Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:21

@Murphy,
Iedereen kan alles op internet opzoeken en vertellen. Ik zie en hoor het liever in de praktijk :D
en nu ben ik echt weg :wave:

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:24

murphy102 schreef:
Juryleden zoúden moeten jureren aan de hand van het Skala, want dat zijn de voorwaarden van de FEI.
Of dat gebeurt is een tweede, want vele juryleden zijn zelf helemaal niet opgeleid aan de hand van het Skala.

Los hiervan, Ceriadwen, een discussie zou moeten plaatsvinden op basis van argumenten en die heb ik van jou nog niet gehoord tot nog toe .... Jij kletst om te kunnen kletsen.
Als iemand vanuit de moderne hoek kan aantonen wat de MEERWAARDE VOOR HET PAARD is van hún manier van trainen boven het aloude Skala (en dan bedoel ik niet het halen van medailles, want dat betekent níet automatisch een brevet van kundigheid), dan zal ik de eerste zijn die dat zal toegeven.
Ik denk alleen niet dat dat gaat gebeuren ...

I rest my case. De jury is gek, snapt het niet en zal het ook nooit snappen ook.

De meerwaarde voor het paard staat bij Anky in de wei. En die krijgt morgen een mooie tekening van mij opgestuurd.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:59

murphy102 schreef:
Waarover ik me steeds weer verwonder is het feit dat niemand uit de groep die Anky verdedigt, zich eens afvraagt waaróm zij die Jip en Janneke-taal in de dressuur nodig denken te hebben.
Waarom Jip en Janneke-taal?
En waarom hebben mensen die aan de hand van het Skala rijden of dat iig zoveel mogelijk proberen te doen dat kennelijk niet nodig?
Ik denk dat dat antwoord niet zo moeilijk te vinden is.

Als jij als ruiter gewoon bij het begin begint en goed onderricht krijgt (daar hebben we al een punt) dan "rol" jij als vanzelf in dat Skala en krijg jij er affiniteit mee.
Leer tegen de tijd dat jij toe bent aan wijken (gehoorzaamheidsoefening en losmakende oefening) dat eerst eens heel rustig vanuit het halthouden (níet vanuit draf) dmv een wending om de voorhand.
Dan leer jij te voelen dat door het losmakende effect hiervan op nek en kaak dat jouw paard gemakkelijk gaat nageven en voel jij dat daaruit weer een stukje aanleuning "groeit". Je paard krijgt rustig de gelegenheid te wennen aan het wijken voor de eenzijdige kuitdruk.

Vervolgens verder met wijken door bijv. langs de wand op de 2e en 3e hoefslag te wijken voor het BUITENbeen waarbij de achterhand naar binnen komt en de ruiter zo kan visualiseren en gaan voelen wat er gebeurt. Het paard kan zo niet de wand gebruiken om te kleven en dus weg te vallen over de buitenschouder, zoals op diagonaal in de proef vaak gebeurt. Uiteindelijk kom je daar vanzelf wel op uit.
Nu zie je in proeven vaak een slecht gereden travers, omdat de ruiter niet eens geleerd heeft fatsoenlijk te wijken, laatstaan dat er sprake is van ook maar enige lengtebuiging.

Vervolgens weer een stukje verder in de training: wijken op de grote volte in het midden voor het binnen- en buitenbeen. Reken maar dat je paard daar al heel soepel van wordt, zonder dat er ook nog maar enige lengtebuiging aan te pas komt. Uiteindelijk kom je ook op de lijn aan waar je je paard moet laten wijken zoals in de proef gevraagd wordt. Wie doet dat nog zo aan de dag van vandaag?
Op deze manier leer je als vanzelf wat de losmakende werking is van deze oefeningen waaruit zomaar je nageeflijkheid, losgelatenheid en aanleuning rolt.
Simpel en snel, zonder dat je het paard geweld aan doet door té snel te gaan.

Zo ook ontstaat als vanzelf een stuk begrip van de rijtechniek en leer jij vanaf het begin af aan samen met je paard de trainingsboom van het Skala te beklimmen en kom je als vanzelf alle begrippen tegen die allemaal met elkaar verweven zijn.
Het woordje Skala hoeft daarbij niet één keer te vallen. Zo verging het mij vroeger ook, ik wist niet eens dat ik werd opgeleid volgens het Skala, het werd nl. nooit zo benoemd.

