Met of zonder sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Re: Met of zonder sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:31

Voorwaarts gaan moet een paard imo doen op kuitdruk. Anders: zweep erbij. Maar een paard wat moeite heeft met buigen / wijken kan je wat preciezer een hulp geven met het spoortje. En je geeft als het goed is geen schop, maar een klein duwtje. De mijne (scheve wokkel als ze de kans krijgt) snapte die ene keer met sporen veeeeeeeel beter wat de bedoeling was...

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:59

Achja uiteindelijk is het in de praktijk ook wel een stuk lastiger. Ik heb nog nooit iemand zijn drijven door kuitdruk, terwijl dat altijd wel gezegd wordt. Zolang je paard lekker ontspannen loopt maakt het ook allemaal niet zo heel veel uit vind ik.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:33

Het voorwaarts krijgen en houden kan volgens mij maar op 1 manier en dat is consequent volhouden dat er reactie moet komen op je kuithulp. De gewenste reactie wordt meteen beloond met loslaten van dat duwende been. Erbij moet ik zeggen dat het negeren van je voorwaartse hulp gelijk reactie van de ruiter komt doir versterking van die hulp. Dat kan met een zweep, een spoor of door harder duwen net wat je fijner vind maar er moet reactie komen. Ben je hierin doe niet duidelijk dan zal je paard je niet geloven en lekjer zijn eigen dingetje blijven doen. Daarbij moet je altijd letten dat je zelf geen ruis in de communicatie geeftvwaardoor het paard denk dat je eigenlijk wilt remmen bijv met je zit of dat je te zwaar bent met je handen. Dan zit je je paard bot te maken zonder enig doel en snapt hij er geen houtje meer van.

XBeumke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:13

Er is niets mis met sporen maar alleen als het paard goed op het been reageert, dan kunnen sporen een fijne hulp zijn om net iets meer te krijgen van je paard. Maar heb echt iets tegen mensen die altijd gelijk naar sporen grijpen, op een manege waar ik reed zag ik dit ook wel eens. Ik denk daar ben je om te leren rijden en de basis is met kuithulpen.
Ik vind zowiezo dat er heel snel van allerlei hulpmiddelen uit de kast worden gehaald, terwijl ze zelf helemaal niet weten waar ze mee bezig zijn en wat de werking ervan is.

Lotte2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:14

Ik doe liever zonder vind ik gewoon fijner

WvZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:13

Naar mijn mening kun je alleen als je een zeer bewuste been controle hebt met sporen rijden. Je moet heel goed weten waar je mee bezig bent, anders schiet je er helemaal niets mee op.

PienHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:22

ik rij zonder sporen, maar je kan best met sporen rijden, als je ze maar goed gebruikt

MisterMc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:29

Ik reed zonder sporen, omdat ik niet tevreden ben over mijn benen en voeten met rijden, te wiebelig. Het gebeurt te vaak dat mensen met sporen rijden, terwijl je die voeten overal heen ziet schieten en lekker in de buik ziet prikken. Vind ik zeer kwalijk, gebruik dan geen sporen.
Mensen die er wel verstand van hebben en het puur gebruiken als extra hulp, moeten dat lekker zelf weten :).

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:58

Ik rij door de weeks zoder sporen; Mn paard is lang 'lui' geweest aan mn been, maar ik vertikte het op met sporen te rijden; Gewoon scherper maken aan het been, nu heb ik helemaal geen sporen nodig. Sporen zijn nu enkel voor het springen en op wedstrijd. Dan doe ik wel een spoortje om, voor de zekerheid. Maar soms krijg ik dan teveel reactie in het begin, omdat ze het niet gewent is :).

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:06

Ik rijd altijd zonder zweep en sporen.
Zweep gaat alleen mee op buitenrit de langste dressuur zweep die we hebben.
Vanwege die rare wagens soms.
Maar ik rijd nooit met sporen ik heb een vlugge Arabier en loopt goed door.
Is ook heel licht aan de hulpen onze haflinger daarin tegen is wat slomer maar ook hem rijdt ik gewoon zonder.
Vind sporen niks heb ze gehad maar verkocht gebruikte ze niet. :D

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:11

dit hele topic herhaalt constant een misconceptie over sporen:

Sporen zijn geen 'turbo boost' van je been!

Sporen kun je (net als een zweep) ook heel subtiel inzetten, net als een bit moet je zit toestaan dat je er subtiel mee om kan gaan.

maar een spoor kan helpen werkelijk een andere hulp te geven dan een been. je kunt om een hoekje werken, het paard zijn buik laten gebruiken. een paard moet omhoog komen uit de spoor, of wellicht meer actie of meer zijwaarts aanbieden, maar mag eigenlijk nooit echt sneller gaan op een spoor. de zit bepaald het tempo.

