Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ariebren schreef:Voor menig dressur ruiter die van de western geproefd heeft, is er een wereld van paard rijden plezier open gegaan.
De dressuur ruiter komt bezweet van zijn paard af na de les.
Lekker hangen en trekken aan de teugels.
Paard is niet moe, zijn ruiter wel.
Een western ruiter heeft een ander probleem.
De western ruiter is een half uur bezig om zijn paard weer op adem te krijgen.
Lekker ontspannen, aan de hand uitwandelen.
Heel raar misschien wat ik hier opschrijf.
Dressuur ??
De ruiter is aan het remmen in de voorhand.
De Western ??
De ruiter laat zijn paard lopen op eigen benen.
Akhal_Teke schreef:
Ariebren schreef:Nou ik denk dat de meeste ruiters met die NIET kwpn rassen op de western stijl al die opgefokte en in het bit hangende KWPN ers eruit rijden
papagroom schreef:Ik ken persoonlijk slechts twee westerninstructeurs.....die uit sportief oogpunt ook mee doen met onze onderlinge wedstrijden,en ik kan je verzekeren....ze rijden dressuurmatig nog geen deuk in een pakje boter,en weten slechts met de grootste moeite boven de 180 in een simpel B proefje uit te komen.
Ariebren schreef:Voor menig dressur ruiter die van de western geproefd heeft, is er een wereld van paard rijden plezier open gegaan.
Ariebren schreef:De dressuur ruiter komt bezweet van zijn paard af na de les.
Lekker hangen en trekken aan de teugels.
Paard is niet moe, zijn ruiter wel.
Een western ruiter heeft een ander probleem.
De western ruiter is een half uur bezig om zijn paard weer op adem te krijgen.
Lekker ontspannen, aan de hand uitwandelen.
[pien_2010] schreef:Deze link kwam ik nog tegen en dit filmpje vind ik goed passen in deze discussie want deze man geeft de klassieke dressuur door aan leerlingen met alle soorten rassen en niveau.
Akhal_Teke schreef:Het is een trekpaard wat Z2 dressuur loopt.
[pien_2010] schreef:Pap gaat voor de antieke bokaal in Veere (met de oude boerenkarren = oud gareel competitie wedstrijd een keer per jaar en ik kan het iedereen aanraden om een keer te gaan kijken want heeft hoge amusementswaarde en het gaat allemaal zeer relaxed met die knollen) en opa gaat met de klompen op Fleur erop ringsteken als het seizoen daar is. Enne, als er een keer iets geploegd moet worden dan kan dat ook.
[pien_2010] schreef:Dus met weinig geld veel familie plezier.
jasmijn78 schreef:[
In een demonstratie heb ik wel eens gewisseld van paard met een (wedstrijd)westernruiter. Al had ik de teugels helemaal los... Ik moest het dier minstens 3 flinke schoppen geven voordat het ook maar een pas voorwaarst deed. Maar ik had dan ook niet van die indrukwekkende wielen aan mijn sporen...
De westernruiters die ik ken/gezien heb, heb ik ook niet zo'n hoge pet van op. Daar zijn sommige dressuurruiters echt nog heilig bij. Maar ik vind vooral reining wel interessant en leuk om naar te kijken. En ben ook van mening dat je in elke discipline goede en slechte ruiters hebt. Ik stoor mij alleen altijd zo aan dat met twee maten meten. Er circuleren ook nog wel wat filmpjes van westerntrainingsmethoden die nogal ter discussie staan, waarna zelfs reglementen veranderd moesten worden. Dus overal en in elke discipline is wel eens 'stront aan de knikker'.
?
jasmijn78 schreef:pien_2010 schreef:Deze link kwam ik nog tegen en dit filmpje vind ik goed passen in deze discussie want deze man geeft de klassieke dressuur door aan leerlingen met alle soorten rassen en niveau.
Maar het filmpje begint al met dat hij het paard laat piafferen waarbij het heel heftig met de staart zwiept, de oren naar achteren heeft en ontztettend knarst met zijn tanden. En dan ook nog eens tegen de hand uit de piaffe komt. Nu zal ik daar de beste man niet zo snel op afrekenen, want ik denk dat het best goed is wat hij laat zien. Maar een aantal hier zijn wel ontzettend gebrand op dit soort dingen. En als een paard van een nederlandse topruiter zoiets laat zien, dan wordt die ruiter verguisd. Weer wordt met 2 maten gemeten...
Als je maar lol hebt toch?
pien_2010 schreef:Ik heb dit filmpje niet gekozen van kijk eens hoe goed het allemaal uitgevoerd wordt maar om het verdere stuk waarin je allerlei soorten paarden ziet (zelfs trekpaard) waar hij les aan staat te geven.
liljebo schreef:Mijn favoriet is overigens trail, omdat dat voor ieder willekeurig paard haalbaar is (tot op bepaalde hoogte dan) en cutting, omdat het gewoon geweldig is om te zien als een goed paard daarbij aan het werk is
http://www.youtube.com/watch?v=ow9wfPMr ... re=related
liljebo schreef:Cutting... check de focus van dat paard... geweldig toch?
http://www.youtube.com/watch?v=d7GyxQVb ... re=related
Sommige paarden hebben niet eens een ruiter nodig.
http://www.youtube.com/watch?v=WQU8YVHc3iw
jasmijn78 schreef:Dan wordt daar vervolgens heel beledigd op gereageerd door allerlei andersoortige rassenliefhebbers, en dus die twee filmpjes van die haf en dat trekpaard aangehaald als 'bewijs' dat het wel kan, terwijl die combi's op die niveau's gewoon echt heel veel tekortkomingen tonen. En mijns inziens komt dat omdat ze dus over de grenzen van het kunnen van hun paard zijn heen gegaan. Er proberen iets op/aan te rijden wat er niet in zit en dan wordt het in mijn ogen kunstmatig. Dat die beesten het dan toch nog zo goed mogelijk voor hun ruiter willen doen vind ik geen verdienste van de ruiter, maar pleit puur voor het karakter van die paarden. Ik vind het eigenlijk een beetje treurig. Ik ben vooral voor het in zijn waarde laten van het paard. Het benutten en uitbouwen van zijn sterke kanten. Heel veel paarden zijn gerust geschikt voor meerdere doeleinden, maar dan wel vaak tot op een bepaald niveau. Die grens moet je als ruiter respecteren.
hollywood86 schreef:En een handgalopje met keertwending op 1 hand zonder enige training of doel, wat heeft dat met western te maken??
Ik word het soms zo zat dat mensen zo denken. ''oh, ik ga even op 1 hand rijden, dan ben ik westernruiter''. Ik ben toch ook geen dresuurruiter als ik 10 seconden op een dressuurzadel zit?