Alle rassen geaccepteerd houden ontwikkeling ruiter tegen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: Alle rassen geaccepteerd houden ontwikkeling ruiter tegen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 22:52

Ik zou graag ook barrel racen en cutting willen doen.
(zoek het ook wel weer uit he?!, duidelijk dat we pretletters zijn.
Die barrel racing is voor mij en die cutting voor Sjol die vroeger al zonder ruiter Lakenvelders in de rondte en door de poel dreef.)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:57

Wij gebruiken hier ,wel western technieken bij het beleren ,en doorrijden....ik heb ook het idee dat western ,en engels met een en het zelfde paard ,op amateur nivo best mogelijk moet kunnen zijn,en voor het paard misschien best wel goed is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:08

Voor menig dressur ruiter die van de western geproefd heeft, is er een wereld van paard rijden plezier open gegaan.

De dressuur ruiter komt bezweet van zijn paard af na de les.
Lekker hangen en trekken aan de teugels.
Paard is niet moe, zijn ruiter wel.
Een western ruiter heeft een ander probleem.
De western ruiter is een half uur bezig om zijn paard weer op adem te krijgen.
Lekker ontspannen, aan de hand uitwandelen.

Heel raar misschien wat ik hier opschrijf.

Dressuur ??
De ruiter is aan het remmen in de voorhand.

De Western ??
De ruiter laat zijn paard lopen op eigen benen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:10

setteke schreef:
Doet Anky toch ook :D

:D

De laatste tijd hoort men daar nog weinig over/van.

Wel vond ik bij Anky tijdens het western dat haar handen zo "hoog" gingen/waren dat er toch een redelijk contact bleef :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:14

Ariebren schreef:
Voor menig dressur ruiter die van de western geproefd heeft, is er een wereld van paard rijden plezier open gegaan.

Heel raar misschien wat ik hier opschrijf.

Dressuur ??
De ruiter is aan het remmen in de voorhand.

De Western ??
De ruiter laat zijn paard lopen op eigen benen.

Gelukkig, generaliseer jij niet :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:18

Uitzonderingen bestaan.

Maar waar ik elke keer van geniet ??

Het vierspan trekpaarden wat op zondag voorbij komt.

:7

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:19

Ariebren schreef:
Uitzonderingen bestaan.

Maar waar ik elke keer van geniet ??

Het vierspan trekpaarden wat op zondag voorbij komt.

:7

Tjaa, smaken verschillen :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:22

http://www.youtube.com/v/8OgBfZhzm18
Deze link kwam ik nog tegen en dit filmpje vind ik goed passen in deze discussie want deze man geeft de klassieke dressuur door aan leerlingen met alle soorten rassen en niveau. Hij is dus van mening dat het ras niet je ontwikkeling tegen houdt. Kijk laten we wel even duidelijk zijn met elkaar het zou natuurlijk een slechte zaak zijn als ik met mijn Polie de sprongen uit de hoge school zou willen gaan doen :n dat zit er gewoon niet in maar daarin passen we goed bij elkaar want ik kan het ook niet en verlang er ook niet naar :(:)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:43

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 08:52

Grappig Akhal_Teke . Met dit paard kun je bij wijze van spreke drie keer lol hebben: Simone doet dan de dressuur door de week en wedstrijdjes dus paard blijft gespierd en soepel, Pap gaat voor de antieke bokaal in Veere (met de oude boerenkarren = oud gareel competitie wedstrijd een keer per jaar en ik kan het iedereen aanraden om een keer te gaan kijken want heeft hoge amusementswaarde en het gaat allemaal zeer relaxed met die knollen) en opa gaat met de klompen op Fleur erop ringsteken als het seizoen daar is. :D Enne, als er een keer iets geploegd moet worden dan kan dat ook.
Zeeland is vergeven van de boerenknollen dus paard zal wel aan de boerderij staan (goedkoop) en zal wel als veulen wellicht op de boerderij geboren zijn. Dus met weinig geld veel familie plezier.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:55

Dat vind ik dan ook het mooie aan de 'boerenknollen' annex koudbloeden. Voor ieder wat wils en sober in onderhoud.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:08

Akhal_Teke schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=DLwB6S7BQes
Het is een trekpaard wat Z2 dressuur loopt.

