Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:02

Ik vind het er heel fijn uitzien Murosch, lekker ongedwongen :) Het type werk wat veel mensen overslaan in hun training, terwijl het wel heel belangrijk is. Ik vond het bijna jammer dat er geen bewegende beelden te zien waren :=

Ik heb ook nog een filmpje voor jullie, van mijn oude knar aan de dubbele longe :') Hij heeft anderhalf jaar stil gestaan door een zware revalidatie, en ik ben hem sinds een 2-tal weken weer aan het oppakken. Dit was de eerste keer aan de longe. Ik ben benieuwd wat jullie oordeel is...

Babootje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:54

Ik kan er niet warm voor lopen Murosch, maar dat weet je van mij al. Veel te belastend voor de voorbenen.
Jouw paard heeft een bouw waarbij je dit - naar mijn mening - nu juist niet moet doen. Boeghoogte is voor haar al voldoende.
Als onderdeel van de training zou het best kunnen, maar niet langer dan een minuut of 10.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:00

Hoi

Wat een interessante topic om te lezen.:)
graag zou ik wat tips kunnen gebruiken voor mijn houding. Thuis is het al redelijk verbeterd maar op wedstrijd zet ik mezelf compleet vast vooral in mijn schouders heb ik het idee. Heeft iemand hier misschien tips voor.

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:01

Wat een leuk paard heb je Paardje2013!
Ik denk dat je een gaatje langer zou kunnen zitten. Ik heb een beetje het idee dat je knijpt met je knieen. Je bekken kantelen en rechtop zitten, armen losjes langs je zij. Wat meer voor je uitkijken helpt ook al. Om de juiste maat van je beugels te bepalen, in het zadel zitten. Trek jezelf in het zadel bekken kantelen, dan je benen even van het zadel halen en terugleggen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:21

Ooit in bij een clinic van piet raijmakers als tip gehoord dat bij vasthouden in schouders en armen je even een paar keer met je schouders van voor naar achter moet rollen. Hand op de plaats hoeden en schouders rollen, dan laat je je hele arm en schouder los. Werkt als een tierelier dus ieder keer als je voelt dat je die spanning erop zet, ff rollen.

Verder zou ik zeggen meer op je kont gaan zitten. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:31

Bedankt voor de tips beugels een gaatje langer ga ik proberen. Vooruitkijken is inderdaad een goede tip ik kijk vaak naar beneden en daardoor ga ik ook voorover zitten. Ik moet meer op mijn kont gaan zitten maar dat is nog best moeilijk vooral als ik een beetje gespannen wordt dan is het helemaal lastig ik val dan juist nog meer naar voren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:40

Wat ook goed helpt voor (nouja, tegen) vastzittende schouders is ze in "trapjes" heel langzaam omhoog naar je oren tillen en dan weer langzaam laten zakken. Paar keer herhalen, werkt bij mij altijd wel goed.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:49

Paardje heb je nog een andere foto? Ik kan het stukje bij de lepel van je zadel en je billen en jasje niet goed krijgen, er gebeurd daar nogal wat.
Wat oji ook al noemt ga ik ook aan halen. Je bekken is niet goed geplaatst, maar door foto kan ik niet zien of dat door oplopende lepel en zodoende te weinig vlakke zitruimte in je zadel komt, ala je je bekken goed gekanteld hebt en op zitbeentjes zit, je ruggenwervels op elkaar stapelen en met je rug tegen de rugleuning van de stoel blijven zitten en je hoofd tegen de hoofdsteun.
Dan de beweging met je armen en schouders maken of je je jas uittrekt en van je schouders laat zakken . Nu zit je of je je tshirt over je hoofd uittrekt.
Beugels langer is ook een hele goede, dan haal je ws de spanning al weg die ik nu in je bovenbeen zie.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:55

