onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:40

Ik neem aan dat je je wel een beetje voor kunt stellen hoe manege paarden worden tegengewerkt. Je hebt het dan over handen die omhoog gaan en onstabiel zijn, onstabiele ruiters en ploffen in het zadel.

Zodra je een onafhankelijke zit hebt, werk je in die zin al niet meer tegen. Als je dan ook nog wat weet van boven de massa blijven is het allemaal okay en speelt je gewicht veel minder een rol.

Je buik kan nog wel jezelf in de weg zitten, zoals ik heb meegemaakt met een bekende meester die een paard spaanse pas liet doen en een ander op de grond vroeg of het been wel opgetild werd, hij kon het niet zien omdat zijn buik in de weg zat. :D Na een lachsalvo om die opmerking werd gezegd dat het been wel omhoog ging. :j

superwoman

Re: onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:46

Hmm, natuurlijk gaat een beginner nog meer tegen de beweging in, maar imo blijft het zwaar voor een paard wanneer het tegen de beweging in gaat. Wanneer de ruiter zwaarder is,heeft dat natuurlijk meer impact. Er is ook nog het hefboomeffect, waardoor het gewicht "zwaarder wordt" bij onbalans.

Dan heb je nog het verschil tussen vet en spierweefsel,want vet gaat al helemaal tegen de beweging in.

Ik ben het met je eens dat er meer dingen een rol spelen, maar dat maakt het gewicht van de ruiter naar mijn mening niet minder belangrijk.
De gemiddelde ruiter is geen anky.
De gemidelde ruiter zitten niet allemaal op een passend zadel. De zwaardere ruiters hebben imo nog meer moeite met een passende inch maat te vinden (tenminste dat is mij vaker opgevallen en veel zadels gaan tot 18 inch)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:57

Zadels is een van de dingen waar de paarden de meeste schade van kunnen ondervinden idd, maar een verkeerd zadel met een lichte ruiter is ook schadelijk. Daarvan heb ik eerder een praktijk voorbeeld genoemd.

In hoeverre de last werkelijk als hinderlijjk ondervonden wordt blijft een beetje vaag. Zolang schapen nog er vandoor kunnen gaan met een volwassen persoon op de rug, ben ik niet zo onder de indruk van wat een persoon voor invloed heeft op ene tig maal groter paard.
Als je kijkt naar trickriding hangen de ruiters ook nog eens gewoon buitenboord om het maar zo te zeggen en maken snelle gewichtsverplaatsingen waar de paarden in volle galop nauwelijks last van schijnen te hebben.

Hefboom effect heb je meer met lengte en bv enorme borsten dan met een kort dikkertje dat de massa feitelijk dicht bij het zadel heeft....en wanneer heb je feitelijk hefboom werking? Ga jij naast je paard hangen?

En zwaar is niet altijd inherent aan dik. Of een dikke kont....

Als je het puur wiskundig bekijkt is er natuurlijk onbalans als er spek hobbelt, maar in de praktijk is er niets dat er op wijst dat een paard er werkelijk last van heeft.

Ik weet niet waarom Anky er bij betrokken wordt. De gemiddeld zigeuner of havasupai indiaan (om maar een stam te noemen waarvan de kinderen eerder rijden dan lopen) is ook totaal een met zijn paard maar zal in een dressuurproef weinig klaren, denk ik zomaar. Hij kan zijn paard niet opleiden, maar zit het zeker niet in de weg.

Het ging mij even om het feit dat ik wel snap dat op maneges waar ook beginners rijden er in beginsel een gewichtslimiet is. Maar ik zou dus zelf, op het moment dat iemand kan aantonen al te kunnen rijden, niet zoveel moeite hebben met een zwaarder iemand op een manegepaard.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:00

Hefboomeffect begrijp ik ook even niet, wat is dan het punt waaruit dat effect zou ontstaan volgens jou?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 11:32

Lusitana schreef:
Zolang schapen nog er vandoor kunnen gaan met een volwassen persoon op de rug, ben ik niet zo onder de indruk van wat een persoon voor invloed heeft op ene tig maal groter paard.
.
maar in de praktijk is er niets dat er op wijst dat een paard er werkelijk last van heeft.

