Lusitana schreef:Ik beweer ook niet dat een paard nooit ergens last van heeft, er zijn best omstandigheden waar een paard last van zijn ruiter heeft en er zijn ook omstandigheden waarbij een paard schade ondervindt door ruiters, maar deze zijn in mijn ogen nooit 100% uitsluitend te wijten aan een gewicht meer dan 10% van het gewicht van het paard....
Al heel wat blz geleden liep de discussie naar de 15-20 % omdat de echte onderzoeken daarop waren gebaseerd en daar was met het over eens. Bij mijn weten is dat het gewicht waar we het nu over hadden.
Overigens is het natuurlijk een beetje vreemd om te beweren dat onderzoeken per definitie niet kloppen. Tuurlijk vind je dat op google. Je vind alles op google. Maar zonder onderzoek zaten we waarschijnlijk nog in grotten.
Onderzoek kan ook nuttige feiten opleveren,. En in dit geval klopt het resultaat dat boven de 20 % bij normaal getrainde paarden en de gemiddelde ruiter wel dergelijk nadelen voor het paard ontstaan, als zijnde zware belasting
En juist mijn gezond verstand zegt dat een dergelijk onderzoek een logische conclusie trekt.