[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:21

shirleyp schreef:
SaSalover schreef:
Mijn filmpje met lease pony, ontzettend fijne pony! :j

http://www.youtube.com/watch?v=XV7L5ob2 ... ature=plcp

Iets te kort om echt te beoordelen misschien, maar wel fijn om eens bewegend beeld te zien :)
Ik snap dat je het een fijne pony vindt, hij is mooi en lijkt handig gebouwd. Ik heb een beetje een hekel aan hulpteugels, vaak heb je er nog tijden last van wanneer ze er al af zijn. Ik heb het idee dat je iets te hard je best doet om hem daar te laten lopen waar het er 'mooi' uit ziet. Helaas zie je dat terug in zijn gangen. De eerst gefilmde drafpassen zijn onregelmatig (verstapping) en jij lijkt hem toch wat vast te houden. De galop is niet van achter gesprongen of actief, waardoor het bijna een viertaktgang is. Dat los je alleen op door je hand naar voren te steken en voorwaarts te galopperen. Hoewel je elastiek los hangt, lijkt het een beetje of jouw handen z'n taak hebben overgenomen. Probeer ook meer te wisselen in hoofd-halshouding en wees niet bang wanneer zijn neus daarin iets te veel naar voren gaat. Met dit soort fijne pony's en als jij correct rijdt krijg je dat wel weer terug! Succes!

Super bedankt voor je uitgebreide reactie! Hulpteugel was toen wel nodig, rijd nu al weer zonder. Over de galop, we probeerde daar voor het eerst verzamelde gelop, het lijkt er nog niet echt op, maar hij deed het voor het eerst. Sorry, vergeten er bij te vertellen. Dus waar ik vooral op moet gaan letten: ontspannen, en handen wat 'losser'. Begrijp is dat goed? Ik rijd de pony helaas niet meer, vind ik heel jammer, maar ik kan het wel meenemen als ik op andere paarden rijd. Vooral de laatste tijd was ik heel veel aan het oefenen met hoofd-halshouding, stelling/hals strekken enz. Kan je ergens aan merken dat ik dat nooit doe, of was het gewoon een 'random' tip? Om het zo maar even te zeggen. Bedankt!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:22

Dank je wel :D

Dat hoor ik meer XD ik ben me gewoon heel bewust van wat ik zelf fout doe, maar ik heb gewoon nog hulp nodig omdat ik zelf ook niet helemaal recht ben, en soms (meestal) te vriendlijk :P

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:29

cp112 schreef:
Ik duik ook even dit topic in, ben wel benieuwd en info en dieeen/meningen van anderen is nooit weg :)

Even oer de foto van Nynke_Mandy hierboven. De fjord lijkt zwaar te zijn in de hand, meer hangen dan dat
hij 'aan de teugel' loopt.
Nageeflijkheid (aan de teugel vind ik zo'n stom woord) komt door activiteit van achteren. Zonder activiteit kan een paard niet fijn nageeflijk en los door zn lijf zijn.

Met je been naar je hand toe rijden zoals mijn instructie het altijd zo mooi zegt :D

Dus als ik het goed begrijp moet ze wat actiever :)

Bij je eigen foto's lijkt het een beetje alsof je je buitenhand wat optrekt. Kan ook aan mij liggen :P
Hij loopt trouwens wel erg mooi :))
& je mag meer naar voren kijken. Maar dat moet ik ook.
Qua hoofdhouding van het paard loopt bij volgens mij goed :)

nafnaf schreef:
[ Afbeelding ]
mijn foto :o
Hij heeft elastiek maar dat kon niet anders ivm: manege-pony
Ik rijd nu 3½ jaar

Je rijd heel netjes. :j Vind ook dat je pony erg mooi en ontspannen loopt :)

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:30

SaSalover schreef:
Super bedankt voor je uitgebreide reactie! Hulpteugel was toen wel nodig, rijd nu al weer zonder. Over de galop, we probeerde daar voor het eerst verzamelde gelop, het lijkt er nog niet echt op, maar hij deed het voor het eerst. Sorry, vergeten er bij te vertellen. Dus waar ik vooral op moet gaan letten: ontspannen, en handen wat 'losser'. Begrijp is dat goed? Ik rijd de pony helaas niet meer, vind ik heel jammer, maar ik kan het wel meenemen als ik op andere paarden rijd. Vooral de laatste tijd was ik heel veel aan het oefenen met hoofd-halshouding, stelling/hals strekken enz. Kan je ergens aan merken dat ik dat nooit doe, of was het gewoon een 'random' tip? Om het zo maar even te zeggen. Bedankt!