Ook leer je dan vanzelf te werken met de hulpen, zit-, kuit-, gewichts- en teugelhulpen.
Deze hulpen moeten steeds in overeenstemming met de bewegingen van het paard en ook in verband met de beenzetting van het paard zijn. Dat is logica.
Zo kom je dan tot overeenstemmende, regelende en samenwerkende hulpen.
Zo wordt de halve ophouding (Simpelman benoemde hem al) niet gegeven in de Moderne Rijderij.
Echter, zónder halve ophouding alleen al kan een paard niet verzamelen. Dankzij die halve ophouding stroomt de energie nl. terug naar het achterbeen als gevolg waarvan er gewichtsverplaatsing naar achteren ontstaat!
Deze hulpen werken elkaar nooít tegen en dát is nu wat mw. van Grunsven wel beweert en dat vind ik zeer ernstig, temeer omdat zij en Tineke Bartels o.a. wél zo gevormd zijn.
Om die reden heeft Anky het ook zo ver kunnen schoppen, omdat zij een degelijke basis had waarop zij kon terug vallen. Dat heeft ze met de komst van Sjef, die commercie zag in dressuur, in de prullenbak gegooid.

Ik denk dat bovenstaande is waar het om draait in al die discussies, het ontbreken van die basis. Daarom is het ook een gebed zonder einde.
Hoeveel mensen worden nog zo opgeleid? De paardensport is een afspiegeling van onze snelle, jachtige maatschappij helaas en daarom beginnen we het liefst maar gelijk halverwege de opleiding met een foute zweefdraf en iets wat op verzameling zou moeten lijken. Daarom gaan er zoveel paarden veel te vroeg kapot.

Daarom is er m.i. die Jip en Janneke-taal nodig en moét het wel simpel gemaakt worden, want we hebben geen tijd om aan onze basis te werken, we moeten immers morgen op wedstrijd.

Hopelijk begrijpt de Anky-Gal-Bartels-aanhang nu dat ik niets persoonlijks heb tegen die mensen, maar wel tegen datgene wat zij uitdragen, temeer omdat o.a. Anky en Tineke zelf wél die degelijke opleiding hebben meegekregen.

Een voorbeeld uit mijn eigen kring:
Mijn moeder rijd ook leuk paard en wil heel graag veder leren waarom ze iets doet en wat voor effect dat heeft. Ze heeft geen wedstrijd ambities (is al dood nerveus als ik wedstrijd heb). Echter is zij zo dyslecties als de pest (net als ik). Ik heb het boek van steinbrecht hier wel staan, maar omdat lezen voor haal al moeilijk genoeg is komt zij daar niet goed genoeg door heen. Ze is niet "dom" maar heeft enkeld problemen met begrijpend lezen. Ze probeerd via het kijken van clinic's en veel uitleg aan andere mensen te vragen toch de zelfde stof en uitleg mee te krijgen. Ze voelt zich soms bezwaard en dom overkomen om elke keer maar aan een ander te vragen hoe het zit, maar vanuit het boek leren is voor haar gewoon erg lastig. Zij zou zeer gebaad zijn met een makkelijkere uitleg, dan voelt ze zich minder bezwaard om elke keer een ander wat te vragen( en juiste persoon zoeken om het te vragen). Voor haar is het een stukje bevestiging dat ze de goede kant op gaat met rijden.
Ik zeg niet gelijk dat trouwens alles maar gelijk in Jip-en-Janneke taal moet, maar dat het voor sommige mensen dan net even wat makkelijker is om te begrijpen, of net even het * aha!* :)* moment te geven.

Ik ben trouwens geen pro- of anti- Anky, iedereen moet gewoon doen wat hij/zij zelf goed vind voor zijn/haar paard. Ik probeer met een open blik te kijken en te lezen zonder gelijk kritisch te zijn.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:34

"Grappig" om te lezen hoe berichten kennelijk over komen. Haat? Hmmm, nee haat is er absoluut niet. De uitspraken over het sturen en het gasgeven en remmen, zijn uitspraken van haar zelf en herhaal ik hier alleen maar. Dat ik verontwaardigd was? Ja, dat komt beter in de buurt. Ik heb er een hekel aan als mensen voor mij menen te moeten denken ook al hebben ze drie gouden OS-medailles gewonnen. En door de uitspraken in het stuk (dat ik wel gelezen heb!) geeft zij imo een verkeerd beeld aan mensen die zich minder in de materie hebben verdiept.

