Waar is de rijkunst gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jerich0

Re: Waar is de rijkunst gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:21

Sterker staan zou beter, meer verenigd moeten zijn, als bewijs dat pasrdvriendijk correct rijden wel degelijk mooi kan zijn...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:24

Kadankovitch schreef:
Papagroom, lees mijn schrijfsels uit een nog niet zover verleden en zeer recent op een andere site en je zult ontdekken dat ik die mening al lang aanhang.

Mijn waarde...het is mij reeds langer bekend dat wij regelmatig de zelfde zienswijze hanteren... :j

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:27

Dat is een geruststelling; ik dacht een moment dat dit niet duidelijk was.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:24

[***] schreef:
@Kadankovitch, ik ben er van overtuigd dat een paard niet op de manier "nadenkt" zoals je die beschrijft. Een paard kan echt niet bedenken dat het een wedstrijdring betreft. En dat hij bewust fouten maakt geloof ik niet.
Ik denk dat een ruiter toch "anders" op zijn paard zit op het moment dat hij de wedstrijdring betreedt en daar kan het paard natuurlijk op reageren.
Als een paard wel op deze manier zou nadenken dan kan hij toch maar beter die 10 min heel hard zijn best doen? Des te eerder is hij er vanaf en krijgt hij geen straf? Dus als er na de proef altijd iemand met een kist appels klaarstaat, dan zou het paard heel bewust geen fouten maken?

Ik denk dat het zo is als Jerich0 zegt, de communicatie is op dat moment niet juist. Dat het niet gemakkelijk is mag duidelijk zijn.

Ben het helemaal met je eens [***]. Het het zelf mogen meemaken overigens. Het zijn juist wijzelf die in de wedstrijdring anders rijden dan je in je normale training of bij je les doet. Ik zie het ook bij mijn dochter, zie het ook bij mijzelf. En het paard voelt dat onmiddellijk aan. Als je in je normale training consequent genoeg bent, levert het in de wedstrijdring echt geen verschil op. Het paard weet niet beter. Het feit dat wij (mijn dochter en ik) ook verschillend zijn in consequent rijden maakt al verschil en is voor het dier al verwarrend genoeg. Het feit dat ie dan nog presteert is dan te danken aan dat ie zo slim is en in korte tijd naar je hand te zetten is.
Paardrijden is het moeilijkste wat er is in mijn ogen, want je moet niet alleen voor t dier consequent zijn maar ook voor jezelf. :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:49

@Babootje _/-\o_ . We moeten idd heel consequent zijn met name naar onszelf :j

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 19:58

Zou het paardrijden leuker, beter en diervriendelijker zijn wanneer er geen wedstijden meer gereden zouden worden?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:02

Een wedstrijd,is niet om te winnen,maar om een jury te laten uitmaken hoe je vorderingen zijn,en aan. Gezien een goede ruiter thuis net zo rijd als in de ring,is het antwoord dus nee.....uitzonderingen daar gelaten

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 20:04

Dan is natuurlijk de vraag wat is een goede ruiter?
Ik denk dat die er maar erg weinig zijn dus mijn vraag blijft staan.

Zou het paardrijden leuker, beter en diervriendelijker zijn wanneer er geen wedstijden meer gereden zouden worden?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:11

Laat ik het zo stellen...ik ken in mijn omgeving veel correct gereden wedstrijd paarden,maar ook veel incorrect gereden recreatie paarden.......een goede jury zal altijd een goed advies geven.....de vraag zou dus moeten zijn....heeft de kwalitijd van het vaderlandse jury leger invloed op het paarden welzijn

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:43

Babootje schreef:
Ben het helemaal met je eens [***]. Het het zelf mogen meemaken overigens. Het zijn juist wijzelf die in de wedstrijdring anders rijden dan je in je normale training of bij je les doet. Ik zie het ook bij mijn dochter, zie het ook bij mijzelf. En het paard voelt dat onmiddellijk aan. Als je in je normale training consequent genoeg bent, levert het in de wedstrijdring echt geen verschil op. Het paard weet niet beter. Het feit dat wij (mijn dochter en ik) ook verschillend zijn in consequent rijden maakt al verschil en is voor het dier al verwarrend genoeg. Het feit dat ie dan nog presteert is dan te danken aan dat ie zo slim is en in korte tijd naar je hand te zetten is.
Paardrijden is het moeilijkste wat er is in mijn ogen, want je moet niet alleen voor t dier consequent zijn maar ook voor jezelf.

