Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:@Kadankovitch, ik ben er van overtuigd dat een paard niet op de manier "nadenkt" zoals je die beschrijft. Een paard kan echt niet bedenken dat het een wedstrijdring betreft. En dat hij bewust fouten maakt geloof ik niet.
Ik denk dat een ruiter toch "anders" op zijn paard zit op het moment dat hij de wedstrijdring betreedt en daar kan het paard natuurlijk op reageren.
Als een paard wel op deze manier zou nadenken dan kan hij toch maar beter die 10 min heel hard zijn best doen? Des te eerder is hij er vanaf en krijgt hij geen straf? Dus als er na de proef altijd iemand met een kist appels klaarstaat, dan zou het paard heel bewust geen fouten maken?
Ik denk dat het zo is als Jerich0 zegt, de communicatie is op dat moment niet juist. Dat het niet gemakkelijk is mag duidelijk zijn.
Babootje schreef:Ben het helemaal met je eens [***]. Het het zelf mogen meemaken overigens. Het zijn juist wijzelf die in de wedstrijdring anders rijden dan je in je normale training of bij je les doet. Ik zie het ook bij mijn dochter, zie het ook bij mijzelf. En het paard voelt dat onmiddellijk aan. Als je in je normale training consequent genoeg bent, levert het in de wedstrijdring echt geen verschil op. Het paard weet niet beter. Het feit dat wij (mijn dochter en ik) ook verschillend zijn in consequent rijden maakt al verschil en is voor het dier al verwarrend genoeg. Het feit dat ie dan nog presteert is dan te danken aan dat ie zo slim is en in korte tijd naar je hand te zetten is.
Paardrijden is het moeilijkste wat er is in mijn ogen, want je moet niet alleen voor t dier consequent zijn maar ook voor jezelf.
Doma_clasica schreef:Zou het paardrijden leuker, beter en diervriendelijker zijn wanneer er geen wedstijden meer gereden zouden worden?
Doma_clasica schreef:Dan is natuurlijk de vraag wat is een goede ruiter?
Ik denk dat die er maar erg weinig zijn dus mijn vraag blijft staan.
papagroom schreef:Laat ik het zo stellen...ik ken in mijn omgeving veel correct gereden wedstrijd paarden,maar ook veel incorrect gereden recreatie paarden.......een goede jury zal altijd een goed advies geven.....de vraag zou dus moeten zijn....heeft de kwalitijd van het vaderlandse jury leger invloed op het paarden welzijn
Babootje schreef:[***] schreef:@Kadankovitch, ik ben er van overtuigd dat een paard niet op de manier "nadenkt" zoals je die beschrijft. Een paard kan echt niet bedenken dat het een wedstrijdring betreft. En dat hij bewust fouten maakt geloof ik niet.
Ik denk dat een ruiter toch "anders" op zijn paard zit op het moment dat hij de wedstrijdring betreedt en daar kan het paard natuurlijk op reageren.
Als een paard wel op deze manier zou nadenken dan kan hij toch maar beter die 10 min heel hard zijn best doen? Des te eerder is hij er vanaf en krijgt hij geen straf? Dus als er na de proef altijd iemand met een kist appels klaarstaat, dan zou het paard heel bewust geen fouten maken?
Ik denk dat het zo is als Jerich0 zegt, de communicatie is op dat moment niet juist. Dat het niet gemakkelijk is mag duidelijk zijn.
Ben het helemaal met je eens [***]. Het het zelf mogen meemaken overigens. Het zijn juist wijzelf die in de wedstrijdring anders rijden dan je in je normale training of bij je les doet. Ik zie het ook bij mijn dochter, zie het ook bij mijzelf. En het paard voelt dat onmiddellijk aan. Als je in je normale training consequent genoeg bent, levert het in de wedstrijdring echt geen verschil op. Het paard weet niet beter. Het feit dat wij (mijn dochter en ik) ook verschillend zijn in consequent rijden maakt al verschil en is voor het dier al verwarrend genoeg. Het feit dat ie dan nog presteert is dan te danken aan dat ie zo slim is en in korte tijd naar je hand te zetten is.