Eline jouw paardje een echte arabier zo te zien heeft ook alle nadelen van een arabier zo te zien, hoog rond komtje, kruis uitgedraaid, lage boeg.
Zo om in het werk weer langzaam warm te draaien peima werk, wel in de gaten houden dat ie niet de kelder in gaat lopen.jij hebt de dubbellonge met koord en ik vermoed dat ie vrij zwaar is en dat je paard zich hierdoor aan de voorkant wat belemmerd voelt, herken je dat?
Ik heb deze longe ook en gebruik m om deze reden niet meer.
Ik meen een lichte onregelmatigheid rechtsachter te zien, maar dat kan met een oude knar in revalidatie ook een stijvigheid zijn die na een galop weg is
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 22-07-16 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:56

Afbeelding
Hier heb ik nog 1 foto gevonden weet niet of je het hier beter op kan zien. Ik zal vanavond eens kijken of ik de tips kan uitvoeren in de praktijk

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:06

Niet zo goed te zien, maar is je zadel niet te klein voor je?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:14

Precies daar zit t m, je hebt te weinig zitvlak, je bekken wordt naar voren gezet, geen enkele tip gaat jou hierin redden. Als je je bekken niet rechtstandig kan zetten kan je met geen enkele mogelijkheid goed zitten. Klinkt heel dramatisch hoe ik het nu breng, maar het is zo verschrikkelijk belangrijk om een goede houding en zit te ontwikkelen dat je wel goed de mogelijkheid hebt om te gaan zitten, en die zie ik hier niet
En ip deze foto lijken je beugels wel weer lang genoeg

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:19

ik heb niet echt het idee dat ik heel weinig zit ruimte heb in het zadel. Maar het zou natuurlijk kunnen. Heb dit zadel alleen nog niet zo lang dus om opzoek te gaan naar een nieuwe zadel zit er even niet in.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:20

Afbeelding

Afbeelding

Het verschil is goed te zien denk ik?
Heeft ook te maken hoe zadel gebouwd is, als je een oplopende lepel hebt wordt je als snel zo geplaatst...

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:25

Ik had hiervoor een hulsebos dynamic deze zit is volgens mij vrij vlak helaas zat ik daar ook niet super in en het zat bij mijn paard ook niet goed. Nu licht er een sella zadel op ben tot nu toe erg tevreden heb deze keuze toen gemaakt omdat mijn paard nog maar 4 was ze is nu op dit moment 5 jaar.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:28

Leuk paard heb je paardje2013!

Schouders vast zetten is voor mij helaas een bekend probleem.
Wat mij helpt is idd met je schouders rollen, een een paar punten in de bak nemen, bv elke keer als ik bij de a, c e en bij de b ben, en dan even puur voelen of ik nog los ben in mijn lijf. Elke keer er even heel bewust mee bezig zijn, dan dan gaat het vanzelf beter.
Tijdens mn proeven zeg ik dan tegen mezelf, diep ademhalen, door je buik, dat helpt ook.

Ook bewuster met je schouders en houding bezig zijn als je andere dingen aan het doen bent, zodat je je eigen lichaam leert voelen en je sneller voelt of je jezelf vast zet of niet.

En idd, je zadel moet ook geschikt zijn, dat is zo belangrijk, zonder een goed zittend zadel geen goede zit.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:33

Bedankt voor je tip smurvaas zal dit vanavond ook proberen. In mijn proef zelf heb ik er dan weer helemaal geen last van. Dan ben ik denk ik niet zo met mijn spanning bezig. Meer met het los rijden dat ik erg gespannen ga zitten.

Even los gezien van mijn houding. Hoe vinden jullie het paard lopen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:49

Ik vind het een heel leuk, aantrekkelijk, paard. Ziet er goed uit zo op de foto, maar een filmpje is natuurlijk nog veel leuker!