Overigens: probeer het zelf uit (op je hand ofzo): vergelijk een spoor met een zweep: sporen kunnen behoorlijk zeer doen, maar zwepen meer en sneller, voornamelijk fiberglas zwepen, nu zo in zwang.

een paard kan veel baat hebben bij een ruiter die met sporen rijdt, het kan in het ergste geval bijvoorbeeld er voor zorgen dat er eindelijk een reactie komt, waardoor die ruiter die zo hard moet drijven dat ie zich schrap moet zetten in zijn hand niet meer constant aan het bit trekt.

dat is een realiteit die ook veel te vaak wordt gezien in de manege.

we vinden het normaal om een relatief onervaren ruiter te zien met een zweep, een sperriem, een trens, soms zelfs hulpteugels, maar sporen zijn des duivels.

een zweep en een teugel in een handhaven is enorm moeilijk, hoe hou je je teugel onafhankelijk van die zweepacties?

het is een compleet systeem, en daar kunnen sporen prima in passen. een spoor is veel beter in 'beschikbaar maar niet gebruikt' te zijn dan een zweep die alleen al een visuele stress bij het dier teweeg KAN brengen.

HuyanaJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:21

Ik vind dat je alleen sporen moet gebruiken als je benen heel stil kan houden en erg bewust bent van je sporen :j

Nino_2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:15

Airnt schreef:
dit hele topic herhaalt constant een misconceptie over sporen:

Sporen zijn geen 'turbo boost' van je been!

Sporen kun je (net als een zweep) ook heel subtiel inzetten, net als een bit moet je zit toestaan dat je er subtiel mee om kan gaan.

maar een spoor kan helpen werkelijk een andere hulp te geven dan een been. je kunt om een hoekje werken, het paard zijn buik laten gebruiken. een paard moet omhoog komen uit de spoor, of wellicht meer actie of meer zijwaarts aanbieden, maar mag eigenlijk nooit echt sneller gaan op een spoor. de zit bepaald het tempo.

Overigens: probeer het zelf uit (op je hand ofzo): vergelijk een spoor met een zweep: sporen kunnen behoorlijk zeer doen, maar zwepen meer en sneller, voornamelijk fiberglas zwepen, nu zo in zwang.

een paard kan veel baat hebben bij een ruiter die met sporen rijdt, het kan in het ergste geval bijvoorbeeld er voor zorgen dat er eindelijk een reactie komt, waardoor die ruiter die zo hard moet drijven dat ie zich schrap moet zetten in zijn hand niet meer constant aan het bit trekt.

dat is een realiteit die ook veel te vaak wordt gezien in de manege.

we vinden het normaal om een relatief onervaren ruiter te zien met een zweep, een sperriem, een trens, soms zelfs hulpteugels, maar sporen zijn des duivels.

een zweep en een teugel in een handhaven is enorm moeilijk, hoe hou je je teugel onafhankelijk van die zweepacties?

het is een compleet systeem, en daar kunnen sporen prima in passen. een spoor is veel beter in 'beschikbaar maar niet gebruikt' te zijn dan een zweep die alleen al een visuele stress bij het dier teweeg KAN brengen.

Amen!! _/-\o_

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:24

het is eigenlijk schrikbarend dat het niet zo wordt geleerd in elke manege.

Ik geef regelrecht Deurne de schuld van de jammerlijke kwaliteit van de Nerdelandse rijscholen. Uitzonderingen daargelaten, maar die hebben dat meestal te danken aan keihard eigen werk, en dat moet niet nodig zijn.

net zo goed zou op blanke kandare rijden en sporen hun status terug moeten krijgen als iets wat je verdient, en wat je wilt verdienen... ook omdat men het nut en de noodzaak inziet van correct rijden.

helaas weet bijna niemand meer hoe correct rijden er uit ziet.

(melancholische rant over)

'when I was a young lad... we used to dream of living in a corridor!'
;)

xZizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:40

Ik rijd nu sinds een maand met sporen. Het is even wennen, maar het went snel. Al rijd ik ook nog steeds zonder sporen en dat gaat ook prima. Echter zorgen de sporen bij mij nét voor dat beetje meer om haar bijvoorbeeld netjes zijwaarts te laten gaan. Ik drijf haar vooral vooruit door m'n zit, niet met de sporen, wat ook zo hoort. Als er wordt geleerd hoe je met de sporen om moet gaan, is er geen enkel probleem. Ik heb wel eens meegemaakt dat de zweep juist schrik opwekt en het paard soms uit de ontspanning en concentratie haalt, al verschilt dit per paard.

