Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
.
Airnt schreef:dit hele topic herhaalt constant een misconceptie over sporen:
Sporen zijn geen 'turbo boost' van je been!
Sporen kun je (net als een zweep) ook heel subtiel inzetten, net als een bit moet je zit toestaan dat je er subtiel mee om kan gaan.
maar een spoor kan helpen werkelijk een andere hulp te geven dan een been. je kunt om een hoekje werken, het paard zijn buik laten gebruiken. een paard moet omhoog komen uit de spoor, of wellicht meer actie of meer zijwaarts aanbieden, maar mag eigenlijk nooit echt sneller gaan op een spoor. de zit bepaald het tempo.
Overigens: probeer het zelf uit (op je hand ofzo): vergelijk een spoor met een zweep: sporen kunnen behoorlijk zeer doen, maar zwepen meer en sneller, voornamelijk fiberglas zwepen, nu zo in zwang.
een paard kan veel baat hebben bij een ruiter die met sporen rijdt, het kan in het ergste geval bijvoorbeeld er voor zorgen dat er eindelijk een reactie komt, waardoor die ruiter die zo hard moet drijven dat ie zich schrap moet zetten in zijn hand niet meer constant aan het bit trekt.
dat is een realiteit die ook veel te vaak wordt gezien in de manege.
we vinden het normaal om een relatief onervaren ruiter te zien met een zweep, een sperriem, een trens, soms zelfs hulpteugels, maar sporen zijn des duivels.
een zweep en een teugel in een handhaven is enorm moeilijk, hoe hou je je teugel onafhankelijk van die zweepacties?
het is een compleet systeem, en daar kunnen sporen prima in passen. een spoor is veel beter in 'beschikbaar maar niet gebruikt' te zijn dan een zweep die alleen al een visuele stress bij het dier teweeg KAN brengen.
Ik vind het onnodig, ook al doe je je paard geen pijn, het is gewoon onnodig, net als een bijzet, zweep, stang en trens en ja ook het bit. Men wil snel controle hebben over het paard en ze snappen niet dat het ook kan zonder die hele mikmak. Het kan er ook aan liggen dan ik een recreatie ruiter ben en hekel heb aan (hoge) wedstrijden
Love_Record schreef:Ik vind dat je alleen sporen moet gebruiken als je benen heel stil kan houden en erg bewust bent van je sporen