Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:Het onderbrengen van het achterbeen heeft te maken met de snelheid waarmee een paard zich voortbeweegt.
Dus rijd je een hoger tempo, dan zal het achterbeen verder onder geplaatst worden.
maar rijd je verzameld, dan zal het achterbeen minder onder gebracht worden.
Ik ga als ruiter niet bepalen waar het paard zijn achterbeen moet onderplaatsen . Een paard weet prima zelf, waar hij zijn achterbeen moet plaatsen, om niet op zijn snufferd te gaan.
nombrado schreef:De rug van een paard hoort dus verend te blijven, en niet omhoog of omlaag gebracht te worden, want dan krijg je daar spierspanning en geen verende welvende rug, wat bedoeld is in de beweging.
horseyfries schreef:Helemaal met je eens, denk je dat wij geen kromme tenen hebben als we naar wedstrijden kijken soms? Maar bedenk wel dat die mensen daar ook zijn voor een leerervaring, en ieder overtuigd is dat zijn of haar instructeur waar ze bewust voor gekozen hebben, ook heel goed weet wat hij/zij doet, en dat ze in dat opzicht dus niet anders zijn dan anderen. Perfectie bestaat bijna niet, dat zie je al in dit topic, de TS vind het filmpje fantastisch, sommige anderen vinden het lang niet zoals ze het graag zouden willen zien.
Hermelientje schreef:Ik kan trouwens wel tegen een stootje, dus mocht er iemand zijn die mijn uitleg over de hogere snelheid tijdens verruimen niet snapt dan stel ik kritische feedback zeer op prijs. Want als jullie het niet snappen dan ligt dat ongetwijfeld aan mijn gebrekkige manier van uitleggen en dan hoor ik dat graag zodat ik dat in de toekomst kan verbeteren.
Ansie schreef:Overigens is het paard toch de echte leermeester? Luisteren we daar wel goed genoeg naar? Ik krijg wel eens het idee dat mensen te weinig naar het paard kijken en voelen hoe ze reageren en daardoor de dieren afstompen zodat ze toch uitvoeren wat de ruiter wil, correct of niet, het moet (en daar kan ik nog aan toevoegen; het moet, want er moeten wedstrijden gereden worden).
horseyfries schreef:Maar bedenk wel dat die mensen daar ook zijn voor een leerervaring, en ieder overtuigd is dat zijn of haar instructeur waar ze bewust voor gekozen hebben, ook heel goed weet wat hij/zij doet, en dat ze in dat opzicht dus niet anders zijn dan anderen.
oji schreef:@ Ansie: Sorry, maar dit vind ik altijd zo'n non-discussie........
Ansie schreef:Dat is zo. Maar als ik eerlijk ben kan ik niet echt genieten van de manier van rijden van de meeste ruiters in de huidige top. Voor mij zit er te veel spanning in, te weinig harmonie.