Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:49

DuoPenotti schreef:
Toen straks was je stelling anders.

Niet echt, want je quote selectief, dit was de post er na als reactie op jouw post.

Citaat:
Voor mij is 80 kilo 80 kilo. Dus nee, wil ik ook niet op mijn paard.

Ik vind 17.5% inclusief harnachement echt de max. Ik weet niet zo 123 uit mijn hoofd of er een paard is die daar bij past, bij die 80 kilo, zodat het binnen die 17.5 % past.

Een korte hangbrug heeft niet altijd ruimte voor een groter zadel en in een kleiner passend zadel passen dan sommige billen weer niet.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:52

Ik vind het een heel dubbel verhaal. Ik had voor mijn zwangerschap maatje 34 en woog 50 kg. Toen had ik ook in mijn hoofd: mensen met maat 40 hoeven echt niet op mijn paard.
Na de zwangerschap: 65 kg en heupen zo uitgezet dat ik maat 42 moet aandoen. Qua gewicht pas ik echt nog vlot op mijn paard, en mijn vooroordeel voor grotere maten heb ik weggegooid.

Het gaat veel meer over het totaalbeeld: type en gezondheid paard, kwaliteit van de ruiter, en dan is die 15% van het paardengewicht een mooie regel.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 15:52

Mindim schreef:
Ik denk al, wanneer komt er iemand met bodyshaming op de proppen.
Het wordt weer zo gedraaid alsof het de pik hebben is op mensen die te zwaar zijn. Dat kan me helemaal niets schelen, wees wie je zijn wilt, klim alleen met een bepaald gewicht niet op een paard, zo simpel is het.
Dat is geen bodyshamen, dat is gewoon beter voor het paard. Dus ziy je boven die 15% inclusief harnachement, stap dan gewoon niet op.

Ik vind wel dat je heel selectief leest.

Het is toch bodyshamen als er puur op basis van iemands uiterlijk/maat gezegd wordt dat zij niet paard mogen rijden? Dat is namelijk precies wat ik bodyshaming noem in bovenstaande post.

Pas als je weet op welk paard zij willen stappen kun je iets zeggen over of dat wel of niet gaat passen en jouw 15% regel (ik hou zelf minder percentages aan, anders zou er een ruiter van 125 kilo op mijn paard mogen).

De enige die wat verdraait ben jij, want je trekt mijn opmerking over bodyshaming uit verband.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:54

Daphara schreef:
Mars schreef:
Uiterlijk staat wat mij betreft los van de hele kwestie. Bij welk gewicht iemand zich fijn voelt moet diegen zelf weten. Maar je belast een dier er extra mee en ik vind het kwalijk dat dit zo slecht bespreekbaar gemaakt kan worden zonder dat er allerlei andere zaken bij gesleept worden.
- ja maar een dun iemand kan ook in de weg zitten
- ja maar er rijden veel mensen met slecht passend tuig
- ja maar mijn paard komt tenminste buiten met vriendjes
- ja maar springpaarden moeten veel harder werken en ik stap alleen
- ja maar in de western rijden veel lange mannen

Alles kan en mag blijkbaar benoemd en bekritiseerd worden behalve iemand zijn gewicht. En de invloed ervan op een paardenlichaam.

Waarom is dat eerlijk zijn naar jezelf zo moeilijk? Zoals gezegd had ik flink overgewicht, ik heb er niet eens aan gedacht om op een paard te stappen. En het dier te belasten met die extra ballast van mij. Ik snap echt niet hoe je wel nadenkt over passend tuig, goede huisvesting en andere welzijns zaken maar lichamelijke belasting door ruitergewicht dan ineens taboe is.

Als ruitergewicht taboe is, dan was dit niet het zoveelste topic dat er over gaat.
Het is echt heel fijn voor jou dat het je gelukt is om af te vallen, helaas is het voor veel mensen niet zo simpel.

Ik zeg ook nergens dat harnachement belangrijker is dan gewicht, alleen is het in mijn optiek een ondergeschoven kind als het op paardenwelzijn aan komt. Ik zou graag zien dat er in plaats van wijzen naar anderen, in dit geval de vollere ruiters, eens wat vaker gekeken wordt naar “hoe kan ik het welzijn van mijn paard verbeteren?”

Een ruiter die zelf super slank is en die eens even flink gaat afgeven op hoe “zorgwekkend de ontwikkeling is op gebied van plus-size en curvy ruiterkleding” gaat in mijn optiek het doel van paardenwelzijn voorbij. Dat is gewoon lekker makkelijk wijzen naar een ander, in plaats van eerlijk zijn naar jezelf en je eigen paard.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Juist dit stukje ,dat omschrijf jij zoveel malen beter dan ik...dus ja dat bedoelde ik mensen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:00

Het kan mij geen reet schelen of je wel of niet te zwaar bent als mens. Het gaat er in dit topic toch om dat je niet op een paard moet stappen als je voor het betreffende paard te zwaar bent.

