Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpelman schreef:Hoe kom je daar?
Simpelman schreef:Hoe kom je daar?
Appelflapje schreef:Dat vind ik ook zoiets geks. Juist in die klasses is de basis toch waar het om gaat? En dan kun je zeggen dat de basis alleen controle over het tempo is, en netjes rond kunnen sturen, maar dan houd je toch echt jezelf voor de gek in mijn ogen. Ik heb ook vaak genoeg opmerkingen over mijn aanleuning op mijn protocollen gehad (ze loopt snel te diep, een bekend probleem) en eigenlijk had ik meer met de juryleden die dat constant bleven herhalen en het ook in de punten terug lieten komen, dan met de juryleden waarbij het er af en toe wel stond, maar ik toch vrij hoge punten reed.
Ik ben zelf ook geen fanatieke wedstrijdruiter, maar vind het wel leuk om voor de afwisseling eens af en toe een paar proefjes mee te pakken. Het is en blijft een jurysport, maar je leert altijd wel weer iets van de punten die ze je meegeven en ik vind het ook gewoon een leuk uitje met mijn paard. Dat er veel verschil zit tussen verschillende juryleden en het beeld dat ze kunnen waarderen, houdt het ook wel weer spannend. Ik zal in ieder geval niet mijn manier van rijden aanpassen omdat een jurylid het paard bijvoorbeeld liever hoger ingesteld ziet, terwijl dat nog niet lukt op een ontspannen manier. Wat dat betreft blijf ik lekker mijn eigen ding doen, of ze dat nou kunnen waarderen of niet. Vind het ook jammer om te zien dat er bij veel mensen echt een enorme prestatiedrang naar boven komt, waardoor het paard op wedstrijd dingen moet doen waar het eigenlijk nog helemaal niet aan toe is, met frustratie van beide kanten als gevolg.
LoveUggs schreef:Simpelman schreef:Hoe kom je daar?
Hoe ik daarbij kom? Nou aangezien er een discussie gaande was over het feit of een paard nageeflijk kon lopen als het bitloos gereden werd. Hierop was het antwoord overduidelijk 'nee' omdat er dan geen contact is. Maar op de foto die jij aanhaalt, is er nog minder contact dan bitloos. Dus in feite zeg je daarmee dat als een paard correct gereden word, je je paard dus ook bitloos naar de hand toe kan rijden.
Edit; ik zou mijn mening dan ook maar meteen geven; ik vind het onzin. Wat je zeker in het filmpje van Babootje terug ziet, is dat het wel degelijk kan. Paard moet activiteit hebben en lekker ontspannen, dan gaat hij 'vanzelf' nageven. Dus of er dan een bit in hangt of niet.. Dat maakt dan niks uit. In het vorige topic, of zelfs het topic ervoor kwam zelfs een paard in vrijheid voorbij, dat zonder ruiter, waanzinnig aan her halsstrekken was. Puur door activiteit en ontspanning.
Simpelman schreef:[ Video ]
damian23 schreef:Simpelman schreef:
Of dat paard heeft een doorgezakte rug of deze is hol (zie deuk achter het zadel)