En dat is niet alleen mijn grootste valkuil, maar die van vele ruiters.
Mijn inconsequentie en anders rijden, wordt door mijn huidige paard haarfijn aangevoeld en hij reageerd daar dan ook op.
Lastige is alleen doe er eens wat aan, valt vies tegen, om op wedstrijd identiek aan in training te blijven rijden.

Doma_clasica schreef:

Denk het niet, helaas ken ik ook recreatie ruiters genoeg die hun paard oneerlijk behandelen.
Onbewust (door gebrek aan kennis en kunde (en wanneer is er voldoende kennis en kunde?) danwel bewust.
Geld overigens ook voor de ruiters die geen wedstrijden rijden, maar wel flink trainen en proberen hun paard te verbeteren.

Doma_clasica schreef:

Dat is een lastige, zijn er niet veel, dat moge duidelijk zijn.
Sommigen vinden zichzelf goed, dat vind ik echter geen criterium :Y) .
En dan is het probleem, wat een goede ruiter in de ogen van de een is, is allicht een prutser in de ogen van een ander.
Moge al duidelijk worden in dit topic alleen al :+ .

edit, quote gerepareerd.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:30

papagroom schreef:
Laat ik het zo stellen...ik ken in mijn omgeving veel correct gereden wedstrijd paarden,maar ook veel incorrect gereden recreatie paarden.......een goede jury zal altijd een goed advies geven.....de vraag zou dus moeten zijn....heeft de kwalitijd van het vaderlandse jury leger invloed op het paarden welzijn

Dat denk ik zeker wel ja, de invloed van de jury is zeker van invloed van het rijden thuis, en in de wedstrijd ring.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:39

Babootje schreef:
[***] schreef:
@Kadankovitch, ik ben er van overtuigd dat een paard niet op de manier "nadenkt" zoals je die beschrijft. Een paard kan echt niet bedenken dat het een wedstrijdring betreft. En dat hij bewust fouten maakt geloof ik niet.
Ik denk dat een ruiter toch "anders" op zijn paard zit op het moment dat hij de wedstrijdring betreedt en daar kan het paard natuurlijk op reageren.
Als een paard wel op deze manier zou nadenken dan kan hij toch maar beter die 10 min heel hard zijn best doen? Des te eerder is hij er vanaf en krijgt hij geen straf? Dus als er na de proef altijd iemand met een kist appels klaarstaat, dan zou het paard heel bewust geen fouten maken?

Ik denk dat het zo is als Jerich0 zegt, de communicatie is op dat moment niet juist. Dat het niet gemakkelijk is mag duidelijk zijn.

Paardrijden is het moeilijkste wat er is in mijn ogen, want je moet niet alleen voor t dier consequent zijn maar ook voor jezelf. :D :D :D

Gek, ik denk gelijk aan Gal met Gribaldi :D

Maar ja, ook Edward moet nog veel "leren" qua wedstrijd"spanning" :')

Dus wat dat betreft geef ik Kadankovitch gelijk, dat er paarden zijn die zich zeer bewust zijn van die witte hekjes.
Gribaldi ging tenslotte in de staak tussen de witte hekjes :(:)

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:46

Doma_clasica schreef:

Een goede ruiter, is iemand die doorzettingsvermogen heeft, kritiek kan ontvangen en daar iets mee doet, zelfkritiek heeft, het beste voor het paard wil en dat ook nastreeft. Een goede ruiter is een ruiter die bereid is om te leren en door de zure appel heen kan bijten als het even niet zo vlekkeloos gaat. En dan niet vlekkeloos bedoel ik voor de ruiter, als ruiter zijnde maak je 1000e fouten en die fouten moet je bij jezelf zoeken, niet bij je paard.

Wedstrijden op laten houden heeft geen zin, veranderingen aanbrengen in de wedstrijden wel. Dat wil zeggen terug gaan waar de wedstrijden voor bedoeld zijn, niet om een prijs te halen maar om de vorderingen van jou en je paard te laten zien, en daar feedback op te krijgen.
Er moet strenger gejureerd worden en ruiters en juryleden moeten meer inzicht krijgen in de training van een paard en ruiter.