Nu komen er een aantal mensen klagen dat ze er niets aan kunnen doen dat ze te zwaar zijn door medicijnen / ziekte.
Als je kiest voor een paard die jou gewicht nog goed kan dragen is dat prima, maar mocht er geluid komen bij voorkeur uit je omgeving dat er twijfel bestaat wees dan zo eerlijk om er niet meer op te stappen. Dat gaat nog teveel mis met allerlei kulargumenten erbij.

Voor de meeste mensen is het ( gelukkig zou ik zo zeggen) een kwestie van gezondere keuzes maken en meer bewegen. Voor de mensen waar dat niet bij geld is het echt erg als je je geliefde hobby niet meer volledig kan uitoefenen, maar voor het paard wel zo eerlijk om er naast te blijven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:02

Nee mindin ik quote niet selectief.
Meteen toen je dat net schreef had ik iets van, das wat anders.

Ik zie de meeste zware personen hier ook schrijven dat het gewicht bij het paard (en zadel) moet passen.

Gezond gewicht kan voor een bepaald dier ook te zwaar zijn.
Zoals overgewicht voor een bepaald dier nog kan.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:04

EN ja over de eerdere situatie de mensen konden het niet plaatsen dat een trekpaard een dikke wintervacht heeft en bij een top dressuur stal staat...allemaal onder een deken of 2 en geschoren. en dan ook een curvy baasje heeft dat juist dan niet rijd. Echt ik heb echt intussen wel eelt op mijn ziel maar de blikken, de stiltes en de "grappige opmerkingen" dat was juist in zo een klasse stal zo dubbel om het maar netjes te zeggen.
Laatst bijgewerkt door kwita op 14-05-21 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:04

17.5%, 80kg lichaamsgewicht en 10kg harnachement+kleding komt neer op een paard van 515kg. Dat is een gewone kwpn'er van 1.60. Een wat zwaarder warmbloed rond die maat al snel 550-600kg. Een koudbloed rond die maat gaat al richting de 700kg.

Er staat hier dus een groot zwaar warmbloed met een (door de dierenarts geschat en gecombineerd met rasgenoten waarvan de schofthoogte, bcs en gewogen gewicht bekend zijn) ideaalgewicht van 750-800kg. Daar mag dus 130-140kg op (inclusief harnachement en kleding). En ja, dat kan hij, eenmaal getraind, ook echt rustig aan. Niet dat ik het er standaard op zet, maar het vormt voor hem geen belemmering.

Het gaat in dit topic niet om of je voor het betreffende paard te zwaar bent, het gaat om wel of niet paardrijden als "curvy" ruiter, ongeacht het gewicht van het paard.

20% is uit eerder onderzoek als acceptabele bovengrens gekomen, net als bij honden en bij mensen (backpackers). Meer dan dat geeft verhoogde kans op schade. Maar zelfs met 17.5% kunnen de meeste ruiters een passend paard vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:07

Daphara schreef:
Mindim schreef:
Ik denk al, wanneer komt er iemand met bodyshaming op de proppen.
Het wordt weer zo gedraaid alsof het de pik hebben is op mensen die te zwaar zijn. Dat kan me helemaal niets schelen, wees wie je zijn wilt, klim alleen met een bepaald gewicht niet op een paard, zo simpel is het.
Dat is geen bodyshamen, dat is gewoon beter voor het paard. Dus ziy je boven die 15% inclusief harnachement, stap dan gewoon niet op.

Ik vind wel dat je heel selectief leest.

Het is toch bodyshamen als er puur op basis van iemands uiterlijk/maat gezegd wordt dat zij niet paard mogen rijden? Dat is namelijk precies wat ik bodyshaming noem in bovenstaande post.

Pas als je weet op welk paard zij willen stappen kun je iets zeggen over of dat wel of niet gaat passen en jouw 15% regel (ik hou zelf minder percentages aan, anders zou er een ruiter van 125 kilo op mijn paard mogen).

De enige die wat verdraait ben jij, want je trekt mijn opmerking over bodyshaming uit verband.

Heb je mij over broekmaten gehoord of uiterlijk, nee ik heb het over gewicht, kilo's. Niet over iemand afrekenen op het uiterlijk. Dat maak jij er van. Ik vind dat wanneer je qua kilos niet op je paard kan, je niet moet opstappen en dat is niet bodyshamen.
En eh ik kom ook niet aan die 15 procent, daar werk ik dan ook hard voor.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:07

Ik ben 1.78, 54 kilo en moet ook altijd curvy kleding kopen. Maar denk niet dat ik te zwaar ben. Maar in de volksmond wordt curvy vaak gelijkgesteld aan 'sowieso boven XL'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:08

DuoPenotti schreef:
Nee mindin ik quote niet selectief.
Meteen toen je dat net schreef had ik iets van, das wat anders.