Het skala houdt geen rekening met het individu paard? Dat insinueert ze door te zeggen dat het skala losgelaten moet worden en dat met haar methode wel kijkt naar wat het paard nodig heeft. Ik bestrijd dat en vind het zelfs oneerlijk. Dat ze zegt dat ze niet leest? Dat klopt gewoonweg niet. Of ze heeft in eerdere interviews onwaarheid gesproken. Dat soort dingen, daar heb ik wel moeite mee en al te simpel gesteld. Maar ja, misschien heeft ze het in het interview niet eens zo gezegd (of bedoeld). Persvrijheid misschien?

Verder heb ik onwaarschijnlijk veel respect voor Anky. Vooral hoe zij zich kan focussen in de proef, ondanks de giga druk die vaak op haar schouders staat en zo nog meer dingen zoals het consequent rijden. Ik wilde dat ik dat kon.

Maar goed, volgens mij heb ik in dit topic nu wel aardig gezegd wat ik wilde zeggen. Als er iemand nog behoefte heeft om meer toelichting, maar deze mij PB-en. ;)

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:40

vur schreef:
"Grappig" om te lezen hoe berichten kennelijk over komen. Haat? Hmmm, nee haat is er absoluut niet.

Niet dus. Lante mixte even twee gesprekken. Ik was namelijk diegene die jouw bericht gequote heeft, maar ik heb het nergens over haat gehad.
Zo snel ontstaan misverstanden dus. ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:25

Kelly_ann schreef:
In het artikel zat wat mij betreft genoeg nuancering, ze pleitte juist voor niet strak vasthouden aan voorgeschreven regeltjes. Maar je paard aanvoelen en je training daarop aanpassen. het hele skala komt vanzelf hierin terug als je goed traint.

Nu heb ik nog steeds het artikel niet gelezen (als iemand hem digitaal heeft, graag), maar met bv deze uitspraak lijkt eea genuanceerder dan hier gebracht wordt door de anti Anky brigade.
Dat extremistische gezeik irriteert mij.
Heeft geen hout te maken met mijn manier van rijden, ik heb een springpaard waar ik me uistekend mee vermaak in het bos. En mijn instructeur is er een van de oude stempel, ofwel zo klassiek als maar zijn kan als het persé in een hokje wil stoppen.

Echter is er binnen het skala heel veel discussie mogelijk. De een maakt er een piramide van met alle stappen afzonderlijk waarbij gesteld wordt dat het een nodig is voor het opvolgende. De ander stelt weer rechtrichten niet als latere stap, maar zegt ermee te beginnen. En zo zijn er veel stromingen binnen hetzelfde.

Mijns inziens zijn bv de eerste 3 stappen dusdanig vervlochten dat je ze niet apart kunt zien. Als ik bv bij mijn springer takt wil hebben, dan is hij al losgelassen en heeft hij ook een goede aanleuning, 3 vliegen in 1 klap. Zelfde voor losgelassenheit, hoe kun je een losgelassen paard hebben zonder goede aanleuning?

Jip en janneke taal is altijd goed, waarom de hele omschrijving van simpelman bij het rijden van een wending als je weet dat wanneer je kijkt waar je heen gaat en dat begrenst aan de buitenant hetzelfde bewerkstelligt? Dan heb je je gewicht, hand en been goed. Dat vind ik moeilijk doen om niks.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:36

Luz_ElenaE schreef:
murphy102 schreef:
En zo zie je dus dat iedereen vanuit zijn eigen achtergrond praat.
Allereerst hebben we het hier niet over een jong paard die alle hulpen nog aangeleerd moet krijgen, in logisch verband met het wezen van dat jonge paard.
Ten tweede lees ik dus bij jou ook dat je níet klassiek bent onderlegd. Is niet erg, maar dan praten we wel langs elkaar heen. Als jij nl. beweert dat een been alleen maar gas geeft, dan heb jij geen begrip van o.m. de halve ophouding. Dat durf ik inderdaad te stellen, ja.
Dan heb jij kennelijk geen weet van overeenstemmende, regelende en samenwerkende hulpen.
Nogmaals, is geen probleem, maar dan praten we niet over dezelfde zaken.
Gas en rem, accelereren enz. zijn m.i. respectloze woorden die je wel voor mechanische voertuigen gebruikt, maar niet voor levende have. Dat is afkomstig van Sjef, is Jip en Janneke-taal.

