Achter de verticale lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 08:56

communicatie is 1 van de sleutelwoorden. Maar communicatie tussen mensen is vaak al moeilijk, hoe communiceer je dan met je paard?
Ze geven bij alles wat je doet een signaal, maar hoe interperteer je dit signaal? En wat doe je er vervolgens mee? Voel je uberhaupt wat er onder je gebeurd?
Ik kom er persoonlijk ook weleens te laat achter wat mijn merrie me duidelijk probeert te maken, dat blijft een continue leerproces. Je bent beide een individu, maar de kunst is om het samen te doen. En dat is moeilijk!

Trainen is een kwestie van denken over waar je mee bezig bent, hier heel bewust mee bezig zijn, maar daarnaast ook voelen. Dat laatste wordt mijn inziens weleens ter zijde geschoven om de manier van training te kunnen handhaven omdat iemand zegt dat het zo moet.

Daarnaast is paardrijden ook een stuk zelfreflectie. En dat is iets waar niet alle mensen goed in zijn. Dit kan heel confronterend zijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:29

Simpelman schreef:
Hier zit de kern van het te rond instellen.
De macht nemen om meer van het paard te kunnen vragen dan het op dat moment kan al leveren..

Hier zit volgens mij de kern van paardrijden. Heeft niet zozeer iiets met rond instellen te maken. Het is altijd aan de ruiter om de verantwoordelijkheid voor het paard te nemen en niet meer te vragen dat het aankan. Zie genoeg mensen met paard met neus voor de loodlijn, in een valse oprichting een paard gruwelijk overvragen. Altijd blijven voelen wat biedt het paard uit zichzelf aan. Stoppen als het goed gaat. Ben wel met je eens dat mensen die met druk hun paard in een krul zetten en daardoor te diep lopen, dat dat vaak dezelfde mensen zijn die snel prestaties willen zien en daarmee hun paard overvragen.

Maar dit blijft voor mij dus geen argument omdat ik WEET dat ik mijn paard niet overvraag. Als er al sprake van overvragen is...is het eerder andersom, dat mijn paard mij overvraagd... :+

Simpelman schreef:
@Oji schreef
Geen enkel probleem voor haar om zich eraan te onttrekken.
Als iets haar aandacht trekt of als ze gewoon geen zin heeft om bv om te stellen, dan is die kop binnen 1/10 van een seconden huizenhoog.

Dat is het punt waar ik mezelf vragen stel, ga nadenken, zoeken naar een oplossing.
Dit zijn de interessantste drempels, en altijd voor de LL..... ;)
Hier komen de mooiste dingen uit voort.

De simpelste oplossing zou zijn de honden en de katten uit de bak te weren. De door de benen heen rauzende honden en vlak voor de neus van mijn paard naar beneden springende katten leveren een reactie bij mijn paard. Ik vind dat niet erg, sterker nog, ik vind het gezellig met de spelende honden en ik spelend met mijn paard in de bak. Tja, dat dat wel eens tot een "tdh-tje" en een sprintje leidt, daar kan ik eerlijk gezegd niet zo mee zitten.