Ik heb er met een big smile naar gekeken. Leuk en ook wel vertederend.
Maar ik denk dat deze combi bij mij in de ring nooit een wp in het Z zou hebben gehaald. De drafstukken zijn eigenlijk best goed maar van lengtebuiging is nergens sprake. Stap is stuwend. En ook de galop is niet gedragen en het paard is te open in de kaak. Het is zeker niet slecht, het heeft amusementswaarde, maar dit is toch niet wat we verwachten in een Z-ring.
Wat dat betreft lijkt het een beetje op het verhaal van de Haf; dat ie pootje over met zijn hoofdje in de rij-richting gaat, wil nog niet zeggen dat het een correct gereden appuyement is. En zo is dat hier ook voor alle oefeningen die we zien.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:36

Ariebren schreef:
Nou ik denk dat de meeste ruiters met die NIET kwpn rassen op de western stijl al die opgefokte en in het bit hangende KWPN ers eruit rijden

Ik denk dat een kwpn-er in de westernring ook helemaal niet tot zijn recht komt.... Want daar heeft ie de aanleg niet voor. Als je je op en top wil bekwamen in reining dan lijkt mij een quarter wel het meest voor de hand liggende ras. Anders had Anky wel met een van haar dressuurbeesten de westernring in kunnen rijden. Maar wat zij doet wil ze goed doen, dus kwam er een quarter in de dressuurstal...

papagroom schreef:
Ik ken persoonlijk slechts twee westerninstructeurs.....die uit sportief oogpunt ook mee doen met onze onderlinge wedstrijden,en ik kan je verzekeren....ze rijden dressuurmatig nog geen deuk in een pakje boter,en weten slechts met de grootste moeite boven de 180 in een simpel B proefje uit te komen.

In een demonstratie heb ik wel eens gewisseld van paard met een (wedstrijd)westernruiter. Al had ik de teugels helemaal los... Ik moest het dier minstens 3 flinke schoppen geven voordat het ook maar een pas voorwaarst deed. Maar ik had dan ook niet van die indrukwekkende wielen aan mijn sporen...

De westernruiters die ik ken/gezien heb, heb ik ook niet zo'n hoge pet van op. Daar zijn sommige dressuurruiters echt nog heilig bij. Maar ik vind vooral reining wel interessant en leuk om naar te kijken. En ben ook van mening dat je in elke discipline goede en slechte ruiters hebt. Ik stoor mij alleen altijd zo aan dat met twee maten meten. Er circuleren ook nog wel wat filmpjes van westerntrainingsmethoden die nogal ter discussie staan, waarna zelfs reglementen veranderd moesten worden. Dus overal en in elke discipline is wel eens 'stront aan de knikker'.

Ariebren schreef:

Nou, niet voor deze dressuuruiter dus :)

Ariebren schreef:

Tsja... Jij zal het wel weten :D Ik stond bij een aantal westernruiters op stal die toch echt wel langer dan een half uur bezig waren. Waar het schuim bij de paarden op de billen stond. Die begonnen met losrijden met een kwartiertje zo intensief spinnen dar ik er al dronken van werd als ik er naar keek... Maar wellicht ken ik niet dezelfde westernuiters als jij en jij dezelfde dressuurruiters als ik?

[pien_2010] schreef:
Deze link kwam ik nog tegen en dit filmpje vind ik goed passen in deze discussie want deze man geeft de klassieke dressuur door aan leerlingen met alle soorten rassen en niveau.

Maar het filmpje begint al met dat hij het paard laat piafferen waarbij het heel heftig met de staart zwiept, de oren naar achteren heeft en ontztettend knarst met zijn tanden. En dan ook nog eens tegen de hand uit de piaffe komt. Nu zal ik daar de beste man niet zo snel op afrekenen, want ik denk dat het best goed is wat hij laat zien. Maar een aantal hier zijn wel ontzettend gebrand op dit soort dingen. En als een paard van een nederlandse topruiter zoiets laat zien, dan wordt die ruiter verguisd. Weer wordt met 2 maten gemeten...