Goed als je het in termen wil weten er bestaan 3soorten beenhulpen
Voorwaarts drijvende beenhulp

Voorwaarts - zijwaarts drijvende beenhulp

Begrenzende beenhulp

Geen van de 3 nodig bij een halve ophouding. Paard zijn achterbeen is al actief dus waarom extra been geven?

Ik ben inderdaad niet specifiek klassiek onderlegd (opgeleid zeg ik bewust niet omdat ik nog lang niet uitgeleerd ben) ik zorg dat ik bij heel veel verschillende mensen train met andere achtergronden. Zo kan ik uit al die manieren zelf mijn eigen weg kiezen. Ik klem mij bewust niet vast aan klassiek of modern maar wil graag zo breed mogelijk worden opgeleid

Wanneer je een in de hand gesteld paard hebt, jijzelf innerlijk heel stil wordt, en dan een zachte, rustige, tweezijdige beenhulp geeft, dan kun je voelen dat het paard niet gaat lopen maar zich in eerste instantie opbolt onder het zadel.
Je kunt het hier nu bij laten, dan gebeurt er verder niets, het paard zakt weer.
Je kunt bij de opbolling je kruis rustig aan trekken, het paard komt dan licht vermeerderd in de hand aan en deze kan dan toestaan voorwaarts te bewegen.
De hand kan de nu aanwezige drang voorwaarts ook naar achteren af laten vloeien.(achterwaarts stappen)

Een interessant vraag is nu dus wat is de drijvende hulp.
Het been of het kruis.
En is het been dan nodig voor een halve ophouding of niet?
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 16-03-14 12:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:44

kamsel schreef:
Jip en janneke taal is altijd goed, waarom de hele omschrijving van simpelman bij het rijden van een wending als je weet dat wanneer je kijkt waar je heen gaat en dat begrenst aan de buitenant hetzelfde bewerkstelligt?
Dan heb je je gewicht, hand en been goed.
Dat vind ik moeilijk doen om niks.

Je hebt misschien niet helemaal begrepen wat ik daarmee bedoelde te zeggen.
Goed rijden is fijnzinnig, het is niet simpel, het is geen Jip en Janneke.
De door mij voor een deel geschetste hulpen om rechts af te gaan moeten namelijk afgeregeld worden naar gelang gang, tempo, de diameter van de wending, het niveau van africhting van het paard.
Het is uiteindelijk één beweging maar toch moet je als ruiter elk onderdeel ervan kennen en begrijpen om de hulp juist te kunnen geven.

Het is iets anders dan "trek aan de rechterteugel" en je paard gaat rechtsaf, enz., dat is gewoon pure onzin.

Ceriadwen

Re: Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:47

hoe moeilijker je het maakt hoe ingewikkelder het wordt.

Hou het gewoon simpel. Man!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:26

Als het zo simpel was dan reed iedereen minstens Z want ieder paard zou dat moeten kunnen.

Helaas zie ik tig ruiters rijden waar ik kromme tenen van krijg.
Dat wil niet zeggen dat ik het zelf beter zou kunnen maar het geeft wel aan dat het niet gaat zoals het zou moeten.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:41

Ieder paard kan het ook! Ruiter is de storende factor.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:13

Voor de mensen die het artiekel willen lezen maar daar de mogelijkheid niet voor hebben gehad:
Ik heb het ingescand en ik kan het als pdf versturen.
Mensen mogen mij pben met e-mail adres.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:16

Het is helemaal niet ingewikkeld, dat beweert Anky ook: been is vooruit hand is terug.

Ik vermoed dat het niet helemaal de waarheid is, maar zo vertelt zij het ook in het stuk in het blad, ja, wat moet ze dan anders vertellen: voor een clinic betaal je een vette hap geld, dus dat gaat ze ook niet in een blad opdissen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:39

De behaarde motorfiets.
Klassieke Dressuur heeft daar helemaal niets mee te maken.
Dat lijkt in werkelijkheid heel veel op Ballroom dansen, dat doe je met zijn tweeën.....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:59

Nou Simpelman, je zegt dat je het stukje over Anky niet gelezen hebt, dus het lijkt me niet dat je dan in die zin iets erover kunt zeggen. Dat je geen fan bent van Anky is nu wel duidelijk, maar het zou je sieren om tenminste de stukkken te lezen waarin zij aan 't woord komt.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:55

Gini schreef:
vur schreef:
"Grappig" om te lezen hoe berichten kennelijk over komen. Haat? Hmmm, nee haat is er absoluut niet.