Paardrijden is het moeilijkste wat er is in mijn ogen, want je moet niet alleen voor t dier consequent zijn maar ook voor jezelf.![]()
![]()
Doma_clasica schreef:Dan is natuurlijk de vraag wat is een goede ruiter?
Ik denk dat die er maar erg weinig zijn dus mijn vraag blijft staan.
Zou het paardrijden leuker, beter en diervriendelijker zijn wanneer er geen wedstijden meer gereden zouden worden?
papagroom schreef:Een wedstrijd,is niet om te winnen,maar om een jury te laten uitmaken hoe je vorderingen zijn,en aan. Gezien een goede ruiter thuis net zo rijd als in de ring,is het antwoord dus nee.....uitzonderingen daar gelaten
Babootje schreef:papagroom schreef:Een wedstrijd,is niet om te winnen,maar om een jury te laten uitmaken hoe je vorderingen zijn,en aan. Gezien een goede ruiter thuis net zo rijd als in de ring,is het antwoord dus nee.....uitzonderingen daar gelaten
jasmijn78 schreef:Nadeel van het feit dat de dressuur nu ook een sport is geworden van jan modaal en jan-nog-minder-dan-modaal is dat een hoop mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Goed dressuur rijden blijft nu eenmaal een dure hobby. Wil je echt vooruitgang boeken kom je er niet met een prive-lesje van 15,- een zadeltje van de zadelmarkt en een doorsnee goedkoop rasloos huis-tuin en keukenpaardje (uitzonderingen daargelaten). Als je je als ruiter goed wilt ontwikkelen heb je nu eenmaal ook een paard met enige (dressuur)capaciteit nodig. Dat hoeft echt niet altijd een paard van 30.000,- te zijn. Maar het is niet reeel te denken dat je je als dressuurruiter optimaal kunt ontwikkelen op een paard dat geen aanleg heeft voor dressuur. Nu zijn vrijwel alle rassen best geaccepteerd in de dressuur. Of dat echt een pluspunt is kun je je afvragen.
Citaat:Nadeel van het feit dat de dressuur nu ook een sport is geworden van jan modaal en jan-nog-minder-dan-modaal is dat een hoop mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Goed dressuur rijden blijft nu eenmaal een dure hobby. Wil je echt vooruitgang boeken kom je er niet met een prive-lesje van 15,- een zadeltje van de zadelmarkt en een doorsnee goedkoop rasloos huis-tuin en keukenpaardje (uitzonderingen daargelaten). Als je je als ruiter goed wilt ontwikkelen heb je nu eenmaal ook een paard met enige (dressuur)capaciteit nodig. Dat hoeft echt niet altijd een paard van 30.000,- te zijn. Maar het is niet reeel te denken dat je je als dressuurruiter optimaal kunt ontwikkelen op een paard dat geen aanleg heeft voor dressuur. Nu zijn vrijwel alle rassen best geaccepteerd in de dressuur. Of dat echt een pluspunt is kun je je afvragen.
Dat moet je wel een beetje relativeren, dat paard is er vooral voor jou. Net zo als dat je graag kinderen wilt voor jezelf.Citaat:Hiermee laat je dus blijken dat Dressuur er niet is voor het paard maar het paard voor de Dressuur.
Er is nog wel een verschil tussen thuis in je achtertuin de Z-oefeningen rijden of dat ook echt in de ring doen. Je verhaal klinkt goed maar de praktijk is toch echt anders. Hoe veel paarden heb je zelf al tm Z opgeleid?Citaat:Ieder paard, ongeacht bouw of ras kan tot Z nivo komen, dat is namelijk de basis en de basis is voor ieder paard weggelegd. Paarden, minder goed gebouwd maak je door Dressuur juist beter. Dat deze paarden een plafond hebben, helemaal mee eens maar dat ze niet geschikt zijn voor Dressuur? Dat is niet juist.
Citaat:Paardrijden hoeft je de kop niet te kosten. Ja als je les wil van iemand die 100 euro per les durft te vragen misschien wel maar er zijn ook trainers die het doen om jou en je paard verder te helpen en daarnaast nog een baan hebben. En dat kost je de kop niet. Het is alleen niet makkelijk een trainer te vinden die je op de juiste manier kan begeleiden. Goed leren rijden is eerder ontzettend moeilijk dan ontzettend duur.