebben gekregen (dit kan natuurlijk ook door verkeerd toepassen zijn gebeurd, sterker nog, ik denk dat het grootste gedeelte door verkeerd toepassen problemen krijgt). Die paarden zijn er wel, maar dat wordt doodgezwegen om deze rijstijl te promoten en misschien zelfs wel een beetje goed te praten. dit vind ik niet eerlijk. Als je LDR goed wil beoordelen moet je alles weten: de voordelen, de nadelen, de succesverhalen maar ook de minder geslaagde verhalen.

En... last but not least.... objectief zijn

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:45

Tyrza schreef:
Adil18 schreef:
maar ik lees nergens verhalen van paarden die stijve halsen en zere ruggen van LDR hebben gekregen (dit kan natuurlijk ook door verkeerd toepassen zijn gebeurd, sterker nog, ik denk dat het grootste gedeelte door verkeerd toepassen problemen krijgt). Die paarden zijn er wel, maar dat wordt doodgezwegen om deze rijstijl te promoten en misschien zelfs wel een beetje goed te praten. dit vind ik niet eerlijk. Als je LDR goed wil beoordelen moet je alles weten: de voordelen, de nadelen, de succesverhalen maar ook de minder geslaagde verhalen.

En... last but not least.... objectief zijn

Amen

_Nicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:56

noekje schreef:
Afbeelding

Ben ik het mee eens, ziet er lekker ontspannen uit!

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:52

DresslOver schreef:
die trucjes zie ik dan liever met eigen ogen, en ik wil graag liever zélf beslissen of ik daar wél of niet in wil horen.
Nogmaals, ik weet ook best dat het echt niet allemaal paardvriendelijk gaat, waarschijnlijk vaker onpaardvriendelijk als paardvriendelijk.
@ QQQQ: ik vind dat je mij nogal verkeerd inschat. Dat balkenhol zich inzet tegen ldr betekent zéker wel iets voor mij, en ik weet best dat niet alle GP ruiters ook écht goede ruiters zijn, maar ik denk dat je nu nogal moeilijk gaat doen, wat ik alleen maar probeer te zeggen is dat deze discussie die wij nu voeren eigenlijk nergens over gaat, wat hebben wij B, L, M, Z zz licht /zwaar pr. st. G. hier nou mee te maken? Hóe kunnen wij hier nou over oordelen. Ik denk dat je jezelf nogal overschat als je denkt dat je daar wel over kan oordelen. Nogmaals, er ontstaat nu een misverstand, ik ben niet vóór LDR, ik ben geen GP ruiter, dus Nee, ik oordeel niet over LDR.

Mijn filosofie is dat paardrijden, en met name de training van je paard een doel heeft. Als je niet weet wat je doel is, maakt het inderdaad niet uit wat je allemaal doet in de training van je paard (zie mijn onderschrift). Wil je ooit een paard van begin tot eind correct opleiden, dan zal je moeten weten wat voor doel, zin, nut elke oefening die je in de training toepast, van pre-B tot post-GP dient. Dit moet je dus al weten vóór je aan de training begint, en dus niet pas als je bij de GP aankomt.

Van de klassieke oefeningen is me dat volledig duidelijk. Van LDR niet, in tegendeel.

Natuurlijk komt er bij de hele route ook steeds weer meer en meer (rijkunstig) gevoel kijken. Dat moet je gaandeweg zien te ontwikkelen, onder de juiste begeleiding.

De theorie en de logica/het nut van de verschillende oefeningen, daar kan je dus prima over discussieren, ook als je zelf nog geen GP rijdt.

Om er vanuit te gaan dat degene met de meeste lintjes "het wel beter zal weten" vind ik nogal naïf en niet echt passen bij het beeld van iemand die beweert overal zélf over te willen beslissen.

Er van tevoren vanuit gaan dat iemand anders toch geen gelijk heeft, is natuurlijk net zo fout. Ondanks dat enkele mensen op bokt dit van mij denken en/of beweert hebben, is dat niet waar. Anders zou ik niet zoveel tijd besteden aan het bestuderen van hun argumenten. Tot nog toe hebben pro-LDR argumenten mij niet weten te overtuigen. Logisch gevolg hiervan is, dat ik steeds moeilijker van de positieve kant van LDR overtuigd zal kùnnen worden...
Tyrza schreef:

Goed punt! Dat weten we niet. We kunnen het beoordelen, door de inhoud goed te bekijken en de verschillende meningen/argumenten naast elkaar af te wegen. Op basis daarvan kunnen we dan onze eigen mening (her)vormen. Niet iedereen zal dus tot dezelfde conclusie komen, daar ben ik van overtuigd!
noekje schreef:
Met LDR denk ik aan echt iets héél anders. Ik denk dan aan ontspannenheid,
neusje eruit rijden
. Bij de foto's die jij laat zien denk ik alleen aan trekken en nog eens trekken.
De toepassers van de techniek die in de foto's van de TS te zien zijn, zullen je vertellen dat er geen getrek aan te pas komt.

Hoe jij met LDR aan neusje eruit rijden komt is mij een raadsel (ik krijg hooguit de neiging om dit te roepen als ik iemand LDR zie rijden... )

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:07

Is er nu niemand van de tegenstanders die werkelijk kan vertellen waarom het zo slecht is voor een paard.

En dan heb ik het niet over een slechte of goede uitgevoerde oefening,

Maar puur: waarom is het slecht voor het welzijn van het dier.
Iedere keer als je posters meerdere malen op de man af vraagt: waarom is het dan slecht, dan haken ze af.

qqqq: geef jij nou eens antwoordt op deze vraag, in voor iedereen begrijpelijk nederlands.

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:27

QQQQ schreef:
noekje schreef:
Met LDR denk ik aan echt iets héél anders. Ik denk dan aan ontspannenheid,
neusje eruit rijden

. Bij de foto's die jij laat zien
denk ik
alleen aan trekken en nog eens trekken.
De toepassers van de techniek die in de foto's van de TS te zien zijn, zullen je vertellen dat er geen getrek aan te pas komt.

Hoe jij met LDR aan neusje eruit rijden komt is mij een raadsel (ik krijg hooguit de neiging om dit te roepen als ik iemand LDR zie rijden... )

Laag diep en rond.. Op de foto's zie ik een paard rond lopen ja. Rond tegen zn hals aan bijna. maar laag en diep is voor mij een raadsel..

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:33

@ andafries: zoals ik al eerder zij, weet ik héél goed dat het vaker paardonvriendelijk gaat als paardvriendelijk. maar dat heb je blijkbaar niet gelezen. Nogmaals,wil ik graag zélf de beslissing maken over of ik daarnaar toe ga, ik wil ook graag zélf beslissen of dit een fout was. Als het me niet bevalt kan ik altijd nog stoppen.

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:37

DresslOver schreef:
@ andafries: zoals ik al eerder zij, weet ik héél goed dat het vaker paardonvriendelijk gaat als paardvriendelijk. maar dat heb je blijkbaar niet gelezen. Nogmaals,wil ik graag zélf de beslissing maken over of ik daarnaar toe ga, ik wil ook graag zélf beslissen of dit een fout was. Als het me niet bevalt kan ik altijd nog stoppen.

Ik denk niet dat het fout van je is hoor, net wat je zegt, het is altijd leerzaam, hoe doet er niet toe. Je kunt dingen zien die je zelf ook wilt gaan proberen of je kunt dingen zien waarvan je weet: 'zo moet het dus niet en zal ik het nooit doen'