Niet dus. Lante mixte even twee gesprekken. Ik was namelijk diegene die jouw bericht gequote heeft, maar ik heb het nergens over haat gehad.
Zo snel ontstaan misverstanden dus. ;)

Nou, dat is dan zeker zo. Sorry. ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:46

Simpelman schreef:
De behaarde motorfiets.
Klassieke Dressuur heeft daar helemaal niets mee te maken.
Dat lijkt in werkelijkheid heel veel op Ballroom dansen, dat doe je met zijn tweeën.....

Kijk, dat is goed nieuws want in ballroom dansen ben ik redelijk goed, ken zelfs zowel de figuren van de heer als de dame.
Vindt het trouwens een heel goed vergelijk, zo zie ik het zelf ook, de ruiter is de heer en het paard de dame en iemand die op niveau heeft gedanst weet dat de dame niet aan de heer hangt maar volledig zelfstandig haar eigen figuren kan dansen, alleen de heer bepaald welk figuur er wanneer wordt ingezet.
Zo moet het uiteindelijk ook zijn met je paard, paard kan de figuren, weet wat er komt maar wacht geduldig op de hulp van de ruiter om het samen in harmonie uit te voeren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:24

terpentijn schreef:
Nou Simpelman, je zegt dat je het stukje over Anky niet gelezen hebt, dus het lijkt me niet dat je dan in die zin iets erover kunt zeggen.
Dat je geen fan bent van Anky is nu wel duidelijk, maar het zou je sieren om tenminste de stukkken te lezen waarin zij aan 't woord komt.

Ik heb het al een paar dagen geleden via pb ontvangen van iemand.
Het niveau van de persoon komt goed tot uiting in de interessante antwoorden.

Verder staat er alleen maar rijkunstige onzin in.

In de jaren 90 heb ik voor mijn KD workshops een plakboek gemaakt met foto's uit de Hoefslag van "hoe het niet moet" wanneer je Klassieke Dressuur beoefent.
Mme. A komt daar omstreeks 40 keer in voor.
Ik zal je de ellende besparen die overduidelijk en zonder twijfel op de foto's te zien is, iedereen kan ze vinden.
Ik ben in die jaren een anti fan geworden en tevens van de wedstrijdsport in het algemeen.
Ze hebben een systeem ontwikkeld, met boerenslimheid hebben ze ieder onderdeel in een GP proef "uit elkaar gehaald" en vervolgens het paard gedrild om dat zodanig uit te voeren dat de jury wel hoge punten moet geven ondanks dat het niet deugt.
Het is geen dressuur, maar een aaneenschakeling van trucs.

Ik heb een aantal kennissen die er stage gelopen hebben (2), gewerkt als fysio (2) of als dierenarts (1), "de honden lusten er geen brood van".

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:27

Dit vind mijn knol van de moderne dressuur

Afbeelding

:+

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:40

Haha, is het ergens nog natuurlijk ook! :')

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 22:26

Gelukkig is t gewoon goede timing en gaat die van mij niet zo de hele bak door _O- Anders zou ik heeeel hard twijfelen wie haar traint :P

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 22:30

Heb je de berijder eraf gefotoshopt? :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:03

Sssssht.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 06:46

Veel te veel spanning, kijk maar naar de staart.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:02

kamsel schreef:
Nu heb ik nog steeds het artikel niet gelezen (als iemand hem digitaal heeft, graag), maar met bv deze uitspraak lijkt eea genuanceerder dan hier gebracht wordt door de anti Anky brigade.
Dat extremistische gezeik irriteert mij.
Heeft geen hout te maken met mijn manier van rijden, ik heb een springpaard waar ik me uistekend mee vermaak in het bos. En mijn instructeur is er een van de oude stempel, ofwel zo klassiek als maar zijn kan als het persé in een hokje wil stoppen.