Dit kan alleen als de ruiters en de juryleden weer terug gaan waarvoor de Dressuur bedoeld is. VOOR je paard. Als dit duidelijk is voor iedereen dan zal er snel een positieve verandering plaats vinden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:42

papagroom schreef:
Een wedstrijd,is niet om te winnen,maar om een jury te laten uitmaken hoe je vorderingen zijn,en aan. Gezien een goede ruiter thuis net zo rijd als in de ring,is het antwoord dus nee.....uitzonderingen daar gelaten

Een wedstrijd is voor mij een spiegel die voorgehouden wordt. Want hoe weet je nu of je thuis net zo rijdt als in de ring als je nooit in de ring rijdt. :D

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:02

Babootje schreef:
papagroom schreef:

Niet helemaal mee eens.
Een goede ruiter rijdt op wedstrijd niet altijd zoals thuis.
vb:
Losrijden gaat zoals thuis,geen spanning.
1ste proef.
Rijdt om de baan..pony ziet achter de juryauto een groot spandoek hangen....vindt ze eng....veel spanning.Ga dat maar eens in een paar seconden oplossen.
Resultaat 195 pt. En terecht.
2de proef.
Geen spandoek achter de juryauto.
Pony loopt lekker door haar lijf , geen spanning.
Resultaat 226 punten.
Je hebt wel met een levend dier te maken met bijbehorend gedrag,dan kun je thuis alles zoooooo goed voorelkaar hebben op wedstrijd ben je toch wel vaak afhankelijk van de omstandigheden.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:18

Dit komt.omdat men thuis altijd in de zandbak rijdt. Echt.klassiek is ook eens.springen, eventing,... men moet er constant mee bezig zijn om het paard fysiek en psychologisch in vorm te houden. Men moet angst wegnemen bij het paard, maar een band waarop het paard kan steunen als het iets nieuws ontdekt. Fysieke ontspanning is enkel mogelijk als er psychologische ontspanning is. Dat is een belangrijk doel in de africhting.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:25

@loriene

Daar heb je gelijk in,maar ik zie niet in waarom een thuis, vriendelijke ruiter,dat in de ring niet zou zijn.
Ik ken ze wel waarbij het andersom is,maar of dat vruchten afwerpt is de vraag.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:10

Of het niveau van wedstrijdruiters is afgegleden ten opzichte van vroeger vraag ik mij af. Vroeger had je ook goede en minder goede ruiters. De paardensport is alleen de afgelopen jaren flink gegroeit. Er zijn meer ruiters en veel meer wedstrijden. Dus zie je ook meer ruiters die er niets van bakken. Het is maar waar je op focust als je naar anderen kijkt. Als je naar wedstrijden op basis-niveau kijkt dan is het logisch dat je een hoop onvolkomenheden ziet. Het gros van de ruiters heeft daar de volledige basis nog niet onder de knie, want als dat zo was, dan reden ze wel op nationaal niveau.

Ik rij al zeker 20 jaar wedstrijden, en 'vroegah' was het gemiddelde niveau op basiswedstrijden in mijn beleving echt niet zoveel beter. De mentaliteit was misschien iets anders en het gemiddelde type paard waarmee gereden werd. Nu zie je gewoon meer dieren die meer bloed voeren. Die reageren heftiger als er wat fout gaat dan de ouderwetsere types waar vroeger mee gereden werd. Het blijft de vraag of de gemiddelde ruiter van 'vroegah' beter met dit soort dieren uit de voeten had gekunt.

Onder de betere ruiters is het niveau de afgelopen jaren wel sterk toegenomen. Vergelijk filmpjes van internationale wedstrijden van 20-30 jaar geleden met recente filmpjes. Er worden nu hogere scores gereden in de dressuur terwijl het gevraagde en de uitgangspunten in de dressuur niet essentieel veranderd is, de kwaliteit van de paarden is verbeterd en er zijn veel nieuwe ontwikkelingen die een bijdrage hebben geleverd aan de dressuur (aandacht voor fitheid van ruiters, begeleiding van ruiters op mentaal vlak, er is veel aandacht en nieuwe kennis op het gebied van het fit houden van je paard etc.)