Voor de duidelijkheid Simpelman, ik wil geen pleidooi houden voor achter de loodlijn rijden. Ik wil ook niet bewust achter de loodlijn rijden. Ik zie het ook veel liever, een paard met de neus eruit. Ik ervaar alleen op dit paard voor het eerst, dat wanneer de aanleuning licht, de verbinding van achter naar voren in takt blijft en het paard hier meer ontspanning in het lijf heeft, dat het misschien dus geen doodzonde is als het paard daar loopt zolang het nog niet hoger in de africhting staat. Ik verfoei de met kracht afgedwongen krul en het paard in de houtgreep pakken. Ik rij ook niet bewust achter de loodlijn, maar heb wel bewust het losgelaten dat mijn paard persé voor de loodlijn moet lopen. Sinds ik dus juist niet meer bezig ben met waar dat hoofd zich bevind, maar alleen maar bezig ben met hoe het lijf beweegt, merk ik dat mijn paard meer ontspanning opzoekt, dat er veel meer deining in de rug komt ipv dat die strak gehouden wordt. Ik heb juist het gevoel dat ik mijn paard overvraag als ik haar nu voor de loodlijn zou blijven vragen. Terug naar het goede gevoel ipv vasthouden aan mijn denkbeelden. Dit paard heeft mij geleerd dat de wereld van de loodlijn dus niet zo zwart wit is. Ik heb veel vertrouwen in mijn instructeurs, van het oude stempel en wars van moderne dressuur. Ik heb vertrouwen in mijn paard, dat mij overduidelijk maakt dat dit een fijnere manier van werken voor haar is als hoe ik een jaar geleden bezig was dat hoofd maar voor die loodlijn te houden. Ik voel het overduidelijk, ik zie het aan haar, veel mooiere spieropbouw. Daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen zijn paard iets achter de loodlijn moet rijden. Wat ik al aangaf, de eerdere paarden die ik in training heb gehad (stuk of 15) gold dit allemaal niet voor. Maar er zijn dus meerdere wegen naar Rome, en de juiste weg moet je per paard uitzoeken. Verder blijf ik erbij dat ik in dit topic, evenals in andere topics over dit onderwerp, dus nog geen sluitend argument heb gehoord waarom de manier waarop ik op dit moment bezig ben, niet goed voor mijn paard zou zijn. Anders dan klassieke principes, of een vergelijking met rollkur of een afgedwongen krul. Ik hang de klassieke principes erg aan, maar op dit punt, laat ik dat voor nu dus een stukje los.

Verder wat betreft die klassieke principes. Ja die zijn door de eeuwen heen geëvolueerd en daarmee ZEER waardevol. Maar een definitie van evolutie is wel dat dat een steeds doorlopend proces is. Dat stopt niet. Evolutie gaat door, met trial en error. Zonder trial geen errors, maar ook geen verbetering. Zeker nu de fokkerij steeds getalenteerdere paarden oplevert zou het voor mijn gevoel zonde zijn om te blijven streven naar het plaatje van 30-50-100 jaar geleden, hoe knap gereden ook.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 10:18

Nog even naar de kern.
Een paard voor de loodlijn kan weerstand bieden.
Het kan zich vastzetten in zijn lijf.
De vraag die men zich naar mijn mening moet stellen is, waarom zet het zich vast.
Ik geef dan even het antwoord, gebaseerd op alles dat ik in mijn leven ervaren, gezien en gelezen heb, "omdat het het gevraagde nog niet aankan".
En dit zowel in emotionele als in lichamelijke zin.
We willen sneller gaan dan dat de harmonische ontwikkeling van het paard toestaat.

Het achter de loodlijn rijden is overigens niets nieuws, het is in de rijkunstige evolutie al in verschillende periodes tot in den treure uitgeexperimenteerd.
ALLES is al geprobeerd.
Er wordt al eeuwen met Arabische volbloeds gefokt en gereden.
Het Engels volbloed loopt al ten minste 150 jaar mee.
In het Franse leger reden de officieren bij voorkeur op Anglo Arabieren.
In Saumus is dat het meest gebruikte paard voor de Hogere Dressuur.
Het enige nieuwe, heden ten dage, is dat men zich met behulp van moderne onderzoeksmethodes flink verdiept heeft in de effecten van alle africhtingsystemen en daar conclusies uit getrokken heeft.
Die conclusies staan voor een klein deel in dit topic.
Ze zijn naar mijn mening heel duidelijk én ze zijn in overeenstemming met dat wat die stoffige oude mannetjes uit het verleden ook al met trial & error hebben uitgedokterd.
Er is dus niets nieuws onder de zon.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:36

Simpelman schreef:
Ik heb in alle jaren dressuurmatig het meest geleerd van het aanspannen van mijn dressuurpaarden.
Geen oogkleppen, watertrensje, geen neusriem.
Mijn laatste paard is "Hot Chilly Pepper", terugkomen in tempo is ssst, draf is trroot, stilstaan vanuit uitgestrekte draf is rèster, alles gefluisterd.....
Communicatie, vertrouwen, wederzijds respect.

