Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:09

Voor mij hoeven wedstrijden dus ook niet. Ik vind dat als je een slechte aanleuning hebt, je geen 8en en 9ens hoort te krijgen. En dan zou zo'n jurylid mij moeten beoordelen??

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:15

Ik kan niet wachten om weer de ring in te gaan na 4 jaar niet gestart te zijn. Maar dat terzijde :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:16

Of je hoort een ruiter klagen dat de jury steeds iets over de aanleuning op het protocol laat zetten in de B of L, want ze vinden dan dat het 'nog maar' B of L is dus de jury moet niet zeuren want de aanleuning is dan nog niet belangrijk vinden ze... Apart.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:32

Dat vind ik ook zoiets geks. Juist in die klasses is de basis toch waar het om gaat? En dan kun je zeggen dat de basis alleen controle over het tempo is, en netjes rond kunnen sturen, maar dan houd je toch echt jezelf voor de gek in mijn ogen. Ik heb ook vaak genoeg opmerkingen over mijn aanleuning op mijn protocollen gehad (ze loopt snel te diep, een bekend probleem) en eigenlijk had ik meer met de juryleden die dat constant bleven herhalen en het ook in de punten terug lieten komen, dan met de juryleden waarbij het er af en toe wel stond, maar ik toch vrij hoge punten reed.

Ik ben zelf ook geen fanatieke wedstrijdruiter, maar vind het wel leuk om voor de afwisseling eens af en toe een paar proefjes mee te pakken. Het is en blijft een jurysport, maar je leert altijd wel weer iets van de punten die ze je meegeven en ik vind het ook gewoon een leuk uitje met mijn paard. Dat er veel verschil zit tussen verschillende juryleden en het beeld dat ze kunnen waarderen, houdt het ook wel weer spannend. Ik zal in ieder geval niet mijn manier van rijden aanpassen omdat een jurylid het paard bijvoorbeeld liever hoger ingesteld ziet, terwijl dat nog niet lukt op een ontspannen manier. Wat dat betreft blijf ik lekker mijn eigen ding doen, of ze dat nou kunnen waarderen of niet. Vind het ook jammer om te zien dat er bij veel mensen echt een enorme prestatiedrang naar boven komt, waardoor het paard op wedstrijd dingen moet doen waar het eigenlijk nog helemaal niet aan toe is, met frustratie van beide kanten als gevolg.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:48

Met mijn fries was ik wel heel fanatiek altijd (Z1) en mijn huidige paard direct in het M gestart, maar ook vaak opmerkingen over de aanleuning erop (oefeningen t/m Z1 erop maar basis ontbreekt dus). Ik heb dus nu besloten een wedstrijdstop in te lassen en het eerst eens goed voor elkaar te krijgen en dan zien we wel weer verder. Mijn laatste wedstrijd was ook echt niet leuk, dat kwam ook door een slecht passend zadel (achteraf gezien), maar mijn paard moet ook wel anders gaan lopen. Of nee, IK moet beter gaan rijden, mijn paard kan het denk ik wel ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:54

Simpelman schreef:
Hoe kom je daar?

Dat is de discussie die we uittentreuren met Nombrado hebben gevoerd, die beweerde haar paarden alleen op zit en zonder contact te trainen. :D Uiteindelijk kun je je paard zo fijn afgesteld krijgen dat je ook zonder teugelcontact een perfecte piaffe / passage etc etc kunt laten zien, maar de weg ernaar toe zul je altijd met bit moeten afleggen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 14:14

Hij is niet aangekomen....

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:24

Hij niet

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:34

Geef de ruiter een koekje! Het is een mooie kunstje :j

En samen met je andere foto is de buiging in de koot heel mooi te volgen! Dankjewel

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:35

Wie is dat?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 14:35

Bent Branderup

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:38

Ok dan wil ik daar geen les van :))

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:46

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:46

Simpelman schreef:
Hoe kom je daar?

Hoe ik daarbij kom? Nou aangezien er een discussie gaande was over het feit of een paard nageeflijk kon lopen als het bitloos gereden werd. Hierop was het antwoord overduidelijk 'nee' omdat er dan geen contact is. Maar op de foto die jij aanhaalt, is er nog minder contact dan bitloos. Dus in feite zeg je daarmee dat als een paard correct gereden word, je je paard dus ook bitloos naar de hand toe kan rijden.

Edit; ik zou mijn mening dan ook maar meteen geven; ik vind het onzin. Wat je zeker in het filmpje van Babootje terug ziet, is dat het wel degelijk kan. Paard moet activiteit hebben en lekker ontspannen, dan gaat hij 'vanzelf' nageven. Dus of er dan een bit in hangt of niet.. Dat maakt dan niks uit. In het vorige topic, of zelfs het topic ervoor kwam zelfs een paard in vrijheid voorbij, dat zonder ruiter, waanzinnig aan her halsstrekken was. Puur door activiteit en ontspanning.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:51

Appelflapje schreef:
Dat vind ik ook zoiets geks. Juist in die klasses is de basis toch waar het om gaat? En dan kun je zeggen dat de basis alleen controle over het tempo is, en netjes rond kunnen sturen, maar dan houd je toch echt jezelf voor de gek in mijn ogen. Ik heb ook vaak genoeg opmerkingen over mijn aanleuning op mijn protocollen gehad (ze loopt snel te diep, een bekend probleem) en eigenlijk had ik meer met de juryleden die dat constant bleven herhalen en het ook in de punten terug lieten komen, dan met de juryleden waarbij het er af en toe wel stond, maar ik toch vrij hoge punten reed.