.

Dat eerste is een beroerd argument. Een geit zal ook wegrennen met een volwassenen erop. Een hond ook. Dat heeft alles met adrenaline te maken en niets met draagkracht.
Ik ben er tamelijk zeker van dat een schaap op den duur problemen krijgt, als het dagelijks door een volwassenen een uur wordt bereden.
Er zijn situaties bekend waarbij iemand een auto optilde. Onder omstandigheden is ook de draagkracht van de mens enorm. Maar dat wil zeker niet zeggen dat het gezond is

In de praktijk wijst alles erop. De onderzoeken die door jou als waardeloos van de tafel worden geveegd, passen misschien niet in jouw straat, maar tonen wel dergelijk ongemak aan.
Zoals ook bij mensen allang bekend is dat een te zware belasting een leven lang voor consequenties zorgt

Voor de rest blijf ik erbij dat ook zonder die onderzoeken het gewoon een kwestie van gezond verstand is. Een volwassenen op een pony van 125 en dan beweren dat het prima moet kunnen... nou nee.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:04

Ik zeg nergens dat het goed is voor het schaap, ik haal het aan om in te laten zien dat een paard dat zoveel malen groter en sterker is met dezelfde last geen moeite kan hebben....

Ik ben niet de enige die onderzoeken op welk gebied dan ook van de tafel veegt. Het is gewoon een feit dat de meeste onderzoeken niet deugen (google maar eens op "onderzoek deugt niet" of "onderzoek klopt niet" en die heb ik daar niet neergezet hoor ;) ) en dat kan ook gewoon aangetoond en ook gewoon met gezond verstand begrepen....

Ik beweer ook niet dat een paard nooit ergens last van heeft, er zijn best omstandigheden waar een paard last van zijn ruiter heeft en er zijn ook omstandigheden waarbij een paard schade ondervindt door ruiters, maar deze zijn in mijn ogen nooit 100% uitsluitend te wijten aan een gewicht meer dan 10% van het gewicht van het paard....

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:15

Interessant dit..
Zal betekenen dat ik ook niet meer op de fjord van 11 jaar oud mag waar ik nu 1 keer in de week een lesje op rijd. En ook niet op veel andere paarden. (Ben aan het afvallen, maar zo'n 25 kilo wordt lastig. Heb de gewichtsindex van bokt aangehouden.)

Het gaat hier ook over een hefboomwerking en naast je paard hangen. Heb ooit iets gelezen over het zwaartepunt van de ruiter. Dus het verschil tussen of je zwaartepunt ver boven het paard zit, of dat je juist wat dikkere bovenbenen hebt en je zwaartepunt dus lager ligt. Zal kijken of ik dit terug kan vinden. Want dit heeft natuurlijk ook te maken met het in deweg zitten en tegen bewegen.

Ben erg benieuwd wat eruit zal komen als dit heel uitgebreid onderzoek naar gedaan wordt. Denk persoonlijk dat dit per persoon en per paard heel erg verschilt. Denk bijvoorbeeld aan een groot en dus zwaarder paard met een lange slanke rug..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 12:23

Lusitana schreef:
Ik beweer ook niet dat een paard nooit ergens last van heeft, er zijn best omstandigheden waar een paard last van zijn ruiter heeft en er zijn ook omstandigheden waarbij een paard schade ondervindt door ruiters, maar deze zijn in mijn ogen nooit 100% uitsluitend te wijten aan een gewicht meer dan 10% van het gewicht van het paard....

Al heel wat blz geleden liep de discussie naar de 15-20 % omdat de echte onderzoeken daarop waren gebaseerd en daar was met het over eens. Bij mijn weten is dat het gewicht waar we het nu over hadden.

