Buitenrit ...en dan val je.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:09

Huertecilla schreef:
Duhelo schreef:
Maar uiteindelijk moet je er eerst eens naast liggen, om dan te zien hoe je paard erop reageert.

Er ligt tussen rijbak en rijbaan een wereld van gradaties om er onder gecontroleerbare omstandigheden eens af te stappen.

Maar afstappen is iets anders dan er af vallen. Ik kan op buitenrit wel van mijn eerder genoemde paard afstappen. Ik kan hem zelfs los laten. Maar als ik val (was dus een keer gebeurt is) raakt hij in paniek. Het is een voor hem hele vreemde situatie. Normaal val ik immers niet maar zit ik op zijn rug.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 20:18

Duhelo schreef:
je eerste reactie snap ik niet zo goed, hoe bedoel je dit?

Er is een schier eindeloze variatie aan mogelijkheden om er onder gecontroleerde omstandigheden in stap of draf af te stappen.
Je kan zo veel trainen,´testen´ en het gewenste gedrag belonen.
De grote uitdaging is niet dat ´proberen´. De grote uitdaging is om de faalkans die in proberen ligt opgesloten uit te sluiten opdat er geen ongewenste succeservaring is.
Dit bij kwali-tijd investering en je verkrijgt een hoge mate van zekerheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 20:20

Malenka schreef:
Maar afstappen is iets anders dan er af vallen.

Alleen de mate van controle over het proces verschilt ;)

Malenka

Re: Buitenrit ...en dan val je.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:34

:D Ik zal eens afstappen en direct op de grond gaan liggen. Ben benieuwd hoe meneer paard er dan bij staat. Waarschijnlijk zeer geïnteresseerd. Als ik zo snel naar de grond ga is er vast iets lekkers te vinden. ;)

Maar blijft dat de ene keer dat ik er afgevallen ben hij echt in paniek raakte. Het was gewoon domme miscommunicatie met hele vervelende gevolgen. We waren aan het galopperen en meneer werd opeens zo vrolijk dat hij even een paar extra grote sprongen nam (ik had dus niet moeten gaan galoperen maar dat is achteraf he?). Toen waren we zeer snel bij de splitsing... ik dacht schuin naar rechts en hij dacht naar links. Ik viel er rechtdoor af doordat ik niet op tijd kon omschakelen. Hij schrok hier zo van dat hij echt in 'blinde' paniek is gaan rennen (wat niet moeilijk is als je al flink tempo hebt in galop). Ik weet zeker dat als ik er niet afgevallen was ik hem binnen 30 meter stil zou hebben staan, af zou kunnen stappen en een heerlijke picknick had kunnen houden. Nu moest ik echter 2 uur naar hem zoeken met een zwaar gekneusde onderrug.

Hiervoor is er een keer eerder iemand af gevallen. Diegene wilde hem kopen maar viel er op een testritje buiten af. Gelukkig was ik daarbij. Ik liep een stukje achter ze mee en kon hem toen vrij rustig bij me krijgen. Toen ik echter zelf op de grond lag en niet direct op kon staan was dat dus heel anders. Na dat testritje van de potentiële koper ben ik een hele tijd met hem bezig geweest om het vertrouwen buiten terug te krijgen. Dat is er inmiddels. Maar dat vallen blijft dus blijkbaar een lastig punt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 20:40

Malenka schreef:
(ik had dus niet moeten gaan galoperen maar dat is achteraf he?)

Voortschrijdend inzicht heet dat.
Daarom is het ook zo :x dat te onervaren ruiters op te ongetrainde paarden de openbare ruimte ingaan.
Die komen beíden erg veel onvoorzien tegen zonder een volle gereedskapskist van kennis/kunde/ervaring.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:56

Iedereen kan eens een inschattingsfout maken... helaas.

Ik heb bewust die plek uitgekozen voor de galop en heb ook bewust gekozen voor galop. Alleen achteraf bleek het een verkeerde keuze te zijn. Mijn keuze was gebaseerd op een paard dat erg zijn best deed maar wat 'wiebelig' was. Hij wilde heel graag hard vooruit maar mocht dat niet van mij. Ik heb daarom een overzichtelijke plek opgezocht een eind van de openbare weg, zonder andere mensen en eventuele honden. De galop was vlot maar beheerst. Toen kwamen er echter 2 twistpunten tegelijk. Mijn paard dat vlot ongevraagd ging verruimen en dus terug genomen moest worden en de naderende splitsing. Het tempo kreeg ik wat omlaag en ik besloot paard de ruimte te geven dan maar linksaf te slaan. Maar ik kon hem niet vlot genoeg meer volgen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:26

en tijdens hetgeen je doet kan er ook zoveel veranderen.
ik heb al zovaak gereden dat paard helemaal kalm was, los teugeltje, rustig stappen, rustig drafje, bekend terrein, een normaal goede ondergrond.
maar tijdens dat galopje zijn er nog zoveel factoren, een duif die opspringt (meestal schrik ik harder dan paard, maar vaak verruimt ze dan wel een beetje, net zoals in het geval van Malenka, die meter dat ze extra ruimte neemt, kan zorgen dat het kruispunt net die meter dichterbij is, en als je dan als ruiter iets te laat bent, dan heb je natuurlijk pech), een stuk grond die net wat natter is dan een ander stuk, waardoor paard ietwat wegglijdt en zich moet corrigeren, paard die net wat vlugger vertrekt dan verwacht , allemaal factoren dat je niet op voorhand kunt zien of weten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 07:56

Huertecilla schreef:
Sees schreef:
Àls mijn paard wegrent nadat ik er af ben gevallen is het ALLERbelangrijkste dat hij ASAP gevangen wordt door wie dan ook. Dát kun je IMO beter trainen.