Dressuur is wel 'commercieler' geworden, daar kleven nadelen aan, maar ook voordelen. Nadeel is dat het paard soms ondergeschikt is geworden aan het 'grote geld', maar een voordeel van nu is dat er nu wel meer openheid is in de dressuur. het is geen sport meer van een select groepje, een gesloten wereldje. Er wordt nu veel meer kennis gedeeld dan vroeger. 20 jaar geleden had ik nog nooit een GP ruiter van dichtbij gezien. Nu kun je ieder weekend wel ergens een clinic volgen, kun je via internet vanalles opzoeken, kun je op wedstrijden makkelijker van dichtbij volgen, ook bij het losrijden. De GP-ruiters van nu laten ook veel meer van zichzelf zien. Dat vind ik top! Vroeger was alles veel meer achter gesloten deuren, dat is nu niet meer zo.

Nadeel van het feit dat de dressuur nu ook een sport is geworden van jan modaal en jan-nog-minder-dan-modaal is dat een hoop mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Goed dressuur rijden blijft nu eenmaal een dure hobby. Wil je echt vooruitgang boeken kom je er niet met een prive-lesje van 15,- een zadeltje van de zadelmarkt en een doorsnee goedkoop rasloos huis-tuin en keukenpaardje (uitzonderingen daargelaten). Als je je als ruiter goed wilt ontwikkelen heb je nu eenmaal ook een paard met enige (dressuur)capaciteit nodig. Dat hoeft echt niet altijd een paard van 30.000,- te zijn. Maar het is niet reeel te denken dat je je als dressuurruiter optimaal kunt ontwikkelen op een paard dat geen aanleg heeft voor dressuur. Nu zijn vrijwel alle rassen best geaccepteerd in de dressuur. Of dat echt een pluspunt is kun je je afvragen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:20

jasmijn78 schreef:
Nadeel van het feit dat de dressuur nu ook een sport is geworden van jan modaal en jan-nog-minder-dan-modaal is dat een hoop mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Goed dressuur rijden blijft nu eenmaal een dure hobby. Wil je echt vooruitgang boeken kom je er niet met een prive-lesje van 15,- een zadeltje van de zadelmarkt en een doorsnee goedkoop rasloos huis-tuin en keukenpaardje (uitzonderingen daargelaten). Als je je als ruiter goed wilt ontwikkelen heb je nu eenmaal ook een paard met enige (dressuur)capaciteit nodig. Dat hoeft echt niet altijd een paard van 30.000,- te zijn. Maar het is niet reeel te denken dat je je als dressuurruiter optimaal kunt ontwikkelen op een paard dat geen aanleg heeft voor dressuur. Nu zijn vrijwel alle rassen best geaccepteerd in de dressuur. Of dat echt een pluspunt is kun je je afvragen.

Hiermee laat je dus blijken dat Dressuur er niet is voor het paard maar het paard voor de Dressuur.
Ieder paard, ongeacht bouw of ras kan tot Z nivo komen, dat is namelijk de basis en de basis is voor ieder paard weggelegd. Paarden, minder goed gebouwd maak je door Dressuur juist beter. Dat deze paarden een plafond hebben, helemaal mee eens maar dat ze niet geschikt zijn voor Dressuur? Dat is niet juist.
Ik ben het met je eens dat een ruiter het gevoel beter en sneller kan ontwikkelen op een paard die goed gebouwd is maar een ruiter leert ook ontzettend veel van een paard die dat niet is. En kan ontzettend ver komen met zo een paard. Als de ruiter dan toch graag verder zou willen (Hoge School) dan heb je pas een 'beter' paard nodig. Want dat is niet voor ieder paard (en iedere ruiter) weggelegd.

Paardrijden hoeft je de kop niet te kosten. Ja als je les wil van iemand die 100 euro per les durft te vragen misschien wel maar er zijn ook trainers die het doen om jou en je paard verder te helpen en daarnaast nog een baan hebben. En dat kost je de kop niet. Het is alleen niet makkelijk een trainer te vinden die je op de juiste manier kan begeleiden. Goed leren rijden is eerder ontzettend moeilijk dan ontzettend duur.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:25

De aanvulling van xmarliez op het bericht van jasmijn78 ben ik het volkomen mee eens.

