Te bol voor je knol?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:57

Maar zijn er volgens die wetenschap ook meer paarden kapot dan bij dikke mensen?

In mijn omgeving is dat niet iets wat me opvalt.
Nu ken ik ook geen obese personen die rijden maar wel mensen met overgewicht.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:58

xyzutu2 schreef:
@ Collie: Nee, want het gaat om de belastbaarheid van het paard. Elke kilo die een paard aan spek teveel heeft kan hij niet in de vorm van een ruiter dragen.
En voor elke kilo die hij aan spiermassa te weinig heeft, kan hij een kilo minder ruiter kwijt.
Het gaat hier niet om de ruiter, het gaat puur om wat wetenschappelijk gezien als de grens van het gezond belastbare wordt gezien. Het gaat om koude kilo's maakt niet uit waar die vandaan komen. Paard te zwaar? Dan moet de ruiter dus net zoveel lichter. Paard te licht? Dan moet de ruiter net zoveel lichter.

Ohhh oke, wist ik niet ;-)

Overigens overschatten mensen ook hun paard qua gewicht. Dus overtekenen zichzelf ten gunste van zichzelf.

Mensen rekenen voor een flinke KWPN soms wel 700kg. Nou de mijne is vrij grof, groot, 1.70+ en was 550 laatste meting en niet te mager.

bruintje123

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:00

Eerder onderschatten.
Worm kuren zijn niet voor niets omhoog gegaan omdat veel paarden tekort hadden aan de 600 kg spuit.

Maar gewicht en stokmaat vind ik niet erg relevant. Wel de bouw.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:03

Het scheelt ook wel wat voor paard je hebt hoor.
Ik bedoel iemand van 90 kilo op een welshje dat kan natuurlijk niet en ook niet op een fjord.

Maar een grof gebouwde tuiger die kan echt wel wat hebben.
Zo kan iemand met fors postuur toch een hobby uitoefenen en doen wat je leuk vind en daar hoeft een paard niet onder te lijden.

Als ik iemand zie rijden van rond de 100 kilo op een paard waar je de rug van ziet doorzakken, heb ik gezien, kan ik echt mijn bakkes niet houden. Als je zo nodig paard wilt rijden doe dat dan wel eerlijk naar het dier toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:13

waxmeltsenzo schreef:
Ik bedoel iemand van 90 kilo op een welshje dat kan natuurlijk niet en ook niet op een fjord.

Zo kan iemand met fors postuur toch een hobby uitoefenen en doen wat je leuk vind en daar hoeft een paard niet onder te lijden.

Als ik iemand zie rijden van rond de 100 kilo op een paard waar je de rug van ziet doorzakken, heb ik gezien, kan ik echt mijn bakkes niet houden. Als je zo nodig paard wilt rijden doe dat dan wel eerlijk naar het dier toe.

En dit zijn reacties waarbij ik dan niet mijn mond kan houden.

Nee OOK op een tuiger kan dit NIET... daar gaat nou net dit hele topic over... Misschien even teruglezen?!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:15

Ik ben ook heel benieuwd naar lichamelijke onderzoeken bij paarden waar lichte en zware ruiters op gezeten hebben. Pas als er echt meerdere paarden lichamelijk onderzocht worden heb je de echte resultaten en geen schatting van wat kan. (10%-20%)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:21

Nikki schreef:
waxmeltsenzo schreef:

En dit zijn reacties waarbij ik dan niet mijn mond kan houden.

Nee OOK op een tuiger kan dit NIET... daar gaat nou net dit hele topic over... Misschien even teruglezen?!

Een tuiger kan wel 100 kilo hebben ;)
Natuurlijk moet die persoon niet hobbelend en bonkend op het paard zitten.
Maar een keurig rijdend persoon die wat zwaarder is ook al rijd die dus nog zo netjes kan niet op een welsh of een fjord.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:23

Wie zou die onderzoeken naar lichamelijk letsel bij paarden vanwege ruitergewicht moeten financieren? Daarmee wordt de hele paardensport namelijk faliekant onderuit geschopt en dat heeft grote kosten tot gevolg. Wat nou als statistisch wordt bewezen dat we echt massaal al onze paarden naar de rambam rijden en dat paardrijden gelijk staat aan dierenmishandeling. Dan gaat de paardensport, houderij etc over de kop.

