Snackie schreef:Wat zie je zelf aan je foto renskesanne?
hij loopt wel achter de hoofdlijn maar niet naar beneden zoals ik hem het liefst wil zodat hij meer gaat ontspannen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Snackie schreef:Veulen84 schreef:Het is ook moeilijk te zien. Daarom gaat het zo vaak mis. Soms toont een paard het ook niet eens op allebei de kanten het zelfde. Dan word het helemaal ingewikkeld.
Maar nu je hebt gezien dat het een takt fout is. Hoe zou je het verbeteren? Waar zou je in je training in gaan werken?
Ik wou dat ik dat antwoord zou kunnen geven, maar ik heb daar nog nooit over nagedacht.
En heb dus werkelijk geen idee hoe ik aan de benen kan werken. verder onder treden is schakelen, verder naar voor treden is teugel geven en andersom, maar dan heb ik het over voor of achter, maar alle benen tegelijk? ik heb werkelijkwaar geen idee
soeraya schreef:Klopt, cab is heel slap van achter en vind actief draven vanuit achter Erg moeilijk.. Nu we wat verder zijn word dit makkelijker.. Maar in die tijd ging een actief achterbenen nog w eventjes ten koste van iets anders.. Waar ik genoegen mee nam.. Eerst lekker actief worden en de achterhand sterker krijgen.. Hij is groot en slap haha..
soeraya schreef:Paard is Cab. 4 jaar 1,78
Op moment van foto's ong half jaar onder het zadel actief
Zijn oudere foto's maar plaats ze vooral om te leren..
[ Afbeelding ]
Ik zie een ruiter die licht voorover gebogen zit en een rare knak maakt in dr linker pols. Pianohanden.
Hakke uitdrukken.
Een paard wat in balans lijkt te lopen (voor mij althans) Neusje mooi op de loodlijn..
[ Afbeelding ]
Ruiter die te ver voorover zit.. mag helemaal naar achter met de balans. Handen mogen meer bij elkaar en recht op.. Al moet ik zeggen dat dit een stuk angst van mij is op het moment dat je ziet.. Paard loopt actief, met mooie ruimte in de hals.. een mooie houding gezien de tijd onder het zadel ..
[ Afbeelding ]
Weer rare handhouding..Paard loopt met mooie lengte in de hals en actief van achter..
Wel iets het idee dat hij op de voorhand is..
Brand los zou ik zeggen.. spannend
bertie schreef:Bienotje schreef:Ben over het elgemeen vooral een meelezer, maar zal het overwegen/ proberen als ik het hier verder volg
Nou, dat klinkt wel vaag hoor.
We eten je niet op.
We zijn juist BLIJ met mensen die uit de meeleesstand komen.![]()
Uiteindelijk gaat het om het paard, nietwaar.
S_en_Z schreef:renskesanne schreef:waar te krijgen waar die nu zit? of lager met zijn hoofd?
Om hem te krijgen waar jij hem graag wil
Bienotje schreef:Snackie, die brutale aap is idd de mijne.(bleek achteraf gebroken vinger te hebben toendertijd, kan zeggen dat dat ook geen aanrader is in de training en alles
)
Renskesanne, ben wel benieuwd of jij misschien nog kan herinneren welk moment foto werd gemaakt. Hoe voelde het toen? Wat ik zie is veel hoeken, sowieso heeft je paard geen ronde gespierde bouw. Vooral de hals zit veel spanning in de kaak, weinig ontspanning en ik denk dat ook terug te zien in je houding en handen. Is je paard wel voorwaarts voor je been voor je gevoel?
Veulen84 schreef:Het is goed om er over na te denken. Voor bijna elk bewegingsprobleem is een oplossing. Vaak zie je dan ook het probleem wel in het lichaam ergens terug. Takt verbeter je eigenlijk door meer spierspanning te gaan vragen.
Echter hoef je natuurlijk nooit 4 benen tegelijk te verbeteren. Je doet meestal setjes: voorbenen, achterbenen, binnenbenen, buitenbenen.
En dat kan je best nu ook doen. De beweging is in 3 benen goed. Alleen dat rechterbeen is te traag. Schakelen is goed, maar laat je zo'n paard op de rechte lijn schakelen. Ja dan treed ie wel verder onder. Maar dan met 2 achterbenen. Dan blijft dat ene been dus te traag. Ga je verruimen op de volte dan ga je dat binnenbeen meer laten werken. En dat is wat moet. Wissel dat af. Dan train je elke keer het zwakste been in die beweging.
Hierdoor train je ook buikspieren. Die heeft het paard nodig om de bovenlijn te behouden. Maar die helpen ook met draagkracht.
Voor het creëren van meer 'air' (de zweef) kun je zelf helpen met drafbalkjes. Leg 5 drafbalkjes precies op je paard z'n maat. Meestal is tussen de 1.20-1.50 gewenst. Dit helpt trouwens ook voor de takt. Maar daarvoor moet de voorwaarde van spieren wel er zijn. (Vaak zie je dat paarden zich dan gaan verpassen naar bv stap of galop)
Snackie schreef:Wat een super interesante uitleg! danku! niet dat ik dat al kan toepassen, maar het is wel verhelderend!
Veulen84 schreef:Renskesanne: Kun jij ons uitleggen wat jij je voorstelt bij aan de teugel? Wat wil je dan van je paard? Wat moet ie doen en wat wil jij zien of voelen?
(Bienotje: Je durft)
Veulen84 schreef:Snackie schreef:Wat een super interesante uitleg! danku! niet dat ik dat al kan toepassen, maar het is wel verhelderend!
Vraag maar eens of je instructeur je helpt. Het is zo leuk om te doen. Dat momentje dat je paard z'n eerste taktmatige goede pas zet... Het voelt zo fijn. En dan de keren dat je echt zweef krijgt... Je snapt ineens waarom die grote namen willen blijven zitten en niet willen lichtrijden.
Het voelt alsof je, ja alsof je zweeft