Ik ben zelf ook geen fanatieke wedstrijdruiter, maar vind het wel leuk om voor de afwisseling eens af en toe een paar proefjes mee te pakken. Het is en blijft een jurysport, maar je leert altijd wel weer iets van de punten die ze je meegeven en ik vind het ook gewoon een leuk uitje met mijn paard. Dat er veel verschil zit tussen verschillende juryleden en het beeld dat ze kunnen waarderen, houdt het ook wel weer spannend. Ik zal in ieder geval niet mijn manier van rijden aanpassen omdat een jurylid het paard bijvoorbeeld liever hoger ingesteld ziet, terwijl dat nog niet lukt op een ontspannen manier. Wat dat betreft blijf ik lekker mijn eigen ding doen, of ze dat nou kunnen waarderen of niet. Vind het ook jammer om te zien dat er bij veel mensen echt een enorme prestatiedrang naar boven komt, waardoor het paard op wedstrijd dingen moet doen waar het eigenlijk nog helemaal niet aan toe is, met frustratie van beide kanten als gevolg.

Dit herken ik ook heel erg. Mijn paard kan het nog niet aan om zo lang met korte teugels ontspannen te blijven, dus rij ik mijn proeven met wat meer teugellengte. Vaak staat er op mijn protocollen: teugels korter, moet ronder, hoger instellen.
Maar daar voor moeten we nog wat langer doortrainen, want ik ga hem niet forceren omdat de jury dat beeld liever ziet.
Ik haal ook nooit hoge punten (rond 185), maar misschien komt dat ooit nog, ik lig er verder niet wakker van. Ben al tevreden als ik fijn gereden heb op een vriendelijke manier

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 14:55

Laatst bijgewerkt door Simpelman op 12-06-15 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 14:56

LoveUggs schreef:
Simpelman schreef:
Hoe kom je daar?

Hoe ik daarbij kom? Nou aangezien er een discussie gaande was over het feit of een paard nageeflijk kon lopen als het bitloos gereden werd. Hierop was het antwoord overduidelijk 'nee' omdat er dan geen contact is. Maar op de foto die jij aanhaalt, is er nog minder contact dan bitloos. Dus in feite zeg je daarmee dat als een paard correct gereden word, je je paard dus ook bitloos naar de hand toe kan rijden.

Edit; ik zou mijn mening dan ook maar meteen geven; ik vind het onzin. Wat je zeker in het filmpje van Babootje terug ziet, is dat het wel degelijk kan. Paard moet activiteit hebben en lekker ontspannen, dan gaat hij 'vanzelf' nageven. Dus of er dan een bit in hangt of niet.. Dat maakt dan niks uit. In het vorige topic, of zelfs het topic ervoor kwam zelfs een paard in vrijheid voorbij, dat zonder ruiter, waanzinnig aan her halsstrekken was. Puur door activiteit en ontspanning.

Er staat hoe kom je daar?
Niet hoe je daarbij komt.... :)

En, de foto van Branderup was om te laten zien hoe het niet moet.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:02

Heeft aanleuning ook niet te maken met het ontspannen van de kaken? Indien ja, hoe werkt dat dan als je bitloos rijdt.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:03

Ik denk toch dat het wel mogelijk is om bitloos een goede aanleuning te krijgen, alleen wel moeilijker.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 15:06

Waarom zouden al die duizenden domkoppen die de Klassieke Dressuur doorgeevolueerd hebben dan de moeite gedaan hebben hun paard met stang en trens op te leiden?
Met een neusriempje, veel simpeler.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:13

Simpelman schreef:

[ Afbeelding ]

Of dat paard heeft een doorgezakte rug of deze is hol (zie deuk achter het zadel)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:17

* Kruipt even onder meeleessteen vandaan * :o
Bedankt voor het plaatsen van dit filmpje. Een vrouw die erg veel aandacht besteed aan het blij houden van haar paarden....en...ze heeft een fantastisch goede houding.
Le Noir doet het ook allemaal bitloos naar het schijnt.

Simpelman schreef:
[ Video ]

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:20

Simpelman: is dat niet meer een traditie? In het begin dacht de mens het bit nodig te hebben om het paard te kunnen controleren. Nu staan we jaren verder en wordt het ons duidelijk dat we het ook kunnen 'controleren' met enkel een neusriempje. Is het bit dan niet een stuk uit de evolutie dat nog gewoon gebruikt wordt omdat 'het toch al zovele jaren gebruikt wordt'?
Volgens mij is er nergens een wetenschappelijk onderzoek dat de aanleuning bit vs neusriempje onder de loop neemt. Zomaar aannemen dat het gewoon niet hetzelfde is zou dan eigenlijk stom zijn, want je moet uiteindelijk altijd openstaan voor de nieuwe dingen.

De discussie is en blijft paard en vooral ruiterafhankelijk..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 15:22

Probeer het net als ikzelf met beide methodes @SheeNegro.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:52

damian23 schreef:
Simpelman schreef:

[ Afbeelding ]

Of dat paard heeft een doorgezakte rug of deze is hol (zie deuk achter het zadel)

Ik snapte al niet dat die foto als goed voorbeeld moest dienen Simpelman maar nu lees ik dat dat ook niet het geval is, gelukkig. Paard heeft een holle rug, achterbeen is niet ondergebracht en ik mis inderdaad de kootvering in het achterbeen.