Ik zie de meeste zware personen hier ook schrijven dat het gewicht bij het paard (en zadel) moet passen.

Gezond gewicht kan voor een bepaald dier ook te zwaar zijn.
Zoals overgewicht voor een bepaald dier nog kan.

En dan haal je een quote er bij en benoemt dat ik iets anders schreef, maar dat deed ik dus niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:09

Ineke2 schreef:
Het kan mij geen reet schelen of je wel of niet te zwaar bent als mens. Het gaat er in dit topic toch om dat je niet op een paard moet stappen als je voor het betreffende paard te zwaar bent.

Nu komen er een aantal mensen klagen dat ze er niets aan kunnen doen dat ze te zwaar zijn door medicijnen / ziekte.
Als je kiest voor een paard die jou gewicht nog goed kan dragen is dat prima, maar mocht er geluid komen bij voorkeur uit je omgeving dat er twijfel bestaat wees dan zo eerlijk om er niet meer op te stappen. Dat gaat nog teveel mis met allerlei kulargumenten erbij.

Voor de meeste mensen is het ( gelukkig zou ik zo zeggen) een kwestie van gezondere keuzes maken en meer bewegen. Voor de mensen waar dat niet bij geld is het echt erg als je je geliefde hobby niet meer volledig kan uitoefenen, maar voor het paard wel zo eerlijk om er naast te blijven.

Nou precies dat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:11

Mindim

Let's agree to disagree Maar Ik Nam je vorige post dus heel anders op.

Ik ben het zeker eens dat gewicht bij het paard moet horen. Maar dat kan ook zo zijn met een gezonde 70 kilo.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 16:12

Ineke2 schreef:

Née, daar gaat het topic niet over!
Het topic gaat over dat een ruiters met een vollere maat beoordeeld worden op de maat die ze hebben in plaats van het paard dat ze rijden.

Lees de OP nog maar eens.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:12

kwita schreef:
EN ja over de eerdere situatie de mensen konden het niet plaatsen dat een trekpaard een dikke wintervacht heeft en bij een top dressuur stal staat... en dan ook een curvy baasje heeft dat juist dan niet rijd. Echt ik heb echt intussen wel eelt op mijn ziel maar de blikken, de stiltes en de "grappige opmerkingen" dat was juist in zo een klasse stal zo dubbel om het maar netjes te zeggen.

Dat IS ook heel erg en absoluut niet goed te praten en dat zou niemand moeten overkomen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:17

Daphara schreef:
Ineke2 schreef:

Née, daar gaat het topic niet over!
Het topic gaat over dat een ruiters met een vollere maat beoordeeld worden op de maat die ze hebben in plaats van het paard dat ze rijden.

Lees de OP nog maar eens.

O excuses.
Het komt er alleen wel bij omdat er ( meestal) niet zomaar een rijbroek word gekocht en er werden door een aantal mensen toch ook foto’s geplaatst. Daarnaast werd door mensen die zich aangesproken voelden al gelijk in de verdediging gesprongen vandaar mijn vorige reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:19

DuoPenotti schreef:
Mindim

Let's agree to disagree Maar Ik Nam je vorige post dus heel anders op.

Ik ben het zeker eens dat gewicht bij het paard moet horen. Maar dat kan ook zo zijn met een gezonde 70 kilo.

Volgens mij begrijpen we elkaar niet.
Ik heb mijn post gequote waarin ik aangeef over mijn paard te spreken?

Maximaal 17.5 % en dan als ik eerlijk ben met een boven grens van 85 inclusief harnachement.

Op mijn paard kom je iid niet als je 70 kilo weegt, op een kwpner van 1.70 vind ik dat dan geen probleem.

neetoch

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:27

Misschien lees ik het verkeerd hoor, maar ik lees hier verschillende dingen; Er zijn er die gewoon zeggen dat je met overgewicht niet op een paard mag stappen, punt. En er zijn er die zeggen dat je niet te zwaar voor het betreffende paard moet zijn.

Laat duidelijk zijn dat deze dikkerd het volledig eens is met de 2e stelling. En voor de mensen die de eerste stelling hanteren: :(:) :(:) :(:)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:41

Daphara schreef:
Ik verbaas me echt over het aantal mensen hier die denken dat afvallen en slank zijn alleen een kwestie is van een keuze. Als dat zo makkelijk was geweest, dan was ik weer maatje 38/40 zonder probleem.

Ik kies er namelijk niet voor om overgewicht te hebben. Niemand wil te zwaar zijn. Als het alleen een kwestie is van een keuze of wat je wil, dan zou afvallen niet zo’n grote markt zijn.

