toen ik nog in mijn penny tijd zat stapte ik maar al te graag op andere paarden als ik de kans kreeg. Nu, wat ervaring, een steigerende pony en een chronische blessure later moet ik zeggen dat ik toch wat voorzichtiger ben geworden Zal niet snel op een paard met fratsen stappen, maar als het een paard van iemand anders is die als redelijk betrouwbaar te boek staat dan durf ik het wel aan
Het ligt er een beetje aan hoe het paard bekend staat zoals debbiew hierboven me ook al zegt haha. Ook ik ben na een chronische blessure wat voorzichtiger geworden. Eerst stapte ik overal op, nu wil ik toch graag even weten hoe of wat, haha.
Vroeger wel, toen zag ik het gevaar niet zo maar was ik ook op een heel andere manier met paarden bezig.
6 jaar geleden met mijn eigen pony gestart met parelli. Sindsdien is mijn visie op t geheel zeg maar sterk veranderd en zal ik nooit meer zomaar op een vreemd paard stappen. Ook niet nodig, heb inmiddels een paard erbij en de beschikking over 2 merries met totaaaal verschillende karakters. Raak niet uitgeleerd met mijn duo.
Jazeker daar kan ik weer een hoop van leren! Ik kijk eerst wel even graag als de eigenaar er zelf op zit zodat ik een beetje weet wat ik kan verwachten
saffire
Geplaatst: 06-05-15 19:24
Als het paard is ingerede absoluut wel,leer je van vind ik. Hoe moeilijker hoe leuker
Ja hoor! Waarom niet? De eigenaar laat je er echt niet op als ze denken dat het fout gaat Van veel verschillende paarden rijden leer je nou eenmaal het meeste
Ik stap niet op een vreemd paard. Vroeger zou ik dat zo gedaan hebben, maar ik ben alleen maar voorzichtiger geworden naarmate ik ouder geworden ben. Vroeger dacht ik niet na over risico's en nu zie ik ze altijd. Bovendien ben ik na 7,5 jaar op hetzelfde (eigen) paard inmiddels zo aan hem gewend dat ik het al spannend zou vinden om op het braafste manegepaard te moeten rijden :p
Ik stap bijna overal op. Eerst overal maar nadat ik een keer bijna verongelukt was op een paard dat alleen maar wegrende. (En vervolgens horen dat hij stijl omhoog komt met rijden en bok rodeos weg gaf bij vorige ruiters )
Ik stap overal op, behalve als natuurlijk van te voren bekend is dat het een probleem paard is. Zo heb ik paar maanden terug n aantal vreemde gereden en met eentje na minuutje of 15-20 1.40m gesprongen, de ander weigerde toen het wat hoger werd (ben blijven zitten uiteraard) en de laatste bokte met me de bak uit nadat hij de sprong niet goed gemaakt had en op de balken terecht kwam. En het was ook nog ergens waar ik nog nooit eerder gereden had.
Ik stap op elk paard (of pony) laatst nog op een shetlander gezeten van een vriendin van mijn buurmeisje, zonder zadel galopperen in het land! Helaas wel 7 x gevallen
dvdb_xx
Geplaatst: 16-05-15 13:09
Cinnepin schreef:
Meestal heb ik er niet zo'n probleem mee. Als je een paard wilt bijrijden/kopen, zal eens toch de 1e keer moeten zijn
Mee eens! Lijkt me anders wel erg lastig als je een paard wilt kopen/bijrijden.
helaas wel, ik kijk niet zo nauw. dit levert ook vaak zat problemen op alleen ik blijf het doen.
Heike
Mede-oprichtster
Geplaatst: 20-05-15 16:04
Vroeger wel, nu niet meer. En dat zie ik ook terug in dit topic.
De mensen die op elk paard stappen zijn bijna allemaal jong. De mensen die niet meer op elk paard stappen zijn allemaal mensen met meer ervaring. Verstand komt met de jaren en is ook heel logisch.
MarMarieke
Geplaatst: 20-05-15 16:05
Ik stap ook wel op een vreemd paard, mits ik het paard van tevoren kan longeren.
Niet van harte, maar ligt er vooral aan hoe het paard uit de ogen kijkt
Celine_Mirte
Geplaatst: 23-05-15 00:12
Na twee keer op een paard te zijn gestapt 'die niks doet' maar toch liever vliegles geeft dan een rondje gezellig kennismaken, laat ik altijd eerst de eigenaar een kwartiertje rijden om te kijken hoe het paard is. Daarna bepaal ik wel of ik er op stap of niet. Heb helaas maar 1 rug...
magic_lover
Geplaatst: 23-05-15 00:23
Vroeger wel... Maar na een paar keer op een paard gezeten te hebben die zogenaamd echt heel braaf is(not). En vervolgens blind uit het niets als een blinde rodeostier rond te gaan pas ik daar tegenwoordig voor. Wil best op een paard stappen, maar dan wil ik hem eerst voorgereden zien, en zelfs dat zegt nog niet altijd alles als er bvb Nog nooit een andere ruiter op heeft gereden dan hunzelf, sommige paarden zijn daar ook gevoelig voor... Nee hoor je kan je nek Maar 1x breken, ik voel mij niet meer geroepen om die problemen op te gaan lossen voor een ander
"Vroeger" stapte ik zonder na te denken, overal op. Tegenwoordig stap ik mét nadenken,Bijna overal op. Tenzij ik er een Heel raar gevoel bij heb, ga ik er niet op.
Paarden die zadelmak moeten of net zijn, reed ik "vroeger" heel veel en zonder problemen, tegenwoordig stap ik er alsnog wel op, maar ontzettend voorzichtig, met beleid en verstand erbij.