Als eindproduct (stem hulpen) mooi, maar voor mij is een primaire hulp eentje die je kunt versterken of verzwakken. Dan is 'terug' plat gezegd trekken aan de voorkant en 'vooruit' (op)drijven van achteren. Ik denk dat je niet dichterbij het natuurlijke gedrag van paarden kunt komen, de rest is voortbouwen / trainen / conditioneren. De manier waarop Anky (ala Baucher) onderscheid maakt in hulpen is ook direct van groot belang om het leren makkelijker te maken.

Een belangrijk punt in het leren is de situatie zo maken dat er wat geleerd KAN worden. Dat betekend controle over de omgeving en over het paard. Zonder controle geen dressuur en ik denk dat zelfs beinvloeden alleen kan met een zekere mate van controle.
Als de controle zo onzichtbaar is dat het vanuit je paard lijkt te komen is dat mooi en zelfs een doel op zich. Het 'fluisteren' met je hulpen (niet enkel stem) is daar een mooi voorbeeld van, sterker nog door te 'fluisteren' kun je de concentratie / aandacht verhogen.

Als een paard in de natuur z'n hoofd achter de loodlijn kan houden, is heeft het gebruiken van die houding ook een 'natuurlijke' basis. En dan is duidelijk dat overbelasten niet de bedoeling is, maar dat geldt ook voor alle andere oefeningen. In trainen gaat het om combinaties van spiergroepen en vanuit die gedachte snap ik ook het aannemen van verschillende houdingen, niet alleen hoog of laag maar ook neus naar voren / achteren. Het vregroot mijnsinzien de 'range of motion'.

Als de achter de loodlijn houding (misschien zelf zo extreem als LDR) de controle vergroot en door een beperkter gezichtsveld de aandacht vergroot (of afleiding beperkt) en door een lager houding een rustiger (= meer ontspannen) paard geeft, als bij die lagere houding de bovenhals spier beter gedefinieerd is, als bij die lage hals de rug de grootste beweging heeft, waarom zou ik die houding dan niet gebruiken?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:39

pien_2010 schreef:
Wat vinden jullie hier van?

Ik zie dit graag.

https://www.youtube.com/watch?v=rjLbh9_51_4

(dit is het zelfde filmpje maar dan wel een stuk duidelijker)

Simpelman, waar ik benieuwd naar ben of jij dit correct gereden vindt of niet? Zo ja of zo nee, waarom dat wel of niet?
Graag wil ik dit weten zodat we voor ons zelf een beeld kunnen creëren wat we nu goed vinden of niet en waar ieder nu eigenlijk staat.
Uiteraard geldt deze vraag ook voor de andere posters.

Als ik dit filmpje zie heb ik het idee dat hier correct gereden wordt als het gaat om de methodiek van rijden.
Dat het paard met sommige oefeningen nog moeite heeft en er nog niet sterk genoeg voor is, dat moge duidelijk zijn (met name piaff zichtbaar). Dat een aantal zaken nog beter zullen kunnen is ook duidelijk, maar daar gaat het eventjes niet om. Het gaat me dus niet om "fouten" kijken maar om de manier van rijden in zijn algemeenheid.

Artuma ik ga je stukje goed lezen, maar voor mij is de stemhulp de start van waaruit ik begin, dus juist niet het eindproduct.

josien_m_

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:54

Lekkere rustige mond, en het hoofd bijna constant goed. De staart zwiept wel veel, ik weet niet hoe ik dat moet opvatten. De ruiter geeft soms wel grote hulpen.
Maar ik wordt er wel blij van, (heb ook een voorkeur voor pony's...)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 11:06

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:08

Simpelman schreef:

Als je dit laat zien in een GP proef dan worden ze niet heel erg blij van je hoor.
Paarden die zelfs over de teugel komen, tactfouten maken, weggedrukte ruggen en afbreken in de overgangen...

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:13

pien_2010 schreef:
Artuma ik ga je stukje goed lezen, maar voor mij is de stemhulp de start van waaruit ik begin, dus juist niet het eindproduct.

