Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:23

Ninx schreef:
Dit leek me wel interessant.... een goede start is het halve werk, wellicht brengt het weer nieuwe inzichten:
https://equinestudies.e-quine.com/cw-jonge-paard/

Interessant, ik zie alleen niet zo gauw aan welke universiteit of hoge school deze opleidingen verbonden zijn. Weet jij dit toevallig?

Muze

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:24

Dat zijn ze niet? Is gewoon een onafhankelijk cursus aanbod..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:31

Avalanche schreef:
Heel interessant idd.

Ik ben er absoluut van overtuigd dat een goede start het halve werk is. En er is best wat progressie geboekt, inrijden met 3 jaar is niet meer zo normaal als het vroeger was, de leeftijd om te starten is opgeschoven - en het mag van mij nog wel een jaar - maar winst is het. En tegelijk vind ik dat het allemaal veel te langzaam gaat.

Maar ook later starten is niet per definitie beter. Sterker nog er zijn onderzoeken die absoluut aanwijzingen bevatten voor het tegenovergestelde.

Ook daar staat of valt het bij 'op de juiste manier en juist gedoseerd' waarschijnlijk. (zoals jij al aanhaalde over tuigage, manier van rijden en ijzers).
Kun je niet aan die voorwaarden voldoen, kán het beter zijn om later te starten misschien. Maar ook daar zijn dus geen absolute waarheden te vinden vooralsnog.

De wetenschapper zegt daar nu over in de praktijk: ben je zo handig dat je binnen 15 minuten (ergens in die orde van grootte) arbeid iets zinnigs kunt doen met je paard kan dat juist heel verstandig zijn zelfs om vroeg te beginnen. (heel handige ruiters met veel kennis en kunde).
Heb je vanwege je eigen beperkingen (minder handig en meer tijd nodig) te veel tijd nodig moet je het misschien laten/anders oplossen (vrij vertaald maar hier kwam het wel op neer)
De limiterende factor is hier niet het paard maar de mens.

Ik behoor tot die laatste groep en heb dus meer tijd nodig. In zowel wat later starten als minder trainingsmomenten in het begin. En maak veel meer km's om hetzelfde resultaat te behalen. Voor MIJ kan het dus beter zijn later te starten en geen haast te maken. Maar het paard zou met een betere ruiter prima een gezonde andere start kunnen maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:32

prompter schreef:
Hier op bokt lees je ook volop over handelsstallen die vol staan met 'kapotte paarden'. Dat komt toch ergens vandaan, en zouden we toch niet moeten willen?

Dat is alleen in het lage segment handel, paarden die niks tot weinig meer opleveren omdat ze iets mankeren en of gedragsproblemen hebben of andere zaken waardoor niemand ze wilt hebben.

Waar het volgens mij vandaan komt is mensen die niets willen leren, die niet open staan voor het welzijn van het paard. Ze zelf kapot rijden en/of snel inruilen voor een nieuw paard als het paard iets gaat mankeren waarbij het patroon zich herhaalt.

En wat ook heel interessant uit die onderzoeken komt maar hier een beetje aan voorbij gegaan wordt is de invloed van de been en hoefstanden op slijtage en als oorzaak voor andere problemen.

Alles staat met elkaar in verbinding, en ik vind het ook heel interessant.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:35

pol013 schreef:
Ook daar staat of valt het bij 'op de juiste manier en juist gedoseerd' waarschijnlijk. (zoals jij al aanhaalde over tuigage, manier van rijden en ijzers).
Kun je niet aan die voorwaarden voldoen, kán het beter zijn om later te starten misschien. Maar ook daar zijn dus geen absolute waarheden te vinden vooralsnog.

Eens hoor :)

Ik denk dat je op elke leeftijd super gedoseerd en eerlijk moet werken bij het inrijden van een paard.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 15:36

Muze schreef:

Oké zijn ze wel geaccrediteerd als opleiding?
Lijkt mij wel interessant maar het moet wel gestoeld zijn op wetenschappelijk onderbouwde studies en met echte docenten, anders ga ik er geen geld aan uitgeven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 15:40

SjonnieZ schreef:
Muze schreef:

Lijkt mij wel interessant maar het moet wel gestoeld zijn op wetenschappelijk onderbouwde studies en met echte docenten, anders ga ik er geen geld aan uitgeven.

