Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ayasha schreef:hoewel ik het grotendeels met Jasmijn eens ben vind ik het niet correct om te stellen dat een paard geen bewustzijn heeft of cognitieve vermogens.
Een paard kan leren ergo hij heeft cognitive vermogens.
Een paard heeft geen ZELFbewustzijn, maar wel degelijk een bewustzijn.
Het zijn dieren met een (vrij) beperkte intelligentie en dus ook beperkte cognitieve vermogens maar het zijn ook weer geen één-celligen. Ze staan wel een paar trapjes hoger dan dat.
sanne83 schreef:Mensen met volledig tegenovergestelde methodes, werken beide volgens "het skala". Het geeft dus eigenlijk helemaal niets aan. Als men zegt dat ze volgens "het skala" werken, zegt dat mij eerlijk gezegd vrij weinig over wat ze daadwerkelijk doen.
sanne83 schreef:Weer een geval van: de kennis die jezelf hebt, hoeft een ander niet te hebben. Jij vind het misschien normaal om dat allemaal gewoon mee te pakken, maar voor Tineke Bartels was het blijkbaar een openbaring. Ik vind het alleen maar ontzettend stoer dat juist zo iemand dan eens buiten haar normale kringetje gaat kijken.
Ansie schreef:Grappig dat dit allemaal zo in het "ik ben voor en ik ben tegen" wordt getrokken.
jasmijn78 schreef:Ansie schreef:Grappig dat dit allemaal zo in het "ik ben voor en ik ben tegen" wordt getrokken.
Ik vind het niet om voor/tegen gaan. Niemand ontkent hier het nut van bijvoorbeeld je paard wennen aan enge dingen. Het enige waar ik op tegen ben is het onnodig ingewikkeld maken.
jasmijn78 schreef:sanne83 schreef:Mensen met volledig tegenovergestelde methodes, werken beide volgens "het skala". Het geeft dus eigenlijk helemaal niets aan. Als men zegt dat ze volgens "het skala" werken, zegt dat mij eerlijk gezegd vrij weinig over wat ze daadwerkelijk doen.
Als je beter gaat kijken zul je zien dat er meer overeenkomsten zijn dan verschillen. De methodes zijn allemaal niet zo tegenovergesteld. Het zijn de volgelingen/aanhangers/buitenstaanders die de details onevenredig uitvergroten. Het is de (social) media die ze in hokjes stopt. Als het al van de ruiters/goeroes zelf afkomt, dat ze beweren dat ze het totaal anders doen, dan is dat omdat ze waarschijnlijk niet met iemand geassocieert willen worden (omdat de ander de concurrent of 'vijand' is, of omdat ze zelf in hun sportcarriere op hun retour zijn). Maar meestal hebben de topruiters en trainers meer begrip en respect voor elkaar dan hun 'die-hard volgelingen'.
Er is geen enkele succesvolle ruiter/trainer die eerst zijn paard bijvoorbeeld eens de piaffe gaat leren, en daarna gaat werken aan de aanleuning en de rechtgerichtheid. Daar komt echt niemand mee weg omdat dat gewoon de verkeerde volgorde is.
Nou is verzameling toch altijd wel een einddoel en staat dus meestal achteraan, maar voor de rest hangt trainingsopbouw volledig af van degene die het skala toepast. Voor mij zijn het niet meer dan een paar woorden, ooit opgeschreven door iemand, ongetwijfeld met een hele goede uitleg eraan vast geknoopt. Zonder die juiste uitleg, is het een leeg rijtje woorden.
jasmijn schreef:Maar buiten je eigen kringetje kijken betekent niet automatisch dat alles buiten dat kringetje van waarde is. Ik zie genoeg nieuwe ontwikkelingen die ik van waarde vind.
Iedereen heeft daarnaast ook andere doelen en andere grenzen, andere manieren van lesgeven die ze prettig vinden.
, maar momenteel weinig tijd heb ivm bezoek.jasmijn78 schreef:Ansie schreef:En misschien is het wel zo dat andere stromingen een trainingsopbouw duidelijker beschrijven, zodat een ruiter beter weet hoe het gehele plaatje in elkaar steekt.
Dat betwijfel ik... Als het om dressuur gaat is het 'skala der ausbildung' zo klaar als een klontje. Ik ben verder nog geen doelmatiger trainingsopbouw tegengekomen. Ik zie vaak een hoop wollig niet concreet omschreven theorie op sites van alternatieve (dressuur) goeroe's en stromingen
Je wilt niet weten hoeveel mensen die volgorde letterlijk nemen. Er zijn toch wel een aantal verschillen in het model van Karl, vind hem ook gewoon heel duidelijk uitleggen, maar dat is natuurlijk ook gewoon persoonlijk
Citaat:@thembi: vandaar mijn reactie over het skala.
Het is inderdaad geen trainingsmethode en al helemaal niet iets waar concreet omschreven staat wat je nou praktisch moet doen.