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:53

Bedankt babootje helaas geen filmpje aanwezig. Heb nog wel een filmpje van een B proef maar die krijg ik niet op bokt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:54

Ik las in je andere topic dat het een charmeur x houston is? En braaf? De wonderen zijn de wereld nog niet uit, haha.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 17:51

Haha ja klopt ze is super braaf ik heb haar als veulen gekocht met beleren was het op stappen en weg rijden. Ze heeft in de tijd dat ze zadelmak is nog nooit wat gedaan. Eerste buitenrit gemaakt onder de brug door geweest, ze doet het allemaal super.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 11:50

Dag iedereen, ik lees nog altijd mee. Maar helaas weinig tijd om me echt te verdiepen in alles en mee te posten.
Wel wou ik jullie enkele foto's delen van mijn lieve vriend. Zoals sommige weten, hele weg afgelegd. Zwakke knieën, altijd overbelastingen hier en daar, waardoor hij begon te bokken. Eerst opgebouwd aan de dubbele longe, en dan onder het zadel. Eerst lesgever erop, en nu ben ik ook al volop bezig.
Ik was heel erg mijn vertrouwen kwijt. Maar nu voel ik dat hij gewoon goed in zijn vel zit, en het werk aan kan. En heb niet eens meer het gevoel gehad dat hij raar ging doen. Dus ik zit er eigenlijk met volle vertrouwen terug op. :D
Nog heel veel werk aan de winkel. Waar hij vroeger niet durfde naar het bit toe lopen neemt hij nu soms iets te veel. Waar hij vroeger moeilijk vooruit was is hij nu soms te haastig. Valt nog makkelijk op de voorhand. Maar ben al blij dat hij uit dat krulletje komt.
Sinds eergisteren de galop meegenomen. Jeetje wat voelt hij veel sterker aan, kan nu ten minste vooruit galopperen, en ik voel gewoon een heel andere krachtigere beweging onder me. Maar hij vind totaal zijn balans niet momenteel. Neemt vast en wordt heel lang, en laat zich moeilijk sturen en terug naar draf rijden. Maar dat komt vast wel goed met kilometers maken.
Verder ga ik terug lessen bij mijn oude lesgever. En ga ik hier en daar wat clinic's meepikken die vooral wat meer met rechtrichten te maken hebben.
Dus hier enkele foto's. Ben benieuwd wat jullie vinden. Ben wel beetje stout, ik heb de beste ervan tussen gepikt. Dus zoals je kan zien is in de galop nog heeeeeeeeel wat werk aan. :x
Links is zijn makkelijke kant op gebied van buiging, maar heb er dus meer goeie van rechts... Er zijn precies minder foto's van links genomen geweest. En geen foto's van de rechtergalop.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:47

Leuk om weer wat van jou en je leuke paard te zien chocoprins.
Foto 4 vind ik eigenlijk de mooiste; op de meeste foto's lijkt je paard zijn rug wat weg te drukken.
Valt me dan meteen op als mogelijke oorzaak, dat je zadel ook niet goed ligt. Kan zijn dat je zadel naar achteren helt, waardoor jij erg achterin het zadel zit (op de lepel). Hoe het zadel ligt kun je vanachter de compu natuurlijk moeilijk beoordelen, maar voorin het zadel heb je ruimte over. Je zit op de verkeerde plek in het zadel. Dat maakt gewoon heel veel uit in hoe je paard beweegt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 18:03

Ha, het Prinsenpaard!! Idd babootje,dat zie ik ook, met de aanvulling erop dat je op moet letten dat je niet in stoelzit gezet wordt- dat kan door ligging van zadel, ligt je zadel wel goed dat moet je aan de training, hiel heup schouder oor op een lijn, dat betekent bekken kantelen, been naar achter vanuit heup en been af laten hangen.
Paard lijkt er mooi aan te lopen, fijn dier om naar te kijken.
En wat heerlijk dat je er zelf weer opzit

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 18:10

Chocoprins, wat heb je toch een gaaf paard! Heerlijk dat je er weer op kunt. Wat zal je blij zijn. De stoelzit viel mij ook op indd. Of dat vanuit je zadel komt of vanuit jezelf dat kan ik van de foto's af niet beoordelen. En hij mag van mij ook wel wat meer zijn rug gaan gebruiken.