Graag gedaan :)
Handen 'losser' is altijd een beetje een vaag begrip. Probeer de druk op de teugel gwlijk te houden, zonder je handen vast te zetten. Je wilt dus eigenlijk een verbinding van elastiek, je volgt de mond van je pony met je hand. Daarin moet je dus kunnen bewegen, dus in die zin wel losser.
Was een random tip eigenlijk. Ik zie je dat op het filmpje niet doen, je rijdt daar maar met een hoofd-halshouding, vandaar dat ie als aanvulling is :)

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:31

shirleyp schreef:
SaSalover schreef:

Graag gedaan :)
Handen 'losser' is altijd een beetje een vaag begrip. Probeer de druk op de teugel gwlijk te houden, zonder je handen vast te zetten. Je wilt dus eigenlijk een verbinding van elastiek, je volgt de mond van je pony met je hand. Daarin moet je dus kunnen bewegen, dus in die zin wel losser.
Was een random tip eigenlijk. Ik zie je dat op het filmpje niet doen, je rijdt daar maar met een hoofd-halshouding, vandaar dat ie als aanvulling is :)

Okee, ja, ik snap het! Super bedankt!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:25

S_en_Z schreef:
Paarden in vrijheid hebben weinig te maken met dit topic. Ieder (pijnvrij) paard loopt in vrijheid los door zijn lijf en zijn hoofd waar hij hem het makkelijkst kwijt kan.

met zijn hoofd en hals als balans stok..
met goed rijden hoort dat idem.
wie zijn wij, dat we kunnen gaan bepalen waar hij het hoofd moet houden om goed in balans te kunnen bewegen?
een paard die in de natuur een verzameling doet, heeft zijn hoofd/hals in de positie die hoort bij de mate van verzameling.
daar is zijn lichaam voor gemaakt en gebruikt het op die wijze.
en dan heb ik het over de dressuur gefokte in evenwichtsmodel gebouwde paarden.

paarden die een neerwaartse romp hebben of een bouw niet aan het evenwichtsmodel , heeft meer moeite met verzamelen en de hoofd in de juiste positie houden (anders gaat ie op zijn smoeltje)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:27

nafnaf schreef:
[ Afbeelding ]
Ik rijd nu 3½ jaar

je drukt je hand naar beneden.(pols geknikt)..je vraagt met je hand.
dat is niet vanachteruit...dat is van voor naar achter .
valt ook niet mee hoor, op een manege pony, die alles al heeft leren vastzetten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:52

nombrado schreef:
S_en_Z schreef:
Paarden in vrijheid hebben weinig te maken met dit topic. Ieder (pijnvrij) paard loopt in vrijheid los door zijn lijf en zijn hoofd waar hij hem het makkelijkst kwijt kan.

met zijn hoofd en hals als balans stok..
met goed rijden hoort dat idem.
wie zijn wij, dat we kunnen gaan bepalen waar hij het hoofd moet houden om goed in balans te kunnen bewegen?
een paard die in de natuur een verzameling doet, heeft zijn hoofd/hals in de positie die hoort bij de mate van verzameling.
daar is zijn lichaam voor gemaakt en gebruikt het op die wijze.
en dan heb ik het over de dressuur gefokte in evenwichtsmodel gebouwde paarden.

paarden die een neerwaartse romp hebben of een bouw niet aan het evenwichtsmodel , heeft meer moeite met verzamelen en de hoofd in de juiste positie houden (anders gaat ie op zijn smoeltje)

De meeste paarden hebben een neerwaartse romprichting. Paarden zijn namelijk gemaakt om te grazen. In de natuur hebben paarden helemaal geen gewicht op hun achterbenen nodig. Het zijn prooidieren en dus vluchtdieren. Zij hebben het stuwende achterbeen nodig om af te zetten en hard te rennen.. en niet om "krachtig" te dansen.

Mijn paard verzameld op de wei echt niet op haar achterbeen hoor := Ze gooit haar hoofd omhoog en trekt haar kruis op. Haar achterbeen komt "na" en ze gooit haar gewicht dus op het voorbeen.

Afbeelding

Ik beken, dit is een foto van vorig jaar toen ze nog vrij onbespierd was.

De reden dat wij (ik) een paard in horizontale balans wil rijden is omdat ik dan mijn ruitergewicht kan verdelen over 4 benen, het doel is ten slotte om IN HET MIDDEN van je paard te blijven.. IK ben van mening dat zowel (teveel) verzamelen als (teveel) op de voorhand laten duiken beiden niet goed is voor de paardenbenen.