Het zijn webinars..., dat heeft verder niets met een opleiding te maken. Heb je het wel gelezen? Misschien moet je dat dan even doen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 15:44

SjonnieZ schreef:
Muze schreef:

Het zijn webinars van een random coaching eenmanszaak ;) dame die erachter zit is ene of andere alternatieve therapeut en coach met verder 0 relevante achtergrond in wetenschap. Weggegooid geld dus :P

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 15:46

Fly_high schreef:
Het zijn webinars van een random coaching eenmanszaak ;) dame die erachter zit is ene of andere alternatieve therapeut en coach met verder 0 relevante achtergrond in wetenschap. Weggegooid geld dus :P

Is dit grappig bedoeld? :')

Fly_high

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 15:55

Nee hoezo?

Ja ze noemt zichzelf een wetenschapper, onderzoeker en nog wat maar volgens openbare bronnen heeft enkel MBO diploma, wat alternatieve geneeskunde cursussen en Bachelor van "University of hard knocks" :') tja dat is dan super gedegen wetenschappelijk onderzoek wat eruit komt :=

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 15:57

Ninx schreef:
Fly_high schreef:

Tuurlijk niet. De webinars en websites waar je de hele tijd reclame voor probeert te maken zijn van Pippi Langkous-niveau. Voor jou misschien prima en heel belangrijk en informatief, maar het verdient echt al die aandacht niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 15:58

Sharon May-Davies en Raquel Butler, sprekers, hebben wel universitaire kwalificaties.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 16:00

'Christus te paard'...... zij rolt het webinar alleen maar uit he?! Er zitten een aantal interessante sprekers tussen.
En sinds wanneer moet bijvoorbeeld een academische instructeur een wetenschappelijke achtergrond hebben?

En leuk dat je er weer bent Veronica2... want je hebt alleen kans gezien werkelijk alles en iedereen af te fakkelen, maar je komt zelf niet met waardevolle informatie....

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 16:01

prompter schreef:
Sharon May-Davies en Raquel Butler, sprekers, hebben wel universitaire kwalificaties.

Dat zou interessant kunnen zijn, maar dan alleen als het interactieve sessies zijn en geen youtubefilmpjes.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 16:03

Ninx schreef:
'Christus te paard'...... zij rolt het webinar alleen maar uit he?! Er zitten een aantal interessante sprekers tussen.
En sinds wanneer moet bijvoorbeeld een academische instructeur een wetenschappelijke achtergrond hebben?

En leuk dat je er weer bent Veronica2... want je hebt alleen kans gezien werkelijk alles en iedereen af te fakkelen, maar je komt zelf niet met waardevolle informatie....

Volgens mij heb ik enkele pagina's geleden gerefereerd aan Ruiters & Rechts van Van Loon, compleet met naam van paragraaf en de betreffende pagina's.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 16:08

Veronica2 schreef:
Ninx schreef:

Volgens mij heb ik enkele pagina's geleden gerefereerd aan Ruiters & Rechts van Van Loon, compleet met naam van paragraaf en de betreffende pagina's.

Oh... gelukkig maar, is er tenminste 1 wijze man in deze woeste zee van onwetenden....... dank voor de tip.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 16:09

Fly_high schreef:
Nee hoezo?

Ja ze noemt zichzelf een wetenschapper, onderzoeker en nog wat maar volgens openbare bronnen heeft enkel MBO diploma, wat alternatieve geneeskunde cursussen en Bachelor van "University of hard knocks" :') tja dat is dan super gedegen wetenschappelijk onderzoek wat eruit komt :=

Ze komt zelf niet aan het woord toch?

Ik ben blij dat iemand zich inspant dergelijke webinars op te zetten.....

