Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
xyzutu2 schreef:@ Collie: Nee, want het gaat om de belastbaarheid van het paard. Elke kilo die een paard aan spek teveel heeft kan hij niet in de vorm van een ruiter dragen.
En voor elke kilo die hij aan spiermassa te weinig heeft, kan hij een kilo minder ruiter kwijt.
Het gaat hier niet om de ruiter, het gaat puur om wat wetenschappelijk gezien als de grens van het gezond belastbare wordt gezien. Het gaat om koude kilo's maakt niet uit waar die vandaan komen. Paard te zwaar? Dan moet de ruiter dus net zoveel lichter. Paard te licht? Dan moet de ruiter net zoveel lichter.
waxmeltsenzo schreef:Het scheelt ook wel wat voor paard je hebt hoor.
Ik bedoel iemand van 90 kilo op een welshje dat kan natuurlijk niet en ook niet op een fjord.
Maar een grof gebouwde tuiger die kan echt wel wat hebben.
Zo kan iemand met fors postuur toch een hobby uitoefenen en doen wat je leuk vind en daar hoeft een paard niet onder te lijden.
Als ik iemand zie rijden van rond de 100 kilo op een paard waar je de rug van ziet doorzakken, heb ik gezien, kan ik echt mijn bakkes niet houden. Als je zo nodig paard wilt rijden doe dat dan wel eerlijk naar het dier toe.
Nikki schreef:waxmeltsenzo schreef:Het scheelt ook wel wat voor paard je hebt hoor.
Ik bedoel iemand van 90 kilo op een welshje dat kan natuurlijk niet en ook niet op een fjord.
Maar een grof gebouwde tuiger die kan echt wel wat hebben.
Zo kan iemand met fors postuur toch een hobby uitoefenen en doen wat je leuk vind en daar hoeft een paard niet onder te lijden.
Als ik iemand zie rijden van rond de 100 kilo op een paard waar je de rug van ziet doorzakken, heb ik gezien, kan ik echt mijn bakkes niet houden. Als je zo nodig paard wilt rijden doe dat dan wel eerlijk naar het dier toe.
En dit zijn reacties waarbij ik dan niet mijn mond kan houden.
Nee OOK op een tuiger kan dit NIET... daar gaat nou net dit hele topic over... Misschien even teruglezen?!
Collie2008 schreef:Wie zou die onderzoeken naar lichamelijk letsel bij paarden vanwege ruitergewicht moeten financieren? Daarmee wordt de hele paardensport namelijk faliekant onderuit geschopt en dat heeft grote kosten tot gevolg. Wat nou als statistisch wordt bewezen dat we echt massaal al onze paarden naar de rambam rijden en dat paardrijden gelijk staat aan dierenmishandeling. Dan gaat de paardensport, houderij etc over de kop.
Mensen willen diep van binnen die resultaten helemaal niet weten en hetgeen er wel aan bekend is wordt afgedaan als half onderzoek, te ruim interpreteerbare gegevens etc.
waxmeltsenzo schreef:Wat is er mis met gewoon kijken naar je paard.
Het is toch niet zo lastig inschatten lijkt mij?
Als je iemand ziet rijden op een paard waarvan de rug echt doorzakt dan gaat het te ver hoor m.i.
Als iemand gewoon net een beetje te zwaar is maar echt let op de houding en het paard verder geen last heeft is heel iets anders. Idd het in de mond raggen etc is veel erger. Maar er zijn er dus ook die al die factoren bezitten om hun paardje maar zoveel mogelijk in de weg te zitten.
Collie2008 schreef:Wie zou die onderzoeken naar lichamelijk letsel bij paarden vanwege ruitergewicht moeten financieren? Daarmee wordt de hele paardensport namelijk faliekant onderuit geschopt en dat heeft grote kosten tot gevolg. Wat nou als statistisch wordt bewezen dat we echt massaal al onze paarden naar de rambam rijden en dat paardrijden gelijk staat aan dierenmishandeling. Dan gaat de paardensport, houderij etc over de kop.
Mensen willen diep van binnen die resultaten helemaal niet weten en hetgeen er wel aan bekend is wordt afgedaan als half onderzoek, te ruim interpreteerbare gegevens etc.
bruintje123 schreef:Wie het gaat betalen weet ik niet.
Maar ik denk dat het met de schade door overgewicht wel mee valt.
Ik denk dat de schade door niet van achteruit rijden. Niet over de rug rijden en scheef rijden een veel grotere schade geeft.
En dat gebeurt ook genoeg bij slanke mensen.
xRaisin schreef:Ja goh, wat willen jullie nou?![]()
Dat alle ruiters zich realiseren wat te zwaar is en echt niet meer kan?
Maar tegelijkertijd mag dit geen invloed hebben op de paardensport en moet iedereen lekker blijven doen wat ie doet?
Of begrijp ik jouw post nou helemaal verkeerd?
Kijk, dat 120 kg op geen enkel paard meer kan snapt iedereen denk ik wel. Maar zover ik heb ervaren moet 85/90 nog wel kunnen mits je een groot, sterk paard hebt. Zo heb ik het in mijn omgeving dan ervaren.
Mocht een onderzoek uitwijzen dat dit echt niet kan, dan stellen ik en waarschijnlijk nog heel veel mensen hun mening bij en komt daar verandering in.
terpentijn schreef:Niet allemaal, hoor....er zijn ook nog mensen die logisch kunnen nadenken en géén smoezen nodig hebben en niet hun eigen plezier en belang voor dat van hun dier (paard of anders) laten gaan.
Het is een stukje verantwoordelijkheid en zelfinzicht waar het vaak aan ontbreekt.