Sizzle schreef:Cherie: Het skala richt zich op het paard onder de ruiter. Evenals andere in dit topic aangegeven manieren van rijden.
Het staat buiten kijf dat je een ongereden paard prachtig volledig kan trainen, maar dat is geen rijtechnisch evenwicht.
Ariatje, wijken voor druk en aanleuning onder de man is ook conditionering.
De natuurlijke respons van een paard is terug duwen.
Echter lijkt het vaak alsof wijken voor druk een natuurlijke reactie is omdat we het paard vanaf dag 1 als veulen al conditioneren op wijken voor druk.
Waar in de Richtlinien staat een concept van conditioneren? Het staat er echt niet in!!! Ik ben heel blij dat jij het wel doet, ik ben heel blij te horen dat Simpleman het ook doet bijvoorbeeld, dus mijn kritiek ter zake is niet op jullie gericht. Maar het concept wordt gewoonweg niet geëxpliciteerd in de Richtlinien.
Van mij mag je zelfs vinden dat conditioneren tot de FN Richtlinien behoort. Ik wil je dan zeker stimuleren om jouw interpretatie van aanleuning zo wijd mogelijk te verspreiden onder andere mensen die de richtlinien op één of andere manier aanhangen (en dat zijn er wat als je rondkijkt). Het zou mij immers zeer gelukkig maken om dit concept geëxpliciteerd te zien in de FN Richtlinien, het zou mij nog gelukkiger maken om te zien dat op basis daarvan iedereen dit begint toe te passen en dat het een essentieel onderdeel van de teugel- en bitvoering zou worden. Het zou trouwens niet moeilijk zijn, men moet enkel maar een stukje van Steinbrecht dat in de Hdf 12 niet is geïmplementeerd, erbij voegen. Misschien oh heel misschien zou het zelfs de sportdressuur grondig binnendringen (wat een mooie dag zou dat niet zijn voor het paard, een mens gaat ervan dromen).