Mensen willen diep van binnen die resultaten helemaal niet weten en hetgeen er wel aan bekend is wordt afgedaan als half onderzoek, te ruim interpreteerbare gegevens etc.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:24

Collie2008 schreef:
Wie zou die onderzoeken naar lichamelijk letsel bij paarden vanwege ruitergewicht moeten financieren? Daarmee wordt de hele paardensport namelijk faliekant onderuit geschopt en dat heeft grote kosten tot gevolg. Wat nou als statistisch wordt bewezen dat we echt massaal al onze paarden naar de rambam rijden en dat paardrijden gelijk staat aan dierenmishandeling. Dan gaat de paardensport, houderij etc over de kop.

Mensen willen diep van binnen die resultaten helemaal niet weten en hetgeen er wel aan bekend is wordt afgedaan als half onderzoek, te ruim interpreteerbare gegevens etc.

Heb je een heel goed punt hoor :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:25

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:26

Wat is er mis met gewoon kijken naar je paard.
Het is toch niet zo lastig inschatten lijkt mij?

Als je iemand ziet rijden op een paard waarvan de rug echt doorzakt dan gaat het te ver hoor m.i.
Als iemand gewoon net een beetje te zwaar is maar echt let op de houding en het paard verder geen last heeft is heel iets anders. Idd het in de mond raggen etc is veel erger. Maar er zijn er dus ook die al die factoren bezitten om hun paardje maar zoveel mogelijk in de weg te zitten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:28

Wie het gaat betalen weet ik niet.
Maar ik denk dat het met de schade door overgewicht wel mee valt.

Ik denk dat de schade door niet van achteruit rijden. Niet over de rug rijden en scheef rijden een veel grotere schade geeft.
En dat gebeurt ook genoeg bij slanke mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:29

waxmeltsenzo schreef:
Wat is er mis met gewoon kijken naar je paard.
Het is toch niet zo lastig inschatten lijkt mij?

Als je iemand ziet rijden op een paard waarvan de rug echt doorzakt dan gaat het te ver hoor m.i.
Als iemand gewoon net een beetje te zwaar is maar echt let op de houding en het paard verder geen last heeft is heel iets anders. Idd het in de mond raggen etc is veel erger. Maar er zijn er dus ook die al die factoren bezitten om hun paardje maar zoveel mogelijk in de weg te zitten.

Dus het gaat niet te ver als het op lange termijn ook schade levert?

Bruintje123 waar zie je iets dat op overdrijven lijkt? We praten over levende wezens die helaas zelf niets terug kunnen zeggen.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:29

Collie2008 schreef:

Ja goh, wat willen jullie nou? :')

Dat alle ruiters zich realiseren wat te zwaar is en echt niet meer kan?

Maar tegelijkertijd mag dit geen invloed hebben op de paardensport en moet iedereen lekker blijven doen wat ie doet?

Of begrijp ik jouw post nou helemaal verkeerd?

Kijk, dat 120 kg op geen enkel paard meer kan snapt iedereen denk ik wel. Maar zover ik heb ervaren moet 85/90 nog wel kunnen mits je een groot, sterk paard hebt. Zo heb ik het in mijn omgeving dan ervaren.

Mocht een onderzoek uitwijzen dat dit echt niet kan, dan stellen ik en waarschijnlijk nog heel veel mensen hun mening bij en komt daar verandering in.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:30

bruintje123 schreef:
Wie het gaat betalen weet ik niet.
Maar ik denk dat het met de schade door overgewicht wel mee valt.

Ik denk dat de schade door niet van achteruit rijden. Niet over de rug rijden en scheef rijden een veel grotere schade geeft.
En dat gebeurt ook genoeg bij slanke mensen.

Mee eens hoor, dat maakt onderzoek dus ook zo lastig want wat 'meet' je nou eigenlijk.

Maar ik word er wel altijd een beetje moe van dat ruiterwacht wordt afgedaan omdat andere dingen ook (net zo) slecht zijn. Het is niet of of, het is EN EN.

Zelfde als dat rokers zeggen dat roken misschien wel slecht is maar alcohol drinken ook. Ja dus? Het is beiden slecht.

idem voor de inwerking op het paardenlijf door ons als ruiter veroorzaakt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:33

Natuurlijk gaat het te ver als het op de lange termijn ook schade opleverd. Waar maak jij uit op dat dat niet zo is? Ik geef aan dat wanneer het voor mij te ver gaat en dus in staat ben om iemand daarover aan te spreken.
Mijn hart is bij dieren. Ik heb veel gezien in de paarden wereld die is hard. Vooral voor paarden.
Maar de ruiter kiest ervoor om op te stappen.