Ah, dus jij dumpt de verantwoordelijkheid bij een ander en als die ander er niet is, dan pech voor het verkeer.

Ok, dat kan je zo vinden. Bedankt voor het delen.

Ik vind jou zo'n aparte niet open-minded kijk op de wereld hebben...

Anyway, nogmaals jouw situatie is absoluut niet te vergelijken met die van de meesten van ons in NL HC.

In jouw geval snap ik al helemaal niet wat het probleem is als je paard er vandoor gaat, behalve dat ze jou dan misschien niet zo snel vinden is het daar zo uitgestrekt dat de kans dat je paard door het razende verkeer geschept wordt en dodelijke slachtoffers maakt nogal klein :D.

Áls ik er in ons bos (geen wegen, geen woonwijken, geen wandelaars etc) afval en er is daadwerkelijk iets vreselijks met me aan de hand, dan zou ik bijna hopen dat mijn paard idd huiswaarts keert, dan gaan ze namelijk zoeken. Eerder waarschijnlijk niet aangezien dan niemand weet dat er iets aan de hand is.

Nogmaals áls (let op het accent aigu ;)) mijn paarden er vandoor gaan wat altijd kan en door niemand uit te sluiten is, hoop ik dat ze door de 1e de beste persoon gevangen kunnen worden die ze tegenkomen. Zo hoort het ook IMO dat verkleint namelijk de kans dat ze doordenderen en wellicht een gevaar vormen.

Nogmaals, ik wéét niet wat ze doen want het is mij nog nooit overkomen gelukkig en dat kun je ook niet trainen. Je kunt alle mogelijke situaties nu eenmaal niet nabootsen.

Gelukkig hoor ik zelden hier in de omgeving dat een losopend paard een ravage achterlaat, dat scheelt. De meeste mensen hier reageren behoorlijk adequaat en veilig indien een dergelijke situatie zich voordoet :j .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 08:02

Sees schreef:
In jouw geval snap ik al helemaal niet wat het probleem is als je paard er vandoor gaat, behalve dat ze jou dan misschien niet zo snel vinden is het daar zo uitgestrekt dat de kans dat je paard door het razende verkeer geschept wordt en dodelijke slachtoffers maakt nogal klein :D.

Je begrijpt het inderdaad niet.
Tant pis.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:04

gelukkig is mijn pony zo braaf dat as ik val maar eventjes door rent maar dan beseft dat ik ern iert meer ben na 10 meter en terug komt. okk kan ze zich wel laten pakken is ik bij haar in de buurt blijf. gelukkig was dit het geval want mijn zus heeft door een klap van een paard op haar eigen pony een flink liteken en ambulance rit over gehouden. en op zo`n moment is het wel handig dat het paard blijft staan en je kunt afstappen en het aan een ander kunt overhandigen. op dat moment de eigenaar van de bibliotheek die nog nooit een paard had vast gehouden maar haar maar gewoon naar een stal in de buurt (wel kennis) had kunnen brengen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 08:11

Dat is dan zeker makkelijk ja, al zou ik daar geen gebruik van maken en liever (laten) wachten tot er een ervaren persoon is.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:14

Natasja1986 schreef:
Ik doe altijd een contactlabel aan t zadel hangen, mocht het paard er vandoor gaan en ruiter valt eraf dan valt op t label te zien waar hij op stal staat en wie de eigenaar is. en t maakt mij inderdaad niet uit hoe die thuis komt als die maar thuis komt!

Zelfde hier!

Ik heb aan al m'n zadels een label hangen met ons adres, mijn mobiele nummer en ons huisnummer.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:18

Huertecilla schreef:
Dat is dan zeker makkelijk ja, al zou ik daar geen gebruik van maken en liever (laten) wachten tot er een ervaren persoon is.

maar als je geen keus hebt en de ambulance komt eraan en je pony moet daar zo snel mogelijk weg dan moet je keuze`s maken

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:21

In de wereld van HC is er altijd een keuze :)

In de rest van de wereld ligt dat wat ingewikkelder.

Maar die rest van de wereld begrijpt het niet, dus goed luisteren naar HC allemaal :D

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:23

ookal stap je in het bos eraf wen hij blijft staan, als je er in het bos afvalt gebeurt dat niet zomaar, vaak is het paard al in vluchtgedrag, dan gaat het af op zijn instinct en dat is rennen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:24

Nee, schrikken is een reflex
Vluchten is gedrag.