Lijkt me vooral een vrouwen ding }> op stal steken ze ook hele verhalen af. De normale manier zou zijn: stemhulp (BV draf) binnen 3 sec gevolgd door een 'primaire' hulp bv zwaaien met zweep oid als de gewenste reactie er niet is. Punt is dat harder of meer praten geen zin heeft en dus slecht als primaire hulp is te gebruiken. Paard moet wel de kans krijgen om te reageren dus niet eerst zweep en dan stem of stem en zweep tegelijkertijd. Ook belangrijk, hoe weet je paard onderscheid tussen bla bla bla en een hulp die daar in zit verstopt? Belangrijkst bij alles is bij angst weg te blijven.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:31

@ simpelman, flauw dat je niet gewoon reageert op het filmpje van de GP proef van de cob. maar daar heel destrucief een filmpje van paarden neerzet, die volgens jou wel goed getraind worden. (zie daar echt nog heel veel stressmomenten, open monden etc in terug)

Ik vind het ontzettend knap, die gp proef, worden wel grote hulpen gegeven, en ik vind het teugelgebruik nogal storend.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 11:34

Ik beoordeel geen filmpjes, dat laat ik aan de experts over.
De filmpjes die ik plaats(te) zijn voorbeelden van mogelijkheden.

Ieder moet zijn eigen mening vormen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:37

er word toch ook niet gevraagd of je het wil beoordelen als een prof? er word gevraagd wat jij er van vindt.

:)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:37

Simpelman schreef:

Als jij dit goed vind, snap ik je herhalingen steeds meer. Want het enige wat je nu doet is steeds hetzelfde riedeltje opzeggen, simpelman. En vooral geen antwoord geven op de vragen die je worden gesteld.

Had je eerst behoorlijk hoog, maar na dit topic ben je daar bij mij heel diep in gezakt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:29

femo schreef:
@ simpelman, flauw dat je niet gewoon reageert op het filmpje van de GP proef van de cob. maar daar heel destrucief een filmpje van paarden neerzet, die volgens jou wel goed getraind worden. (zie daar echt nog heel veel stressmomenten, open monden etc in terug)

Ik vind het ontzettend knap, die gp proef, worden wel grote hulpen gegeven, en ik vind het teugelgebruik nogal storend.

Femo iedereen heeft de vrijheid om wel of niet te reageren op een filmpje. Iedereen die op het mijn geplaatste filmpje heeft gereageerd bedankt. Wellicht dat ik er nog op terug kom.
Ik ga mee met het commentaar van wat grote hulpen en teugelgebruik.
Waarbij ik me wel realiseer dat dit paardje NIET op stang en trens wordt gereden die men gebruikt voor de verfijning van de hulpen en dit paard geen gefokt dressuur paard is. Dat is gewoon altijd lastiger om dan op graqd prix niveau de oefeningen te laten zien en vraagt veel meer uren training en dat zeg ik uit eigen ervaring (lager niveau dan wel hé :o ).. Of je dit dan ook zou moeten willen met dit soort paardjes in een andere discussie. Dit paardje heeft m.i plezier in die kür op muziek alleen is hij nog niet sterk genoeg voor alle gevraagde oefeningen.
Ik heb dit filmpje naar iemand gestuurd die veel weet over klassiek rijden. Nu Simpelman geen reactie hierop wil geven hetgeen jammer is maar zijn goed recht is, zoek ik het even in mijn eigen geledingen uit. Want wellicht zie ik zaken fout, daar ik dit soort paarden zo leuk vindt <3 en daarbij dan een te roze kleurig brilletje opzet. Dat is gewoon subjectief en persoonlijke voorkeur die we natuurlijk allemaal hebben. Iedereen vindt zijn eigen soort paarden het leukste en fijnste anders hadden we ze niet.

DIe persoonlijke voorkeur heeft natuurlijk alles te maken met die dikke billen van mijn paardjes en de zelfde grootte waarop ik zelf rijd. Ik rijd op een ander ras, maar zie wel degelijk overeenkomsten en verschillen. Ik weet hoe moeilijk het is om op dit soort paarden dit soort dressuur oefeningen te rijden, want je moet ze heel totaal trainen hetgeen deze vrouw ook doet. Opbouwen longinhoud, opbouwen spieren middels buitenritten, het laten verzamelen vraagt veel meer tijd en oefeningen etc. en je moet ernaast veel ander soort werk doen om dit te bereiken als enkel het dressuren in de bak c.q. wei. Want dit soort paarden vervelen zich gauw en zijn naar mijn mening wat minder tolerant en gehoorzaam (maar dat is mijn eigen ervaring, dus wellicht zegt dat ook niet alles).