Overigens is het natuurlijk een beetje vreemd om te beweren dat onderzoeken per definitie niet kloppen. Tuurlijk vind je dat op google. Je vind alles op google. Maar zonder onderzoek zaten we waarschijnlijk nog in grotten. :+

Onderzoek kan ook nuttige feiten opleveren,. En in dit geval klopt het resultaat dat boven de 20 % bij normaal getrainde paarden en de gemiddelde ruiter wel dergelijk nadelen voor het paard ontstaan, als zijnde zware belasting
En juist mijn gezond verstand zegt dat een dergelijk onderzoek een logische conclusie trekt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:36

10% vind ik wel heel weinig. 15% komt meer in de richting van mijn idee erover. Ik ben ook van mening dat je met 100 kilo of meer niet meer zou moeten willen paardrijden.
Ik zie ook vaak te dikke/zware ruiters met onmogelijke combinatie paard arabier of fries (dat zowiezo wegens hun vaak weke ruggen geen gewichtsdragers zijn).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:45

Ik begrijp dat gegeneraliseer echt nooit, heb giga sterke Friezen die juist heel geschikt zouden zijn voor een wat zwaarder iemand, wat een onzin dat dat niet geschikt zou zijn!
Kijk gewoon per individu wat een goede combinatie is, en niet op "merk"!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:04

Friezen hebben doorgaans geen sterke rug maar een weke rug. Dat is bekend van Friezen (uitzonderingen daargelaten). Misschien heb jij dan net de uitzonderingen op de regel HF?
Bij mij op stal staat het redelijk vol met Friezen, waarvan er zeker 4 lopen met echt te zware ruiters van het obese type :D. Zware ruiters kiezen vaak voor Friezen, terwijl ik Friezen nu juist per definitie geen gewichtsdragers vind.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:50

Jij vind ze geen gewichtsdragers, tsja, dat is jouw mening. Feit is dat veel mensen juist wel voor een Fries kiezen als ze wat zwaarder zijn en dat over het algemeen gewoon heel goed gaat, dus lijkt het mij dat dit aangeeft dat het prima kan. Zoals je zelf al zegt, bij jou op stal al vier met zware ruiters. En hoeveel van die paarden hebben nu daadwerkelijk échte problemen?
De gemiddelde Fries heeft een iets weke rug, met de nadruk op iets. Jouw mening dat het daarmee geen gewichtsdragers zijn, waarop is die gebaseerd? Is een hangbrug volgens jou per definitie ook minder geschikt voor dikke mensen dan een recht plankje?

pavarottiB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 00:38

van dit soort onderzoeken ga ik altijd twijfelen he.... of je dan te zwaar bent voor je paard. niemand wilt hun paard pijn doen. maar dan denk ik altijd als je goed voor je paardje zorgt kan het geen kwaad! masseren,chiropraktor, accupunctuur, fysio.... ik bedoel ik tilde of droeg ook altijd veels te zware dozen voor me werk... en ja soms doet dat pijn aan je rug maar dan verwen je jezelf weer met massage of iets. als ik andere sport doe, bv hardlopen of aerobiks doe je dat ook nooit volledig pijnloos. als een paard vlucht van gevaar doet hij dat ook wss niet pijnloos....

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 02:52

Ik ben van mening dat een te zware, technisch goed rijdende ruiter geen kwaad kan. Een niet technische, te zware ruiter is wel schadelijk. Met technisch goed rijden bedoel ik een paard goed aanvoelen, op vier benen van voor naar achter en over zijn rug kan laten lopen, met de zit kan rijden en het paard aan beide zijdes goed kan gymnastiseren. Een te zware ruiter die dit niet beheerst kan een paard zeker problemen bezorgen.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:06

Ik denk persoonlijk dat een paard van 600 kilo gerust een volwassene kan dragen van 70/75 of zelfs 80 kilo. en dat is dus al snel 3,5 procent meer. en oké.. een shetje kan geen volwassene meer dragen, zoals dat mishandel filmpje, dat gisteren o zo beroemd werd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:32

Dat was dan ook geen shetlander, maar een mini, en de genoemde vrouw was zwaarder dan het dier.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:35

Lusitana schreef:
Dat was dan ook geen shetlander, maar een mini, en de genoemde vrouw was zwaarder dan het dier.

tja, door die vrouw zag ik het beestje niet goed meer.