[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:25

Snackie schreef:
Wat zie je zelf aan je foto renskesanne?

hij loopt wel achter de hoofdlijn maar niet naar beneden zoals ik hem het liefst wil zodat hij meer gaat ontspannen.

TurboTinker

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:26

En wat doe je er aan om hem daar te krijgen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:27

Snackie schreef:
Veulen84 schreef:
Het is ook moeilijk te zien. Daarom gaat het zo vaak mis. Soms toont een paard het ook niet eens op allebei de kanten het zelfde. Dan word het helemaal ingewikkeld.
Maar nu je hebt gezien dat het een takt fout is. Hoe zou je het verbeteren? Waar zou je in je training in gaan werken?

Ik wou dat ik dat antwoord zou kunnen geven, maar ik heb daar nog nooit over nagedacht.
En heb dus werkelijk geen idee hoe ik aan de benen kan werken. verder onder treden is schakelen, verder naar voor treden is teugel geven en andersom, maar dan heb ik het over voor of achter, maar alle benen tegelijk? ik heb werkelijkwaar geen idee :o

Het is goed om er over na te denken. Voor bijna elk bewegingsprobleem is een oplossing. Vaak zie je dan ook het probleem wel in het lichaam ergens terug. Takt verbeter je eigenlijk door meer spierspanning te gaan vragen.

Echter hoef je natuurlijk nooit 4 benen tegelijk te verbeteren. Je doet meestal setjes: voorbenen, achterbenen, binnenbenen, buitenbenen.
En dat kan je best nu ook doen. De beweging is in 3 benen goed. Alleen dat rechterbeen is te traag. Schakelen is goed, maar laat je zo'n paard op de rechte lijn schakelen. Ja dan treed ie wel verder onder. Maar dan met 2 achterbenen. Dan blijft dat ene been dus te traag. Ga je verruimen op de volte dan ga je dat binnenbeen meer laten werken. En dat is wat moet. Wissel dat af. Dan train je elke keer het zwakste been in die beweging.
Hierdoor train je ook buikspieren. Die heeft het paard nodig om de bovenlijn te behouden. Maar die helpen ook met draagkracht.

Voor het creëren van meer 'air' (de zweef) kun je zelf helpen met drafbalkjes. Leg 5 drafbalkjes precies op je paard z'n maat. Meestal is tussen de 1.20-1.50 gewenst. Dit helpt trouwens ook voor de takt. Maar daarvoor moet de voorwaarde van spieren wel er zijn. (Vaak zie je dat paarden zich dan gaan verpassen naar bv stap of galop)

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:27

Snackie schreef:

waar te krijgen waar die nu zit? of lager met zijn hoofd?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:30

soeraya schreef:
Klopt, cab is heel slap van achter en vind actief draven vanuit achter Erg moeilijk.. Nu we wat verder zijn word dit makkelijker.. Maar in die tijd ging een actief achterbenen nog w eventjes ten koste van iets anders.. Waar ik genoegen mee nam.. Eerst lekker actief worden en de achterhand sterker krijgen.. Hij is groot en slap haha..

Watjes die grote paarden ;) :D

Mare we zijn natuurlijk wel benieuwd naar meer foto's. Hoe doet ie het nu?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:31

soeraya schreef:
Paard is Cab. 4 jaar 1,78
Op moment van foto's ong half jaar onder het zadel actief
Zijn oudere foto's maar plaats ze vooral om te leren..

[ Afbeelding ]
Ik zie een ruiter die licht voorover gebogen zit en een rare knak maakt in dr linker pols. Pianohanden.
Hakke uitdrukken.
Een paard wat in balans lijkt te lopen (voor mij althans) Neusje mooi op de loodlijn..

[ Afbeelding ]
Ruiter die te ver voorover zit.. mag helemaal naar achter met de balans. Handen mogen meer bij elkaar en recht op.. Al moet ik zeggen dat dit een stuk angst van mij is op het moment dat je ziet.. Paard loopt actief, met mooie ruimte in de hals.. een mooie houding gezien de tijd onder het zadel ..

[ Afbeelding ]

Weer rare handhouding.. :') Paard loopt met mooie lengte in de hals en actief van achter..
Wel iets het idee dat hij op de voorhand is..