Tot mijn 35e heb ik nooit problemen met mijn gewicht gehad, kwam ik wat aan, dan hoefde ik alleen een tijdje iets extra op mijn voeding te letten en dan was het extra gewicht er zo weer af.

Medische problemen zorgden er voor dat ik in kortere tijd veel aan kwam en wat ik ook probeerde, ik raak het bijna niet kwijt. Als ik langs de Jamin loop en even diep inadem, heb ik er al zo weer 2 kilo aan zitten, zo voelde het.

Ik heb drie jaar terug, een periode van een half jaar heel intensief onder begeleiding gestaan van personal training en diëtisten. 6 dagen in de week sporten, 2x per week intensief PT, super streng dieet en het resultaat was net iets meer dan een kilo per maand afgevallen, waar minstens het dubbele haalbaar had moeten zijn onder normale omstandigheden.
Zodra ik minderde met sporten, kwam het gewicht er weer aan, ongeacht het strenge dieet.

Inmiddels zijn mijn medicijnen zo afgestemd dat ik op/rond mijn huidige gewicht blijf, zonder dat ik streng hoef te diëten of super streng moet sporten. Gewoon gezond eten en zorgen voor genoeg dagelijkse beweging, maar afvallen doe ik niet en ik mag niet meer op streng dieet van de artsen, omdat dat medisch vergaande gevolgen kan hebben.

Overgewicht is niet een keuze, was het maar zo simpel als dat. Niet iedereen met wat overgewicht maakt per definitie ongezonde keuzes.

Ik heb vroeger mijn slanke figuur ook voor lief genomen en ik had ook wel een oordeel over mijn zus, die was altijd voller dan ik en ik dacht ook dat het kwam door slechte keuzes, nu weet ik beter.
Het is makkelijk praten als je slank bent of geen extreme moeite moet doen om af te vallen.

“Ga dan maar mennen” vind ik echt zo’n dooddoener. Ik zou zeggen, zoek een paard dat bij jouw maat past of pas je wensen in de paardensport aan op de maat die je hebt.

Ik heb, afgezien van die trol, niemand zien zeggen dat afvallen simpel is. Maar dat is ook helemaal niet relevant. Het gaat om je paard.

Blussem

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 17:18

Ach het is heel simpel. Sommig mensen kunnen net als dieren niet goed omgaan met onbeperkt voedsel en hebben hier door wat hulp bij nodig.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 17:26

Blussem schreef:
Ach het is heel simpel. Sommig mensen kunnen net als dieren niet goed omgaan met onbeperkt voedsel en hebben hier door wat hulp bij nodig.

Heb je enig idee hoe veel hier bij komt kijken? En hoe ontzettend moeilijk eetproblematieken psychisch ook kunnen zijn?

GLI is tegenwoordig eindelijk beter vergoed. Vroeger kreeg je ongeveer €60,- per jaar voor diëtiek vergoed en inmiddels is de grote trend een GBP in plaats van mensen gezond gedrag aanleren.

Kansloze reacties zoals de jouwe helpen geen enkel dikkie op een positieve manier :n :r

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 17:32

Ander zijds.... stel je kon een olifant kopen zou dat dan wel toegestaan zijn door bokt voor curvy ruiters om daar op te rijden?
In mijn geval zit er dan 100 kg op zijn rug en wat zou het gaaf zijn om daar mee op een wedstrijd te verschijnen geheel in tenu !
Maar jongens waar gaat het topic naar toe :x

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 17:39

Blussem schreef:
Ik snap niet dat sommige het zo ver laten komen dat ze zo dik zijn. Dat zal mij nooit gebeuren.

Grappig.. ik ken iemand van heel dichtbij die dit altijd riep.
Ik ga nooit zo dik worden als jij.
Grappige is: degene is nu de leeftijd die ik toen had en zeker 20 kilo zwaarder dan ik toen was.
Dat noem ik karma.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 17:41

Nou ja ergens heeft Blussem wel een punt. Als ons paard te dik is dan zetten we hem op dieet. Minder voeren, lekker bewegen en de kilo’s vliegen eraf. Dat paard zal ook honger hebben maar kan niet aangeven dat hij zich flauw voelt of duizelig is. Hij krijgt gewoon minder eten, een graasmasker en wordt flink aan het werk gezet.
Maar bij onszelf hebben we daar blijkbaar veel meer moeite mee. De discipline om minder te eten is als we daar zelf controle over hebben toch minder aanwezig.
Maar goed, dat is weer een andere discussie dan te zwaar op een paard gaan zitten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 17:45

Blussem: jij bent iemand waar ik wel eens mee op tv zou willen komen in dat programma dat ik jou menu mag eten en jij het mijne!.
Want je uitspraak "dat mensen het zover laten komen, dat zal mij nooit overkomen " . Ook in jou leven kunnen dingen een ongewenste wending nemen zo ook je gewicht..... :D