Echter is er binnen het skala heel veel discussie mogelijk. De een maakt er een piramide van met alle stappen afzonderlijk waarbij gesteld wordt dat het een nodig is voor het opvolgende. De ander stelt weer rechtrichten niet als latere stap, maar zegt ermee te beginnen. En zo zijn er veel stromingen binnen hetzelfde.

Mijns inziens zijn bv de eerste 3 stappen dusdanig vervlochten dat je ze niet apart kunt zien. Als ik bv bij mijn springer takt wil hebben, dan is hij al losgelassen en heeft hij ook een goede aanleuning, 3 vliegen in 1 klap. Zelfde voor losgelassenheit, hoe kun je een losgelassen paard hebben zonder goede aanleuning?

Jip en janneke taal is altijd goed, waarom de hele omschrijving van simpelman bij het rijden van een wending als je weet dat wanneer je kijkt waar je heen gaat en dat begrenst aan de buitenant hetzelfde bewerkstelligt? Dan heb je je gewicht, hand en been goed. Dat vind ik moeilijk doen om niks.

Amen.

Ik heb het artikel wel gelezen en ik vind er niks mis mee. Ik vind ook dat dressuur onnodig ingewikkeld gemaakt wordt. Met name de 'anti-anky' brigade heeft dit tot een kunst verheven, maar een stukje goed paardrijden van zichzelf laten zien is er nooit bij. Goed paardrijden, dat is waar het om gaat zegt Anky. En daar gaat het ook om. Maar als je een aantal hier moet geloven is alles wat we in de huidige top zien doorgestoken kaart, juryleden snappen het niet en gezichtsbedrog omdat er gesjoemeld is met de opbouw van de GP proeven :?

Nee, dan komen al die holle frasen van 'de langste weg is de kortste'. Tsja... zo kun je het ook noemen als je in 10 jaar nauwelijks progressie hebt gemaakt met je paard.

Ik heb sowieso niks met mensen die nergens voor open staan en zichzelf zo star ergens aan vasthouden.

Anky zegt: als je kunt sturen en je hebt controle over het tempo dan ben je op de juiste weg. Wat is daar mis mee? Ik denk dat ze daar een goed punt heeft.

Op beenhulp weg en op hand/zit terug, eenduidige hulpen geven; mij klinkt het alleen maar logisch in de oren. Waarom drijven in een overgang terug? Dat si dan toch tegenstrijdig?

De ouderwetste opvatting 'binnenbeen-buitenteugel', die veel instructeurs graag roepen haalt ze ook onderuit. Zij zegt: een paard moet je geen steuntje geven, hij moet op zijn eigen benen en op twee teugels lopen. Dus waarom dan begrenzen en de druk opvoeren op de buitenteugel door je binnenbeen aan te leggen? Dat is niet logisch toch?

Ik zou iedereen willen aanraden om gewoon te gaan kijken naar mensen die goed rijden, en hen te vragen hoe ze dat doen. Ipv te luisteren naar mensen die menen te weten hoe je goed moet rijden, of citeren uit boeken, maar niks kunnen laten zien. Er is altijd wel iemand in je omgeving die iets goed kan. Misschien niet alles, maar dat geeft toch niet? Dat vind je dan misschien weer bij een ander.

Ik vind het absoluut een zwaktebod als mensen hun eigen kennis en ervaring kracht moeten bijzetten door te wijzen op wat anderen niet goed doen. Helemaal als ze dit vanuit de anonimiteit doen. Helaas trappen veel mensen hier nog in en laten ze zich in de war brengen hierdoor. Wat je dan krijgt is dat mensen niet meer luisteren naar hun gevoel als ze op het paard zitten, maar gaan luisteren naar een stelletje critici die op hun schouder meeliften tijdens het rijden. Dan rijden ze een volte op: binnenbeen-buiten teugel! los die binnen hand! drijven! houdt takt, ontspanning en aanleuning! Fout! Hij gaat te diep!!! ipv dat ze zich gaan concentreren op wat voor gevoel het paard het paard hen geeft. Wat gebeurd er nu eigenlijk? Ik denk dat dat de kern is van Anky haar verhaal, en daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Juist in een tijd dat informatie overal op elk moment beschikbaar is over alle onderwerpen, iedereen het nodig vindt zijn mening te uiten, al dan niet gefundeerd en/of met enige kennis van zaken via allerlei kanalen, moeten we juist weer meer leren te vertrouwen op ons gevoel.