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 16:11

prompter schreef:

Dit idd. Sharon Davies is wel echt iemand die weet waar ze over praat en zeer de moeite waard om naar te luisteren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 16:24

Veronica2 schreef:
Ninx schreef:

Tuurlijk niet. De webinars en websites waar je de hele tijd reclame voor probeert te maken zijn van Pippi Langkous-niveau. Voor jou misschien prima en heel belangrijk en informatief, maar het verdient echt al die aandacht niet.

Lekker denigrerend dit. Prima om kanttekeningen te plaatsen maar volgens mij is haar intentie slechts kennis te delen. Denk dat veel mensen meelezen om iets te leren. zonde als het vertroebelt wordt door mensen die een statement willen maken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 16:30

Raineri schreef:
Lekker denigrerend dit. Prima om kanttekeningen te plaatsen maar volgens mij is haar intentie slechts kennis te delen. Denk dat veel mensen meelezen om iets te leren. zonde als het vertroebelt wordt door mensen die een statement willen maken.

Het is met name vreselijk hautain en het zorgt voor een vervelende sfeer....

Je kunt jezelf ook subtieler uitdrukken wanneer je denkt dat er waardevoller informatiebronnen zijn. Nu is eigenlijk iedereen afgezeken, en er is 1 boektitel aangedragen....
Wanneer je deze bijdragen leest zou je bijna denken dat er tegen een infantiele kleuter gesproken wordt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 16:35

Ninx schreef:
Fly_high schreef:
Nee hoezo?

Ze komt zelf niet aan het woord toch?

Ik ben blij dat iemand zich inspant dergelijke webinars op te zetten.....

Het doet me toch wel meteen twijfelen aan de kwaliteit van zulk cursusaanbod als de organisatie erachter duidelijk vanuit onwetenschappelijke principes werkt en daarnaast aan misleidende reclame doet. Ook al hebben de sprekers zelf wel universitaire kwalificaties dan hoor ik ze liever aan de universiteit dan op een platform van ene of andere zweverige coach :o

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 16:39

Fly_high schreef:
Het doet me toch wel meteen twijfelen aan de kwaliteit van zulk cursusaanbod als de organisatie erachter duidelijk vanuit onwetenschappelijke principes werkt en daarnaast aan misleidende reclame doet. Ook al hebben de sprekers zelf wel universitaire kwalificaties dan hoor ik ze liever aan de universiteit dan op een platform van ene of andere zweverige coach :o

Wat je nu zegt is natuurlijk een beetje kolder....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 16:47

Fly high heeft persoonlijk wat tegen zweverige coaches, wat mag.
Maar als een arts dezelfde benaming en aandoening beschrijft als een zweef typje is het ook niet sorry had ik me toch verkeerd ingelezen.
En hier lijkt dat behoorlijk te herhalen.
Geen arts of wetenschappers dus ze praten onzin en zeker niet eens naar luisteren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 16:51

Het is ook gewoon een manier van alles afketsen om nergens open voor te hoeven staan. Een afweermechanisme.

Zelf denk ik dat alles de moeite waard is om te luisteren/ zien en over te leren en dat je er zelf wel uit kunt halen wat wel of niet bij je past.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 16:53

DuoPenotti schreef:
Fly high heeft persoonlijk wat tegen zweverige coaches, wat mag.
Maar als een arts dezelfde benaming en aandoening beschrijft als een zweef typje is het ook niet sorry had ik me toch verkeerd ingelezen.
En hier lijkt dat behoorlijk te herhalen.
Geen arts of wetenschappers dus ze praten onzin en zeker niet eens naar luisteren.

Nou ja, er wordt gelijk getoeterd.... en niet even inhoudelijk gekeken.

Je mag dus alleen kennis delen (ook al bied je alleen maar een platform) wanneer je zelf een absolute autoriteit bent met bewezen kwalificaties....

Dus jammer joh... wanneer je een leuk culinair webinar wil organiseren met verschillende sprekers; je zult eerst zelf chef-kok moeten zijn...... :+