Je traint naar verzameling toe om deze in je proef te kunnen tonen.. het blijft kunstjeswerk. Mij zul je nooit een uur lang (zolang duurt mijn training gemiddeld van in tot uitstappen) een paard zien verzamelen. Als het gewicht over 4 benen verdeeld is houdt je je paard veel langer heel imo dan meer op voor of achterbeen.

Je vergelijkt paarden met een langeafstandslopers en ballerina's.. maar paarden zijn van NATURE langeafstandslopers. Waarom zou je hier teveel van af willen wijken door continue je paard in alle gangen te verzamelen?

(Nombrado ik vind je posts zeer interessant en ik probeer je absoluut niet af te vallen oid.. ik denk dat ik uit deze discussie juist heel veel kan leren...)

Als jouw doel is jouw paarden zo fijn mogelijk te rijden.. WAAROM verzamel je ze dan zo veel? BIOmechanica is toch juist het niet teveel afwijken van de natuurlijke gangen? Waarom zou je een langeafstandsloper dan willen veranderen in een "standaard" ballerina? (even voor de duidelijkheid "een paard zover krijgen dat hij in vrijheid OOK meer gewicht op het achterbeen brengt")

En even: Velen van ons zal nooit Grand Prix rijden.. waarom ligt de focus hier ineens zo op gedragen gaan en verzamelen?? Ik denk dat menig ruiter hier ontzettend trots moet zijn als hij zijn paard kan leren het gewicht over 4 benen te verdelen...

En wie hoger komt zal ook moeten leren verzamelen :j maar naar mijn idee kun je een paard nooit leren verzamelen als hij zijn gewicht niet heeft leren verdelen..

stapje voor stapje train je toch? :=

Ik heb overigens nog nooit een paard perfect gedragen zien gaan in een verzamelde draf/galop.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 13-08-12 19:04, in het totaal 7 keer bewerkt

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:54

nombrado schreef:
nafnaf schreef:
[ Afbeelding ]
Ik rijd nu 3½ jaar

je drukt je hand naar beneden.(pols geknikt)..je vraagt met je hand.
dat is niet vanachteruit...dat is van voor naar achter .
valt ook niet mee hoor, op een manege pony, die alles al heeft leren vastzetten.

Bedankt was me niet opgevallen :o

cp112

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:03

Nou deze is toch aardig gedragen zo in vrijheid :P
Afbeelding

Ok alle gekheid op een stokje, het ligt wel aan de bouw van je paard hoe ze in vrijheid lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:07

cp112 de post van nombrado deed denken dat ieder paard zo mooi compact en bij elkaar kan lopen in absolute vrijheid.

Maar dit is imo niet waar. Het is nu eenmaal moeilijker om een lang gelijnd paard bij elkaar te rijden dan een kort compact paard. Een compact paard kan weer moeilijker lang worden.

Daar zoeken de ruiters hun paarden ook echt wel op uit hoor. Niet enkel op beenwerk. (wat ik op subtop niveau hier zie rondwaggelen staan (op een enkeling na) allemaal niet zo sterk op de benen hoor.. en ik verbaas me er soms ook over hoe "gewoontjes" sommige paarden nog zijn op "onbelangrijke" GP wedstrijden.

Wij zien enkel het "neusje van de zalm" op tv (waar ook genoeg op aan te merken is, maar die discussie is niet voor hier)

Mijn paard gebruikt haar hoofd niet als balansstok := (nee flauw)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 13-08-12 19:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:10

Deze foto's zijn van ong 1/2 maand terug.
Moet mn tenen naar binnen houden, handen wat hoger en vooruit kijken.
Ik vind hem hier wel redelijk ontspannen lopen, wel iets achter de loodlijn.
Verdere tips zijn welkom :)

Stap:
Afbeelding

Draf:
Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:16

Is dat draf?
Dan is hij wel heel erg uit takt.
Dat betekend dus dat je niet van achteren naar voren rijd, en dus "sleuteld" vanuit voren.

Je moet je paard dus van achteren naar voren rijden, en de mond zo veel mogelijk met rust laten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:17

Chinas schreef:
Deze foto's zijn van ong 1/2 maand terug.
Moet mn tenen naar binnen houden, handen wat hoger en vooruit kijken.
Ik vind hem hier wel redelijk ontspannen lopen, wel iets achter de loodlijn.
Verdere tips zijn welkom :)

Stap:
[ Afbeelding ]

Draf:
[ Afbeelding ]

Volgensmij is dat geen draf hoor.. Of inderdaad heel erg uit takt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:17

Of het is stap, of galop.....

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:18

maralyn schreef:
Is dat draf?
Dat betekend dus dat je niet van achteren naar voren rijd, en dus "sleuteld" vanuit voren.