Akhal_Teke schreef:
Het is een trekpaard wat Z2 dressuur loopt.

Tsja....

[pien_2010] schreef:
Pap gaat voor de antieke bokaal in Veere (met de oude boerenkarren = oud gareel competitie wedstrijd een keer per jaar en ik kan het iedereen aanraden om een keer te gaan kijken want heeft hoge amusementswaarde en het gaat allemaal zeer relaxed met die knollen) en opa gaat met de klompen op Fleur erop ringsteken als het seizoen daar is. Enne, als er een keer iets geploegd moet worden dan kan dat ook.

Dat lijkt mij ontzettend leuk om te zien.

[pien_2010] schreef:
Dus met weinig geld veel familie plezier.

Als je maar lol hebt toch?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:53

jasmijn78 schreef:
[
In een demonstratie heb ik wel eens gewisseld van paard met een (wedstrijd)westernruiter. Al had ik de teugels helemaal los... Ik moest het dier minstens 3 flinke schoppen geven voordat het ook maar een pas voorwaarst deed. Maar ik had dan ook niet van die indrukwekkende wielen aan mijn sporen...

De westernruiters die ik ken/gezien heb, heb ik ook niet zo'n hoge pet van op. Daar zijn sommige dressuurruiters echt nog heilig bij. Maar ik vind vooral reining wel interessant en leuk om naar te kijken. En ben ook van mening dat je in elke discipline goede en slechte ruiters hebt. Ik stoor mij alleen altijd zo aan dat met twee maten meten. Er circuleren ook nog wel wat filmpjes van westerntrainingsmethoden die nogal ter discussie staan, waarna zelfs reglementen veranderd moesten worden. Dus overal en in elke discipline is wel eens 'stront aan de knikker'.

?

Dan heb je een verdraait slecht opgeleid westernpaard onder je kont gehad. Net als in de dressuur is ook hier lichtheid wenselijk.
In mijn les mag ik niet meer doen dan licht pulserend aanraken, zonder spoor, zonder druk en ik probeer ook mijn paarden daar meteen op te reageren, want ik heb een gruwelijke hekel aan geschop. (bovendien vindt ik het zinloos, gezien ieder paard, van arabier tot belg een vlieg op de huid voelt)

Maar het is natuurlijk zo dat niet iedere westernruiter heilig is. Integendeel... Zoals in iedere discipline heb je ook hier grove figuren die het zo nauw niet nemen met de sporen en met het vlijmscherpe bit.

Gelukkig hoeft dat niet zo te zijn (dan zou ik er nooit aan beginnen)
Mijn favoriet is overigens trail, omdat dat voor ieder willekeurig paard haalbaar is (tot op bepaalde hoogte dan) en cutting, omdat het gewoon geweldig is om te zien als een goed paard daarbij aan het werk is
:)
http://www.youtube.com/watch?v=ow9wfPMr ... re=related

Cutting... check de focus van dat paard... geweldig toch?
http://www.youtube.com/watch?v=d7GyxQVb ... re=related

Sommige paarden hebben niet eens een ruiter nodig.:))
http://www.youtube.com/watch?v=WQU8YVHc3iw

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:05

jasmijn78 schreef:
pien_2010 schreef:
Deze link kwam ik nog tegen en dit filmpje vind ik goed passen in deze discussie want deze man geeft de klassieke dressuur door aan leerlingen met alle soorten rassen en niveau.

Maar het filmpje begint al met dat hij het paard laat piafferen waarbij het heel heftig met de staart zwiept, de oren naar achteren heeft en ontztettend knarst met zijn tanden. En dan ook nog eens tegen de hand uit de piaffe komt. Nu zal ik daar de beste man niet zo snel op afrekenen, want ik denk dat het best goed is wat hij laat zien. Maar een aantal hier zijn wel ontzettend gebrand op dit soort dingen. En als een paard van een nederlandse topruiter zoiets laat zien, dan wordt die ruiter verguisd. Weer wordt met 2 maten gemeten...

Als je maar lol hebt toch?

