Avalanche schreef:Heel interessant idd.
Ik ben er absoluut van overtuigd dat een goede start het halve werk is. En er is best wat progressie geboekt, inrijden met 3 jaar is niet meer zo normaal als het vroeger was, de leeftijd om te starten is opgeschoven - en het mag van mij nog wel een jaar - maar winst is het. En tegelijk vind ik dat het allemaal veel te langzaam gaat.
Maar ook later starten is niet per definitie beter. Sterker nog er zijn onderzoeken die absoluut aanwijzingen bevatten voor het tegenovergestelde.
Ook daar staat of valt het bij 'op de juiste manier en juist gedoseerd' waarschijnlijk. (zoals jij al aanhaalde over tuigage, manier van rijden en ijzers).
Kun je niet aan die voorwaarden voldoen, kán het beter zijn om later te starten misschien. Maar ook daar zijn dus geen absolute waarheden te vinden vooralsnog.
De wetenschapper zegt daar nu over in de praktijk: ben je zo handig dat je binnen 15 minuten (ergens in die orde van grootte) arbeid iets zinnigs kunt doen met je paard kan dat juist heel verstandig zijn zelfs om vroeg te beginnen. (heel handige ruiters met veel kennis en kunde).
Heb je vanwege je eigen beperkingen (minder handig en meer tijd nodig) te veel tijd nodig moet je het misschien laten/anders oplossen (vrij vertaald maar hier kwam het wel op neer)
De limiterende factor is hier niet het paard maar de mens.
Ik behoor tot die laatste groep en heb dus meer tijd nodig. In zowel wat later starten als minder trainingsmomenten in het begin. En maak veel meer km's om hetzelfde resultaat te behalen. Voor MIJ kan het dus beter zijn later te starten en geen haast te maken. Maar het paard zou met een betere ruiter prima een gezonde andere start kunnen maken.