Jozefin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:48

Waar het ijzerwerk begint stopt de dressuur... Zo is het maar ;) Ik vind het onnodig, ook al doe je je paard geen pijn, het is gewoon onnodig, net als een bijzet, zweep, stang en trens en ja ook het bit. Men wil snel controle hebben over het paard en ze snappen niet dat het ook kan zonder die hele mikmak. Het kan er ook aan liggen dan ik een recreatie ruiter ben en hekel heb aan (hoge) wedstrijden :o

Alecks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:57

Love_Record schreef:
Ik vind dat je alleen sporen moet gebruiken als je benen heel stil kan houden en erg bewust bent van je sporen :j

Ik zou daaraan toe willen voegen dat je je tenen ten allen tijde netjes naar voren moet kunnen laten wijzen. Maar al te vaak zie ik mensen met 'kapstokjes' die niet door lijken te hebben dat als hun tenen naar buiten wijzen hun hakken (en sporen!) naar binnen staan...

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:39

helpt natuurlijk als je lange benen hebt... dan kom je zelfs met eendevoeten nog niet aan je paard, dan moet je echt bewust je hakken optrekken.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:51

Ik reed mijn paard altijd met sporen en dan met iets langere 3cm. Ik had nl nooit mijn tenen naar buiten gedraaid en spoorde dus alleen een beetje zijdelings aan. Met een kort spoortje kwam ik gewoon helemaal niet aan hem. Soms pakte ik er in het begin een zweepje bij om hem wat voorwaartser te krijgen en na een paar rondjes legde ik die weg. Als ik zonder sporen en met zweep reed reageerde hij overigens wel meer. Maar ik vond een zweep nooit fijn omdat je toch met aantikken net wat in je teugel trekt en als je net een mooie ontspannen aanleuning voor elkaar hebt is dat niet fijn.

Ik vind het met je tenen naar voren wijzend ook wel echt een voorwaarde om met sporen te rijden. Wat een vreselijk beeld altijd als mensen met de tenen naar buiten met elke pas dat spoortje erin tikken. En dan nog erger dat die paarden dan stoppen met reageren en er een scherper spoortje nodig is :n

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:17

Ik heb een handig leerpaard als het om naar buiten gedraaide voeten en sporen gaat, iets teveel spoor en ik mag gaan lopen. Ik heb ze een tijdje gehad, en dan voor mij een maat te klein zodat ze pijn deden en ik eraan dacht om mijn benen netjes te houden. Werkte best wel voor mijn houding, maar je voet afklemmen is natuurlijk ook niet goed.
Momenteel rij ik zonder sporen en alleen met springen een zweepje.

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:38

Gisteren heb ik bij mij ook de knop omgezet. Van met spoor naar zonder spoor.
Ik heb mijn paard nu 3,5 jaar, in het begin werd me meteen aangeraden sporen te gebruiken. Ze was zo verschrikkelijk traag aan het been. En ik, als onwetende ruiter, ben gewoon met sporen gaan rijden.

Steeds weer dacht ik, ze moet ook zonder sporen gewoon te rijden zijn. Maar steeds als ik dat probeerde werd het zo'n gevecht. Ik kreeg haar echt niet snel voor mijn been.

Maar steeds weer kreeg ze wondjes. En dan zul je denken dat ik dan veel te hardhandig ben geweest met mijn sporen. Maar dat is het niet.
Zo zondag ook. Wedstrijd gehad. Heerlijk rustig losgereden, fijne proefjes gereden. En toch had ze weer een kale plek. Ik snap er helemaal niks van. Sporen waren hartstikke schoon, dus niks scherps ofzo.

Gelukkig heb ik mijn sporen nog helemaal niet nodig. Ons wedstrijdniveau is nu net L1.
Trainingsniveau ligt wat hoger, maar dat is dan jammer. Ik ga voorlopig gewoon zonder sporen rijden. mochten er toch weer sporen komen, dan hele kleine zachte..
Ik word helemaal gek van die wondjes en voel me verschrikkelijk schuldig tegenover mijn paard.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:14

Als je goed bewust bent van je sporen en weet hoe je ermee om moet gaan kan het erg goed uitpakken, maar anders doe je er meer kwaad dan goed mee.

SuperStar123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:30

Je kan je paard ook leren door naar je stem te luisteren, dan werk je ook echt samen met je paard. Als het paard het dan nog niet begrijpt leg je je been aan.
Mijn pony is niet erg actief (omdat ze heel erg lang is) maar ze weet altijd wel wat ik bedoel

4ever2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:23

Een spoor is voor de verfijning van de hulp, en ik denk dat het daar vaak op fout gaat.
Veel ruiters denken dat hun paard daar opeens voorwaartser van wordt ofzo, maar dat probleem ligt (bijna) altijd bij henzelf.
Ik gebruik geen sporen en geen zweep en paardlief kan der echt zonder. Je moet leren doseren met je hulpen.

famira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:32

Zonder!
Zolang een paard een vlieg kan voelen vind ik het niet nodig :)