Klopt Jasmijn wat je ziet maar niet dat ik met twee maten meet. Ik heb dit filmpje niet gekozen van kijk eens hoe goed het allemaal uitgevoerd wordt maar om het verdere stuk waarin je allerlei soorten paarden ziet (zelfs trekpaard) waar hij les aan staat te geven. Tevens het commentaar dat erbij gegeven wordt waarin gezegd wordt dat voor alle ruiters ongeacht hun paarden dressuur belangrijk is.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:34

Heb er zelf wel plezier in om na een dressuurles eens even de teugels in 1 hand te nemen en dan met volkomen doorhangende teugel, en uitgeschopte stijgbeugels in een lekkere handgalop door de bak te gaan. Soms op de diagonaal, soms in de rechte lengte-lijn door de bak, in het midden losteugelig op zit/stem proberen te stoppen en meteen weer de andere helft in galop aangesprongen verder. Stoppen bij de bakrand en losteugelig proberen een 180 graden keertwending te maken en dan weer hetzelfde terug.

Ook leuk om met teugels losjes doorhangend in 1 hand (andere arm/hand hangt gewoon langszij af) het paard te laten wenden om de achterhand op zit/beenhulpen.
Gaat ene keer beter dan de andere, maar is leuk om een beetje te freewheelen met je paard, na zo'n dressuurles.

Achterwaarts met 1-hand losse teugel vind ik ook een mooie oefening.

Er HOEFT niks per se, maar dit lijken me toch wat experimentele oefeningen die nogal in de richting van Western komen, terwijl dat nu ook weer niet mijn bedoeling/streven is.

Als mijn dressuur-instructeur het ziet, roept-ie meteen :Hallo, wel serieus blijven he, we zitten hier niet op Western- les! Daar moet ik dan wel om lachen "Owww, betrapt!"
Terwijl ik het alleen uitprobeer om mijn paard zonder teugeldwang op gewicht/been hulpen te testen.
Doet-ie best goed overigens, voor zijn type Tinker x Fries.
Instructeur noemt het "niet serieus" ik noem het "lol met mijn knol".

Overigens laat ik met enige regelmaat de teugels behoorlijk los, JUIST om te kijken of meneer nog op eigen benen doorkachelt, of op diens giechel valt.
Er is nog niet gevallen of geduikeld.

Juist het vasthouderige, opgeslotene, doet een paard te veel op die teugeldruk vertrouwen, naar mijn ervaring, een paard hoort niet opeens voorover te dukelen als je de boel "losgooit", maar normaal op eigen benen en in hetzelfde tempo door te gaan.

Was niet ooit het streven in de paardenrijderij "het paard onder de ruiter terug met dezelfde soepelheid, energie, en zelfhouding te laten bewegen, zoals wij hem in vrijheid zien bewegen"?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:17

pien_2010 schreef:
Ik heb dit filmpje niet gekozen van kijk eens hoe goed het allemaal uitgevoerd wordt maar om het verdere stuk waarin je allerlei soorten paarden ziet (zelfs trekpaard) waar hij les aan staat te geven.

Dat snap ik, dat je om die reden dat filmpje hebt aangehaald... Maar het valt mij op dat als iemand het of zichzelf maar 'klassiek' noemt, dat alles wat diegene doet en zegt dan blijkbaar waarheid en voorbeeldig is.

Verder worden hier twee filmpjes gepost van een haflinger en een trekpaard, waar rijtechnisch ontzettend veel aan mankeert. Maar men interpreteerd dat als 'lol met je knol' en worden die ruiters geroemd om hun 'gevoel'.... terwijl als een ruiter met een voor-dressuur-geschikt paard wat fouten laat zien, die meteen beticht wordt van slecht ruiterschap. Het gaat mij om de inconsequentie. In mijn ogen moet het EN-EN zijn. Het moet EN technisch correct zijn EN het moet er uit zien alsof het allemaal vanzelf gaat. En de schuld mag niet bij het paard, zijn ras of afkomst worden gelegd als het er dus niet op rooit. En in deze gevallen wordt het ras/type paard als excuus aangehaald voor de technische missers.