Ik zit nu weer op een computer waarop ik geen filmpjes kan zien, dus wellicht dat ik vanavond op de computer van mijn man kan om te kijken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:09

Voor iedereen die geïnteresseerd is in een goede aanleuning kan ik het rijden met een teugeldrukmeter echt adviseren. Dat geeft echt ontzettend veel informatie over je eigen inwerking (tenzij je natuurlijk liever wilt discussieren over de inwerking op het bit en aanleuning bij andere ruiters natuurlijk, in dat geval zou ik zeker niet met een teugeldrukmeter gaan rijden :D )

Ik heb het afgelopen weekend gedaan en het heeft mij veel inzicht gegeven. Je kunt precies zien hoe je links en rechts inwerkt, of je als ruiter wel snel genoeg nageeft. Je krijgt inzicht in hoe stil en constant je verbinding is, met hoeveel basisdruk je rijdt en hoeveel piekdruk je hebt (bij bijvoorbeeld een storing of als het paard even tegen de hand komt). Paardrijden doe je op gevoel, maar je gevoel kan je soms flink verraden. Met een teugeldrukmeter krijg je al dan niet een bevestiging bij je gevoel, het helpt je om je gevoel te staven. Ik vond het iig waanzinnig interessant :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:33

pien_2010 schreef:
DIe persoonlijke voorkeur heeft natuurlijk alles te maken met die dikke billen van mijn paardjes en de zelfde grootte waarop ik zelf rijd. Ik rijd op een ander ras, maar zie wel degelijk overeenkomsten en verschillen. Ik weet hoe moeilijk het is om op dit soort paarden dit soort dressuur oefeningen te rijden, want je moet ze heel totaal trainen hetgeen deze vrouw ook doet. Opbouwen longinhoud, opbouwen spieren middels buitenritten, het laten verzamelen vraagt veel meer tijd en oefeningen etc. en je moet ernaast veel ander soort werk doen om dit te bereiken als enkel het dressuren in de bak c.q. wei. Want dit soort paarden vervelen zich gauw en zijn naar mijn mening wat minder tolerant en gehoorzaam (maar dat is mijn eigen ervaring, dus wellicht zegt dat ook niet alles).

Wat bedoel je met dit soort paarden en dan in vergelijking met welke andere paarden?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:44

Suzanne F. schreef:
Simpelman schreef:

Als je dit laat zien in een GP proef dan worden ze niet heel erg blij van je hoor.
Paarden die zelfs over de teugel komen, tactfouten maken, weggedrukte ruggen en afbreken in de overgangen...

Hier krijg ik plaatsvervangende rug pijn van....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:52

Sneeuwpop daarmee bedoel ik het volgende. Ik heb op goede KWPN gereden. Geweldige ervaring!
Dat zijn paarden met grotere bewegingen, moeilijker soms door te zitten, maar grote aanleg voor de dressuur vergeleken met merens en Welsh Cob.
Zelf heb ik merens. Dat ras heeft bijvoorbeeld in de Pyreneeën het hele land omgeploegd. Zijn echte werkpaarden die later wat ranker gefokt zijn waardoor het nu veelzijdigheidspaardjes zijn die van alles een beetje kunnen.
Met zo'n paardje echt hoog dressuur rijden vraagt veel. Verschil is, het zit als een fauteuil, dus zeer gemakkelijk om door te zitten, je moet als ze jong zijn rustig opbouwen en long capaciteit opbouwen, alles wat je dressuur matig met ze doet vraagt gewoon meer tijd en zeker als het gaat om de verzameling.
Een Duits Klassieke instructeur die mijn paarden ooit zag toen ik aan het rijden was, merkte op, dat "dit soort paarden, nog zo dicht bij de natuur staan dat deze minder gemakkelijk zaken van de ruiter accepteren".
B.v onze Hercule is vroeger door mijn vroegere instructrice met rollkür gereden tijdens mijn vakantie. Toen was dat ook in mijn belevingswereld normaal en niets mis mee. Ben ik gewoon eerlijk in. Wist ik veel.
Dat heeft ze moeten bekopen met een ziekenhuisopname zo heeft hij haar eraf gebokt. Haar commentaar was: "ik rijd mijn hele leven al vier paarden per dag, jonge paarden, hete paarden etc., maar zo iets boos heb ik nog nooit meegemaakt". Begrijp me goed, het paard is een enorme lieverd, maar eist correctheid van de ruiter. Hij pikte gewoon niet dat hij zo gereden werd en dat heeft hij haar wel eventjes laten weten ook. Verschrikkelijk erg vond en vind ik het en ik wist niet wat ik hoorde toen ik thuis kwam en haar over die ervaring hoorde praten.
Nu ik hem Duits klassiek rijdt is het een enorm scheetje geworden. Dat was nu precies wat die Duits Klassieke instructeur bedoelde. Doordat mijn paardjes zo zijn ben ik gaan zoeken en dus bij Klassiek terecht gekomen.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:41