Brand los zou ik zeggen.. spannend :D

Ik ga niet in op details. Die vind ik eigenlijk niet zo belangrijk.
Wat vind ik wél belangrijk?
Dat is je spierspanning van je rug. Die is te slap.
Hm.. laten we zeggen: ga maar iets deftiger zitten. :D
Ik denk dat het een wéreld van verschil maakt! <3
Moet je eens kijken wat het doet met je paard! *\%/*

Het lijkt gemakkelijk. Ik weet: een kleine houdingsverandering is héél moeilijk. |o
Maar het IETS meer aanspannen van de rug .. dat is niet eens zo moelijk.
Eh .. laten we zeggen .. íets minder lui zitten? _O-

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:34

Joolien schreef:
S_en_Z schreef:
Joolien welkom btw :D

Haai :D Ik zit me te vervelen dus ik dacht ik kom hier ff buurten :D

hee .. Joolien! Leuk! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:35

renskesanne schreef:
Snackie schreef:

Om hem te krijgen waar jij hem graag wil ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:37

bertie schreef:
Bienotje schreef:
Ben over het elgemeen vooral een meelezer, maar zal het overwegen/ proberen als ik het hier verder volg :)

Nou, dat klinkt wel vaag hoor.
We eten je niet op.
We zijn juist BLIJ met mensen die uit de meeleesstand komen. <3
Uiteindelijk gaat het om het paard, nietwaar. :)

Ik heb eigenlijk best wel honger :+

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:38

S_en_Z schreef:
renskesanne schreef:

Om hem te krijgen waar jij hem graag wil ;)

oww XD ga een beetje met de teugels dan soms druk geven heel zachtjes dan van die kneepjes. en dan na een paar keer even ontspannen en dan weer kneepjes geven en als ie met zijn hoofd zakt ontspan ik en ga ik weer verder met rijden zegmaar.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:41

Snackie, die brutale aap is idd de mijne. O:) (bleek achteraf gebroken vinger te hebben toendertijd, kan zeggen dat dat ook geen aanrader is in de training en alles :') )

Renskesanne, ben wel benieuwd of jij misschien nog kan herinneren welk moment foto werd gemaakt. Hoe voelde het toen? Wat ik zie is veel hoeken, sowieso heeft je paard geen ronde gespierde bouw. Vooral de hals zit veel spanning in de kaak, weinig ontspanning en ik denk dat ook terug te zien in je houding en handen. Is je paard wel voorwaarts voor je been voor je gevoel?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:42

Renskesanne
Wat ik zie op de foto is een paard wat heel erg strak lijkt, in die houding gedwongen ipv gevraagd, totaal niet actief over de benen, en dat is eerste prioriteit, vergeet dat hoofd, en ga eerst rijden.
Dan komt het hoofdje vanzelf wel.

Sorry als ik het niet goed verwoord, of bij het verkeerde eind heb :o

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:44

Bienotje schreef:
Snackie, die brutale aap is idd de mijne. O:) (bleek achteraf gebroken vinger te hebben toendertijd, kan zeggen dat dat ook geen aanrader is in de training en alles :') )

Renskesanne, ben wel benieuwd of jij misschien nog kan herinneren welk moment foto werd gemaakt. Hoe voelde het toen? Wat ik zie is veel hoeken, sowieso heeft je paard geen ronde gespierde bouw. Vooral de hals zit veel spanning in de kaak, weinig ontspanning en ik denk dat ook terug te zien in je houding en handen. Is je paard wel voorwaarts voor je been voor je gevoel?

vandaag niet nee (de foto is vandaag gemaakt) en zat hij de hele tijd ook alleen maar te trekken en niet te luisteren. en op dat moment (zat in draf) vond ik het al goed dat hij nagevelijk liep want daar is hij wel lastig in in draf en galop doet hij niet tot haast niet.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:44

Veulen84 schreef:
Het is goed om er over na te denken. Voor bijna elk bewegingsprobleem is een oplossing. Vaak zie je dan ook het probleem wel in het lichaam ergens terug. Takt verbeter je eigenlijk door meer spierspanning te gaan vragen.