Daarnaast praten we tegenwoordig over de dressuursport, terwijl het eigenlijk is ontstaan uit het 'dresseren' van een paard en dit 'vroegah' geen sport of doel was, maar gebruikt werd om je paard te gymnastiseren.
Dan denk ik dus wel dat alle rassen, ervoor geschikt zijn.
Zoals xmarliez zegt heeft ieder paard zijn plafond, maar in mijn ogen wordt dat plafond vaker bepaald door de kunde van de ruiter, dan door het paard...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:29

Aanvullen op Marlies waar ik het heel erg mee eens ben in deze vind ik wel dat de ruiters op de paarden met minder aanleg voor de dressuur vaak fijner rijden. Helaas zelfs in de lagere regionen wordt dit vaak niet beloond daar ook in de lagere klasse de goed gefokte paarden die minder fijn gereden worden hogere punten krijgen. Natuurlijk is het terecht dat een paard met veel aanleg en goede ruiter drie winstpunten haalt maar het is niet terecht dat keurig gereden proefje met merens geen winst haalt en proefje waarbij paard drie keer uit de bak is gesprongen (super mooi paard) met ruiter die er echt niets van bakte winst rijdt. Daar is toen ook door ander jurylid die het zag klacht over ingediend bij KNHS want die vond dat net als ik stijlloos. Maar dat gebeurd dus ook en klopt niet.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:35

Citaat:

Wat een onzin.....wij vinden het juist geweldig,om met een hafje ,op een trailer van 35 jaar oud achter een busje,op de wedstrijd te verschijnen,tussen al dat dure spul,,,,,en vervolgens wel met de prijs naar huis te gaan........Ik ben er zelfs van overtuigd,dat wie het leert het te moeten doen met gewoon matriaal,en eenvoudige paarden een stapje voor heeft op een ander als hij/zij ooit de beschiking krijgt over een echt talentvol paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:38

Helemaal met je eens Marliesx. Vooral met het laatste. En een "dure" trainer wil ook niet zeggen dat dat dan ook een goede is (spreekt uit eigen ervaring). Wel vind ik (en jij ook) dat een zadel goed moet passen. Helaas zijn dit dan vaak de duurdere, maar als een zadel van de zadelmarkt ook goed past moet dat geen bezwaar zijn. Maar de duurdere paarden die uit zichzelf gemakkelijk bewegen hebben wel een streepje voor. Maar ook daarmee kom je niet weg als je niet goed leert rijden.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:49

@xmarliez
Citaat:
Hiermee laat je dus blijken dat Dressuur er niet is voor het paard maar het paard voor de Dressuur.
Dat moet je wel een beetje relativeren, dat paard is er vooral voor jou. Net zo als dat je graag kinderen wilt voor jezelf.

Citaat:
Ieder paard, ongeacht bouw of ras kan tot Z nivo komen, dat is namelijk de basis en de basis is voor ieder paard weggelegd. Paarden, minder goed gebouwd maak je door Dressuur juist beter. Dat deze paarden een plafond hebben, helemaal mee eens maar dat ze niet geschikt zijn voor Dressuur? Dat is niet juist.
Er is nog wel een verschil tussen thuis in je achtertuin de Z-oefeningen rijden of dat ook echt in de ring doen. Je verhaal klinkt goed maar de praktijk is toch echt anders. Hoe veel paarden heb je zelf al tm Z opgeleid?

Citaat:
Paardrijden hoeft je de kop niet te kosten. Ja als je les wil van iemand die 100 euro per les durft te vragen misschien wel maar er zijn ook trainers die het doen om jou en je paard verder te helpen en daarnaast nog een baan hebben. En dat kost je de kop niet. Het is alleen niet makkelijk een trainer te vinden die je op de juiste manier kan begeleiden. Goed leren rijden is eerder ontzettend moeilijk dan ontzettend duur.

Klopt maar je moet ook wel wat willen investeren, voor niets gaat de zon op. En die trainers die voor een appel en een ei les geven en weten wat ze vertellen zijn met een lampje te zoeken en daar zul je dan wel het hele land voor door moeten. Het grappige is dat veel Bokkers menen die ene trainer gevonden te hebben en dat die nu net toevallig ook nog aan de overkant van de straat woont :+

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 23:54

Moderatoropmerking:
Het topic is weer open, er zijn een heleboel posts verwijderd die niets bijdroegen aan de discussie maar bedoeld waren de ander omlaag te halen, of reacties daarop.
Graag ontopic weer verder, zodat er vele mensen plezier van kunnen hebben.