Ik vind bijv. biomechanica een stuk duidelijker, je weet gelijk hoe het paard moet bewegen en waarom dat zo is. Logischer kan niet voor mij![]()
Wat jij beschrijft zijn inderdaad een aantal kanttekeningen die je erbij kan maken. Ik denk dat een cirkel-model al een hele hoop duidelijk zou maken bij veel mensenJe wilt niet weten hoeveel mensen die volgorde letterlijk nemen. Er zijn toch wel een aantal verschillen in het model van Karl, vind hem ook gewoon heel duidelijk uitleggen, maar dat is natuurlijk ook gewoon persoonlijk
Over biomechanica weet ik niks, alleen dat het een term is die over de beweging van levende wezens gaat om dan een paardrijdmethode zo te gaan noemen...dat vind ik ook weer zo iets. OP zich klopt de volgorde wel van het scala je gaat natuurlijk niet met verzameling beginnen. Over het model van Karl ben ik het niet helemaal met je eens hij zegt het anders maar eigenlijk bedoelt hij hetzelfde maar wel logischer als cirkel thembi schreef:Ik volg geen nieuwe methodes, bepaalde stromingen. Ik rijd naar mijn mening gewoon "standaard dressuur", niks academisch, klassiek etc .etc maar volgens de richtlijnen van de knhs/fei. Heb me in het verleden nooit zo verdiept in allerlei alternatieve methodes nu krijg je er wel meer van mee door internet maar ga geen nieuwe weg inslaan omdat het me niet aanspreekt en dan met name de mentaliteit van bepaalde aanhangers. Maar in mijn rijden vind ik het scala wel heel belangrijk want als deze elementen tot uitdrukking komen in je rijden dan heb je pas een fijn paard wat soepel beweegt , fijn aan de hulpen is, alert is op mij en "losgelaten" is. Dus voor mij een belangrijke houvast. Maar over een methode die ik volg? niet echt een methode... ja heel simpel gezegd en kort door de bocht, binnenbeen, buitenteugel???.![]()
. Ik vind ook dat iedereen moet doen waar hun interesse ligt. Wat mij stoort is dat bepaalde mensen helemaal opgaan in een bepaalde nieuwe stroming en dan gaan afgeven op het gangbare, een hoop prietpraat verkopen en als je ze dan uiteindelijk ziet rijden is het een hoop gebakken lucht. Maar even over het biomechanica...ik weet er niks van hoor maar als je dan zegt dat je een bepaalde oefening op een bepaald moment nastreeft om te kijken wat voor effect het rijden op je paard heeft. Dat doe je toch sowieso al met rijden?
sanne83 schreef:Ik blijf het raar vinden dat er beweerd wordt dat iedereen (paard of mens) die het niet redt binnen die ene manier van rijden, binnen die ene manier van lesgeven, niet opzoek mag gaan naar iets dat beter bij ze past, of beter bij hun paard past of waar ze betere uitleg krijgen.
liljebo schreef:Alleen de woorden is niet voldoende. Het gaat om het kennen van de betekenis daarvan/weten wat er exact mee wordt bedoeld en dan de interpretatie.
liljebo schreef:However ... ik denk persoonlijk (en met mij veel doorgewinterde diertrainers) dat het grootste gevaar bij diertraining schuilt in het overschatten van het denkvermogen van een paard (of ander dier)
Daarmee doe je zo'n paard (of dier) enorm tekort. Een paard is goed in paard zijn en zijn intelligentie en zintuigen zijn afgestemd op datgene wat voor het paard van belang is om als soort te overleven.
Het getuigd pas echt van respect van de mens voor een paard (of dier) om het te accepteren zoals het is (wat in feite perfect is, gezien eeuwenlange overleving)
Lughnassadh schreef:Ayasha schreef:\Ik geloof dat er geen dieren zijn die zelfbewustzijn hebben.
Een beetje OT maar die zijn er wel degelijk. Van o.a. dolfijnen is aangetoond dat ze een zelfbewustzijn hebben.

chikohaa schreef:Ansie schreef:Maar goed, ik houd er over op. Ik vind het heel jammer dat ik me moet gaan verdedigen over iets waar gedragstherapeuten al lang over uit zijn. !!
Die mensen moeten ook geld verdienen, natuurlijk beamen ze je verhaal, als ze dat niet zouden doen, zou er geen brood meer op tafel zijn.
Ik lees en vraag alleen maar hier en daar wat omdat het me interesseert.Ansie schreef:Mijn hele punt gaat ook niet over toedichten van menselijke eigenschappen en daarmee paarden betuttelen. Het gaat over het lerende (cognitieve) vermogen van een paard, en dat je dat kan gebruiken in de samenwerking met je paard en je leiderschap, en dan bedoel ik dus leiderschap op basis van vertrouwen ipv alleen maar dominantie. Dat is alles.
liljebo schreef:Het grote gevaar van overschatting van begrip van paarden, leidt tot te hoge verwachtingen en dat leidt in de regel tot problemen/conflicten/onbegrip etc.