Gedrag kun je afleren. Aldus HC :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:54

gummie schreef:

Maar die rest van de wereld begrijpt het niet, dus goed luisteren naar HC allemaal :D

HC geeft me soms echt het idee dat ie de ruitersport verfoeit := En dat mag natuurlijk, ik heb ook sporten die ik graag de wereld uit zou willen helpen. Maar ik ga dan niet op een wielrenners-forum zitten zegma :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:56

gummie schreef:

Uhuh. Er is maar een wereld en dat is die van HC :z :D .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:59

Sees schreef:
gummie schreef:

Uhuh. Er is maar een wereld en dat is die van HC :z :D .

De wereld van Sofie was een film die opgebracht heeft, misschien "de wereld van HC" ook?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:01

HC heeft wel een punt als het gaat om het zoveel mogelijk beperken van risico's als het gaat om paarden in het verkeer/ buiten. Uit alle factoren die dat risico kunnen beinvloeden, neemt hij er 1 waarvan hij meent dat die onvoldoende beinvloed wordt terwijl dat wel mogelijk is. En dat is het zodanig dresseren van je paard dat de kans dat die wegbuldert geminimaliseerd wordt. Hij geeft ook aan hoe dat volgens hem mogelijk is. Kwali-tijd en vertrouwen.

Om dan maar even positief te benaderen: ik ben het met hem eens dat we de risico's daar waar mogelijk moeten minimaliseren. Als het dresseren van het paard daartoe bijdraagt, denk ik dat we inderdaad de verantwoordelijkheid hebben dat te doen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:01

gummie schreef:
Nee, schrikken is een reflex
Vluchten is gedrag.

Gedrag kun je afleren. Aldus HC :)

Ah die arme paarden moeten dus vollédig tegen hun natuurlijk gedrag in gaan voor ons gerief :(:).

Nu weer even serieus, zoals gezegd; je kunt niet iedere situatie nabootsen en kunt dus simpelweg niet altijd voorspellen wat er gebeurt, zélfs HC niet ;).

Er zijn situaties denkbaar waarin je paard in blinde paniek weg rent, op zo'n moment is het belangrijk dat het paard ASAP door de eerste beste persoon gevangen wordt. A) om gevaarlijke situaties te voorkomen, B) om het zoekgebied te verkleinen, C) om risico's op blessures voor het paard te voorkomen, al is dat ondergeschikt in een dergelijke situatie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:02

gummie schreef:

En in jouw wereld niet?
Je hebt altijd een keuze, en een heel basale in dit verband is ga ik met dít paard in déze omgeving, met míjn ruiternivo een buitenrit maken.

(Natuurlijk ga je dat doen, ongeacht het opleidingsnovo van je paard, je eigen kunnen, en de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer rond jouw manege, dat is tenslotte je recht 8)7 ).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:04

gummie schreef:
HC heeft wel een punt als het gaat om het zoveel mogelijk beperken van risico's als het gaat om paarden in het verkeer/ buiten. Uit alle factoren die dat risico kunnen beinvloeden, neemt hij er 1 waarvan hij meent dat die onvoldoende beinvloed wordt terwijl dat wel mogelijk is. En dat is het zodanig dresseren van je paard dat de kans dat die wegbuldert geminimaliseerd wordt. Hij geeft ook aan hoe dat volgens hem mogelijk is. Kwali-tijd en vertrouwen.

Om dan maar even positief te benaderen: ik ben het met hem eens dat we de risico's daar waar mogelijk moeten minimaliseren. Als het dresseren van het paard daartoe bijdraagt, denk ik dat we inderdaad de verantwoordelijkheid hebben dat te doen.

Ik denk dat iedereen het ermee eens is zoals jij het stelt, echter HC komt op mij nogal niet-openstaand-voor-de-mening-van-anderen en belerend over :o . Je kunt en misschien moet dit soort dingen trainen maar dan nóg is het geen garantie dat het ook zo verloopt als dat je getraind hebt ;). En dat was alleen mijn punt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:05

Huertecilla schreef:
Sees schreef:

Je begrijpt het inderdaad niet.
Tant pis.

Humor is jou blijkbaar vreemd, dommage.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:07

Kuggur schreef:
En in jouw wereld niet?
Je hebt altijd een keuze, en een heel basale in dit verband is ga ik met dít paard in déze omgeving, met míjn ruiternivo een buitenrit maken.

(Natuurlijk ga je dat doen, ongeacht het opleidingsnovo van je paard, je eigen kunnen, en de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer rond jouw manege, dat is tenslotte je recht 8)7 ).

Je moet het wel even toepassen op het topic waarin een uitspraak gedaan wordt he....
Namelijk dat HC de keuze stelt: mag jouw paard wegbulderen, of mag die dat niet.
Alsof er geen enkele invloed van buitenaf is die maakt dat we het niet horen te hebben over mogen, maar over het minimaliseren van de kans dat een paard wegbuldert aangezien "of een paard het mag" slechts 1 factor is in het geheel.