Je moet je paard dus van achteren naar voren rijden, en de mond zo veel mogelijk met rust laten.

1e is stap 2e is galop.. Pendelmoment. (niet de meest charmante foto die je van een galop zou kunnen plaatsen..)

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:52

Straks wss mijn foto's :):)
eerst wachten tot fotograaf langs komt dan ze maar even door nemen en ik ben dapper genoeg om ze hier neer te zetten, iedereen geeft op z'on aardige wijze commentaar :D in tegenstelling tot velen hier op bokt.. :o

Edit; helaas mijn laptop werkt niet mee :( morgen op andere laptop foto's kijken dus morgen foto's :D

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:46

S_en_Z schreef:
maralyn schreef:
Is dat draf?

1e is stap 2e is galop.. Pendelmoment. (niet de meest charmante foto die je van een galop zou kunnen plaatsen..)

Oh haha, vond het er al zo raar uit zien :p

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 23:29

Haha, waarom heb je specifiek deze foto gekozen om te plaatsen dan?

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:23

Oeeh, dit ga ik even volgen, misschien dat ik er nog wat van opsteek, voor mezelf! (:

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:58

S_en_Z schreef:
De meeste paarden hebben een neerwaartse romprichting. Paarden zijn namelijk gemaakt om te grazen. In de natuur hebben paarden helemaal geen gewicht op hun achterbenen nodig. Het zijn prooidieren en dus vluchtdieren. Zij hebben het stuwende achterbeen nodig om af te zetten en hard te rennen.. en niet om "krachtig" te dansen.

Mijn paard verzameld op de wei echt niet op haar achterbeen hoor := Ze gooit haar hoofd omhoog en trekt haar kruis op. Haar achterbeen komt "na" en ze gooit haar gewicht dus op het voorbeen.

[ Afbeelding ]

Ik beken, dit is een foto van vorig jaar toen ze nog vrij onbespierd was.

De reden dat wij (ik) een paard in horizontale balans wil rijden is omdat ik dan mijn ruitergewicht kan verdelen over 4 benen, het doel is ten slotte om IN HET MIDDEN van je paard te blijven.. IK ben van mening dat zowel (teveel) verzamelen als (teveel) op de voorhand laten duiken beiden niet goed is voor de paardenbenen.

Je traint naar verzameling toe om deze in je proef te kunnen tonen.. het blijft kunstjeswerk. Mij zul je nooit een uur lang (zolang duurt mijn training gemiddeld van in tot uitstappen) een paard zien verzamelen. Als het gewicht over 4 benen verdeeld is houdt je je paard veel langer heel imo dan meer op voor of achterbeen.

Je vergelijkt paarden met een langeafstandslopers en ballerina's.. maar paarden zijn van NATURE langeafstandslopers. Waarom zou je hier teveel van af willen wijken door continue je paard in alle gangen te verzamelen?

(Nombrado ik vind je posts zeer interessant en ik probeer je absoluut niet af te vallen oid.. ik denk dat ik uit deze discussie juist heel veel kan leren...)

Als jouw doel is jouw paarden zo fijn mogelijk te rijden.. WAAROM verzamel je ze dan zo veel? BIOmechanica is toch juist het niet teveel afwijken van de natuurlijke gangen? Waarom zou je een langeafstandsloper dan willen veranderen in een "standaard" ballerina? (even voor de duidelijkheid "een paard zover krijgen dat hij in vrijheid OOK meer gewicht op het achterbeen brengt")

En even: Velen van ons zal nooit Grand Prix rijden.. waarom ligt de focus hier ineens zo op gedragen gaan en verzamelen?? Ik denk dat menig ruiter hier ontzettend trots moet zijn als hij zijn paard kan leren het gewicht over 4 benen te verdelen...

En wie hoger komt zal ook moeten leren verzamelen :j maar naar mijn idee kun je een paard nooit leren verzamelen als hij zijn gewicht niet heeft leren verdelen..

stapje voor stapje train je toch? :=

Ik heb overigens nog nooit een paard perfect gedragen zien gaan in een verzamelde draf/galop.

Je kan je eens afvragen , waarom wij neerwaarts gebouwde romp paarden fokken.
voor de rensport prima (sprinter model) voor de verzamelingen een crime....

een paard in evenwichtsmodel (en die zijn er onder de kwpn ers ook best!) heb je namelijk absoluut geen moeite om een paard over 4 benen te laten gaan.
paarden zijn niet allemaal van nature lange afstandlopers (althans niet in snelheid, wel in uithoudingsvermogen) maar ze rennen maar korte (vlucht) stukjes, of spelen maar even.
De bouw die ze nu neerwaarts hebben is erin gefokt voor het doel van de mens.