Ik vind het filmpje van de Welsh Cob fijn om te zien, oke hij mist de kracht om een verheven piaffe te laten zien, maar hij wordt eerlijk gereden. En ja , als je dit kan bereiken met een pony die niet dressuurmatig gefokt is, vind ik dit knapper dan met bv een KWPN. Bij meneer Karl zie je heel veel spanning, zijn natuurlijk wel vrij hete paarden, maar als je praat over harmonie en ontspanning is dit niet een goed voorbeeld. Oke, ze hebben de neus voor de loodlijn, maar ze worden imo geforceerd hoog ingesteld, waardoor, vind ik, de rug niet goed gebruikt kan worden.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:05

Moorcats, dat zie ik ook. Omhooggetrokken paarden die de rug niet kunnen gebruiken omdat ze bijna met de onderlip op de hals gedrukt lopen. Met klapperende bitjes omdat ze voor de druk weg willen. Niet aan de teugel maar er achter.
De cob loopt wel netjes voor de loodlijn maar met veel meer lengte en ontspanning in de rug en hals.
Het feit dat deze met een enkele trens gereden wordt is misschien ook wel een voordeel. Een zo simpel mogelijke verbinding. Het paardje is netjes AAN de teugel dus voelt ie ook alle hulpen. Daar heb je geen stang voor nodig.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:57

Simpelman schreef:

Ik ben wel een fan van Karl, zijn methode van aanleren naar bv piaffe en passage vindt ik mooi. Het geven van hulpen legt hij goed uit. Het (overdreven) hoog instellen past me wat minder, maar misschien is dat wel juist heel klassiek _O-

Als we toch naar leuke voorbeelden kijken: http://vimeo.com/79729465
Is een masterclass van Carl Hester, ik vindt het briljant. Want hier gaat het wat mij betreft om, proberen op een prettige manier een stapje verder te komen.
Laatst bijgewerkt door ART_UMA op 12-11-14 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:29

moorcats schreef:
Nog een heel mooi voorbeeld; Hans Heinrich Meyer Zu Strohen in de video's Classical Schooling van Kalman de Jurenak. Zo moet het! https://www.youtube.com/watch?v=6vjT5LxVF6c

Helemaal vergeten hierop te reageren, dit is echt heerlijk om naar te kijken :D

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:33

sanne83 schreef:
moorcats schreef:
Nog een heel mooi voorbeeld; Hans Heinrich Meyer Zu Strohen in de video's Classical Schooling van Kalman de Jurenak. Zo moet het! https://www.youtube.com/watch?v=6vjT5LxVF6c

Het orenspel van het paard spreekt boekdelen! Erg mooi.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:34

jasmijn78 schreef:
Paardrijden doe je op gevoel, maar je gevoel kan je soms flink verraden. Met een teugeldrukmeter krijg je al dan niet een bevestiging bij je gevoel, het helpt je om je gevoel te staven. Ik vond het iig waanzinnig interessant :)

Helemaal eens! Altijd goed om objectieve maatstaven te gebruiken :j

Natuurlijk zegt de druk nog niets over de juiste houding van het paard, je kan (als je zou willen :D ) een paard aanleren om aan een los teugeltje in rollkur te lopen, maar het geeft je wel ontzettend veel waardevolle informatie over je hulpenvoering.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 18:44

sanne83 schreef:
moorcats schreef:

Wat ik er erg in mis is het achter de loodlijn gaan.