http://fc09.deviantart.net/fs70/i/2013/ ... 61afzu.jpg

Ik heb verder echt nul komma nul verstand van die tak van sport hoor, dus ik heb geen idee of het een apart onderdeel is ofzoiets, maar het komt dus wel voor dat men het blijkbaar zo wil zien?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Hans_Pool schreef:little_king schreef:Ik denk dat een dressuur en springpaard genoeg kan ademen voor de prestatie die hij moet leveren.
En of het werkelijk zo ernstig geblokkeerd wordt bij op de loodlijn lopen heb ik ook mijn twijfels hoor. Dan zouden er bij wijze van elke wedstrijd wel een paar bijna flauwvallen door zuurstof te kort
Dus ook renpaarden hebben problemen, dus dat in de natuurlijke houding lopen gaat het ook niet worden als oplossing
Die renpaarden hebben problemen met beenderen en rug, dat heeft met aan de teugel lopen niets te maken.
Je moet eerst de documentaire zien om te weten hoe dat zit met de longfunctie bij paarden. Ik ben het met je eens dat spring- en dressuurpaarden minder arbeid verrichten dan renpaarden. Desalniettemin ben ik van mening dat het voor de gezondheid van een paard beter is om voor de loodlijn te lopen dan erop of zelfs erachter.
Eileen_ schreef:Vind het trouwens wel knap dat zoveel mensen die dingen zien. Hoe doen jullie dat?En hoe kan je zien dat zij haar kaak niet loslaat? Ze is namelijk wel óntzettend zacht in dr mond.
edit; en dan vraag ik me nog steeds af hoe jullie dat dan in de western zien. Daar wordt namelijk ook niet 'rond' gereden, is daar dan geen nageeflijkheid?
Wat mijn instructrice heel mooi zei, is dat je met western meer naar een natuurlijke ontspanning/ nageeflijkheid werkt, met dressuur is het meer 'mechanisch'. Ben ik t wel mee eens
Ayasha schreef:Eileen_ schreef:Vind het trouwens wel knap dat zoveel mensen die dingen zien. Hoe doen jullie dat?En hoe kan je zien dat zij haar kaak niet loslaat? Ze is namelijk wel óntzettend zacht in dr mond.
edit; en dan vraag ik me nog steeds af hoe jullie dat dan in de western zien. Daar wordt namelijk ook niet 'rond' gereden, is daar dan geen nageeflijkheid?
Wat mijn instructrice heel mooi zei, is dat je met western meer naar een natuurlijke ontspanning/ nageeflijkheid werkt, met dressuur is het meer 'mechanisch'. Ben ik t wel mee eens
Omdat ze niet afbuigt bij die kaak, dat is meestal een indicatie dat ze vast houden in de kaak. Dat vormt voor jou in het rijden geen probleem en is iets dat je niet voelt, zo lang je geen nageeflijkheid vraagt maar enkel ontspanning.. Zacht in de mond kan ook niet anders daar je geen contact hebt met de mond (daar wijs je zelf al op.) Ik zie op Western ITP toch vaak mooi af gebogen halsjes, lager dan in de dressuur, maar wel gebogen en rond.
Die hebben dat wel snel(ler). Dit staat namelijk in het regelboek van de WRAN:
Zou het dan alleen nageeflijk zijn als ik de teugels op dressuurmaat zou doen? Dan loopt ze namelijk gewoon hetzelfde als een dressuurpaard, ook een ronde nek. En wat is het nut dan van 'nageeflijkheid' als dit zo zou zijn? Ze loopt op dit plaatje namelijk wel prima over de rug, ze loopt alleen niet 'in de krul'.
, later maar met lange leidselen verder uit gelegd, dat ging beter!
)
Gewoon "pleasure western" op Google en dan afbeeldingen, op de eerste pagina stonden deze. Maar zoals gezegd: ik heb helemaal geen verstand van western dus ik pluk zomaar links en rechts iets van internet in deze
Alleen ben ik er nog steeds niet mee eens dat je een paard niet nageeflijk kan laten lopen op deze manier. Het zou wel anders zijn dan bij een engelse combinatie ja, logisch ook want het is een totaal verschillende tak.
Urielle schreef:Je foto is geen beeld dat het paard per definitie niet nageeft want dat kun je niet zien op de foto vanwege de houding. Maar het is op die foto ook niet iets wat gevraagd wordt, want het paard KAN met een vastgehouden kaak in die houding lopen. Dat is wat ik ermee wil zeggen. Met deze foto kun je niet spreken over aanleuning omdat het in deze houding niet te zeggen is.
, maar ik vind het leuke van zo'n foto dat je erachter komt, dat iedereen volledig anders naar zo'n beeld kijkt. Misschien komen daar de verschillende meningen vandaan? Ayasha schreef:Iets kan niet uit niets komen. Mensen die beweren niet aan de voorkant te zitten hebben, ook in theorie, geen punt. Als je vanvoor geen moment vraagt, niks vraagt, gaat ie echt niet ineens "poeef" in de aanleuning komen. Ik zou niet weten waarom ie dat zou doen. Ik heb een zachte hand en wil zo min mogelijk gewicht in mijn handen maar ik geef wel degelijk kneepjes/ophoudingen.

Urielle schreef:Niet eens met de opmerking van hwn, het gewicht gelijker verdelen over voor en achter is hartstikke zwaar voor een paard, dat zou niet fair zijn voor het paard om dat 10 uur op een dag te doen onder zijn cowboy. Ik heb tenminste altijd geleerd dat westernpaarden economisch (vlak en klein) moeten lopen, die western gereden Arabieren kun je niet afrekenen op hun beperkt bewegen, dat hoort imo bij de tak van sport.
De discussie over nageven in western en dressuur vind ik toch wel erg interessant.