Iedereen maakt fouten onbewust geeft wel eens te snel een mep met de zweep of merkt niet direct dat een paardje pijn heeft. Maar bepaalde dingen zijn niet te missen. En iemand met een bepaald postuur die op een pony stapt die kan weten dat dat niet ok is.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 29-10-15 17:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:34

xRaisin schreef:
Ja goh, wat willen jullie nou? :')

Dat alle ruiters zich realiseren wat te zwaar is en echt niet meer kan?

Maar tegelijkertijd mag dit geen invloed hebben op de paardensport en moet iedereen lekker blijven doen wat ie doet?

Of begrijp ik jouw post nou helemaal verkeerd?

Kijk, dat 120 kg op geen enkel paard meer kan snapt iedereen denk ik wel. Maar zover ik heb ervaren moet 85/90 nog wel kunnen mits je een groot, sterk paard hebt. Zo heb ik het in mijn omgeving dan ervaren.

Mocht een onderzoek uitwijzen dat dit echt niet kan, dan stellen ik en waarschijnlijk nog heel veel mensen hun mening bij en komt daar verandering in.

Heel veel ruiters weten nu al dat rijden op hun paard eigenlijk nadelig is. We spuiten pezen in, nieuw beslag, etc en we blijven maar rijden terwijl we ergens weten dat we ons paard kapot rijden, maar ja aan een paard in de wei heb je niets dus rijden we verder met alle stut en steun die we maar kunnen verzinnen.

Ik denk dat heel veel ruiters inderdaad helemaal niet willen weten, feitelijk bewezen hebben dat ze schade toebrengen aan onze lieve paarden. Ik eerlijk gezegd stiekem misschien ook niet hoor alhoewel ik me steeds meer realiseer dat paardrijden iets is wat wij ons mensen ons toe eigenenen maar waarvan ik denk dat de paarden daar vaak niet beter van worden.

En ik twijfel dan ook nogal of mensen bereid zijn om hun lieveling niet meer te bereiden als zou worden bewezen dat, bijvoorbeeld 80KG absoluut not done is. Dan weegt iedereen opeens 79kg vrees ik of verzinnen we andere trucjes waardoor het nog net zo kan dat ons geweten gesust wordt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:38

Natuurlijk is er een groep die niet kijkt naar welzijn.
Maar dat heeft niet perse met gewicht te maken.

Ik heb dus die 80 kg.
Rij op mijn paard en denk dus dat het kan.
Hij is uit zichzelf voorwaarts.
Laat met alle gemak zijn hals zakken.
Zou naar mijn idee niet kunnen mocht hij moeite met me hebben.

Zou uit onderzoek komen dat het echt niet kan zal ik me daar bij neer leggen.
Hij is ook aangespannen en daar hebben we ook plezier in.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:40

Collie2008, ik denk niet dat hier veel mensen hun eigen paard bereiden. :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:42

Mjaaa zo'n onderzoek is utopie, maar goed.....

We weten allemaal dat de groeischijven van paarden met 3 jaar niet gesloten zijn en dat dit overmatige slijtage veroorzaakt, toch klimmen we er wel massaal op.
We weten allemaal dat 23/7 stal voor paarden funest is, maar toch doen velen dat in de winter toch.

Zo kan ik nog tig voorbeelden noemen.

We weten dat het slecht is of in ieder geval nadelig, maar we stellen onze eigen behoeftes boven dat van het paard. En daar maken we ons allemaal schuldig aan op 1 of andere manier.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:43

rien10 schreef:

:') huh, ik zie het niet staan :P

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:45

rien10 schreef:

Pas op rien.
Dit wordt volgens mods pesten genoemd.
Kreeg boze mod pb toen ik een grapje maakte dat het best een gevaarlijke uitspraak is als je schrijft dat je iemand wilt verassen :D

Ja ja. Off topic.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:45

Collie2008 schreef:
rien10 schreef:

:') huh, ik zie het niet staan :P

Ctrl F - 'Bereiden'

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:46

Niet allemaal, hoor....er zijn ook nog mensen die logisch kunnen nadenken en géén smoezen nodig hebben en niet hun eigen plezier en belang voor dat van hun dier (paard of anders) laten gaan.

Het is een stukje verantwoordelijkheid en zelfinzicht waar het vaak aan ontbreekt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:48

terpentijn schreef:
Niet allemaal, hoor....er zijn ook nog mensen die logisch kunnen nadenken en géén smoezen nodig hebben en niet hun eigen plezier en belang voor dat van hun dier (paard of anders) laten gaan.

Het is een stukje verantwoordelijkheid en zelfinzicht waar het vaak aan ontbreekt.

Helaas heb je een punt