Echter hoef je natuurlijk nooit 4 benen tegelijk te verbeteren. Je doet meestal setjes: voorbenen, achterbenen, binnenbenen, buitenbenen.
En dat kan je best nu ook doen. De beweging is in 3 benen goed. Alleen dat rechterbeen is te traag. Schakelen is goed, maar laat je zo'n paard op de rechte lijn schakelen. Ja dan treed ie wel verder onder. Maar dan met 2 achterbenen. Dan blijft dat ene been dus te traag. Ga je verruimen op de volte dan ga je dat binnenbeen meer laten werken. En dat is wat moet. Wissel dat af. Dan train je elke keer het zwakste been in die beweging.
Hierdoor train je ook buikspieren. Die heeft het paard nodig om de bovenlijn te behouden. Maar die helpen ook met draagkracht.

Voor het creëren van meer 'air' (de zweef) kun je zelf helpen met drafbalkjes. Leg 5 drafbalkjes precies op je paard z'n maat. Meestal is tussen de 1.20-1.50 gewenst. Dit helpt trouwens ook voor de takt. Maar daarvoor moet de voorwaarde van spieren wel er zijn. (Vaak zie je dat paarden zich dan gaan verpassen naar bv stap of galop)

Wat een super interesante uitleg! danku! niet dat ik dat al kan toepassen, maar het is wel verhelderend!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:45

Renskesanne: Kun jij ons uitleggen wat jij je voorstelt bij aan de teugel? Wat wil je dan van je paard? Wat moet ie doen en wat wil jij zien of voelen?

(Bienotje: Je durft ;) )

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:46

Bienotje, ik vind het nog steeds knap dat je die sprong hebt uitgezeten! vinger genezen intussen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:47

Snackie schreef:
Wat een super interesante uitleg! danku! niet dat ik dat al kan toepassen, maar het is wel verhelderend!

Vraag maar eens of je instructeur je helpt. Het is zo leuk om te doen. Dat momentje dat je paard z'n eerste taktmatige goede pas zet... Het voelt zo fijn. En dan de keren dat je echt zweef krijgt... Je snapt ineens waarom die grote namen willen blijven zitten en niet willen lichtrijden.

Het voelt alsof je, ja alsof je zweeft <3

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:47

Veulen84 schreef:
Renskesanne: Kun jij ons uitleggen wat jij je voorstelt bij aan de teugel? Wat wil je dan van je paard? Wat moet ie doen en wat wil jij zien of voelen?

(Bienotje: Je durft ;) )

dat hij ontspannen is niet trekt met zijn hoofd gaat zakken en achter de hoofdlijn loop een beetje zoals deze pony (ook vandaag gemaakt)

Afbeelding

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:48

Veulen84 schreef:
Snackie schreef:

Vraag maar eens of je instructeur je helpt. Het is zo leuk om te doen. Dat momentje dat je paard z'n eerste taktmatige goede pas zet... Het voelt zo fijn. En dan de keren dat je echt zweef krijgt... Je snapt ineens waarom die grote namen willen blijven zitten en niet willen lichtrijden.

Het voelt alsof je, ja alsof je zweeft <3

Dat gevoel heb ik ook als ik in rengalop zit.
Dit komt voor mij en mijn paard tezijnertijd wel, eerst back to basic en de hulpen er goed opzetten :D

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:54

Maaike, doe mijn best! ;) Hoe is het met de lushies? :)

Tja, geen idee hoe. Vooral geluk denk ik Snackie, laatst met springles wat minder geluk gehad trouwens. := Kwam er paar weken terug pas achter dat íe echt gebroken was geweest ook, maar verklaarde wel deels wat ook :j

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:55

Dat denk ik ook, gaat het intussen beter met je vinger? enne, waar blijft die rijfoto van jou en athleet? :D

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:59

Inmiddels weer vastgegroeid, niet moeders mooiste en af en toe wat slapper maar heb geen klagen :)

Heb alleen niet zulke geschikte rijfoto's om te oordelen vind ik, misschien wat fimmateriaal. Maar is niet echt ideaal ook denk ik ofwel?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:59

Maar wel leuk :j Omdat je dan alle momenten ziet ipv alleen t mooiste

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 00:00

*stille meelezer* *D

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 00:02

Filmpje van ons B-debuut maar doen dan? :o