Overigens verzamel ik het paard nooit continue....maar ik laat ze zeker niet over de kop lopen zoals je tegenwoordig zoveel ziet en ze de voorhand extreem overbelasten omdat het achterbeen er verder onder moet O:)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:26

Ik laat mijn Peerd ook niet over de kop lopen hoor :) met de Posts die je plaatst wek je de suggestie altijd met losse teugel en altijd verzameld te rijden. Jouw tip aan iemand was zoveel mogelijk op traag/verzameld tempo te rijden. Imo incorrect aan wat je nu dan zegt te doen.

Overigens is de neerwaartse romp niet iets dat er in gefokt is. Kijk maar naar de wilde/verwilderde paarden en de dieren die nauw verwant staan aan het paard. Zij zijn allen neerwaarts gebouwd, overheersend stuwend, waarom zouden ze gedragen/verzameld draven? Misschien 2 à 3 passen als ze zich opblazen maar dit is uit spanning niet uit ontspanning.

De beste dressuurpaarden hebben bijna allemaal geen ideale bouw hoor :) (avondje Dekhengsten kijken en horizonnetjes rechttrekken laten je dit goed zien)

Bedankt voor je reacties. Ik weet voldoende.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:54

@ Nombrado & S_en_Z... Ik denk dat ik me wel in kan beelden wat jullie precies bedoelen met neerwaarts gebouwde romp... denk dat dit ook zeker samenhangt met het ras (barokke rassen zijn volgens mij meer opwaarts gebouwd).. Ben wel benieuwd of jullie naar aanleiding van de volgende foto beide kunnen uitleggen wat jullie precies bedoelen?

Afbeelding

edit; om de horizon recht te krijgen is het handiger te kijken naar de overgang tussen witte stenen en bruine stenen op het huis, het paadje er voor is namelijk alles behalve horizontaal, het gras loopt vanaf het pad omlaag naar waar het paard staat, maar is voor de rest redelijk gelijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:00

S_en_Z schreef:
Ik laat mijn Peerd ook niet over de kop lopen hoor :) met de Posts die je plaatst wek je de suggestie altijd met losse teugel en altijd verzameld te rijden. Jouw tip aan iemand was zoveel mogelijk op traag/verzameld tempo te rijden. Imo incorrect aan wat je nu dan zegt te doen.

Overigens is de neerwaartse romp niet iets dat er in gefokt is. Kijk maar naar de wilde/verwilderde paarden en de dieren die nauw verwant staan aan het paard. Zij zijn allen neerwaarts gebouwd, overheersend stuwend, waarom zouden ze gedragen/verzameld draven? Misschien 2 à 3 passen als ze zich opblazen maar dit is uit spanning niet uit ontspanning.

De beste dressuurpaarden hebben bijna allemaal geen ideale bouw hoor :) (avondje Dekhengsten kijken en horizonnetjes rechttrekken laten je dit goed zien)

Bedankt voor je reacties. Ik weet voldoende.

Dan heb je dat verkeerd begrepen
bij paarden die geen benul hebben van achterhand en liever stuwen , is het van belang ze in dat langzaam tempo spieren op te bouwen. Dus dan geef ik die tip jah
ik wil geen renpaard , ik wil een paard in de dressuur zien die over 4 benen kunnen gaan.
meer is het niet...
ik heb nergens gezegd dat ik de paarden continue verzamel.
overigens is er nogal een verschil tussen verzamelen en langzaam tempo!!!

Ik begrijp je alleen niet helemaal.
Je stelt vragen, je zegt uit interesse en voor ik ze heb kunnen antwoorden eindig je je post, ik weet voldoende...
Wat wil je nou?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:20

ArGieVai schreef:
@ Nombrado & S_en_Z... Ik denk dat ik me wel in kan beelden wat jullie precies bedoelen met neerwaarts gebouwde romp... denk dat dit ook zeker samenhangt met het ras (barokke rassen zijn volgens mij meer opwaarts gebouwd).. Ben wel benieuwd of jullie naar aanleiding van de volgende foto beide kunnen uitleggen wat jullie precies bedoelen?

[ Afbeelding ]

edit; om de horizon recht te krijgen is het handiger te kijken naar de overgang tussen witte stenen en bruine stenen op het huis, het paadje er voor is namelijk alles behalve horizontaal, het gras loopt vanaf het pad omlaag naar waar het paard staat, maar is voor de rest redelijk gelijk.

Dit paard staat met zijn achterhand dichter bij de camera daarom lijkt hij "recht"