Ik ben het er gerust mee eens dat een bepaalde mate van dressuur-training goed is voor ieder dier dat je als rijpaard wilt gebruiken. Maar dat je dus een paard met dressuuraanleg nodig hebt als je als ruiter het volledige dressuurwerk goed onder de knie wilt krijgen. Zoals het handig is een quarter te kiezen als je van plan bent de fijnste kneepjes van reining onder de knie te krijgen en zoals je een goed springpaard nodig hebt om parcoursen op niveau te leren springen.

Dan wordt daar vervolgens heel beledigd op gereageerd door allerlei andersoortige rassenliefhebbers, en dus die twee filmpjes van die haf en dat trekpaard aangehaald als 'bewijs' dat het wel kan, terwijl die combi's op die niveau's gewoon echt heel veel tekortkomingen tonen. En mijns inziens komt dat omdat ze dus over de grenzen van het kunnen van hun paard zijn heen gegaan. Er proberen iets op/aan te rijden wat er niet in zit en dan wordt het in mijn ogen kunstmatig. Dat die beesten het dan toch nog zo goed mogelijk voor hun ruiter willen doen vind ik geen verdienste van de ruiter, maar pleit puur voor het karakter van die paarden. Ik vind het eigenlijk een beetje treurig. Ik ben vooral voor het in zijn waarde laten van het paard. Het benutten en uitbouwen van zijn sterke kanten. Heel veel paarden zijn gerust geschikt voor meerdere doeleinden, maar dan wel vaak tot op een bepaald niveau. Die grens moet je als ruiter respecteren.

Zo'n trekpaard in de Z2... zoals in het aangehaalde filmpje... zoals iemand eerder hier stelde: het heeft een hoog amusementsgehalte. Maar in mijn ogen heeft het dus ook iets treurigs. Los van het feit dat er door mensen met 'gewone' paarden in het Z2 ook geregeld bagger wordt gereden denk ik niet dat als je dit soort combi's vaker op Z2 niveau gaat zien dat een goede bijdrage gaat leveren aan het algemene niveau in de sport (waar dus zo vaak over geklaagd wordt). Dat zo iemand zijn paard in de achtertuin onder het zadel gewoon een beetje oefent om het soepel en gehoorzaam te houden vind ik een heel ander verhaal en ik denk dat dat ook prima is.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:25

@terpentijn;

Lol met je knol is helemaal geweldig maar dat moet wel met verstand gebeuren. Zo maar stops maken en 180 graden omdraaien kan leiden tot blessures als je niet serieus blijft.

Rijden zonder teugeldruk.
In Duitsland wordt vanaf de klasse A het überstreichen gevraagd in de proeven. Deze oefening is niet te verwarren met halsstrekken maar is er juist voor om te controleren dat het paard zijn correcte hoofd-hals houding niet verliest bij het wegnemen van de druk op de teugel. Verder is deze oefening om te kijken of de ruiter een voldoende onafhankelijke zit heeft. De handen worden daarbij over de manenkam naar voren geplaatst waarbij het paard 2 tot 3 paardlengtes lang dezelfde zelfhouding moet blijven behouden.
Dit behoort tot de elementaire basisafrichting van ieder paard, ongeacht de trainingsmethode. In het LDR rijden wordt het überstreichen veelvuldig toegepast waarbij het paard de hals laat vallen en de neus achter de LL komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:29

Terpentijn, als een malloot door de bak jagen op 1 hand heeft niets met western te maken. :n
Dat is meer een vorm van boshobbelen etc

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:31

liljebo schreef:
Mijn favoriet is overigens trail, omdat dat voor ieder willekeurig paard haalbaar is (tot op bepaalde hoogte dan) en cutting, omdat het gewoon geweldig is om te zien als een goed paard daarbij aan het werk is

http://www.youtube.com/watch?v=ow9wfPMr ... re=related

geweldig om te zien, heel mooi :D

liljebo schreef:
Cutting... check de focus van dat paard... geweldig toch?
http://www.youtube.com/watch?v=d7GyxQVb ... re=related

Sommige paarden hebben niet eens een ruiter nodig.
http://www.youtube.com/watch?v=WQU8YVHc3iw

