Daphara schreef:Ik verbaas me echt over het aantal mensen hier die denken dat afvallen en slank zijn alleen een kwestie is van een keuze. Als dat zo makkelijk was geweest, dan was ik weer maatje 38/40 zonder probleem.
Ik kies er namelijk niet voor om overgewicht te hebben. Niemand wil te zwaar zijn. Als het alleen een kwestie is van een keuze of wat je wil, dan zou afvallen niet zo’n grote markt zijn.
Tot mijn 35e heb ik nooit problemen met mijn gewicht gehad, kwam ik wat aan, dan hoefde ik alleen een tijdje iets extra op mijn voeding te letten en dan was het extra gewicht er zo weer af.
Medische problemen zorgden er voor dat ik in kortere tijd veel aan kwam en wat ik ook probeerde, ik raak het bijna niet kwijt. Als ik langs de Jamin loop en even diep inadem, heb ik er al zo weer 2 kilo aan zitten, zo voelde het.
Ik heb drie jaar terug, een periode van een half jaar heel intensief onder begeleiding gestaan van personal training en diëtisten. 6 dagen in de week sporten, 2x per week intensief PT, super streng dieet en het resultaat was net iets meer dan een kilo per maand afgevallen, waar minstens het dubbele haalbaar had moeten zijn onder normale omstandigheden.
Zodra ik minderde met sporten, kwam het gewicht er weer aan, ongeacht het strenge dieet.
Inmiddels zijn mijn medicijnen zo afgestemd dat ik op/rond mijn huidige gewicht blijf, zonder dat ik streng hoef te diëten of super streng moet sporten. Gewoon gezond eten en zorgen voor genoeg dagelijkse beweging, maar afvallen doe ik niet en ik mag niet meer op streng dieet van de artsen, omdat dat medisch vergaande gevolgen kan hebben.
Overgewicht is niet een keuze, was het maar zo simpel als dat. Niet iedereen met wat overgewicht maakt per definitie ongezonde keuzes.
Ik heb vroeger mijn slanke figuur ook voor lief genomen en ik had ook wel een oordeel over mijn zus, die was altijd voller dan ik en ik dacht ook dat het kwam door slechte keuzes, nu weet ik beter.
Het is makkelijk praten als je slank bent of geen extreme moeite moet doen om af te vallen.
“Ga dan maar mennen” vind ik echt zo’n dooddoener. Ik zou zeggen, zoek een paard dat bij jouw maat past of pas je wensen in de paardensport aan op de maat die je hebt.
Ik heb, afgezien van die trol, niemand zien zeggen dat afvallen simpel is. Maar dat is ook helemaal niet relevant. Het gaat om je paard.