Fantastisch! Echt geweldig om te zien. Wat je ook kan zien is dat dit er bij die paarden dus al echt in zit. Ze vinden het leuk en ze kunnen het. Ik heb wel eens gehoord dat deze dieren beschikken over 'cow-sense', en dat je voor een goed exemplaar een hele flinke duit neerlegt :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:38

Zijn we ons het hier in ieder geval eens :).
Je hebt wel gelijk... mijn koudbloedje zou niet eens lichamelijk het vermogen hebben om dat te doen wat je het cuttingpaard in de film ziet doen. Dat is gewoon een topatleet met inderdaad cow-sense. Geweldig om te zien, maar voor mij dus echt iets om alleen naar te kijken en van te genieten en niet om zelf te doen.

Trail kan daarentegen ieder paard, mits je rekening houdt met eventuele beperkingen. Wederom zal mijn koudbloed fysiek minder mogelijkheden hebben dan het paard op het fimpje, zeker op haar leeftijd. Maar een simpel trailparcours is ook leuk. :)

Mbt wat je noemt over de verwachtingen van paarden met een bouw als de meeste koudbloeden... ik ben het er wel mee eens dat je ze moet waarderen zoals ze zijn; een allround familiepaard, op ieder gebied thuis. Dat is juist de charme van een dergelijk paard.
Wil je dat paard verbeteren middels dressuur, dan is daar niets mis mee. Maar ik denk niet dat je dit ras moet kiezen als je ambities hebt in de dressuur (of springen of reining e.d.). Dat lijkt mij inderdaad niet helemaal eerlijk naar het paard toe.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:46

jasmijn78 schreef:
Dan wordt daar vervolgens heel beledigd op gereageerd door allerlei andersoortige rassenliefhebbers, en dus die twee filmpjes van die haf en dat trekpaard aangehaald als 'bewijs' dat het wel kan, terwijl die combi's op die niveau's gewoon echt heel veel tekortkomingen tonen. En mijns inziens komt dat omdat ze dus over de grenzen van het kunnen van hun paard zijn heen gegaan. Er proberen iets op/aan te rijden wat er niet in zit en dan wordt het in mijn ogen kunstmatig. Dat die beesten het dan toch nog zo goed mogelijk voor hun ruiter willen doen vind ik geen verdienste van de ruiter, maar pleit puur voor het karakter van die paarden. Ik vind het eigenlijk een beetje treurig. Ik ben vooral voor het in zijn waarde laten van het paard. Het benutten en uitbouwen van zijn sterke kanten. Heel veel paarden zijn gerust geschikt voor meerdere doeleinden, maar dan wel vaak tot op een bepaald niveau. Die grens moet je als ruiter respecteren.

Jij noemt het treurig, ik vond het wel vertederend omdat je ziet wat een enorme will-to-please die paarden hebben. Maar ik ben het helemaal met je eens dat dit niet is wat wel willen zien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:59

hollywood86 schreef:
Terpentijn, als een malloot door de bak jagen op 1 hand heeft niets met western te maken. :n
Dat is meer een vorm van boshobbelen etc

Ik las iets voor een handgalopje en een keertwending in de post van terpetijn, is m.i. toch iets anders dan door de bak heen jagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:00

En een handgalopje met keertwending op 1 hand zonder enige training of doel, wat heeft dat met western te maken??

Ik word het soms zo zat dat mensen zo denken. ''oh, ik ga even op 1 hand rijden, dan ben ik westernruiter''. Ik ben toch ook geen dresuurruiter als ik 10 seconden op een dressuurzadel zit?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:08

hollywood86 schreef:
En een handgalopje met keertwending op 1 hand zonder enige training of doel, wat heeft dat met western te maken??

Ik word het soms zo zat dat mensen zo denken. ''oh, ik ga even op 1 hand rijden, dan ben ik westernruiter''. Ik ben toch ook geen dresuurruiter als ik 10 seconden op een dressuurzadel zit?

Staat toch niet dat het western is?

Ik ken ook mensen die hun paard westerntuig op doen en dan claimen western te rijden. Idem mensen die een gekleurd hoofdstel om doen en veel gaan buitenrijden ineens enduranceruiter zijn.
The looks zeggen natuurlijk niet zoveel.